I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp, jag är en tjockis.

Övrigt - Blandat

2009-02-09 03:06

Hjälp, jag är en tjockis.

De senaste tre åren har jag gått upp ganska mycket i vikt, det är nu dags att göra något år det!
Innan dessa tre år jobbade jag lagom aktivt med kroppen på ett fabriksjobb och styrketränade fyra till fem dagar i veckan.
Då vägde jag ca 85kg fördelat på 187cm.

Nu sitter jag på ett fucking kontor hela dagarna och har inga fysiska aktiviteter alls på fritiden.
Jag är av naturen en ganska stor person, med det menar jag att jag inte ser "fet" ut när jag är överviktig, kort och gott "stor".
Om folk börjar tala om sin vikt, vilket är ganska vanligt i dagens samhälle, brukar jag säga att jag väger 100kg, det vanligaste svaret brukar vara i stil med "oh jävlar, det kunde man fan inte tro", följt av lite cred till mitt tre siffrors belopp, med glimten i ögat.
Sanningen är dock att jag väger 115 deprimerande kilon.
Anledningen till att jag inte tränar längre är för att jag har en skada i vänsterarmen vilket gör att den inte klarar av för tung belastning, det leder till en typ av styrketräning jag inte tycker är rolig, jag lade därför av helt.

Nu är jag på en punkt där jag inte längre kan köpa tröjor, t-shirts, skjortor osv i XL och jag börjar bli seriöst less på detta, det är snudd på att göra mig deprimerad på riktigt.
Jag äter "normal" kost, inte massa snabbmat och godis, max en pizza i månaden, men jag har ganska lätt för att gå upp i vikt.

Har funderat på olika saker som skulle kunna lösa mitt problem, eller hjälpa det, en av sakerna är att cykla till jobbet.
Den enda jag känner som är involverad i någon form av sport, spelar badminton, problemet att spela med honom är att han är otroligt duktig och har ett extremt tävlings sinne, det slutar helt enkelt i att jag blir förbannad på honom för att han är respektlös när han alltid försöker vinna med så mycket poäng han bara kan =)

Känns inte som att man i 27 års ålder utan någon större erfarenhet än av normal grundskole skit, kan knata in hos en fotbolls klubb, basket lag, hockey team osv och säga att man vill börja spela för att gå ner 20-30kg.
Jag har en del ideér själv och det behöver absolut inte vara en sport, helst något man kan göra på egen hand, men skulle hemskt gärna höra vad andra tycker man borde göra.

Köra strikt diet och springa X antal km om dagen är inte ett alternativ eftersom det inte motiverar mig.

Rock out with your cock out!

2009-02-09 03:11
Om inte jogging och strikt diet motiverar dig så trivs du ju som du är. Det enda som verkar störa dig isf är vikten. Ja, vad gör man då? SKITER I VIKTEN!
Annars är jogging det bästa du kan göra!
http://myspace.com/saidhussein

Jag heter Said.

2009-02-09 03:12
känns väl lite som att en sport hade varit bra för dig?

har du ingen polare som går i något, som kan träna upp dig innan du hoppar in i ett lag? Med din storlek lär du vara ganska dominant i basket imo.. no offence
Get Random!

2009-02-09 03:12
*offense
Get Random!

2009-02-09 03:17
Du skriver mkt om vad som INTE motiverar dig, då blir det väldigt svårt att säga vad kan göra, skriv lite vad du tycker om och vad du kan tänka dig, inte tvärtom! tänk positivt :)
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-02-09 09:06
Börja spela badminton med mig, om inte att se mig ranta runt halvnaken i tennisklänning motiverar dig vet jag inte vad som skulle kunna rädda dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-09 09:28
NC

är du en tjej? :D . jag är också tjock!!!
Get Random!
Graffare

2009-02-09 09:43
Länk till http://www.expressen.se/1.336367

Gör som denna VLCD-snubben.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-02-09 09:48
Jogging är inte alls det bästa man kan göra. Det bästa man kan göra är att äta bra och räkna kalorier. Lägg styrketräning 3 gånger i veckan på det så har du receptet på viktnedgång.

Vill du inte anstränga dig så får du fortsätta vara tjock.

2009-02-09 10:32
eller simning, om du hade problem med axeln eller det var.. Tycker också att du borde träna i lag elr nt så du blir motiverad och har kul osv
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-02-09 10:49
Börja gå promenader. =)

2009-02-09 10:51
KinG-PhiL : haha ja jag är tjej, vill du ha bevis kan du kolla in fördomstråden;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-09 11:02
shit, jag ber om ursäkt för att jag bara skumläste inlägget. Om du inte kan styrketräna så är högintensiva intervaller den bästa träningen ur fettförbränningssynpunkt. att sprinta osv.

2009-02-09 11:05
Jag har inte sagt att jag inte vill anstränga mig, jeez.
Det finns mycket fysisk träning som inte är löpning, jag har dessutom bara nämnt EN sak som inte motiverar mig.

Ge mig inte ett skit svar som faktist bara visar att du inte läst vad jag skrivit!

2009-02-09 11:14
Hoppa hopprep annar two_grand. Det kan tyckas tråkigt men det är grymp effektivt, var försiktig med knäna dock för hoppar du fel överblaster du dom. Bra för flåset också, jag hoppar mycket hopprep när jag får min värsta tjockisångest sådär lagom i slutet av april.

2009-02-09 11:22
nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men här i uppsala har studenthälsan regelbundna träningar i fotboll,innebandy,basket etc.. och alla jävlar får dyka upp.. åldergruppen är nog ungefär rätt också ;)
AIK

2009-02-09 12:08
tjocksar <3

2009-02-09 12:12
Nintendo Wii!
Skämt åsido, du får väl äta mindre än du gör fast du äter normalt eller röra dig mer än du rör dig fast du nu tycker det känns trist. Nu är det ju inte direkt promenadväder ute kanske, men snart så.

Ät som du äter men ät typ 70%
Rör som du rör dig men gå mer.. Gå en station eller två istället för att åka buss/tunnelbana osv.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-09 12:25
Kan du inte börja cykla hela tiden? Istället för att bara cykla till jobbet?

Ta en sväng om med hojjen.. kanske skulle du tycka om att terräng köra i skogen och sånt?

Skateboard?

2009-02-09 12:26
Ut och gå med dig, långt och raskt, varje dag. GÅ GÅ GÅ

Lägg upp din kost för viktnedgång (finns miljarder forum på nätet som kan hjälpa dig whoa är nog inte den bästa).

Känns inte som att man i 27 års ålder utan någon större erfarenhet än av normal grundskole skit, kan knata in hos en fotbolls klubb, basket lag, hockey team osv och säga att man vill börja spela för att gå ner 20-30kg.

Nej klart du inte kan inte med den inställningen.

Allt är upp till dig själv, jobba jobba jobba!

Good luck!

2009-02-09 12:29
eller så kan du skaffa såna där viktbälten och fästa runt handleder och fotleder så blir det lite extra vikt du bär runt på(för musklerna menar jag, fast det kanske bara funkar på tv)

2009-02-09 12:29
Köra strikt diet och springa X antal km om dagen är inte ett alternativ eftersom det inte motiverar mig.

Vad motiverar dig?
Vad är strikt diet för dig?

Till att börja med måste du rannsaka dig själv. Det finn inte en chans att du kommer gå ner 20 kilo om du inte är beredd att försaka vissa saker här i livet. Det är lika bra att inse. Ledsen om du blir besviken men så är det. Och då talar jag av erfarenhet. Att gå ner i vikt kommer aldrig vara ngn picknick i parken. Det är skitjobbigt och kan bitvis vara mentalt väldigt tärande, men när man sen når sitt mål är det värt all möda. Låter som en floskel men det är helt sant.

Utan att gå in på vad du ska träna tror jag det är viktigt att du hittar något som du tycker är kul, som du inte tänker på är ansträngande. Och kanske ändrar uppfattning om vad som är jättetråkigt, tråkigt, inte så jättetråkigt och tråkigt men kan bli kul. Okej att springa inte är kul, men med grym musik blir det roligt. Promenader lika så.

Kostmässigt är det bästa du kan göra räkna kcal. Kostar inget! Det är krångligt i början men man lär sig snabbt. Börja med att räkna ut ditt behov, fundera på hur snabbt du vill gå ner och räkna sedan ut ett lämpligt underskott och håll dig till det så kommer du se resultat. Har du frågor kan du fråga mig. Och att räkna kcal är inte en strikt diet, det är bara ett sätt att göra sig själv medveten om vad man stoppar i sig. Om du tycker det är jobbigt är det alltid bra att börja med att skriva ner allt man äter, ganska snart ser man vad man kunde ha låtit bli. Lycka till.

2009-02-09 12:37
Sirre

Det var klumpigt nog mer en frågeställning, det måste ju finnas rätt många sporter man kan börja i som rookie i alla åldrar, jag är ju ingen gammal gubbe =)
Har funderat lite på boxning, visserligen mycket löpning men jag har inga problem med det när det är "inbakat" i någon annan form av träning, ren löpning är inte ett alternativ eftersom jag tycker att träning som motiverar en på fler plan än bara viktminskning ger ett rikare liv totalt.

Gå är trevligt och det är förmodligen ett väldigt bra tillägg, men jag söker något mer krävande, både fysiskt och mentalt.

Jag är ingen vandrande boll, ser hyffsat proportionelig ut, med undantag för lite ölmage, och är hyffsat smidig... jag är ingen tjockis tjockis med chinos från dressman, haklös och med manboobs.
Jag strävar inte efter tighta cheap monday jeans, hero-haka och fyrkantiga pattar (sjukt ful kombination btw), men jag måste göra något innan det går längre än det redan har gjort.

2009-02-09 12:42
vad är det du vill att vi ska göra? komma på en sport du kan ägna dig åt? hitta en klubb du kan joina? det är bara du som vet vad du vill göra. kanske kan börja med box eller liknande på något gym där du bor? det är väl alltid en bra början.

2009-02-09 12:46
kan också passa på att säga att du inte kommer gå ner 20 kilo utan att se över din kost. eller det kommer ta väldigt mycket längre tid än om du lägger om både din kost och dina träningsvanor.

2009-02-09 12:48
Gillar du MMA? Riktigt jävla bra träning för hela kroppen och kilona kommer att rasa.

Ser att du bor i gbg, där vet jag att GBG MMA är en bra klubb med bra människor.

Sen finns Gladuis MMA som jag tror är bra men har hört att deras nybörjargrupper är lite för stora..

Testa, det skadar inte!

2009-02-09 12:49
vad är det du vill att vi ska göra? komma på en sport du kan ägna dig åt? hitta en klubb du kan joina? det är bara du som vet vad du vill göra.

Svar på det står i min första post, om du inte läst kommer ett litet citat från undertecknad.

Jag har en del ideér själv och det behöver absolut inte vara en sport, helst något man kan göra på egen hand, men skulle hemskt gärna höra vad andra tycker man borde göra.

2009-02-09 12:58
Du har ju barn? Barnvagnsmotionera tills du skäms!

2009-02-09 13:22
Det gör jag, fast utan skämmas biten dock =)
Gött för mig, + att dottern sover jävligt gött när det promeneras.

2009-02-09 13:43
Eftersom det är vikten i sig som du bekymrar dig över... ät mindre. Ta inte den där extra portionen trots att det är gott. Drick inte öl och läsk. Det är ingen strikt diet.

En annan sak att tänka på är att inte äta lunch samma tid varje dag, hungerkänslan kommer pga kroppens förväntan av mat, inte för att du behöver energi. Om du har ett regelbundet schema så kommer hungerkänslan vara extra stor och man äter automatiskt mer, alla känner nog igen sig i det.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-02-09 13:50
En annan sak att tänka på är att inte äta lunch samma tid varje dag, hungerkänslan kommer pga kroppens förväntan av mat, inte för att du behöver energi. Om du har ett regelbundet schema så kommer hungerkänslan vara extra stor och man äter automatiskt mer, alla känner nog igen sig i det.

Är det verkligen sant? jag har alltid hört att regelbundna måltider är bäst?

Jag har igentligen inga problem med att se över kosten och äta nyttigare, men jag har ätit som jag gör nu (vilket absolut inte är onyttigt) förr när jag tränade och det funkade utan problem, dock kan jag förstå att jag i dagsläget kan behöve alternera den lite för att nå resultat snabbare.

2009-02-09 13:59

Hungerskänslan blir väl snarare mindre om man äter vid samma tid, eftersom man då inte tar hänsyn till om man är hungrig eller ej? Skulle man då vänta med att äta blir man ju ännu hungrigare, och äter ännu mer än vad man skulle gjort om man ätit enligt sitt schema?

2009-02-09 14:02
two_grand

kör minsta möjliga kolhydrater.. jag gick ner 8kg på 5 veckor med GI.. o då tränade jag inget heller.

Producent

2009-02-09 14:24
det är väl som att sluta röka, man måste vara motiverad, annars kommer man bara skylla ifrån sig på "jag har inte tid" eller "jag har inte råd med gymkort just nu".. som min flickvän brukar säga :=)

det är som en musiklärare sa en gång;
du kommer aldrig FÅ eller HA tid till kreativt arbete, du måste TA tid
kan appliceras på allt!

2009-02-09 14:53
har du dålig arm så avråder jag dig från MMA och boxning, även om det är jävligt bra och roliga sätt att träna. låt den bli bra först så du inte drar på dig kroniska inflammationer eller nåt annat mög. vattengympa och aerobics kanske inte känns så jävla macho om du nu skulle bry dig om sånt, annars kan det vara skönt med bestämda tider, speciellt i början innan du har kommit igång. men jag skulle ändå råda dig att hitta nåt halvt seriöst halvt oseriöst korpen-lag i fotboll eller nånting, då får du in både kondition, intervall samtidigt som det är betydligt roligare att motivera sig än att gå ut och springa eller simma och med relativt fasta tider.
http://www.kommandot.se/wp/

2009-02-09 19:54
Hur långt måste man gå och hur lite måste man äta för att gå ned tio kilo på oerhört snabb tid?

2009-02-09 19:58
Börja simma 2 ggr i veckan, stimulerande, uppfriskande och väldigt hälsosamt för dina leder och ger bra träning.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-09 20:02
Promenader är det helt klart bästa om du vill gå ner i vikt. Se till att förbruka mer än du tar in och ta tidiga morgonpromenader. Det är bästa sättet att gå ner i vikt enligt mig och dom flesta.
Du som pysslat med styrketräning vet säkert att det inte finns en enda kroppsbyggare som tävlar som inte går 1-2 timmar varje morgon i raskt tempo under deff för att bli av med så mycket fett som möjligt på kortast tid. Sen ska det givetvis kombineras med lite kardioträning men det är ju "jobbigt" så promenera är ju soft. Sätt på mp3:en, bra musik eller en ljudbok kan få en att tänka på nåt annat och inte bara "vad är klockan, kan jag sänka tempot, dax o gå hem snart?"

Fixa ett mål, gå till jobbet, gå till ditt fru, gå istället för att åka bil eller annat fordon.

En god vän till mig tappade 45 kilo på ett halvår med ungefär denna metod, sen styrketränade han 1-2 ggr i veckan, körde kardio 2 ggr och promenerade 1-2 timmar varje morgon och såg till att bränna mer än han petade i sig.

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-02-09 22:15
Börja simma, vardagsmotionera med promenader så ofta du kan,
skaffa cykel och cykla de sträckor du har möjlighet att cykla, köp
en gymnastikboll och ladda ned träningsprogram och börja träna
med din egen kroppsvikt, börja med yoga - kilona kommer att rasa
av dig i takt med stressen...
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2009-02-09 22:16
hahaha
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-09 22:24
Friskis & Svettis är väl rätt bra?
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-02-10 00:02
Om du vill kunna äta så mkt du vill (dock inte vad som helst), utan att behöva räkna kalorier eller träna särskilt mkt, men ändå gå ner i vikt:

2009-02-10 02:00
Kuur, inte så hälsosamt men effektfullt

2009-02-10 09:56
anii: beror på hur mycket du väger. allmänna rekommendationer är ett underskott på 500 kcal per dag, då går du ner ungefär två kilo i månaden. har du ett större underskott finns risken att du går ner muskler eller vatten, men om du inte bryr dig om vad du går ner kan du ju ha ett hur stort underskott som helst.

2009-02-10 10:05
Oj, tråden var för lång för att jag skulle orka läsa igenom hela men jag ger dig ett tips ifall ingen annan redan gjort det.

Äter du mycket kolhydrater? Pasta, bröd osv... Ifall man äter mycket kolhydrater (som Livsmedelsverket rekommenderar!!) och inte tränar/rör på sig tillräckligt så går man upp i vikt fort fort. Lägg upp en diet med fett och proteiner! Ägg, avacado, kött, sallad, grönsaker, frukt osv... Eller ut och löp! Låt bilen stå och spring dit du ska, som när man var liten hehe. Så slipper du eventuella fortkörningsböter också din bilbuse hehe

2009-02-10 12:27
hellspawn1
Jag hoppas verkligen att mänskligheten INTE börjar äta stenålderskost eller rått igen. Snacka om att gå tillbaka i tiden, mental retardation blir oundviklig. (Det är stärkelsen i vete och potatis som gjort att människan utvecklat sin intelligens. Vi blev smarta efter vi blev bönder.) Frågan är om det är värt att offra intelligens för att leva friskare, om alla övergår till sådan kost så kommer vi iaf definitivt inte kunna leva längre eftersom vi inte kommer ha den mentala kapaciteten att kunna utbilda läkare och forskare. Återgå till 30 års liv utan sjukdom? Nej tack.

Hungerskänslan blir väl snarare mindre om man äter vid samma tid, eftersom man då inte tar hänsyn till om man är hungrig eller ej?

Hungerskänslan blir större om man äter vid samma tid, eftersom hungern är orsakad av förväntan av mat.

Skulle man då vänta med att äta blir man ju ännu hungrigare, och äter ännu mer än vad man skulle gjort om man ätit enligt sitt schema?

Ja, eftersom det är just ett schema som är dåligt... Man kan må dåligt om man missar ett planerat mål mat (huvudvärk, illamående, försämrad koncentrationsförmåga) det här beror på att kroppen förbereder sig för att skydda sina energireservers homeostas. En av de sakerna kroppen gör före en måltid är att sänka blodsockret med insulin. Känslorna av hunger är inte att kroppen skriker efter mat, utan det är effekterna av kroppens förberedelser av det förväntande intaget av homeostasstörande mat.
(De experiment och teorier kring detta kan hittas av Woods, 1991; Woods & Ramsay, 2000; Woods & Strubbe, 1994; Weingarten (1983, 1984, 1985))

Om man inte har speciella tider då kroppen förväntar sig att du ska äta, så kommer du inte känna samma typ av hunger. Hur som hellst, äta ofta och lite är det optimala för kroppen, 3 gånger om dagen är för sällan.

2009-02-10 12:29
Självklart så gäller detta vår normala känsla av hunger och inte den som svälter...

2009-02-10 12:43
negative: ja men det beror på vad man ätit måltiden innan. har man ett stabilt blodsocker faller det aldrig så pass mycket att man upplever den typ av symtom som du beskriver. samma sak talar ju emot att man ska äta ofta för det är ju då kroppen reagerar som en bergochdalbana på att ständigt matas med energi och då kommer blodsockret ständigt gå upp och ner istället för att ligga på en vettig balanserad nivå.

2009-02-10 13:37
Alltså, jag har lite olika tips.

1. Bli skogsröjare, det kanske verkar drygt, men det är skönt att vara ute och få frisk luft, och jag kan garantera att du får bra motion av det!, kan inte tänka mig ett yrke som ger bättre motion för hela kroppen!
Länk till http://www.husqvarna.se/files/migrated/files/country_imgs/sweden/press_images/0230-003.jpg

2. Cykla när du ska till olika ställen, om det inte är allt för långt, o inte bara cykla utan ta i lite extra också varje gång! försök komma fram så fort som möjligt lixom, försök att i vardagen pusha dig själv lite extra.

3. Börja titta på Dragonball och sen tänker du att du är någon av karaktärerna med där medans du gör 2ovanstående punkter, då blir det roligare och du pushar dig lite extra =D
Länk till http://www.dbzstream.net

Nu vet jag inte, kanske någon redan tipsat om detta, har inte läst igenom tråden, hsh gör jag alla dessa 3punkter o det funkar fint! äter hur jag vill, mycket chips öl o kött, men är fortfarande egentligen mindre än jag skulle vilja.

GO!

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-02-10 16:30
Negative

hellspawn1
Jag hoppas verkligen att mänskligheten INTE börjar äta stenålderskost eller rått igen. Snacka om att gå tillbaka i tiden, mental retardation blir oundviklig. (Det är stärkelsen i vete och potatis som gjort att människan utvecklat sin intelligens. Vi blev smarta efter vi blev bönder.) Frågan är om det är värt att offra intelligens för att leva friskare, om alla övergår till sådan kost så kommer vi iaf definitivt inte kunna leva längre eftersom vi inte kommer ha den mentala kapaciteten att kunna utbilda läkare och forskare. Återgå till 30 års liv utan sjukdom? Nej tack.

Var det där ett skämt? Har inte hört/läst någonstans att det är "stärkelsen i potatis och vete" som gjort
oss smarta? Fisk med dess omega-3 däremot. 30års liv utan sjukdom? Du tror inte det kan ha berott på att
man inte hade tillgång till mediciner, teknologi, skydd mot rovdjur, etc.? Om det är något som gör folk
både sjuka och retarderade så är det väl ändå den stärkelserika skräpkosten i det moderna samhället. Att du lyckats missa detta och kopplar ihop både vår smarthet och långa vällevnad med potatis och vete är så bizarrt och felaktigt att jag utgår
från att ditt inlägg var menat som ett skämt. Eller så måste du ha levt i en låda de senaste decenniet - helt isolerad från debatten och alla nya rön.

2009-02-10 17:01
Ja hellspawn1, eller så lever du i en låda.