I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tjejer har ingen hobby?

Övrigt - Blandat

2008-12-16 16:56
Refused

att jag kategoriserade spel var snarare ett försök att ta upp exempel än att kategorisera för min del men visst. tolka det som du vill..

alltså, när vi kommer in på exempelvis kortspel - tänker du bara på poker då? för ja, där kanske det inte är lika många tjejer som killar men det är rätt svårt att snacka om det när man inte vet var gränsen går för både dig och mig själv. själv ser jag kortspel som att man lika gärna lägger patiens eller spelar tecken på rasterna i skolan.

sen tycker jag att marvingaye summerade statistiken rätt bra gällande hans urklipp och citat ovan.

jag vill dock inte försöka få fram att det skulle var 50/50 mellan könen och spelande av olika typer av spel. MEN jag tvivlar på att det skulle röra sig om 20/80 som det verkar som att du hävdar.. diskussionen blir ju svår eftersom det finns SÅ många olika typer av spel där många de olika spelen just representeras av en majoritet av ett kön.

2008-12-16 19:27
marvingaye:

Det jag har sagt från början är att ditt påstående om att det är "otroligt mycket färre tjejer" än killar som spelar tvspel inte stämmer.

Det har jag aldrig sagt. Jag frågade om spel i allmänhet. Tevespel är kanske ovanligt jämlikt, men gör knappast att statstiken över hela spelområdet blir i närheten av lika. Vem "ändrar diskussionen" egentligen?

Den överlägset mest sålda spelkonsollen den här generationen är Nintendo DS. Det här citatet dödar hela teorin om att det är "otroligt mycket färre" tjejer som spelar tvspel än killar:

Som jag sa ovan, det har jag aldrig påstått. Dessutom utgör ju Nintendo DS fortfarande en bråkdel av alla teve-/datorspel i stugorna, så att just den nästan har 50/50 spelare mellan könen säger verkligen inte mycket.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-12-16 19:31
phatie:

alltså, när vi kommer in på exempelvis kortspel - tänker du bara på poker då?

Nej, även andra kortspel med 52-kortslek (finns ju en hel del) eller t ex samlarkortspel som Magic eller Pokemon. Men däremot kan jag säga att jag tänker inte på enstaka patienser eller rastspel när jag säger "spelar" (med den definitionen spelar nog 100% av alla människor någon form av spel ibland), utan snarare någon form av regelbundet intresse.

diskussionen blir ju svår eftersom det finns SÅ många olika typer av spel där många de olika spelen just representeras av en majoritet av ett kön.

Vilka spel representeras av en majoritet tjejer? Hittills har jag inte fått något exempel.

2008-12-16 22:34
Jag såg en dokumentär om hobbyverksamhet, det var där tjejer som minsann både tränade ninja och klassisk dans. Vissa kunde sjunga och räkna med matematik men överlag försökte dom designa skor.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2008-12-16 22:44
Vilka spel representeras av en majoritet tjejer? Hittills har jag inte fått något exempel.

http://www.oyunlar1.com/online.php?flash=1660
&
http://www.oyunlar1.com/online.php?flash=5044
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-12-16 23:11
marvin tidigare
Det jag har sagt från början är att ditt påstående om att det är "otroligt mycket färre tjejer" än killar som spelar tvspel inte stämmer.

refused
Det har jag aldrig sagt. Jag frågade om spel i allmänhet. Tevespel är kanske ovanligt jämlikt, men gör knappast att statstiken över hela spelområdet blir i närheten av lika. Vem "ändrar diskussionen" egentligen
?

Hitta ett inlägg där jag snackar om något annat än tvspel. Det är det enda jag snackar om, om du inte gjort dig tillräckligt tydlig och antar att jag missuppfattat dig, så tror jag ändå du mycket väl är medveten om att jag endast talar om tvspel. Speciellt eftersom du tar exempel som "dreamhack". Så nej, jag ändrar inte diskussionen :)
Det enda jag har stått för i den här tråden är att det inte är "otroligt mycket färre tjejer" som spelar tvspel än killar. Något vissa verkar ha svårt att tro.
Att ta CS-lan och Dreamhack som exempel och sen säga att Nintedo DS och Wii är orelevanta exempel är skrattretande löjligt då cs-spelarna inte alls utgör en majoritet av alla som spelar tvspel, kollar man på statistiken så är det Wii och DS som är den helt överlägsna majoriteten bland båda könen.

Refused
Dessutom utgör ju Nintendo DS fortfarande en bråkdel av alla teve-/datorspel i stugorna, så att just den nästan har 50/50 spelare mellan könen säger verkligen inte mycket.

haha ok
Dags för mig att plocka fram fakta och källor ännu en gång då, något jag inte har sett från dig en enda gång.

#1 Nintendo DS: 91.56m sålda enheter över hela världen.
#2 PSP: 41.34m -::-
#3 Wii 41.16m -::-
Länk till http://www.vgchartz.com/

Ja, som du ser är Nintendo DS helt löjligt överlägset. Om man ska följa ditt resonemang om att DS är "en bråkdel av alla teve-/datorspel i stugorna" så antar jag att andra tevespel/konsoller inte ens existerar? Om man inte ska utgå från den mest sålda konsollen så kan man nog inte utgå från någonting. Speciellt när det nu är en såhär markant skillnad dessutom.
Om det inte säger dig mycket att 48% av alla DS spelare är tjejer och att 94% av alla tonårstjejer spelar tvspel så tror jag inte vi kan mycket komma längre med den här diskussionen. Såvidare du inte lägger fram konkret fakta som motbevisar den fakta jag lagt fram i det här inlägget, förstås :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-12-16 23:15
Refused

med den definitionen spelar nog 100% av alla människor någon form av spel ibland), utan snarare någon form av regelbundet intresse.

Jag vet att jag kanske lägger fokus på fel sak nu egentligen men jag måste bara påpeka att om man spelar kort med sina klasskompisar ungefär varje rast man har under nästan hela högstadiet - hur kan det då inte räknas som ett intresse?

Kom vi inte nyss överrens om att Nintendo Wii exempelvis ägdes av en stor majoritet av tjejer? Det är ju åtminstone ett spel, sen har vi dem som pimpslap hittade ;) skämt å sido, men typ The Sims tror jag dessutom är ett typiskt spel som lockar många tjejer. Jag kan dock inte ge dig någon exakt statistik, precis som du inte heller gör för att bevisa motsatsen.

2008-12-17 16:49
Länk till http://www.gamepro.com/article/features/121248/e3-2007-gamer-statistics/

där är lite statistik, Ni kan väl analysera som ni vill :)
shupp shupp! pilliwillie!

2008-12-17 17:45
tecNone

Intressant. Enligt den sidan så är 47% av de som spelar online tjejer :)
Klart fler än vad jag trodde, dessutom är undersökningen från 2007 så det är ju fler nu eftersom andra sidor och nyare undersökningar visar en ständig ökning av tjejer som spelar.

2008-12-17 17:55
verkar ju dock onekligen rätt skumt, jag menar kolla: WoW, CS, COD, Battlefield, Warhammer Online, osv! knappast övervikt på tjejsidan där inte!
så jag undrar hur de sammanställde den där statistiken?

skulle gärna se mer statistik, men orkar inte leta runt mer just nu, tog ett bra tag att bara hitta det där :P

2008-12-17 18:05
Det finns andra spel än WoW, CS osv. Man kan nog inte utgå ifrån sina egna erfarenheter av spel man lirar, fast jag spelar iofs inte WoW och CS så jag vet inte, är det verkligen så lite tjejer i WoW?
Jag har hört om en och annan tjej som spelar WoW så där skulle jag inte vara för överraskad om de utgör ca 15-20% av spelarna. Dock tvekar jag inte på att de säkert är grovt underrepresenterade i just spel som CS. Jag känner iofs ingen alls som spelar CS, varken tjej eller kille :)

kolla pimpslaps länkar f.ö. haha

2008-12-17 18:41
Fast du kan ju inte förneka att WoW o CS(osv) har överlägset flest spelare?

även om tjejer utgör 20% i WoW så tycker jag 47% låter extremt underligt och jag undrar vart brudarna lirar!?

2008-12-17 20:57
marvingaye:

Hitta ett inlägg där jag snackar om något annat än tvspel. Det är det enda jag snackar om, om du inte gjort dig tillräckligt tydlig och antar att jag missuppfattat dig, så tror jag ändå du mycket väl är medveten om att jag endast talar om tvspel.

Är det jag som "inte varit tillräckligt tydlig"? Mitt första inlägg, som du och phatie svarade på, räknade oerhört tydligt upp tevespel, brädspel, kortspel osv. Fattar faktiskt inte hur det kan bli mkt tydligare. _Jag_ pratade om spel i allmänhet, och _du_ svarade på mitt inlägg.

Dags för mig att plocka fram fakta och källor ännu en gång då, något jag inte har sett från dig en enda gång.

#1 Nintendo DS: 91.56m sålda enheter över hela världen.

Och PS2 har sålt 140m (så mycket för DS "överlägsenhet"), men den utgör också bara en liten del av alla enheter som spelas på. Det är inte så att folk slänger alla PS2or när PS3 släpps, eller för den delen Xbox, Sega, Gamecube, N64 osv osv. Dessutom verkar du inte räkna med datorer alls (där slagsidan killar/tjejer sannolikt är mkt större än på tevespel), är det också en avgränsning du gör helt sponant? Det finns många hundra miljoner datorer därute.

Om det inte säger dig mycket att 48% av alla DS spelare är tjejer

Jo, det säger mig att inte ens den bland tjejer populäraste enheten av alla kommer upp i 50/50. Det säger en hel del om snittet.

2008-12-17 20:59
phatie:

Jag vet att jag kanske lägger fokus på fel sak nu egentligen men jag måste bara påpeka att om man spelar kort med sina klasskompisar ungefär varje rast man har under nästan hela högstadiet - hur kan det då inte räknas som ett intresse?

Jo det skulle jag nog räkna som ett intresse isf.

Kom vi inte nyss överrens om att Nintendo Wii exempelvis ägdes av en stor majoritet av tjejer?

Nej, det närmaste var Nintendo DS som nästan ägdes av hälften tjejer.

Men Sims tror jag också spelas av en majoritet tjejer.

2008-12-17 21:04
tecNone:

Anledningarna till att statistiken ser ut som den gör är två:

1. I "plays games online" räknas även flashspel som Bejeweled osv.
2. Statistiken är inte viktad efter speltid. Spelar du flashspel på nätet då och då på lunchrasten räknas det lika "tungt" som att typ leva i WoW.

Det är förklaringen till att de t ex påstår att var fjärde gamer är över 50. Men för branschorganisationen ser sånt bättre ut än att visa stats på att deras produkter främst används av upp till 30-åriga killar...

2008-12-17 21:06
Refused

Ok tur, för min världsbild höll helt och hållet på att kastas upp och ned där :=)

2008-12-17 21:43
Men vadå, det finns ju andra onlinespel som inte är WOW eller CS och som inte heller är onlinespel som Bejeweled. Typ Spore kan jag tänka mig att många tjejer gillar, det går ju att spela online väl? Det är ju fortfarande ganska många genres som ändå innefattar den typen av spel som innebär att man går till en spelbutik och köper ett spel och inte bara lirar på typ king.com eller spelar Ms Flaggröj med någon polare på msn..

2008-12-17 22:18

Har inte läst hela tråden men man blir ju mörkrädd av folks inskränkta, sexistiska syn, "kvinnliga" hobbyn avspisas som "lågkulturella" och tjejer med hobbyn som inte anses särskilt "kvinnliga" anses som "undantag", "en av få/10 % som inte är tråkiga", "arga semismarta PK-feminister", eller att de "skriker efter uppmärksamhet" från killar. Ni som kläcker ur er sådana kommentarer låter ju inte intelligenta själva, men ni får ju gärna tro att ni är mer intellektuella och mer intressanta än åtminstone hälften av befolkningen om det får er att känna mer förmer.
Sedan är jag så trött på att man som tjej ska avfärdas som "pms:ig" och hånas så fort man motsäger sig en könsgeneralisering; att man får en nedlåtande, bildlig "klapp på huvudet" för att man är så "besvärlig" som hävdar sig och tror att man har rätt att ha en åsikt och att den betyder lika mycket som en mans, man ska ju bara sitta fint, tiga och ta emot alla smädelser. :P Och nej, jag tänker inte be om ursäkt för att jag är "löjlig" tar illa vid mig och "inte vet min plats", idiotförklara mig och kalla mig "manshatare" om ni så vill. :P Allt jag ber är att få bli sedd som en individ och dömd efter hur jag är som person, mina intentioner, hur jag behandlar mina medmänniskor, och inte efter mitt kön, är det för mycket att begära?
Allt för många människor som blir rädda och hotade av att några som de valt att se som underlägsna ska komma och hota deras upplevda överlägsenhet genom att stå upp för sig själv och kräva lika villkor. För skulle det råda total jämlikhet ja då kanske de skulle riskera känna att de ikanske nte är så överlägsna och speciella trots allt... :P Bara en tanke.

Nog om det, tråden var om hobbyn! Mina hobbyn är lyssna på musik (gärna live), se film, läsa böcker, främst om krigshistoria (ww1, ww2, Vietnam, etc) samt biografier/skildringar, gillar även att styrketräna. Börjar även känna mig sugen på att spela datorspel mer ofta, typ spel i stil med Call of Duty 5, Left 4 dead känns som något man lätt skulle kunna offra sin sömn för.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-17 23:11
janie jones ORD
bränn, bränn, bränn alla män

2008-12-18 08:56
Refused P28

Jag är mycket väl medveten om att PS2 är den mest sålda konsollen, dock snackar vi väl i dagsläget och i denna generationen? Folk som spelar tvspel idag dvs. Det är ju fler som aktivt spelar DS idag än som lirar PS2.
PS2 är en så kallad döende konsoll, det släpps inga nya spel till den förutom halvtaskiga porteringar av sportspel och filmtitlar... och så klart det enda som håller konsollen någorlunda levande: Singstar . Jag ser inte hur ditt ps2 argument som du skrapade upp ur botten av den där tunnan skulle vara till din fördel.
Ironiskt nog så är de flesta bundles som säljs för ps2 nuförtiden SINGSTAR-bundles, vilket även är det mest spelade ps2 spelet just nu. Alla som köpte ps2 endast för singstar(som är ett av de mest sålda ps2-spelen) ser självklart inte någon anledning till att uppdatera till ett dyrt ps3 så länge nya Singstar versioner med nya låtar släpps till ps2.
Och behöver vi gissa vilket kön som är majoritet bland Singstar-spelarna?
Jag har ingen tvekan om att majoriteten av dagens aktiva ps2-spelare är tjejer. Ser inget som inte skulle tyda på det.

Hur du än vill försöka vrida och vända på det så finns det inte "otroligt mycket färre" tjejer som spelar tvspel i dagsläget. Vilket har varit min poäng hela tiden.