I aim to please! :)
Look with your own eyes - See with your own mind
Med tanke på att de andra i en större utsträckning skadar miljön så kan de gott ha det så, men det här känns som en ovärdigt låg nivå/ Over and out!
DIF!
Vad vet du om det? De kanske kör miljövänliga bilar? Det är fortfarande ett uselt argument för att pracka över din kostnad på någon annan. De som använder kollektivtrafik är precis de som ska betala för det, inga andra.
Pendragon, men då borde inte någon betala skatt ihuvutaget? jag tex använder mig ADLRIG av poliser så då kan vi ju avskaffa polisen och så kan bara företag betala för "beskydd" eller.. varför ska vi ha vägar? inför biltullar på VARJE gata. typ 50 kr eller nått? Sedan kan vi gå längre.. sjukhus. varför ska det vara subentionerat? jag har aldrig brutit armen.. 50.000 per person som bryter armen.. och.. jaaa.. varför inte ta bort skatten för sophämtning. jag kan bränna mina egna sopor på balkongen. välkommen till USA.
Nu är det ju så att du och jag lär har grundläggande skillnader i vår syn på samhället, jag anser att man via staten skall jämna ut de ekonomiska skillnaderna däribland kollektivtrafiken och jag antar att du är nån sorts nyliberal nozickfantast och därav innehar en motsatt åsikt. Nu är klockan 03:52 och jag ska sova, adjö.
DIF!
Med det argumentet kan vi ju helt enkelt bekosta allt i hela världen med skatt!!!! Sen flyger vi alla till stjärnornas land och letar efter det mystiska sirapsträdet!!! Någonstans behöver man alltså dra gränsen, sjukvård är något du i princip garanterat behöver vid något skede i ditt liv. Är det dessutom inte subventionerat blir det direkt svindyrt för dig, vi pratar inte priset av ett pendelkort, utan en mindre förmögenhet i regel. Vi har vägar för att infrastrukturen krävs för att landet ska fungera, varutransporter etc. Jag förstår hur du menar, men det blir mest absurt att försöka jämställa polisen eller sjukvården med att ni är för snåla för att betala ert tunnelbane/pendelåkande ^^ Ännu fånigare blir det när pendeltrafiken i Stockholm är förhållandevis billig i jämförelse med många andra större städer. Jag hostar glatt upp 650:- i månaden för att transportera mig en tågsträcka på 15-30 minuter dagligen, och då kan jag på intet vis använda mer än två specifika linjer. Trots det hör du inte mig yla om att kollektivtrafik ska vara gratis, för med tanke på all annan skit man lägger pengar på i livet är det en jäkla skitsumma det handlar om. Prioritera bort att köpa häftiga sneakers och nya kläder varenda månad, eller skippa en utekväll i månaden, et voila, CASH!
Det är för övrigt gulligt när folk ska försöka placera in en i politiska fack. Folk blir i regel nervösa när de inte kan dela in människor i önskvärda fack :) Begränsat tänkande.
Dock så tycker jag att just kommunaltrafik ska vara gratis, mest för ett miljötänkande. det finns några grejjer i världen som skulle göra MYYYCKET för miljön, då är jsut detta en av dom stora sakerna.. förstår du hur mycket biltrafiken hade försvunnit om vi hade haft gratis kommunaltrafik, sedan på det så hade förmodligen näten utvecklats mer vilket gjort det till helt plötsligt tidsmässigt och värt att åka kommunalt överallt.
På ett långtgående plan kan jag definitivt hålla med dig. Men problematiken ligger i att en långtgående plan först måste existera och vara genomförbar. Vidare är det ett jäkla skämt att påstå att majoriteten som vill ha gratis pendeltrafik vill ha det av någon annan anledning än sin egen snålhet / vilja att lägga pengar på roligare saker ^^ Tror inte våra syner på det hela skiljer sig så grovt, jag ifrågasätter mest motiven hos de som ylar om gratis pendeltrafik för det mesta. Framför allt då det i regel tycks röra sig om studenter som inte betalar ett öre skatt ;) Dock fungerar ju det här med pendeltrafik alldeles utmärkt i större städer redan, då det helt enkelt är den smidigaste lösningen för att komma in i en stor stad snabbt. Och detta trots att det kostar pengar.
PenDragon
Varför kan inte folk bara välja att åka kollektivt och sluta åka sina jävla SUVs när dom ska åka till jobbet? Fattar du inte att om kollektivtrafiken är gratis så kommer fler åka med den. Bilar försvinner, fler linjer tillkommer och kollektivtrafik blir ett mycket bättre alternativ. Genom att alltid behöva betala 800kr i mån för ett sl kort så kommer kollektivtrafik aldrig vara attraktivt. Och det enda sättet att genomföra detta är genom skattefinanser. Hur annars? Vi kommer bara stå och trampa på samma ställe om det inte görs. Om det inte är så att SL själva lägger alla sina pengar och göra sitt yttersta för att få kollektivtrafiken attraktivare. Visst dom gör det, den har blivit det, men tyvärr så tar detta alledes för lång tid. Varför inte bara göra rätt från början?
Jag är inte student, kanske fattig men ser helst att kollektivtrafiken är gratis ur ett miljövänligt perspektiv. Fatta vad mycket man skulle spara på miljön genom att sluta tillverka så mycket bilar och sluta använda så mycket olja? Skulle det inte också vara mycket skönare om trafiken var snabbare, tom snabbare än bil?
Läs lite
här. Jag väntar ivrigt på maglev tåg till sverige :)
SUCK SHAFT
För att folk har friheten att välja själva hur de vill transportera sig själva från en plats till en annan. Bilar kommer alltid att existera då det för somliga är lättare. En ganska effektiv metod för att begränsa trafik i centrala delar av ex. Stockholm är som bekant biltullar. Vilket i regel får folk att använda bilen om det behövs, men annars använda kollektivtrafik. Ett grundläggande problem med din argumentation är att du tycks antyda att det skulle råda någon brist på intresse av att använda kollektivtrafik. Sist jag kollade var det tonvis med folk som använde kollektivtrafik dagligen. Tar vi dessutom ett exempel som står mig närmare, då jag bor i den stad i världen där flest personer använder kollektivtrafikdagligen, är det verkligen ingen brist på pendlare. Tvärtom är det helt enkelt den lättaste metoden för att ta sig in i centrala delar av större städer. Detta trots att det kostar pengar. Bevisligen är det ett mer attraktivt alternativ än att köpa bil för många, således ser jag inget problem med att det kostar några hundralappar i månaden att transportera sig i stort sett fritt. Summa summarum, kollektivtrafik ÄR attraktivt och används av abnormt mycket människor dagligen. Vore det trevligt om det var gratis? Absolut. Tror jag att det är genomförbart? Kanske, på sikt. Tror jag för en sekund att de som ylar om gratis kollektivtrafik överlag gör det för miljöns skull? Nej. Tror jag att det är nödvändigt? Nej, inte speciellt. Jag använder som sagt kollektivtrafik dagligen, skillnaden är att jag förstår att det är en tjänst som erbjuds mig och betalar glatt för den. P.S. Där jag bor ÄR tågtrafiken överlag klart snabbare än bilar, välkommen till framtiden :)
Håller med Pendragon faktiskt. "Genom att alltid behöva betala 800kr i mån för ett sl kort så kommer kollektivtrafik aldrig vara attraktivt." Som jag sagt tidigare i tråden är 800kr inte enorma mängder pengar, jämför med liknande städer i världen. Kollektivtrafiken är attraktivt just nu och resenärerna kommer antagligen bara att öka, varför tror du annars att du ser så mycket folk när du sitter på tuben? "Och det enda sättet att genomföra detta är genom skattefinanser. Hur annars? Vi kommer bara stå och trampa på samma ställe om det inte görs." Jo men nu betalar ju staten en stor procentandel på ditt månadskort så att du inte blir helt lamslagen. med lamslagen menar jag nu inte "uuh jobbigt med 800 spänn" jag menar "kolla hur fort busschaffisarna fick igång högre lön genom att strejka under tunnelbanereperationerna". DÅ kan vi snacka att folk blev lamslagna. Folk var ju fan tvungna att cykla för att ens kunna komma till stan om de inte hade bil eller tåg. "Om det inte är så att SL själva lägger alla sina pengar och göra sitt yttersta för att få kollektivtrafiken attraktivare." Du tror inte att de har en ganska skön prispress på sig? Det är väl inte så att de försöker allt de kan för att pressa det, men samtidigt har en än större stress att ha tex dygnetrunt-trafik på helgerna, folk som nu står i tunnelbaneuppgångarna och ska svara på dina frågor om SL? Jag är självklart för gratis och billig kollektivtrafik om det nu finns utrymme för detta, men det finns det inte, så då måste man bara bli lite mer pragmatisk och lägga om sin budget. Jag kanske inte är världens största anhängare av privatisering men de gånger där staten står som kontrollant brukar funka helt ok, om man kollar på St Görans sjukhus som varit det enda sjukhus som inte går med förlust i Stockholm bl a. Likaså i fallet SL, där man lagt stor fokus på att pressa ner förseningar utan att egentligen få jättemycket mer pengar för att göra detta. Jag åker dagligen både buss och tunnelbana och märker väldigt sällan av större förseningar överhuvudtaget, vilket man definitivt inte kan säga i andra städer.
800:- hundra är ganska mycket pengar för, studenter, lågavlönade, ensamstående och så vidare.Om det är billigare än i New York eller Tokoy bryr jag mig inte ett dugg om då deras ekonomier inte är särskilt lik vår. Och jag är inte heller intresserad av att styra vår kollektivtafik efter kapitalismens, efterfråga och tillgång.
DIF!
påtal om ovanstående debatt om att det skulle vara sjkut att den som bara behöver åka fem stationer skall få betala mer än den som åker från södertälje/norrtälje så måste jag bara påpeka att jag tycker tvärtom. Det är sjukt att de som bor utanför stockholm, men innom stockholm kommun, som betalar precis lika mycket skatt för att ha en fungerande kollektivtrafik får betala ett dyrare pris för att få tillträde till staden. För på vilket vis skulle det vara jämnställt att vi alla betalar lika mycket men att vi som bor längre bort får betala dubbla eller till och med tredubbla priset? visst är väl avståndet en faktor men ska det vara en allmän kollektiv trafik kan det inte vara rimligt att belasta vissa individer med ett högre biljett pris. Det bästa systemet, som också nämnts ovan, var det som den socialdemokratiska styrelsen införde där det kostade 20/10 kronor att åka kollektivt. Oavsett vart i från man åkte! Fördelarna med det systemet är uppenbara; alla får samma chans till tillträde till staden, alla har råd att åka (i stort sett alla) och plankningen reduseras. har man ett system som ändå fodrar att staten måste skjuta till pengar så kan man lika gärna redusera priserna och ge alla en likvärdig chans att få njuta av frukten från sina egna investeringar. //Ydebrinkarn - Det är bra med högerregering ;(
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
"800:- hundra är ganska mycket pengar för, studenter, lågavlönade, ensamstående och så vidare." Japp, det är en del pengar. Jag var i Amsterdam i somras och hörde att en kille hittat två horor för 100 euro. Den andra killen sa "fan vad dyrt, jag hittade två för 80, det är ju mycket bättre!" och den första sa "jo två för gratis hade varit asmycket bättre också, men nu måste jag mest bara gilla läget." Jag är student, jag pungade 1720 spänn för mitt terminskort, vilket jag tycker är dyrt men det är smällar man får ta. Min tjejkompis är ensamstående morsa, hon har heller inga problem med att betala, men du kan gissa om hon vill ha gratis kort? Som i fallet med hororna, det är klart som fan det är nice med gratis, men man måste mest gilla läget. "Om det är billigare än i New York eller Tokoy bryr jag mig inte ett dugg om då deras ekonomier inte är särskilt lik vår." Va? Så du menar att i Tokyo/NY så lever de så till den graden av extremkapitalism att det inte ens är fråga om jämförelse? Skönt argument, nu vet jag knappt vad jag ska säga... Dessutom behöver du ju inte ens åka utom EU för att haja att det är billigare i Stockholm än var du nu vill. " Och jag är inte heller intresserad av att styra vår kollektivtafik efter kapitalismens, efterfråga och tillgång." Vad ska vi styra den med? Vad ska vi finansiera den med? kramar och kärlek? Snälla var lite pragmatisk.
Det gemensamma behovet så klart. Det faktum att vi skulle tjäna något otroligt på skattefinansierad kollektivtrafik i och med minskade skador på miljön. så alltså med skattefinansierad kollektivtrafik får vi ett mer jämställt samhälle, bättre miljö, och på sikt ett rikare samhälle.
DIF!
Man är inte snål för att man inte betalar för att åka tunnelbana. Jag tycker att jag är i större behov av mina pengar än SL är som bara kommer använda dem till att sanera klotter.
apa.. "Jag tycker att jag är i större behov av mina pengar än SL är som bara kommer använda dem till att sanera klotter." Jag är i större behov av dina pengar för du ska bara köpa kannor för att klottra. Dags att fila argumenten lite.. Jag håller däremot med om att SL lägger lite väl mycket pengar på att sanera klotter. bob.. "Det gemensamma behovet så klart." Så vi ska jobba gratis för staten? "Det faktum att vi skulle tjäna något otroligt på skattefinansierad kollektivtrafik i och med minskade skador på miljön." Du har alltså siffror på detta? Hur mycket tjänar vi på att gå över till 100%igt statligt finansierad kollektivtrafik? " så alltså med skattefinansierad kollektivtrafik får vi ett mer jämställt samhälle, bättre miljö, och på sikt ett rikare samhälle." Tror du de uppe i norrland tycker det känns vettigt att bekosta stockholms tunnelbana, göteborgs spårvagnar, och malmös bussar som det är? Det blir ju en rätt skum skattebelastning med den höjda skatten för kollektivtrafik. Sjukhus, skolor osv, de har alla tillgång till men lokaltrafik är lokaltrafik.
Jaha.... Skillnaden är att jag är i kontroll över mina pengar och kan använda dem till vad jag vill medan du inte har någon kontroll alls över mina pengar, om du nu inte skulle få för dig att råna mig. Jag förväntar mig heller inga donationer från dig och kallar dig inte snål för att du inte ger mig dina pengar men om du skulle ändra dig kan du skicka PM så kan jag ge dig mitt kontonummer.
verbose- P24: Sen när börja norrlänningar osv betala förvårt läns kostnader, a just detaldrig. "Så vi ska jobba gratis för staten?" Hur kan du ens få det till något sådant, det gemensamma behovet skall bland annat styra statens investeringar så som kollektivfrafiken eller bygganet av bostäder. Trodde helt ärligt att det inte fans 80-talister som inte är kälkborgare som anser att situatonen med kollektivtrafiken är bra men se där så fel man hade, då du tidigare har utgett dig för att vara vänster(?), skulle verkligen vara intressant att sehur det går ihop med ditt resonemang kring detta överhuvudtaget.
DIF!
ToRoRO: Du förstår att handledningen av vilka stationer som skulle stängas skulle kosta mer va? Så tänk över ditt förslag igen ;D Ärligt talat, jag är inflyttad sthlmare och är det några som är sjukligt bortskämda så är det fan sthlmare. Ärligt talat. Är du vuxen då pröjsar du för ett vuxenkort. 790 kr. Vad är det för skitsnack om att du inte har råd till det? Pluggar du? Då åker du subventionerat. Är du arbetslös? Skärp dig, skaffa ett jobb! Med ett vuxen/ungdom/subv kort kan du åka hur mkt du vill över hela länet vilket ger dig tillgång till landets bästa kommunikationer. Om man kollar till hur mkt jag reser med mitt kort: Jag arbetar heltid och åker således till jobbet 5 dagar i veckan. T.o.R, det är 10 resor per vecka och 40 per månad. När jag är ledig eller efter jobbet eller liknande använder jag garanterat kortet. Säg att jag åker minst en resa per dag så ca 14 resor per vecka det är 56 resor per månad. Mitt kort kostar 790 kr, varje resa kostar då 14 kr, där har ni er gyllene 10:a/20:a eller hur mkt det nu var ni ville betala! Ni måste bara betala den i förskott! Skärpning stockholmare!
SL kommer att låsa tråden! Deras sms system har redan hackats(var inte direkt svårt att fejka biljett anyways) så deras uberradar är på g.
Meep meep
Om ni tänker efter vilken jävla service ni får för dem där 750spännen är det en piss-summa enligt mig. Men snåla svensson ska väl alltid gnälla på allting. Jag betalar friskt för mitt månadskort, visst är det mycket pengar men ni får oxå se lite längre än vad näsan räcker.
andra ställen i världen är det dyrare än stockholm är väl förfan inget argument som håller någonstans?
Man kan ju inte gämföra med ett sämre alternativ för att man vill ha en förbättrning i sitt eget land?
Då kan man ju dra dom argumenten hur långt somhelst, lixom det e ju bara idioti att försöka gämföra sig med ett land som inte är sverige, tom det e idioti att gämföra med nått som itne är stockholm. eftersom stockholm är en egen stad..
"Vi skiter i att fixxa våra vägar, åker man till sydamerika så är vägarna mycket sämre"
"Varför ska vi ha statligt subentionerad sjukvård? i USA så har dom inte det och då låter dom folk dö istället för att hjälpa dom"
"Varför ska vi ha poliser för? i många afrikanska länder såhar dom Warlords som drar runt i pickups och skjuter folk på måfå och poliserar ställena"
"Varför ska vi bry oss om rättvisa lönder mellan könen, åk ner till afghanistan så blir tjejerna stenade till döds för att dom har blivit våldtagna"
Visst vi har det bra i sverige, men man måste ju alltid försöka göra saker bättre, och att införa gratis kommunaltrafik (med bekostnad på Vägtullar och en liten höjd kommunalskatt) så tror jag absolut att vi skulle få en SJUUK sänkning av antalet bilar.
"Det faktum att vi skulle tjäna något otroligt på skattefinansierad kollektivtrafik i och med minskade skador på miljön." Du har alltså siffror på detta? Hur mycket tjänar vi på att gå över till 100%igt statligt finansierad kollektivtrafik? Nu kan jag bara dra paraleller från skandias miljörapport från 1999 som var det jag läset när jag letade bevis på detta...
men
Om du jämför tåg respektive personbil:
Miljötalet är 3 828 per år för personbil och 828 för Tåg vid samma reselängd.
Om vi då snabbt räknar på sänkta utgifter för vägudnerhåll (vägarna slits mindre) sedan det sänkta koldioxidutsläppet.. ska vi se det rent ekonomiskt, hur vi kan tjäna pengar på det så kan man väl räkna såhär då..
Vi kan plocka in mera företag som har en smutsig industri, som helst inte ligger här i sverige pga våra hårda miljölagar och sänka deras straffskatter, eftersom vi sparar på miljön på andra utsläpp..
Helst vill man väl kanske säga att "vi gör miljön bättre och då tjänar alla på det" men så ser väl kanske inte alla ni som säger emot gratis kollektivtraffik.
"ToRoRO: Du förstår att handledningen av vilka stationer som skulle stängas skulle kosta mer va? Så tänk över ditt förslag igen ;D" ja juste! glömde bort att allt statligt måste vara så dyrt och ineffektivt som möjligt. man måste ju ändå bränna stålarna på något.
skvätt skvätt
kontrollanter vid stadion och karlaplan, så se upp gott folk!
DIF!
månadskortet kostar 330 i gbg.. och kontrollanterna är inte så många. det e dyrt i sthlm, skulle inte behöva va så
bob.. Sen när börja norrlänningar osv betala förvårt läns kostnader, a just detaldrig. Men du tycker att de ska börja göra det? Eller ska vi lägga ner sjukhusen så att du kan springa runt på tunnelbanorna gratis? "det gemensamma behovet skall bland annat styra statens investeringar så som kollektivfrafiken eller bygganet av bostäder." Du menar att staten inte bekostar kollektivtrafiken redan nu? Här kommer lite från SLs sida: "2000 var det knappt 50 procent och så är det fortfarande. De skattemedel som SL tar i anspråk kommer alla boende i länet till del." därtill kan man lägga på reklamintäkterna. hittade inte hur mycket inkomster SL får av dessa, men säg att de tjänar 10% till, då betalar du i slutändan bara 40%! Månadskortet skulle cirkus (efter lite snabb huvudräkning) kosta 1500 spänn. Trodde helt ärligt att det inte fans 80-talister som inte är kälkborgare som anser att situatonen med kollektivtrafiken är bra men se där så fel man hade, då du tidigare har utgett dig för att vara vänster(?), skulle verkligen vara intressant att sehur det går ihop med ditt resonemang kring detta överhuvudtaget. Nu får du nog sluta se saker i svart och vitt tror jag. Och tycker inte du att det är onödigt med uttryck som "kälkborgare"? Klart jag tycker situationen är bra! Jag bor på söder och har aldrig känt att jag behövt vänta särskilt länge på varken buss eller tunnelbana. För kostnaden av 1720:- för hela terminen tycker jag att det är en bra deal. Om du nu inte tycker att jag är vänster för att jag tycker att SL fungerar bra och till ett skäligt pris undrar jag vad din syn är på vänstern. Planekonomi? Glada sovjet-bönder som kämpar för nationen? Du tycker inte att man ska vara pragmatiker och ta situationer för vad de är och göra det bästa av situationen istället? razta.. Man kan ju inte gämföra med ett sämre alternativ för att man vill ha en förbättrning i sitt eget land? Nej och man kan inte rycka argument ur sin kontext hur som helst heller. Jag sa aldrig att de länder där det inte fungerar lika bra och dessutom är dyrare är _bättre_ än Sverige. Jag säger ju att Sverige är bättre än _dem_! Självklart vill jag också ha allt gratis, men man får ju vara pragmatisk över situationen. Sen kan du hitta på saker som du tror att jag tycker om vägar, sjukvård och poliser hur mycket du bara vill, du verkar ändå inte haja vad jag menar. Visst vi har det bra i sverige, men man måste ju alltid försöka göra saker bättre För jag sa att jag ville ha saker sämre? "med bekostnad på Vägtullar och en liten höjd kommunalskatt" Jadå, vägtullarna tycker jag absolut är en bra lösning, men de kommer inte ge gratis kollektivtrafik. "En liten höjd kommunalskatt" låter asnice! För bara man höjer skatten så löser man det mesta! Produktiviteten bara flyger upp och ekonomin blomstrar! Du pluggar på handels antar jag. "så tror jag absolut att vi skulle få en SJUUK sänkning av antalet bilar." Vad tror du mer? Tror du på pastafarimonstret också? Kan du inte dra igång lite siffror, annat än en tio år gammal rapport från skandia? Till att börja med:Miljötalet är 3 828 per år för personbil och 828 för Tåg vid samma reselängd. Med dagens penningvärde eller 1999 års penningvärde?Om vi då snabbt räknar på sänkta utgifter för vägudnerhåll (vägarna slits mindre) sedan det sänkta koldioxidutsläppet.. Hur räknar du snabbt på det där, och hur mycket mindre slits vägarna? Hur mycket sänks co2-utsläppen?"Vi kan plocka in mera företag som har en smutsig industri" Och de bara hör om det här sagolandet sverige, bestämmer sig för att chansa, och flyttar hit? Eller ska vi bjuda in dem?Helst vill man väl kanske säga att "vi gör miljön bättre och då tjänar alla på det" men så ser väl kanske inte alla ni som säger emot gratis kollektivtraffik. Jag har aldrig någonsin sagt att jag är FÖR miljöförstöring och MOT att alla ska tjäna på en bättre miljö! Du gör samma sak som bob, du ser allt svart på vitt och hoppas på att jag ska passa in i nåt skumt neoliberalt fack. Jag är emot en hundraprocentigt statligt subventionerad kollektivtrafik eftersom det inte funkar i praktiken. Tills att jag hör några argument som inte är att man hoppas på en massa magiska trollkarlsramsor för att lösa Sveriges skatte- och miljöproblem så är jag absolut _mot_ en totalt skattesubventionerad kollektivtrafik!
Jag kan se hur det behövs fler subventioner i glesbygden - få invånare och stora ytor är inget drömscenario för någon som inte har bil. I dessa fall kan jag se nödvändigheten med ökade statliga subventioner, men inte i StorStockholm med sina ~2 miljoner invånare.
Jag betalar för ett ungdomskort eftersom jag är för feg för att konfrontera kontrollanter, jag har inte dåligt samvete för att jag fuskar med siffrorna och jag skulle gärna betala ingenting eftersom sl ställer till det för mig flera gånger i veckan. Dock tror jag inte på en helt och hållet skattefinansierad kollektivtrafik, men lite lägre avgifter skulle sitta fint.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Men du tycker att de ska börja göra det? Eller ska vi lägga ner sjukhusen så att du kan springa runt på tunnelbanorna gratis? Nej varför skulle norrlänningar eller skåningar eller vad det nu må vara bekosta Stockholms län (som för övrigt utgörs av flera rika kommuner som ger pengar till kommuner med mindre, vilket självklart är bra)? Det här är ju ett tramsigt argument som du har tagit i från tomma luften. Jag är även givetvis medveten om att vi skattebetalare redan idag betalar delar av kollektivtrafiken, och jag ser inget problem i att vi höjer skatten en aning för att kunna betala kollektivtrafiken (med bidrag från reklam) helt och hållet. Nej jag är inte stalinist eller liknande utan en ganska så reformistisk socialist. och anser inte att det är skäligt att fattiga ska behöva betala 690:- kronor i månaden för att ta sig till skolan/jobbet. hade det inte varit för att jag hade jobbat i sommar så hade jag aldrig haft råd att köpa studenkortet för 1350:-. Och om jag inte kan jobba en del kring jul och liknande så vet jag itne hur jag ska ha råd att betala SL efter nyår då mitt kort går ur.
DIF!
Jag är emot en hundraprocentigt statligt subventionerad kollektivtrafik eftersom det inte funkar i praktiken Och det vet du för att?
DIF!
bob.. ja uppenbarligen är jag ju emot det för att det inte skulle motsvara vinsten mot att alla kan åka tunnelbana hela tiden. Det skulle inte gå runt, ekonomiskt sett, driftmässigt sett. Ska jag uttrycka mig som du dreglar och folk tycker synd om dig? "Nej varför skulle norrlänningar eller skåningar eller vad det nu må vara bekosta Stockholms län (som för övrigt utgörs av flera rika kommuner som ger pengar till kommuner med mindre, vilket självklart är bra)? Det här är ju ett tramsigt argument som du har tagit i från tomma luften." Ja det är klart att det är bra att vi inte har en ekonomiskt koncentration. Hur är det ett tramsigt argument att jag inte tycker att det är upp till någon annan att betala Stockholms tunnelbana? Jag är även givetvis medveten om att vi skattebetalare redan idag betalar delar av kollektivtrafiken, och jag ser inget problem i att vi höjer skatten en aning för att kunna betala kollektivtrafiken (med bidrag från reklam) helt och hållet. Du ser inget problem? Inget alls? Lugnt om jag kikar på hur du tänkt planera budgeten, eller ska nån annan ta fram fantasipengar åt dig? "Nej jag är inte stalinist eller liknande utan en ganska så reformistisk socialist. " Haha det där var bara gulligt :) "och anser inte att det är skäligt att fattiga ska behöva betala 690:- kronor i månaden för att ta sig till skolan/jobbet." Jo men vad du anser är inte relevant om du inte har argument för din sak. " hade det inte varit för att jag hade jobbat i sommar så hade jag aldrig haft råd att köpa studenkortet för 1350:-. Och om jag inte kan jobba en del kring jul och liknande så vet jag itne hur jag ska ha råd att betala SL efter nyår då mitt kort går ur." sms-lån what the fuck! Det är väl inte nån annans problem att du inte kan hålla en budget för dig själv! Gnäll inte för att få allt gratis i livet, man måste jobba. Jag är också student!
Nä men vad gulligt att herr-jag-är-min-sann-vänster argumenterar som om han vore Sakine Madon."Hur är det ett tramsigt argument att jag inte tycker att det är upp till någon annan att betala Stockholms tunnelbana?" Vad är det du inte föstår, varför skulle de betala vårt läns kostnader, var god och förklar det? "emot det för att det inte skulle motsvara vinsten mot att alla kan åka tunnelbana hela tiden. Det skulle inte gå runt, ekonomiskt sett, driftmässigt sett." Man tar in likt nu en viss del i intäkter i form av reklam, och det restrerande bekostar man via skatter.
DIF!
Snackade med en på 7eleven i blackan, sl måste byta ut ventilationen vilket dom inte ens vet när det är klart. Kommer alltså fortsätta såhär ett bra tag verkar det som :)
stigili dang dang didan
Nä men vad gulligt att herr-jag-är-min-sann-vänster argumenterar som om han vore Sakine Madon. ok nu VET jag att du sitter och dreglar.. min och sann är inte två olika ord och jag är inte höger, varför måste man vara extremvänster för att tycka om jämlikhet? känns som du försöker bevisa något och sätta mig i ett fack, men den retoriken vinner ingen mark i en sån här diskussion. Vad är det du inte föstår, varför skulle de betala vårt läns kostnader, var god och förklar det? du förslår alltså en skattehöjning bara _inom stockholm_ för att bekosta gratis tunnelbana. Hur den ekonomiska aspekten räknas in i ditt resonemang är jag intresserad av att veta. gärna utan att dra in spekulativa utländska miljöförorenare. Man tar in likt nu en viss del i intäkter i form av reklam, och det restrerande bekostar man via skatter. ja och sen är det efter min generösa gissning ungefär 40% som man som korthållare betalar. Även om reklamen drar in 20% är det fortfarande bara en tredjedel som du måste betala. Det är lite (speciellt med tanke på de 1500-2000 spännen du hade betalat PER MÅNAD utan subventioner och reklamintäkter), men definitivt ingen småsumma som det går att höja skatten med några korvören för att betala av.
-verbose- P24: Okej jag dreglar och du är bara korkad bra så eller? Ja jag antar att du har hört talas om landstingsskatt och kommunalskatt? Kontentan av det här är: jag anser att det är värt att höja skatten för att finansiera kollektivtrafiken och du anser att det inte är det.
DIF!
bob.. jag har hört om sådana skatter ja! Men du har inte hört om att det inte bara finns fördelar med att planlöst höja dessa skatter. Kontentan av det här är att du inte övertygat mig nånstans med dina argument.
Verbose.
Man kan ju inte gämföra med ett sämre alternativ för att man vill ha en förbättrning i sitt eget land? Nej och man kan inte rycka argument ur sin kontext hur som helst heller. Jag sa aldrig att de länder där det inte fungerar lika bra och dessutom är dyrare är _bättre_ än Sverige. Jag säger ju att Sverige är bättre än _dem_! Självklart vill jag också ha allt gratis, men man får ju vara pragmatisk över situationen. Sen kan du hitta på saker som du tror att jag tycker om vägar, sjukvård och poliser hur mycket du bara vill, du verkar ändå inte haja vad jag menar.Så vi ska inte eftersträva efter gratis kommunaltrafik eftersom.... Du inte tror det fungerar.. Bra logik..
Visst vi har det bra i sverige, men man måste ju alltid försöka göra saker bättre För jag sa att jag ville ha saker sämre?"med bekostnad på Vägtullar och en liten höjd kommunalskatt" Jadå, vägtullarna tycker jag absolut är en bra lösning, men de kommer inte ge gratis kollektivtrafik. "En liten höjd kommunalskatt" låter asnice! För bara man höjer skatten så löser man det mesta! Produktiviteten bara flyger upp och ekonomin blomstrar! Du pluggar på handels antar jag.Nej men man kan ju starta att eftersträva en billigare kommunaltrafik med vägtullar, reklam och höjd kommunalskatt. Och, USA som sänker skatten blomstrar just nu? Hmm ser inte din logik i att höjd skatt förstör ekonomin. Vi kan ju se dom två tillfällena på senare tiden som Moderaterna tagit makten och kört sverige i botten TVÅ gånger nu med sina sänkta skatter.
"så tror jag absolut att vi skulle få en SJUUK sänkning av antalet bilar." Vad tror du mer? Tror du på pastafarimonstret också? Kan du inte dra igång lite siffror, annat än en tio år gammal rapport från skandia? Till att börja med:Frågan är väl, kan inte du dra fram lite siffror eftersom du anser att det är en omöjlighet med gratis kommunaltrafik?
Vad kostar SL?
Hur mkt kommer från reklam?
Hur mkt från skatten?
Jag har inte den blekaste, dock tror jag det går att göra.
Miljötalet är 3 828 per år för personbil och 828 för Tåg vid samma reselängd. Med dagens penningvärde eller 1999 års penningvärde?Det är ett miljötal, hur mkt det skadar miljön från utsläpp och annat inte hur mkt det kostar i pengar, men du läste kanske inte rapporten från 1999. Dock kan jag väl tänka mig att det blivit ännu större skilnlad med tanke på det höjda oljepriset.
Om vi då snabbt räknar på sänkta utgifter för vägudnerhåll (vägarna slits mindre) sedan det sänkta koldioxidutsläppet.. Hur räknar du snabbt på det där, och hur mycket mindre slits vägarna? Hur mycket sänks co2-utsläppen?Ptja, för att vara ärlig så tänker jag inte räkna på det eftersom jag inte får betalt för att sitta och göra miljörapporter till regeringen. men sätt mig på plats och ge mig pengar på det så ska du nog se att jag räknar ut en budget för att det ska fungera på några veckor.
"Vi kan plocka in mera företag som har en smutsig industri" Och de bara hör om det här sagolandet sverige, bestämmer sig för att chansa, och flyttar hit? Eller ska vi bjuda in dem?Yeah, vi trollar med det lilla spöet som heter kapitalism och lukurativa erbjudanden om att starta fabriker här. dock så är det inget val för mig egentligen.
Helst vill man väl kanske säga att "vi gör miljön bättre och då tjänar alla på det" men så ser väl kanske inte alla ni som säger emot gratis kollektivtraffik. Jag har aldrig någonsin sagt att jag är FÖR miljöförstöring och MOT att alla ska tjäna på en bättre miljö! Du gör samma sak som bob, du ser allt svart på vitt och hoppas på att jag ska passa in i nåt skumt neoliberalt fack. Jag är emot en hundraprocentigt statligt subventionerad kollektivtrafik eftersom det inte funkar i praktiken. Tills att jag hör några argument som inte är att man hoppas på en massa magiska trollkarlsramsor för att lösa Sveriges skatte- och miljöproblem så är jag absolut _mot_ en totalt skattesubventionerad kollektivtrafik!Varför funkar det inte i praktiken? du har inte gett några konkreta argument varför det inte skulle fungera.. Vi kan sitta här och disskutera idologier hela dagen, men faktum är att ingen av oss sitter med 150 papp i månaden som politiker och får pengar för att göra nått sådanhär, jag tror att det är genomförbart och du säger:
"OMG VI KAN INTE GÖRA DET FÖR ATT JAG INTE TROR DET GÅR"
sedan börjar du dra upp jävla argument att jag ska bevisa att det fungerar.
Kan ju gå tillbax till lekis och säga att det fungerar för att min pappa håller det. ungefär lika slående argument.
har inte haft busskort sen mars.. åker tuben varje dag till jobbet
vi är överallt!