I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Detta med att betala hemma? wtf?

Övrigt - Blandat

2008-07-29 01:56
Asså.. Vad gör ni hemma? Vissa uppåt 25 - 30 t.o.m? :S

När min unge fyllt 18 så kickar jag ut honom eller henne om personen studerar, jobbar etc.

2008-07-29 01:59
BountyBoo F28

lär fan snacka med mor min!

Toastare

2008-07-29 02:26
GAIA, de är 1. antingen bekväma 2. har mammor som inte vill släppa taget.

jag blev utkickad när jag var 19 och gjorde min kära mor galen. Inte mer än rätt, vi blev vänner igen och bra vänner. Så bra att jag kunde flytta hem några månader och leta efter en bättre lägenhet.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-29 02:30
Du har ju erkänt att du var "kicker" förut!

2008-07-29 02:34
Well asså.. Jag tänker såhär också, som kille skulle jag personligen tycka det var sjukt pinsamt och skämmigt att bo hemma över 20-års ålder t.ex. Tänker inte alla andra likadant? Okej om man inte har ngt val men det tror jag inte de flesta personer råkar ut för, de flesta har jobb eller plugg. Kul att hooka med en tjej och ba "Ehh, vi kan inte gå hem till mig ikväll, morsan måste sova, ska upp och jobba tidigt imorrn", fan vad fult.. ^^

2008-07-29 02:39
Well asså.. Jag tänker såhär också, som kille skulle jag personligen tycka det var sjukt pinsamt och skämmigt att bo hemma över 20-års ålder t.ex.

tack!

2008-07-29 02:42
Hehe, ja där går fan smärtgränsen iaf.. Runt 20-års strecket, ;)

2008-07-29 03:11
jag betalar inget hemma pga min lågiga inkomst! hade jag haft heltidsarbete hade jag nog fått betala en slant hemma!

tack mamma!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-07-29 03:36
Majkman

Shit då kom man billigt undan!

2008-07-29 03:38
Jag betalade 3000, sen när jag väl flytta tog jag med allt från mitt rum, morsan gav me lite tallrikar o bestick o nån kastrull och de hade jag i över 1 år innan jag hade råd att köpa nya grejjer, har bott hemifrån i 3 år och först nu har jag typ alla möbler jag vill ha förutom vardagsrummsbord, för det är pajj :p En ny TV köpte jag först när min andra 21" från 90 talet gick sönder.. Inte ens nu har jag en lcd-tv, jag skulle kunna köpa en om jag ville, men varför när man har en fullt fungerande TV ?
my name is xelly smelly

2008-07-29 10:23
farsan ville ha 3500 i månaden av mig även när jag inte hade något jobb hah ha ha ha
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-07-29 10:50
Betalade aldrig hem något direkt ...så det blev en liten chock när man sedan flyttade. Helst nu när man har fasta kostnader på 5-siffriga belopp varje månad. Det är dyrt att leva, get a good job. :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-29 11:15
Mina föräldrar skulle aldrig drömma om att ta betalt av mig när jag bodde hemma.
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2008-07-29 11:26
jag ser inget negativt med att flytta hemifrån tidigt, har bara varit bra för mig. om man jämför mig med alla mina kompisar som fortfarande bor hemma och pappa/mamma betalar, så känner jag mig sjukt mycket mognare och MYCKET framgångsrikare än dom. Dom vet inte ens hur man lagar mat själv.
jag kommer trycka på mina barn att flytta hemifrån tidigt också. det kan låta hårt just då, men jag anser att det har bara varit bra för mig. givetvis får man väl hjälpa dom hitta jobb osv om dom inte gjort det vid tillfället, men jag tycker nästan att man kan bo hemifrån redan andra eller åtminstone sista året på gymnasiet. Vafan det är ju då man vill ha som mest frihet med. dessutom får man ju studiebidrag och ett extrajobb är aldrig fel då det kan hjälpa till med jobb efter gymnasiet. sen behöver man ju inte värstinglägenheten det första man har.

2008-07-29 12:04
UtanAttTveka

Så ska det låta, föd mina barn please! ^^

2008-07-29 12:35
har man heltidsjobb så bör man betala typ 2 lax
konsumentverkets 'reckommendation' tycker jag var på tok för hög
är man ung och snart ska flytta så behöver man ju pengar att lägga undan också
min flickvän tvingas betala 3300 trots att hon inte har jobb
morsan har reumatism och är sjukskriven, har 4 andra barn hemma så jag kan förstå att ekonomin är knas..
ser ju olika ut hos olika familjer och vi lever i en orättvis värld :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-29 13:29
Heltidsjobb och betala 2000:-?

Jag har sommarjobb och betalar 3500:-, med tanke på vad man har kostat/fortfarande kostar så tycker jag nästan att 3500:- är för lite.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-07-29 14:21
...sen kan man ju å andra sidan se på det ur ett annat perspektiv.
Jag flyttade inte hemifrån innan jag hade en stabil och god ekonomi, att behöva vända på varenda krona bara för att man vill bo själv var inte direkt livskvalitet i min värld.

Samtidigt är jag helt överrens med om att flytta tidigt - men gå klart skolan först. Så bråttom behöver man inte ha vid 17/18 års ålder.

2008-07-29 15:12
ColdE P62

Bra sagt!

Victoria F26

Samma här, har till och med bett om att få göra det men dom går inte med på det.
Behöver dom pengar vet dom att dom kan kräva mig på det men så länge deras ekonomi täcker det så vill dom inte ha någon hjälp från mig.

Förövrigt så är det bara en hink med skitsnack att om man inte betalar hemma kan man inte ta ansvar när man flyttar ut.
Toastare

2008-07-29 15:24
MR-J
Du har ju erkänt att du var "kicker" förut!

haha nej UTkickad ;) Näe men jag var inte kicker när jag var 19.. slutade vara fjortis exakt när jag fyllde 15!
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-29 15:58
fan va folk på whoa playahatar.
mina föräldrar bad aldrig mig att betala för boende och mat när jag bodde hemma, de har god ekonomi och hade ingen anledning att tatta på min i propotion lilla lön. det är väl för fan bättre att uppmuntra sina barn till ett regelbundet sparande istället för att ta betalt av dem bara "för att...". finns andra viktigare ansvar som en tonåring måste läras.

by the way... klart som fan att MR-J ska ha en LCD-TV!

2008-07-29 17:04
snackade just med morsan om detta idag (ang min lillebror)
personligen tycker jag det är helt okej att ungen kan betala typ ~2000kr i månaden för boendet, och sen om han/hon jobbar kan man lägga på typ 2000kr för mat osv..

men beror ju självklart på vad familjen i övrigt har för inkomster och kostnader :)
cry me a river!
--> thcrew

2008-07-29 17:26
Hur exakt lär mig sig ansvar och förbereds inför flytten genom att betala en summa pengar till sina föräldrar? Om man inte själv ansvarar för hushållsgrejer utan bara lämnar över en summa pengar varje månad är enda man lär sig att få mindre i lön. Det, och att bli en självgod moralkärring.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-07-29 17:31
Blir det mer svenskt ? Att kräva pengar av sina barn är fan sjukt tycker jag. Det handlar inte om att förbereda ungarna för framtiden. Det handlar om vanliga Svenssons girighet.
Se om morsans spritskåp är överfullt eller något, för jag tror inte att dina/era pengar går till att överleva. Om så nu är fallet så kanske era föräldrar borde skött skolan och fått bättre jobb, eller helt enkelt inte skaffat unge/ungar.

2008-07-29 17:35
Hazn
så om du får ut 16000 efter skatt och din morsa får ut 18000 så ska hon pynta alla räkningar, hyra, din mat osv medans du har 16000 i fickpengar? isåfall är jag hellre en svennebanan än en parasit.
cry me a river!
--> thcrew

2008-07-29 17:42
UtanAttTveka F20

nice.. Persnoligen tänkte jag slå mina barn så att de lär sig "life is pain, get used to it!"..

;)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-07-29 17:44
jag hade det rätt bra, betalade 2000 i månaden med start när jag kom tilbaka efter lumpen och i ca 1,5 år tills jag hittade en lägenhet och flyttade. hade heltidsjobb under större delen av tiden och sparade ca 4000 varje månad. jag är sjukt glad att jag stannade hemma så länge och hade möjlighet att spara ihop lite stash.

vad gäller prylar och möbler och sånt så är det inte så jävla noga, jag fick en säng av morsan när jag flyttade och köpte en dator för typ 16000 (prioritet :/). jag har egentligen råd att köpa möbler, men har inte pallat. jag vet inte om det säger mest om mig eller om det generella behovet av möbler och prylar men iaf... har fortfarande ingen tv tex, efter 6 månader, går skitbra. har köpt ett skrivbord, en skrivbordsstol och lite annan skit, men jag har typ inga andra möbler. man behöver inte köpa allt på en gång.

lägg cashen du har på ett fåtal grejer som du "verkligen behöver" (i mit fall en dator, i ditt fall en lcd-tv), så kan du spara och köpa resten sen. var glad att du får käk av morsan för bara 2500 i månaden.
o rly?

2008-07-29 17:46
joda: Vem är dum nog att bo hemma när man tjänar 18k ? + att om så är fallet så är det mer rätt att kräva att ungjäveln flyttar ut än att kräva pengar för att han/hon bor hemma.

I övrigt så fattar jag inte folk som bor hemma efter 20.

2008-07-29 18:10
håller med joda.. klart man ska betala.

Hazn_: "Att kräva pengar av sina barn är fan sjukt tycker jag". Om du bor hemma och har en inkomst, varför ska du inte bidra till hemmet? Det är snarare sjukt att inte betala i så fall.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-07-29 18:19
daviden du är väl kompis med uttrycket "har man inte känt riktig smärta kan man inte känna riktig lycka" eller hur den nu går.
Visst fan har du lärt dig något av att behöva vända på kronorna? jag kan ju säga att jag har gjort det. En läxa som polarna inte kommer lära sig genom att bo hemma längre.

simba slå på du:)

2008-07-29 18:20
Filbunke: Sjukt att inte betala av egen vilja ja. Skulle jag bott hemma och haft jobb så hade jag betalat, men om någon hade krävt pengar så bor jag hellre ensam.

2008-07-29 18:23
Hazn_ Ditt uttalande ovan visar med all önskvärd tydlighet att du fan inte bör uttala dig om någonting alls, så enkelt är det. Det kommer säkerligen inte stoppa dig, men man kan ju alltid försöka plantera frön.

Bortsett från det. Att man ska betala för att bo hemma om man är en vuxen människa med en inkomst, är fan inte mer än rätt. Varför ska ens föräldrar inte kunna unna sig något extra, eller om de nu behöver det, få hjälp att betala de kostnader som rör en själv. Alla som inte ser det så, måste också se sina föräldrar som någon form av jävla spargris. Oavsett om ens föräldrar BEHÖVER pengarna eller inte, tycker jag att det är helt rimligt att ta ut hyra från sina ungar. Om pengarna så går till sprit eller vad fan som helst. Bor man hemma i 20 år har ens föräldrar under lika lång tid varit tvungna att tumma på sina egna nöjen för att köpa skit åt dig, varför ska ens föräldrar inte förtjäna att kunna spendera de pengar som DE tjänar på sig själva istället för att spendera dem på sina vuxna barn.

Det handlar inte om att inte kunna ta ansvar, det handlar om att sluta betrakta sina föräldrar som en jävla bankomat och bli självständig.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2008-07-29 18:28
AMEN
DJ

2008-07-29 18:30
Alltså.. det måste ju vara någon rimlig balans på allt. Det är ju sjukt med lillgamla människor som bara "Gnäll inte, 3000 är ju billigt och det bör man börja betala när man är 16"... Jag tycker det är en ganska knäppt, men det är ju minst lika knäppt med folk som är 22, tjänar bra och bor hemma utan att betala ett skit.

Allt beror ju på familjens ekonomiska situation, men jag tycker det är helt okej att folk bor hemma gratis om de studerar och inte har särskilt mycket pengar. Kanske inte hur länge som helst, men ett tag om situationen kräver det tycker jag man kan ställa upp på. Om man jobbar tycker jag däremot att föräldrarna kan gott kan få en del betalt, anpassat efter situationen.

I ditt fall låter väl 2500 kr rimligt, så länge du har jobb.

Själv har jag bott hemma gratis och pluggat en termin samt bodde hemma gratis en sommar när jag var sjuk och inte kunde jobba på grund av det. Den sommaren betalade jag dock 90% av min mat själv och lagade i eget pentry typ.

Poängen är väl att man får anpassa saken efter situationen och ställa upp på varandra. Jag tycker det är okej om mina föräldrar som har jobb och trots allt lite bättre ekonomi än vad jag har hjälper mig lite. På samma sätt räknar jag med att kanske hjälpa dem i framtiden om det skulle behövas. Så länge man inte överutnyttjar varandra så tycker jag inte att man behöver hålla exakt koll på varje krona.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-29 18:41
Jag betalar 15 000 i klumpsumma för januari till augusti.
jag har alltid rätt.
Lyricist

2008-07-29 18:42
pappa betalar!
Moderator

2008-07-29 22:51
Betalar 1000 kr/mån till morsan för jag bor hemma, och då är jag inte ens 18 än :I
myspace.com/jiahprod

2008-07-30 15:42
Henkso: Varför ska jag inte få uttrycka min åsikt ? Jag tycker att det är sjukt, och jag skulle aldrig kunna göra så mot mina barn.

Och droppa skitsnacket om att dom har tatt hand om en hela ens liv. Det är deras skyldighet som föräldrar, och inget jag ska betala för.

Har man inte råd så ser man fan till att inte skaffa unge. Förutsättningarna kan ju ändras med åren såklart, men då ska man inte kräva att "ungen" btalar hyra för att "jag har tagit hand om dig hela livet".

That's what I think.

2008-07-30 15:46
Har samma åsikt som Hanz_
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2008-07-30 15:54
Nån som vill ha väggen akryl målad eller nått... behöver leu cash.. Kan skicka bilder på tavlor osv jag är en pillare..

2008-07-30 15:55
UtanAttTveka

Jag har aldrig behövt göra det, och kan fortfarande uppskatta saker och ting väldigt mycket. :)

2008-07-30 16:11
daviden P26 Lite sugen är du!

2008-07-30 17:35
Hazn_ - Visst, men poängen är inte att man ska betala tillbaka. Poängen är att när man är över 18 är man VUXEN! Och är man vuxen har ens föräldrar inte längre någon som helst skyldighet, what so ever att försörja en. Om då ens föräldrar vill att man ska betala hemma är det bara att betala eller flytta. Föräldrarna har ju uppenbarligen haft råd i och med att man inte är död på grund av näringsbrist eller annat, men de kanske inte har lust att pröjsa för en unge som tjänar pengar bara så att den ungen ska ha mer fickpengar att leka med.

Du måste inse skillnaden på att säga, "du ska betala mig för att jag har betalat för dig" och att säga "jag har försörjt dig så länge du var ett barn, nu är du vuxen och har inkomst och därmed för du betala för dig själv".

Som sagt, inser man inte att man som en vuxen människa med inkomst bör betala för sig själv, är man uppenbarligen bara vuxen på pappret.

2008-07-30 17:44
SpoilerJag betalar 15 000 i klumpsumma för januari till augusti.

Det låter sjukt mycket!
DJ

2008-07-30 17:47
Henkso:

Föräldrar har försörjningsansvar för barn fram till de är 21...

I övrigt så förstår jag inte hur man kan resonera som du gör. Föräldrar som slänger ut barn som inte betalar hemma bara för att de har fyllt 18 är ju dumma i huvudet.

Jag tycker däremot att man kanske inte kan bo hemma under lång tid och jobba heltid, då är det väl rimligt att man är med och bidrar på något sätt. Om jag flyttade hem ett år och hade jobb så skulle det ju kännas jävligt dumt att inte betala något.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-30 17:47
haha, han betalar ju mindre än dig, 15 lax / 8 månader är ju vad? 1875 / månad elller något dylikt

2008-07-30 17:58
mindre än vad du betalar ju...
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-07-30 17:59
haha oj. lät tråden stå framme för länge.
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-07-30 18:00
NickeMannen

Check your facts.

Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år, eller 21 år om barnet fortfarande går i skolan.
Källa: http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/allm_us_ans.pdf

Hur menar du att folk som studerar klassas som en unge som jobbar och tjänar pengar? Oavsett vad du menar är det inte det jag menar.

Så vad är din invändning? Du tycker att jag har fel, därmed tycker du då att en unge som jobbar heltid och bor hemma ska kunna sitta med 15 kalla i fickan utan att pröjsa ett öre? Jag har inte sagt någonting om barn utan inkomst, eller barn som studerar. Det jag säger är att om man bor hemma och tjänar pengar bör man bidra till hushållet och jag har full förståelse för en föräldrar som sparkar ut en unge som vägrar betala för sig när de har pengar.

2008-07-30 18:01
Tänkte lite fel, trodde det var bara över sommaren han betalade det där.