jag betalde aldrig hem. men jag tycker att ni ska göra det :)
möbler är inte dyrt på second hand affärer och TV är fett överskattat. jag flyttade hemifrån för 3 år sen och jag har en bokhylla, en soffa, ett vardagsrumsbord, en stereo, och min laptop. man klarar sig på mindre än vad man tror.
One chapter a day
UtanAttTveka F20 Låter bra! Misery_chick Ska först köpa tv och alla möbler och allt SEN lägenheter... nej då såklart ska jag börja med att hitta en lägenhet men menar att det skulle sitta fint med lite grejjer i den
Zoned Second hand? öh nej? Jo jag vet, man behöver ju inte ha så mycket grejjer jag tror jag tror att jag har för mkt pengar sen kommer det svida skönt när jag får bo själv
jag börjar tycka riktigt illa om dig. du låter så fruktansvärt bortskämd.
Second hand? öh nej?
Toastare
2008-07-28 18:56
Har inte de flesta föräldrar som sparat åt dem? Jag hade ett fondkonto. Som jag iof var korkad nog och brände upp när jag blev 18 och inte visste vad reavinstskatt var. Men innan dess köpte jag nytt möblemang (soffa, säng, hylla) och fixade ihop gammalt matbord och så. Sen får man ju köpa allt eftersom. Nu ångrar jag dock att jag är vuxen och har så jävla mycket grejer att jag måste typ ha en lastbil nästa gång jag flyttar.
Jag skyller allt på Emma!
UtanAttTveka F20 Nej det är jag inte, men jag vill bara köpa nya och fresha grejjer när jag flyttar! visst det finns säkert något bra på second hand men jag har ingen bara erfarenhet av det! BountyBoo F28 Håller på att tömma mitt fondkonto jag med :/ hur gjorde du dåra? EDIT: har börjar föra över pengar iaf till ett annat konto spar 70% av lönen typ
"Nej det är jag inte, men jag vill bara köpa nya och fresha grejjer när jag flyttar! visst det finns säkert något bra på second hand men jag har ingen bara erfarenhet av det! " om ditt syfte med det inlägget var att INTE låta bortskämd så misslyckades du rejält...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Misery_chick Yes box. Handpenning klar. Nu är det bara några tiotusen kvar sen är det lån och lya.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Men jag är fan inte bortskämd lägg ner :) Jag har alltid köpt mina egna kläder? (sen 15år iaf)
Chico P21 yikes, direkt till bostadsrätt? det var nåt man(jag) inte ser varje dag.
ja givetvis, för att mamma stack till dig pengar.
MR-J P19 har du jobbat sen du var 15 och först nu börjat betala hemma?
1000 lapp fick jag lägga
be the change
Misery_chick Sorry om det vart fel! nej det har jag inte... men jag har för det mesta klarat mig på bidraget och sparat mina pengar till det jag ville ha. Har absolut inte varit den som typ "mamma jag vill ha dom där byxorna för 1500 fixa"
jag tror du är en snap'er. *snapsnap* mom i want
MR-J P19 så du har inte köpt kläder för dina egna pengar sen du var 15, så mycket som du bara har köpt kläder utan att mamma följde med sen du var 15? eller hur menade du?
MR-J: Om du nu vill ha nya grejer, ta ett lån?
Jag betalade 1k i månaden när jag bodde hos päronen, det var skitnice! nu ligger jag ute med 4.000 i fasta utgifter varje månad, plus 2-2.5k i månaden till mat, sen kanske en femhunka till andra saker.. (diskmedel, rakhyvlar, tvål och sånt skit). 1.000 i månaden är ett skämt, speciellt med tanke på att jag alltid fick maten serverad, mamma tvättade alltid (bara att slänga i tvättkorgen så var det rent dagen efter) behövde knappt göra något utöver betala.. Skäms nästan lite när jag tänker på det..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
nåja simba, det är inte försent att sticka till henne en resa till mallorca
verkar som att trådskaparen inte riktigt är redo att flytta hemifrån än..
One chapter a day
UtanAttTveka F20 haha, kolla min utgifter i föregående inlägg och ponera sen att jag tjänar 6-9k i månaden så ser du hur mycket resor jag har råd med.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
ja men det är aldrig försent. sluta komma me undanflykter:P
Är väl typ inte redo men måste ju flytta någongång eller hur? Och ta ett lån verkar inge vidare
MR-J vadå inte på kartan? varför inte?Du är 19 bast och har inte ens fast jobb ändå måste du ha en plasma tv innan du flytta och vägrar köpa begagnade grejer..
Exe-Poused P0 Tänkte mer ta det viktigaste hemifrån sålänge så att säga, jag menar en säng kan man ju säng som säng liksom... bara det att den är rätt skabbig. Sen menar jag ju på att jag spar till en TV nu och ska köpa den vid rätt tillfället EFTER jag skaffat lägenhet så att säga. Börjar tänka om lite nu tack vara era hårda kommenterar :)
Här får man betala 2500 kr om man är över 20 år och bor hemma. Såna är reglerna. Sen utöver det så hjälper ju alla till med det som behövs köpas. Jag tycker det känns rätt självklart, sen 2500 är ju ingenting mot vad du hade fått betala om du hade bott själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"spelar väl ingen roll vad dina homies betalar, är dom snorvalpar som får leva gratis hemma så kommer de förmoligen aldrig få tummen ur att skaffa eget för det är bekvämt hemma. jag säger HEJA mammor och pappor som vågar kräva hyra av barnen när de bor kvar hemma för länge. " VERKLIGEN!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man ska betala hemma så fort man springer ut på studenten. 2500 är en glidarsumma, speciellt om du jobbar. Inte för att jag var skitglad när Morsan krävde mig på 3500 i månaden, men det är bara att ta. Och 3500 är inte ens i närheten av vad det egentligen kostar. Du kostar inte gratis.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
glidarsumma hahaha! fan va kul det lät
försök inte skämta bort det. fool
äh! man har inget ansvar att betala ett jävla skit när man bor hemma, man må vara en del av sina föräldrar man de är inte en del av mig. om man har slutat gymnasiet och inte har ett jobb så kan man inte betala, har föräldrarna dåligt med pengar så vill man väl hjälpa till?! det har inte ett jävla skit med "att lära sig ansvar" att göra, det ansvaret lär man sig när man bor själv. det ligger ingen lärdom i att betala 2500 för att bo på sitt pojkrum, man har inte ens fritt förfogande över gemensamma ytor. Om man ska vara en hyrsgäst så gäller heller inte reglerna "under mitt tak mina regler"etc. etc. Nä har föräldrarna råd får de fan ta sitt ansvar och försörja ungen tills det att han klarar sig själv. Har ungen cash (men mamma saknar) och inte hjälper sin morsa är han dum i huvudet. Man lär sig inte ansvar genom att betala hyra för rummet där man bott hela livet, ansvar funkar inte så.
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
Min syrra är 20 och vikarierar ibland med kass lön. Hon betalar 1000 spänn i månaden å då ingår mat, el, telefon, internet, vatten å detdär. Hygienartiklar får hon köpa själv. Enligt soc så är föräldrarna underhållsskylldiga upp till en viss ålder om barnet fortfarande går i gymnasiet. Hon har all rätt att kicka ut dig med andra ord så var glad att du har en mamma som låter dig bo kvar Johan.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Lillfrida Nu kommer en lill-mamma till? nej men seriöst börjar förstå det där mer och mer! vart bara lite överraskad ok?
Exe-Poused. jag jobbar med massa 14-15åringar, dock i mitt land börjar alla jobba när de är 13-14 oavsett om de är fattiga eller rika.. jag payar mellan 2.5-3tusen sen behövs det mer dåodå så blire mer.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
MR-J P19 Du vet att jag har rätt för det mesta. Det känns pissigt att betala när man inte är van, men det vuxna ansvarsfulla livet måste börja nånstans, right?
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Du vet att jag har rätt för det mesta. Det känns pissigt att betala när man inte är van, men det vuxna ansvarsfulla livet måste börja nånstans, right? Du har helt rätt :)
jag blir sur på bortskämda as som har fast jobb men ändå inte betalar hemma. Minns en tjej på mitt jobb som FICK pengar av sina päron. Hon jobbade heltid och fick väl ut 12000-13000 efter skatt, och trots det fick hon 3000 kr av sina föräldrar i "månadspeng", 21 år gammal.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Det är väll från fall till fall, om man har ett barn hemma som nyss gått ut gymnasiet och går på soc eller får a kassa eller dyl samtidigt som den försöker hitta jobb/flytta. Ja då känns det väll kanske inte så schysst att kräva pengar av ungen eftersom det kommer kosta en del o fixa lägenhet m.m Undantaget lär ju vara OM inte föräldrarna har dåligt, har dem det så är det väll dessvärre kanske enda lösningen. Är man 20+ och har jobb dock, ja då är det väll givet man pyttsar in lite grann till kassan. Hade nog dock personligen hellre valt att betala lite av hyran sen handla en del mat själv istället för att ge föräldrarna en "summa" för att sen äta och bo där. Finns inget värre än när andra handlar maten så man inte själv kan vara herre över sitt kylskåp. Mat kostar för en person runt 2000kr+ i månaden sen kostar allt annat smått, många bäcker små som man brukar säga.
Såg på lyxfällan idag att en ung man som bor hemma rekommenderas betala 7100 kronor. Det verkar sjukt mycket, men tja det är säkert så mycket man kostar också. Vet att morsan sa att när jag flyttade hemifrån försvann kostnader på ca 9000 kronor i månaden bara sådär. Det var alltså bara mat och lite random kostnader. Fan 300 om dagen är det inte konstigt att man kostar, speciellt inte om man är en hungrig jävla tonåring och dessutom köper ju föräldrar hem en massa skit till sina ungar som de alltid köpt hem, chips och läsk och sånt. Om man bara pröjsar 2500 kan man lugnt räkna med att man helt klart är en förlustaffär för sina föräldrar.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Toastare
2008-07-29 01:38
Har man ett barn som går på soc, så ska detta barnet (som då är vuxen för den är över 20 måste det nog vara..) säga till soc att "Hej! Jag betalar hemma" Då säger soc "jasså gör du, be din mamma kopiera hyresavi och teleräkning etc. så får vi kolla på det" Så gör man det och så får man för den summan. Så fick jag göra när jag bodde hemma, min mamma var också tvungen att följa med på socmötena. Och då har inte min mamma det dåligt ställt. Henkso såg också det. Tycker också det verkar sjukt mycket. Sen måste det ju bero på hur stora kostnader man har, om man bor i storstad eller på landet osv.
Toastare
2008-07-29 01:39
MR-J, akta dig för reavinstskatten på fonderna, speciellt nu när de sjunker i värde. Jag fick betala hela härligas 26.000kr i skatt när jag bränt upp mina.
Shit det är ju fan sjukt! men om man tar ut hela fonden och sätter in på ett konto vad händer då?
Toastare
2008-07-29 01:46
jag vet fortfarande inte hur det fungerar, när du tar ut pengar så skattar du för den vinst du gjort. Nått sånt..
Toastare
2008-07-29 01:46
Vet inte dina föräldrar att du plockar ut dem, så prata med dem så du inte får ett bakslag sen.