I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Polisen svarar: "kan du inte hämta en granne?"

Övrigt - Blandat

2008-07-24 13:20
Mabande

Även små bruksområden verkar få nattliga besök av whoa's små graff-wannabees så nog finns det åtminstone ett antal, om än långt ifrån majoriteten, som härjar utanför städerna.

Min första kommentar var inte menat som någonting annat än ett sista sarkastiskt uttalande innan läggdags, men om nu dina försvarsmekanismer går på högvarv på grund av den så får jag be om ursäkt. Man skulle ju kunna hoppas att människor över 15 år, utan Aspergers syndrom, kunde urskilja ironi från seriösa uttalanden. Jag får väl helt enkelt börja slänga med symboler som visar när jag är oseriös. ;P
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-24 13:32
Jodå, visst förekommer tags på de mest avlägsna ställen (har bl.a. sett i Löberöd, med c:a 1000 invånare utspridda på 73 hektar), dock är det ju fortfarande inte sånt som tar den större delen av polisens resurser.

Vad får dig att tro att mitt första svar inte var i samma anda?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-07-24 13:52
Vad får dig att tro att mitt första svar inte var i samma anda?

Touché!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-24 14:00

Apropå tags på helt obefintliga platser. Detta konstverk finns att skåda på Bodens södra skjutfält. Kanske blev skaparen sur när han stavade fel?

Moderator

2008-07-24 21:36
Jag kan inte säga att jag är särskilt chockad, förvånad eller upprörd. Finns det ingen bil att skicka ut så finns det ingen bil att skicka ut.
Ni tror väl inte att telefonisten vid tillfället vände sig om, ropade "Börje, pallar du dra iväg till granngården och stoppa två potentiella våldsmän som håller på och rånar en flicka", fick till svar "Nää jag har ju precis tagit en kopp kaffe och kvinnofängelset börjar ju nu" och sen försökte avsluta samtalet snabbt för att kunna hänge sig åt sin favoritserie även han?

Snarare så att närmaste bil (kanske den enda i området) var många mil därifrån och upptagen med någonting som redan var våldsamt. Eller vad som helst som var värre än ett inbrott i ett skjul.

Det där med grannen var väl ett desperat försök att komma på någon temporär lösning på problemet, och inte ett helt dumt sådant heller. Hade tjejen fått tag på en granne som hade följt med så hade tjuvarna nog sprungit därifrån ganska snabbt. Vilket de ju gjorde nu också (även fast det var långtifrån garanterat).

Vad hade ni som klagar svarat om ni visste att ingen bil fanns tillgänglig?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-07-25 02:52
Kaptenkrok

Frågan är hur kan man inte ha någon bill tillnlig alls? sker det så mycket rån,mord, misshandel i Svearike?
Det är ofta jag ser poliser som glider runt och jagar ungdomar för att ta in dom på pissprov.
Eller så ber man ett gäng invandrar killar som ser "misstänkta" ut för någonting(?) att ställa sig mot väggen, visa legitimation och ge ett svar till varför man sitter på en parkbänk kl 12 på natten.
Jag har en hel del erfarenheter av poliser som desperat försökt att hitta någon kriminell handling bland mig och mina vänner, så jag köper inte det där med att alla bilarna hade viktigare saker för sig.
och vem fan är du?

2008-07-25 04:07
herre jösses vad ovanligt, lata poliser! nu är rättssamhället verkligen på väg åt skogen..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Moderator

2008-07-25 11:02
men vad ska dem göra? allvarligt dem jobbar håller koll och håller folk säkra och hela om nån knycker en diamantslip så går den att ersätta bättre än alla möjliga personskador. Jag vill fan inte höja skatten så snuten kan åka ut på landet i tid och otid så fort nån blir lite nojjig.
fast det är klart. förra sommaren blev en kille mördad på torget i örkelljunga och policia kom förmiddagen dagen efter för dem inte riktigt trott på den som ringde in på natten.

sen angående snutar och fotboll är det rätt fantastiskt. vad var det? 13 piket bilar i ljungskile när hif mötte dem. det behövs ju man vet aldrig när man startar en revolution efter en match.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-07-25 12:43
KaptenKrok
* "närmaste bil (kanske den enda i området) var många mil därifrån och upptagen med någonting som redan var våldsamt. Eller vad som helst som var värre än ett inbrott i ett skjul."
- Hur vet du det? Nog för att jag också håller det för sannolikt att poliserna som var i tjänst redan var ute på någonting, men då kan de likaväl försöka skicka nån så snart som de blir klara (vilket inte lär vara nästa morgon).

Legoland - Risken för personskador finns alltid när man ska avstyra brott. I det aktuella fallet visste vare sig tjejen som ringde eller telefonisten att det bara rörde sig om en diamantslip. Allt tjejen hade var två snubbar som stod och bröt sig in i verkstan. Kanske de bara hade nöjt sig med verkstan och kanske hade de knallat in i huset när de var klara med verktygen. Om hon inte kunde numret till nån granne skulle hon varit tvungen att kuta dit och knacka på, d.v.s. gå ut och utsätta sig för samma fara (kunde ju varit folk som inte tänkte lämna platsen utan byte) som nu när hon tog jycken med sig.

Skulle f.ö. inte vara helt fel om de kunde portionera ut de 31 piketerna på Norrland istället ;)

10-4, over...

2008-07-25 13:12
Det är en statlig konspiration för att tvångsmigrera bönder och dyl in till städerna.
A historian is a prophet in reverse

2008-07-25 13:34
Det visar väl bara att det behövs fler poliser?

2008-07-25 13:58
Men nu till den stora fråga, kom polisen senare under kvällen eller sket dom i det helt?

Och det med att dom inte har någon bi li området, kan dom inte bara säga det rätt ut, att vi inte har några resurser och be om ursäkt, istället för att be henne hämta någon granne?, Jväla idiot.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-25 14:07
Legoland P22, "håller folk säkra", vilket skämt, ingen går säker för nånting i den här världen. oavsett om halva befolkningen skulle vara poliser.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Moderator

2008-07-25 18:39
Remy Att inte ha någon bil tillgänglig alls är inte så svårt. Finns det bara en patrullerande bil på ett område större än skåne är det inte så konstigt att det inte finns.

Mabande Nej jag uttryckte mig klumpigt, det där var bara spekulation. Men spekulation som jag ser som ganska trolig. Det kanske fanns någon bil ledig först på morgonen för att den lediga polisen hade jobbat minst åtta timmar redan och skulle få lite ledighet. Och då kan han ju faktiskt lika gärna få den om han ändå inte kan komma till platsen i tid till själva inbrottet.
Hjälper väl knappast tjejen om han kommer dit tre timmar efter händelsen än om han väntar åtta timmar och då faktiskt får sova emellan?

Blaze_We
Och det med att dom inte har någon bi li området, kan dom inte bara säga det rätt ut, att vi inte har några resurser och be om ursäkt, istället för att be henne hämta någon granne?, Jväla idiot.
Att säga att det inte finns någon bil tillgänglig är ungefär samma sak som att säga att det inte finns någon bil i området. Jag förstår inte varför det är dåligt att telefonisten föreslår att hon ska hämta en granne.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-07-25 19:02
Kaptenkrok

Jag tror inte att alla bilarna var ute på farligare uppdrag, polisen måste prioritera.
Så en av bilarna får väll lämna det dom håller på med och åka till henne istället.
och vem fan är du?

2008-07-25 19:03
KaptenKrok
* "Hjälper väl knappast tjejen om han kommer dit tre timmar efter händelsen än om han väntar åtta timmar och då faktiskt får sova emellan?"
- Beror helt av vad som hänt.
Om hon och hennes granne blivit misshandlade efter att ha följt telefonistens råd så kan ett par minuter vara avgörande, men även om tjuvarna gjorde det rätta och drog när de fattade att de blivit upptäckta så kan det vara en stor tröst att veta att polisen dyker upp när de har möjlighet och inte drar hem och tar sovmorgon istället.

10-4, over...

2008-07-25 20:03
Förstår inte riktigt vissa av argumenten i den här tråden....

För det första så fanns det väl troligen ingen bil som kunde åka. Ofta finns det inte många bilar att tillgå utanför städerna. Hade det funnits hade dom väl självklart åkt. Det hela är ju ett betvis på att polisen har en för klen budget.

För det andra förstår jag inte varför folk tycker det skulle vara dåligt att hämta/ringa grannen? hellre det än att sitta själv medan gärningsmännen kanske bryter sig in i själva huset. Att gå ut själv till två inbrottstjuvar är ju ingen bra idé alls om det inte är absolut sista utvägen.

jävligt tråkigt när sån här skit händer...
får väl hoppas att polisen får mer pengar så man har möjlighet att besvara fler anrop. Lär ju inte va kul att behöva prioritera eller helt välja bort anrop för att man inte har nog med bilar, personal och utrustning.

hoppas allt gick bra för din kompis tillslut.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2008-07-25 21:29
Fattar inte riktigt vart folk vill komma?

Fotboll, yeah klart som fan dom undsätter polisstyrkor, klart som fan när det står minst 4000 nötter på en och samma kvadratruta, då kommer farbror blå för att avstyra bråk och vandalisering.

Bor man ute på landet, är det fan svårt att ha en radiobil i närheten, fan närmsta granne kan bo minst 4-5 mil bort och närmsta stad 10 mil.

Ska dom ha en batmangrotta och swoscha fram?

Telefonisten på SOS försökte lösa det provisoriskt ju genom att be tjejen som ringde kolla om hon hade en granne hemma, hon hade ju fått hjälp snabbare då.
Och telefonisten var ju ärlig genom att säga att de inte kan få ut nån om ett par timmar.

Är ju same same med sjukvården, vart tvungen att åka in på akuten pga en skada förra sommaren då bodde jag 8 mil ifrån närmsta ställe med sjukhus.

Ringde efter ambulans och fick ligga och vänta en timma innan de var på plats.
Sånt man får räkna med när man valt att bosätta sig på landet.

-- Mellanslagsanvändare --

2008-07-25 21:48
wow. det här är en sån tråd som jag visste PRECIS hur alla svar skulle se ut bara av att läsa topicen.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Moderator

2008-07-25 21:56
Remy
Jag tror inte att alla bilarna var ute på farligare uppdrag, polisen måste prioritera.
Så en av bilarna får väll lämna det dom håller på med och åka till henne istället.

Polisen gjorde väl just det, prioriterade. Och om de då prioriterade bort det här fallet så måste det väl ha funnits något mer brådskande. Och även om bilarna skulle lämna det de höll på med för tillfället så är det ändå inte säkert att de skulle varit där på några timmar. Landsbygden är rätt stor ibland och vägarna är inte alltid perfekta.

Mabande Ja vid en eventuell misshandel hade situationen naturligvis sett annorlunda ut, och jag är medveten om att det finns en risk för att det skulle kunna skett i det här läget.
Men även med det i åtanke så måste även poliser få tid att vara lediga och vila. Om en polisbil hela tiden ska åka ut på en sista grej som alltid tar runt två timmar (inklusive tid att ta sig dit och sen arbete på plats) blir det snabbt en rätt fet övertid vi snackar om. Vem kan kräva att polisen ska orka med det?
Och det rör sig inte direkt om att polisen ska ta sig en sovmorgon. Det här var två på natten och någon skulle komma på förmiddagen, alltså som allra mest tio timmar. Men förmodligen snarare någon gång på morgonen, när nästa polis gick på sitt pass.

2008-07-25 22:10
Finns ju en klassisk grej att göra: lägg på, ring upp igen om 5 minuter och säg att du skjutit en av dem med pappas gevär, och den andra sprang, så be dem skicka ambulans tillsammans med polisen.

Då kommer de nog snabbare :P
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-07-26 21:54
Idioter ni lägger ju kritiken åt helt fel håll!
Jag tror ju knappast att polisen sitter på stationen och tänker "Ähh palla"
Lär er hur ett samhälle fungerar innan ni öppnar era obildade käftar.
Frågan är ju snarare vems fel det är att det inte finns något större intresse av att satsa mer på polisen/tullverket i norr?