I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vem fan byggde pyramiderna?

Övrigt - Blandat

2008-07-20 03:10

Vem fan byggde pyramiderna?

Det här är ju sinnesjukt.

utgå från dessa två klipp och klicka er vidare!

Länk till http://youtube.com/v/PotS7hPQZTU

Länk till http://youtube.com/v/9J2cKnmTTwE

Vad tror ni? Skall historieboksmakarna stoppa pressarna?

2008-07-20 11:07
Kan tyvärr inte se andra delen, men har alltid varit extremt kluven när det kommer till pyramiderna/påskön m.m. Det e så magnifikt och extremt så det känns ju omöjligt att människan byggt det, samtidigt som jag vill tro att det just är det.

Samma med Påskön, läste nån stans att stensorten som "människorna" är gjorda av fanns bara på typ andra sidan jorden på den tiden och hur fan skeppa man dit det då? Stenblock stora som hus.

Att man skulle kunna få upp sista blocket på en pyramid känns okså extremt men är ju inte omöjligt. Men en skrämmnde sak som dom sa i filmen var ju hur jävla exakt dom var byggda efter väderstrecken, det har jag adrig hört talas om förr.
b0b0b0b0
Graffare

2008-07-20 11:48
Det där med väderstrecken hade inte jag heller hört.
Stonehage är ju skumt det med, men kanske inte lika skumt.

2008-07-20 11:55
Någon som sett senaste Indiana Jones-filmen som visas på bio för tillfället? Kristall-nånting heter den. Där handlar det också om kranium gjorda av kristall som är "omöjligt" för en människa att skapa i dagsläget med dagens teknik, och därmed också borde varit omöjligt på den tiden. Det är alltså alldeles för perfekt och fulländat. Jag har läst om dessa teorier förut, och det som faktiskt verkar mest trovärdigt men också mest random är faktiskt att utomjordingar skulle ha besökt oss och lärt oss att odla och bygga underverk. För hur troligt är det att två olika folkslag - ett i afrika, och ett i sydamerika lär sig bygga pyramider - samtidigt?

Nej, jag tror inte blint på detta, men man får perspektiv. Jag vågar faktiskt inte tro någonting.
fantastiskt
Hangaround

2008-07-20 13:30
finns en teori om att "toppstenen" på en pyramid var den första att läggas på plats...byggde uppifrån och ner alltså, grävde undan sanden allteftersom..men jag vet inte.

2008-07-20 13:52
Låter ju sannerligen intressant när man får det framfört på det där viset. Sen är det såklart vinklat för att göra det ännu mer intressant men visst, kanske var gröna gubbar som byggde dem åt oss, vem vet.

Andra länken funkar inte, vad var det du länka där`

2008-07-20 14:02
Dani-021 X4:
Flera av kristallkranierna har väl ändå konstaterats att ha varit nygjorda och falska?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2008-07-20 15:33
Dani

Pyramiderna i Sydamerika byggdes långt efter de i Irak och Egypten?

vill man bygga nånting på höjden så är en bred bas som gradvis blir smalare det enklaste sättet.

2008-07-20 15:51
Po tal om Paskon. Stenen kommer fron on sjalv och inte fron andra sidan jorden do det finns ett antal halvfardiga statyer som sitter kvar i berget :)
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2008-07-20 17:19
Dani-021

Att pyramider byggdes i stort sett samtidigt i Sydamerika och i Mellanöstern/Afrika är inte alls konstigt i och med att det var möjligt redan då att resa över Altanten. På precis samma sätt som Inkakulturens "läromästare" sedan drog vidare över havet till bla Påskön. Detta bevisas av bland annat existensen av potatis och sötvattensvass från Anderna på ön.

Några utomjordingar tror jag dock man får se sig i rövhålet efter.
mera msz!

2008-07-20 18:06
Sjukaste är ju hur de borrat genom granit.

2008-07-20 18:18
Om jag inte misstar mig..så står det väl i bibeln att det fanns jättar förut?? Finns lite clips på youtube om det åxå..kanske dom som har byggt pyramiderna? Vi utvecklas bakåt =(
If a fish coulda keep him mout' shut, him woulda neva get caught!
Checka bloggen = http://lionesselli.blogspot.com

2008-07-20 18:20
Länkarna funkar ju inte...lägg upp igen pleeez. vill se.

2008-07-20 18:22
tryck bara på den som fubnkar och klicka runt. två liknande dokumenträrer (med samma namn).

2008-07-20 18:29
Det var slavarna som byggde pyramiderna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-20 18:42
Alltså man kommer ingenstans när man klickar på länkarna...va heter videon? titeln. så kan jag söka själv.
Rappare

2008-07-20 18:50
Såg ett klipp om en snubbe som ensam byggt ett stonehenge utan några moderna verktyg för att flytta stenblocken.
Det är inte alls omöjligt att bygga sånnahär saker. Folk bara antar att människor var korkade för 2 000 år sen. :P

2008-07-20 19:03
Rixton P22 japp. Men det finns kristallkranier som inte är fejk. Dessutom ger dom ifrån sig massa elektromagnetisk strålning eller nåt sånt galet. Googla lite så hittar du säkert nåt om det. Sjukt creepy.

Jag tror att pyramiderna byggdes innifrån av den enkla anledningen att det stod i illustrerad vetenskap. Det som faktiskt är fascinerande är att dom lyckades göra pyramiderna så pass "perfekta" på den tiden, eftersom det knappt går att göra med dagens mätinstrument.

ötziötz P1
Det visste jag faktiskt inte. Så indianerna i sydamerika hade kontakt med egyptierna? Skulle vilja se källor på det faktiskt..

fantastiskt

2008-07-20 19:40
Omen22:

Det är också mer spännande att drömma om övernaturlighet och aliens än att bara se verkligheten för vad den är...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-07-20 19:51
Omen22:

Kan du hitta det klippet igen? lät sjukt intressant.

2008-07-20 20:16

Våra förfäder är så underskattade...
Om ca 2000 år kommer någon ställa liknande frågor om oss, t ex: "Hur kunde de få teflon att fastna?" och dra slutsatsen "Det måste ha varit utomjordingar som lärt dem!"

2008-07-20 20:37
När filmen är slut så kan man klicka där nere för att få se avsnitt två. Mystery of the Sphinx part 2

Intressant teori.

2008-07-20 20:38
JanieJones F23 nej, men det är objektiv fakta att deras teknologi inte ens var i närheten av våran. Man behöver inte vara dum för det. Jag är säker på att många av de mest primitiva mänskorna i forntiden skulle klara av att sätta ihop ett IKEA-skåp bättre än mig.
fantastiskt

2008-07-20 20:51
Tech: Det finns åtminstone pyramider från iaf 2000 år före kristus i sydamerika. Finns en film som heter pyramides of Caral eller liknande, rätt bra, verkade som ett fredligt och nice samhälle.

En annan skön snubbe är litauern som byggde Coral Castle, enligt vissa utan maskiner och sånt. Han sa tydligen att han upptäckt egypternas hemlighet, alltså hur dom flyttade stenar och så.

Angående pyramiderna tror jag människor i allmänhet underskattar vad ett antal människor kan åstadkomma med nån som kan leda dom och piska osv när dom latar sig.
Sägs det förresten inte att egypterna hade nåt slags ljus (som inte var eld), som gjorde att dom kunde arbeta på nätterna också?

2008-07-20 20:54
Ni kan ju ta och kolla upp "Coral Castle" när ni ändå är och gräver efter bortglömd eller gömd teknologi.

2008-07-20 21:23

2008-07-20 21:32
Det måste ha varit ze intergalactic super duper Xelchhír of the red whalez som byggde pyramiderna.

2008-07-20 21:36
Det som jag tycker är intressant är att det glömts bort varför de byggdes.
Ok att byggnadsarbetarna antagligen inte fick veta så mycket, men saker och ting sprids.

Vem vet, om lika lång tid kanske det glömts bort varför vi byggt de utmärkande byggnader vi bygger idag.
Hangaround

2008-07-20 23:29
dewilicious P20

Ja sant, 2000 fkr..sumererna byggde pyramider 4000 fkr och i Egypten 2600 fkr.
visst Egypten var i ungefär samma tidsperiod.

2008-07-21 00:16
jag hörde att det var arbetare som byggde, inte slavar, å hade bra villkor, dvs som vanliga arbetare. men det kanske är old news.

2008-07-21 01:14
Alla vet väl att pyramiderna är landningsplattformar för Gou'ulds rymdskepp?
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Hangaround

2008-07-21 01:20
erorone

ja, minns en detalj ang det..en arbetare vid ett pyramidbygge i egypten begärde ledigt för att brygga öl och fick det, senare begärde han ledigt för att dricka ölen, fick det också.

kan inte tänka mig att min chef skulle ge mig ledigt för att supa..dom hade det bättre än oss.

2008-07-21 02:09
Lioness F23 Första Mosebok 6:4!

På den tiden - och även senare - när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort
<--- Here it is

Nog för Pyramiderna står efter väderstreck, men det mäktigaste är det faktum att de står placerade exakt efter Orions Bälte, det får iaf mig att undra vad fan det var för jävla slavar som byggde det.

2008-07-21 02:29
Narkimic P22

Det var små gröna gubbar, Salùrg run tzauinz. Så heter det rymdfolket, men nu när du vet kan du inte berätta för någon för då kommer vi och hämtar dig. Och tro mig, du vill inte stirra oss i våra svarta tefats ögon.

Åh, föresten vi bor på orions bälte, pyramiderna är fästanordningar för vajrar vi tänkt placera där i framtien. När ni är mogna för det så tänker vi bygga några enorma linbanor mellan våra världar, turistverksamheten kommer vara lönsam för oss.

2008-07-21 02:40
Illsnidig

Nej det var slavar! Undernärda tillfångatagna stackars människor som slängde upp stenblock på upp till hundratals ton som av ren slump blev ett matematiskt under! Spela inte dum din knäppa konspirationsteoretiker, lyssna på mig det förnuftiga oraklet!

2008-07-21 02:56
Narkimic P22

Slavar under styre av den Store Galoor`m Gà Goozkuum enhelig kejsare och solkung över Salùrg run tzauinz, folket i dem yttre rymderna.

Givetvis pallade vi inte släpa alla stenar själva, vi experimenterade med mänskligt DNA och blandade det med krokodilerna i nilen och fick på så sätt en slags super slav. Dem var lätt manipulerade och arbetade hårt, det var på så sätt som vi kunde få dem o släpa upp alla stenblock.

Det är allt du som spelar dum! Du gjorde ett misstag när du reggade dig på WHOA med ditt riktiga namn, Narkimic dàz Kanozolug, jag vet du är en utav oss. Har rådet skickat dig för att tysta mig för att jag berättar för människorna?

NI TAR MIG ALDRIG LEVANDE!.........

2008-07-21 12:18
tech

det är fina takter!!

det sjukaste med bygget, inte det sjukaste alls kanske men sjukt rättare sagt, e ju att man inte kan få igeonom ett kinvblad mellan 2 block. wicked va ?

2008-07-21 12:47
Klingon

Indeed!

2008-07-21 13:21
Har aldrig förstått dealen. Visst det är väldig imponerande byggnadsverk, men Egyptierna stod också en av de mest avancerade högkulturer vi haft här på jorden. Det gör ingen skillnad hur länge sen det var, vi människor har genom historien inte direkt utvecklats spikrakt "uppåt" vad det gäller tekniskt kunnande och dylikt. Fan hur tror ni parthenon byggdes? Kinesiska muren? Själv fattar jag fortfarande inte hur man lyckades bygga Empire state building, eller kaknästornet. Allt man inte är insatt i verkar fantastiskt komplicerat, men det betyder inte att det är omöjligt. Själv tror jag att Stefan Holm är djävulen, annars skulle inte en sådan liten grabb kunna hoppa så högt, men å andra sidan vet jag inte mycket om höjdhopp.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2008-07-21 13:43
Utomjordingar, självklart! Precis som när E.T byggde kaknästornet till oss innan han/hon cyklade hem!
checka http://www.myspace.com/mjmsounds

2008-07-21 13:51
Många av de block innuti pyramiden vägde över 200 ton, och en del av dem stod stapplade på varandra! Förklara det... Hur fan kan de bära upp sådana block när människor i våran tid har problem med det?

2008-07-21 13:59
Dani

Det finns inga direkta bevis för en forntida kontakt mellan gamla och nya världen men mycket pekar åt det hållet. För mycket för att jag ska vilja blanda in utomjordingar. Det är bevisat att man med forntida marinteknologi, vassbåtar, kunde segla över Atlanten åtminstone i västlig riktning. Sök på Thor Heyerdahl och hans Ra-expeditioner. Sedan så finns det artefakter funna i Sydamerika som täcks av skrift som till förväxling liknar mesopotamsk kilskrift från de gamla högkulturerna där.
Länk till http://www.world-mysteries.com/sar_8.htm
Sedan finns också de indianska legenderna om ljusa, skäggiga typer som dykt upp med "civilisationen" och mer därtill.
mera msz!
Hangaround

2008-07-21 14:13
Finns teorier om att det var Alexanders försvunna flotta som grundade första civilisationen i Sydamerika, att Troja låg i Skandinavien och att Aenes grundade Rom tusen år innan Rom grundades...det betyder inte att det var så.

Vill ni ha reda på hur dom första civilisationerna uppstod, eller snarare varför, så rekommenderar jag Glyns Daniels bok "The First Civilizations: The archaeology of their origin".

Säger inte att det är spikad sanning i den boken, men den är garanterad mer förankrad i verkligheten än vad länkarna som bjuds på här är.

2008-07-21 15:08
Jag måste säga att just det att ytterst lite är särskilt fastspikat i verkligheten när det gäller forntida historia är det som gör det så intressant. Detta ger spelrum åt vettvillingar som von Däniken med flera och ger en allmänt roligare och mer avspänd syn på verkligheten.

Jag väljer att ta det mesta med en nypa salt men läsa mycket. Då kommer det förr eller senare fram idéer från även dessa herrar som verkar intressant och tänkvärt. Att något är just intressant och tänkvärt gör det i mina ögon minst lika sant som 1+1. Vi har varken rön eller teknologi nog för att helt kunna pussla ihop mänsklighetens tidiga historia och troligtvis så kommer det inte göras till fullo under vår livstid. Så jag uppmanar alla att gå lös fullständigt på såväl accepterade som fabulerande källor och bilda sig en egen uppfattning. Lite bonnförnuft har dock aldrig skadat.
http://www.world-mysteries.com/sar_7.htm
Detta är ett strålande exempel. Mina högst egna, logiska kopplingar säger flygfisk och skalbaggar. Andra säger flygmaskiner och utomjordingar.
Alla får tro vad dom vill! Frihet till alla! Wivve la rewoluschon!
mera msz!

2008-07-21 15:08
Glyn Daniels-boken lät intressant. Ska kolla upp den när lönen dimper in!
mera msz!

2008-07-21 15:25
jag förstår inte hur folk kan avfärda teorin om utomjordingar såpass snabbt. vore det verkligen så konstigt att det fanns liv i rymden? jag menar vi finns ju?
"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2008-07-21 15:31
Crab People
Intressepenisen hårdnar!

2008-07-21 15:32
Alla vet väl att pyramiderna är landningsplattformar för Gou'ulds rymdskepp?

hahah

10/10
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-07-21 15:48
Alla teorier om att det är utomjordingar som har byggt pyramiderna i sydamerika/egypten
eller moiaerna på påskön i chile är bara propaganda.

Västvärlden är så grovt undermedvetet rasistisk att den inte ens kan tänka
sig att forna civilationer har klarat av dessa bedrifter.

De vill hellre tro att det ska komma gröna gubbar i en farkost
och bygga pyramider. löjligt

Sluta titta på amerikanska filmer man blir faktist dum utav dem.
SE USA

2008-07-21 21:44
Alltså. Jisses.

Sphinxen är "weathered" (svenskt ord?) av regn. Det var 10 000 år sedan det regnade vesäntligt i på platsen där de står. De har borrat igenom saker som morderna borrmaskiner inte klarar av. De har använt pytagoras sats och pi (som grekerna claimade 2000 år efter att pyramiderna, enligt vårat kunnande, ska ha byggts.). Det sägs att egyptierna inte kunde ett skit om astronomi, ändå är hela projektet baserat på just detta. Sphinxens ansikte liknar inte ansiktet på faraon den sägs avbilda för fem öre, utan har klart afroamerikanska drag. De har använt sig av stenblock som väger upp mot 200 ton. Jag säger inte att de är dumma men vart fick de lyftkranar ifrån? Osv..

Någon som har en teori om HUR slavarna klarade detta?

Jag förstår att man känner sig vuxen och mogen när man väljer att stöta bort sånt här och se ner på dem som tycker det är intressant. Men har ni hört vilket gehör dessa teorier har fått från vissa forskare? Kolla runt bland klippen. Jag tvivlar på att vissa av er ens har kollat på det första, så gör det iallafall!

2008-07-21 23:36
Egyptierna kunde nog relativt mycket om astronomi. Men de fick med stor säkerhet det mesta från de andra mer astronomifokuserade högkulturerna i mellanöstern. Pyramidbygget var ingen ny konst när de första trappstegsjättarna dök upp i Nildalen.

Angående amerika-gamla världen Länk till http://www.faculty.ucr.edu/~legneref/ethnic/mummy.htm
Egyptiska mumier med spår av kokain och nicotin. Har läst mycket snack om det där men aldrig riktigt kollat upp det. Det där är första bästa länk men den verkade välskriven och vettig.
mera msz!