I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Longboard Like whoa

Övrigt - Blandat

2008-06-30 15:10
det är en bra frågan är på tok för feg för att våga åka ner för backar och funkar inte så bra att stoppa ner fot/fötterna
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-06-30 17:48
candide ja tror inte du hajjar att de går att åka nerför skitbranta backar med vanlig skate? om man kan åka dvs, ju brantare backe desto bättre att ha vanlig skate för longboard hade gått för fort, särskilt om man nu inte e skatare o har kass brädkontroll.. jag kör ofta runt o cruisar downhill med vanlig skate, med fördel att man kan göra annat än att bara bränna rätt ner då.. longboard är för begränsat, men visst kan man inte åka vanlig skate så är de väl ett bättre alternativ. dock borde man istället försöka lära sig köra vanlig för de e roligare när man börjar lära sig
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2008-06-30 18:29
ju brantare backe desto bättre att ha vanlig skate för longboard hade gått för fort

Då var det bestämt. Skateboard är för de som är för rädda för höga farter.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-06-30 18:32
haha visst vi kan köra ikapp nångång :) longboard e för de som tycker de e för gamla för att lära sig köra skate o de kan ja väl iof köpa, ja hade inte vela börja åka nu o va helt kass
largemoney ent.

2008-06-30 19:48
spyder du e inte sann
Intellectual slacker

2008-07-01 13:51
Måste säga att det är bara tyckte och smak som spelar in. lite som att dem som kör bil är för fega för att köra mc... det är vad man tycker är skönst.. tycker man det suger att köra och grinda och olla och likanade gillar mer kanske att glida köra en pivet eller en cross-step. och vice versa.
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK
Skivsamlare

2008-07-01 16:04
Jag tycker det är ett soft transportmedel.

på tal om longboard, jag säljer en sprillans ny Fibretec i köp/sälj-forumet för 1000kr mindre än inköpspriset :> några veckor gammal, åkt på den totalt runt 60min. Inköpt på Kahalani.

klicka här
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-07-01 16:52
kan man inte åka både longboard och skate`?
inte målaren tillståndet

2008-07-01 17:05
kaos X22

Naturligtvis kan man inte det. Är du vansinnig? Det skulle ju innebära att man kan åka skate, och därför väljer att åka longboard av annan anledning, och det finns ingen annan anledning än att man inte kan åka skate.

Förstår du? Det går inte. Ett moment 22 helt enkelt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-07-01 17:22
folk är trångsynta alltså. inom skidåkning är alltså dom som åker nerför för dåliga för att hänga i parken och på railsen? känner att det är så exakt liknelse att det nästintill är samma sak, så tänk på den en sekund och kom med ärligt svar.

kan ni inte se njutningen av att ta stora svängar på en lång jämn asfalterat back eller vill ni bara hävda er själva som balla kickers? lägg er.

om erat syfte är att provovera, vilket jag tror, så lyckas ni minst sagt bra. en fördom som jag lagt ner ett tag sen väcks återigen, att skatare är ofta intelektuellt fucked up, dåliga i skolan, etc... något som ni med era argument visar prov på.
"They criticise us for how we are but then they want to dress and eat like us. There is a bit of envy."
- Alessandro Nesta

2008-07-01 19:19
inom skidåkning är alltså dom som åker nerför för dåliga för att hänga i parken och på railsen? känner att det är så exakt liknelse att det nästintill är samma sak, så tänk på den en sekund och kom med ärligt svar.

åker du skidor utanför parken finns fortfarnade möjligheten att åka i den eller hur?

de finns ingen möjlighet med longboard, dvs att din liknelse är helt värdelös.. isf är den mer korrekta liknelsen att åka skidor utanför parken är att åka vanlig skateboard i nerförsbacke, bara att man väljer att inte göra tricks.. även fast möjligheten finns.. get me?

o dedär me att skatare ska va mindre begåvade i skolan.. kom igen, kanske finns de en större kvot av skatare som är slackers men sånna liknelser är väl mer trångsynt än nått annat så du pissar lite i din egen pool där kompis :)

själv är jag utbildad idrotts och media lärare för gymnasienivå snart o alla mina elever som åker longboard kommer per automatik få underkänt såklart! pöss
largemoney ent.

2008-07-01 19:31
No offence men idrottslärare tillhör väl inte "the cream of the crop" när vi snackar intellektuella?

Jag förstår fortfarande inte hur man kan jämföra skate och longboard. Det är lite som att jämföra päron med äpplen, inte samma sak alls.

2008-07-01 19:43
haha idrottslärare har lika avancerad och svår utbildning som alla andra lärare jag personligen tycker att idrotten och all dess anatomi och fysiologi va bra mkt värre än att lära sig allt om medieteorier. men lärare överhuvudtaget är väl inte läkare direkt men de va väl heller inte det som var grejjen utan han yrade om dåliga i skolan och fattigt intellekt. jag har slackat i skolan men körde högskoleprov sen bara glida tills de e klart n thats it sen har man skönt jobb me 10v betald semester :)

hehe en longboard är ju en skateboard, ett päron är inte ett äpple.. dom är båda frukter men då kan man ju säga att skate o inlines e lika me o låt mig inte ens börja på inlines! haha

nämen visst de e säkert soft att glida ibland, skulle säkert kunna köra nångång men ja gillar möjligheterna, hade blivit galen om ja va tvungen att stanna för att ta mig upp för en trottoarkant då tappar ju allt sin charm.. de som fått mig så less på de är alla jävla stekare som åker runt på sina longboards o verkligen tycker att dom e så förbannat coola, oså när dom ställer sig på den ser de ut som dom ska skita ner sig o kan inte ens ta fart.. förlöjligar hela skateboardgrejjen tycker jag

jaja nog snackat om detta nu kör på så blir alla glada

largemoney ent.

2008-07-01 22:14
Kan inte folk koppla av bara...

Jag har aldrig åkt varken skateboard eller longboard.
Men longboard ser betydligt skönare och roligare ut... Skate är ju pretentiöst och exkluderande om något.

Precis som äckliga jibbare i backen som hänger i parker osv... De verkar se ner på oss som hellre åker på baksidan av berget och så.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-07-02 00:23
från longboard till hur smart man är!

jag åker både skate, longboard, surfing och windsurfing och inget av det igentligen ingen likhet med varan. för er som inte har testat surfing eller windsurfing så svänger dem på en 50 öring och alla mina polares longboard svänger kanske på en hel 2 filig väg.
min egna longboard (som har surfstyle på nästan allt) svänger mest likt en surfingbärda än några andra longboard jag testat. och med den kan jag köra upp för trottoarkanter det är bara att trycka till poppen sen nosen som en vanlig skateboard när man inte ollar och det är inga problem.
och med vissa longboards kan man även olla med så det är inte alls svårt!

sen har jag vanliga skatepolare som knappt kan åka på min longboard. men sen känner jag några som till och med kan göra 360 flip med longboard ( med brädor som är under 1 meter) och dem kör även lip och boardslide.
men dem första skatebordsen som gjordes var ju till för att surfa på land och inte att tricksa med. så man kan säga att longboardning kom först bara att det fick ett annat namn först, sen fick dem byta för att marioriteten som ville tricksa kallade sina brädor skateboards istället för tex trickboards.

så sluta tjafsa sen tror jag att dem flesta som åker skateboard här knappt kan åka ner för en backe med min bräda utan att trilla för jag känner ingen av mina vanliga skateboard åkare som kan det. och sen är longboard ett bra sätt att skaffa balans på.

sen tycker jag att longboard och skateboard är 2 olika saker.

2008-07-02 09:35
anton_H vad rekommenderar du för bräda för att få "surfstyle" ? och vad ska man tänka på för att få till den där känslan?
Intellectual slacker

2008-07-02 17:08
pratde lite med en kille i miami där jag först kom i kontakt med bambu brädor och han sade då att en vanguard från loaded är det närnmaste om man inte ska ha en superspecial grej som the hammer head.. annars tror jag en vanlig sector 9 eller dyligt kan ställas inså du kan surfa..
du ska bara se upp med redigt tela tunga brädor med stenhård hjul.. men det är min generella uppfattning..

sen vila tricks och trics cobos kör ni.. då tänker jag typ a lá g-turn osv??
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2008-07-02 17:49
Trångsynta skejtare är ett gulligt släkte. Men vi vet ju alla att skejtare bara är misslyckade blejdare. Eller... är det måhända olika saker och olika intressen? Nej så befängt kan det ju inte vara!
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-07-02 21:07
x-press har kollat runt lite o vanguard från loaded verkar awsome, men har du några tips om vart man kan få tag i en sådan? vill helst slippa att ta hem den från USA då skatten kan bli ganska maffig :)
Intellectual slacker

2008-07-02 21:33
Spyder

"åker du skidor utanför parken finns fortfarnade möjligheten att åka i den eller hur?"

jag tror faktist inte 50åriga gubben som glider nerför backen har möjligheten, men visst njuter han lika 100 för det. och du har fått tunnel på trottoarkanten alltså. har åkt i år och dagar men aldrig känt det som ett problem. drar man ut för att longboarda så tar man en lång tur i och hittar sköna långa backar. inte nåt stressåk bland rödljus och dessa trottoarkanter. kan du inte bara köpa den bilden?
"They criticise us for how we are but then they want to dress and eat like us. There is a bit of envy."
- Alessandro Nesta

2008-07-03 01:25
Jag föredrar min longboard framför skateboarden (eller tvålen som den numera heter) pga att det är helt kravlöst. Man behöver inte hoppa eller göra "ännu värre saker" utan det räcker att glida runt och rulla ner för någon schysst backe för lite fartkänsla.
Jag köpte en DHbräda (Sector 9 p2 bomb.. nånting) som förstabräda utan att ha en aning om vad jag köpte. Gillar den dock skarpt eftersom man vet att den är stabil i höga farter. För en stund sen hankade jag på brorsans bil utan några som helst skydd (jag vet, jag är dum i huvudet; använd skydd människor!) och vi toppade cirka 55km/h men brädan visade inga som helst tecken på instabilitet. En kick som hette duga! (framförallt med tanke på faran) Funderar på att skaffa skydd, samt en lina med ett handtag på för att sedan ut och åka "wakeboard" på industriområden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-03 23:50
Swille

jag köpte en vanlig sector nine bräda som hade surf style! men för att en surfbräda svänger mycket snabbare så har jag ett par revange truckar och dem tål och ska vara lösa. så jag tycker truckarna gör det bästa känslan men brädan ska även rulla bra ! men ett par revange 180mm rekomdenderar jag för att få surfstyle

2008-07-04 10:15
aha okej tack så mkt
Intellectual slacker

2008-07-04 10:43
www.lifonaboard.se.. kan du fixa en vanguard.. lägg på ett par gullwing charger truckar.. på 180 mm så blir det fina fisken..

annars har dem loaded brädor i både polen och finland..

Ska nig köpa en pintail till hösten för se vad det blir för nån men just ni älskar jag min dervish.....

-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2008-07-04 12:31
va rekommenderar du för hjul?
Intellectual slacker

2008-07-04 16:35
har en longboard till salu, en kahlani, i väldigt bra skick, kostade mig 2800, säljer för 1500 kr. Finns i sthlm, den är gjord för att åka runt på stan i en snabb hastighet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-04 22:47
swille

jag rekomenderar ett par mjuka hjul för om du har fart och svänger skarpt med ett par hårda hjul så power slidar du lätt. jag har mjuka gummi hjul tror jag ( vanliga sector nine) och ibland kan ajg får slide bara jag har lite vart och trycker allt jag kan när jag svänger (då jag inte vill powerslida altså)!

2008-07-23 15:45
Det var fan vad mycket bråk det var i den här tråden, hoppas vi slipper det nu så jag kan uppa den i fred och prata on topic med lite vettigt folk :)

Jag hade planerat att införskaffa en longboard ett ganska bra tag, men hade aldrig råd eller tid till det innan sommaren började. Ganska nyligen så hade jag lite pengar över och bestämde mig för att slå till, men jag ville inte ha en vanlig longboard då jag vet att jag inte skulle palla bära omkring på den samt att dom är ganska svårmanövrerade för totala nybörjare och korta och lätta killar som mig. Samtidigt ville jag absolut inte ha en vanlig skateboard - jag har aldrig sett tjusningen i att stå en halv dag och nöta på något trick eller åka på typ en trappa eller rail om och om igen.

Det jag ville ha var en bräda som jag skulle kunna glida omkring på, med lite soft cruise känsla, samtidigt som den kan ta skarpa svängar och åka lite halvfort. Genom en kompis lärde jag känna en kille som jobbar på Core i Stockholm som hjälpte mig genom att ta en vanlig gammal skateboard (fick den av en vän) och skära till den till något i stil med Dervish brädorna, satte på ett par feta truckar från en vanlig longboard (ingen aning om märke eller nåt, men dom har en gul prick haha) med ett par gula Cadillac hjul (70mm, 80 duro) och fixade en soft grafik men en spacetrooper starwars grej på.

Hursomhelst så är brädan skitsoft, det blev typ en vanlig kort skateboard med longboarkänsla. Han gjorde det helt gratis (betalade för truckarna) förutom lite betalning i öl och var jättetrevlig även fast jag är en total nybörjare.

Jag är ganska gammal för att precis ha börjat men det skiter jag i, det är hur kul som helst och jag känner ingen ångest över att dom jag åker med är asgrymma och har åkt i över fem år - alla är hjälpsamma och tycker bara att det är kul att dom har en till person att åka med.

Allt det här tycker jag är kul, så för att föra andan vidare så vill jag bjuda in alla som vill att åka med oss! Jag är nybörjare men har åkt i några veckor så jag kan iaf ta fart utan att se ut som ett totalt pucko och kan väl hantera lite halvbranta backar, dom andra är som sagt riktigt bra. Vi är alla jättesnälla, så om det är nån som sitter på en schysst spot eller bara vill haka på oss här i Stockholmsområdet så är det bara att hojta till :)

Sluta bråka, det finns olika brädor för olika personer och olika stilar samt saker man vill göra.

Hoppas att vi kan styra upp tråden lite, och att någon pallar läsa mitt abnormalt långa inlägg :P
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Skivsamlare

2008-07-23 15:55
jag vill se en bild på din bräda, dirr!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-07-23 16:00
INOK Ska fixa, måste ladda batteriet till kameran och fixa det från laptopen bara, kommer förhoppningsvis ikväll :) Skön är den iaf, kanske inte mycket för ögat men rolig att åka på, måste bara åka in truckarna lite mer så att den svänger skarpare.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2008-07-23 16:12
The Vanguard Series represents groundbreaking innovations in skateboard design. Super strong, lightweight, and flexy, these composite boards offer one of the finest rides available.

Flex #1 & #2
# Length: 42"
# Wheelbase: 37"
# Width: 8.5"
# Wood: Vertically Laminated Bamboo
# Factory Gripped
# Trucks: Randal 180
# Bearings: PS Rollers
# Wheels: Purple Summer 72mm/78a
# Mounting Hardware: 1 1/4" Truss
# Risers: 1/8" soft

galet sugen på att köpa den på purple skunk, har kollat runt lite o d verkar va en vettig affär, någon som vet något om den eller har några synpunkter på brädan?

2008-07-23 16:40
låter soft att åka med några, inga av mina polare har longboards har oxå åkt några veckor ser förmodligen ut som en idiot när jag tar fart, men kan väl hantera lite halvbranta backar
inte målaren tillståndet

2008-07-30 00:35
bara som en teaser och för att få igång tråden igen, så lägger jag upp en video på när jag försöker ge mig på en 180 slide med min bräda för första gången.. känndesrätt bra då känns bättre nu.... har ni några snuttar så släng upp dem här, alltid kul att se lite action..
iaf ingen adam colton rulle bara ett kort på klipp på en nästan lyckad slide
Länk till
http://youtube.com/v/6v4xmqCgmws
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2008-07-30 00:49
Jag kör en S9 bambubräda med Randal R2 truckar med defaulthjul och greases for life lager.. riktigt skön, ångrar inte en sekund att jag pungade ut pengarna.. enda som är är väl att lagren börjar bli slitna, samt att jag vill ha större, mjukare och tyngre hjul nu när man börjat åka lite nedför.. =)

Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-07-30 17:32
nu kommer jag in här som värst nybörjaren och ställer några frågor.
är så att jag bor i barcelona och ser hela tiden en massa glida runt på longboards, ser så sjukt skönt ut att bara glida lite så börjat bli lite intresserad för att köpa en kanske.

har testat åka nån gång tidigare, men kan verkligen ingenting om vad man ska köra med.

Kanske någon som kan tipsa om en bra bräda, med allt som hör till, som är prisvärd och som en total nybörjare borde testa på ?
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-07-30 18:47
Fan vad najs att den här tråden är igång igen :)

X-Press Det där såg bra ut, har försökt mig på samma sak men har inte lyckats än. Kanske borde öva i någon backe?

Sen kan jag avslöja ett sjukt bra ställe för lite mesigare downhill i sollentuna: parkeringshuset på centrum (precis vid pendelstationen) håller på att byggas om och är just nu fem våningar högt utan några bilar alls. Ganska slät betong eller asfalt på dom flesta ställena, och känslan att dra ner för fem våningar a la tokyo drift är sjukt skön. Testa om ni har vägarna förbi!

Foerplay kolla den här länken - Länk till http://www.longboard.eu - har för mig att det finns tips på vilken bräda man ska välja beroende på vikt, längd och vad man vill ha den till

2008-07-30 19:27
Foerplay P19

Länk till http://www.longboard.se Har rekmenderad vikt på de flesta brädor.. samt att deras decks är prisvärda.. =)

2008-07-30 19:29
Simba Samma länk haha :) Förövrigt har jag hört av några att man ska undvika sector 9 pga. taskiga decks, men vet inte alls om det är sant :/

2008-07-31 11:23
FarmorBerit P22

haft min i 2 år nu, funkar skitbra.. en liten spricka mellan 2 lager bara, men det är ju vanligt slitage, speciellt när brädan är lite mjukare.. Ingen av min bekanta har haft några problem med S9 decks iaf.

2008-07-31 12:24
PenDragon P24

haha, gött att se dig back in biz och on point :D

2008-07-31 13:39
Själv åker jag på en Arbor Fish Koa, bra carving bräda men lite för styv kanske. 65 mm hjul och 9´ Gullwing truckar. Brädan passar mig för att jag har en ganska lätt vikt och då känns det bra med en styvare bräda.

2008-07-31 15:46
HUR FAN GÖR NI NÄR NI KOMMER TILL EN TROTTOARKANT ELLER NÅGOT ANNAT DYLIKT?

Jag åker upp på den.. ditt drag einstein..

2008-07-31 19:51
jag kör en Kalahani med holeys-truckar, stora gröna zigs och ILQ 9 racinglager....

Har även två Sector 9-brädor, en standard OG Pintail och en Hospitals Mini

2008-08-01 18:32
FarmorBerit P22 det bästa är en bra backe med lite lagon fart och viktigt är att ha fötterna på kanten.. och titta åt det hållet du vill åka.. jag har rätt slitna bigzigz lime så det tog ett tag innan jag kunde på dem att lossna.. börja med att lära dig speed checks.. sen gå över till de andra slidsen tar max 2-3 dar...
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2008-08-01 21:32
Simba X29 Då måste det bara ha varit ett rykte eller smakfråga antar jag, har ingen egen erfarenhet av S9 men om decksen håller så var det ju bara bull!

X-Press P23 Tack för tipsen, ska jobba på det. En snabb fråga bara; vad innebär speedchecks? Ska söka nu innan någon vitsig brädåkare länkar till google :)

2008-08-01 23:08
det är när du står och halv slidead även kallad check slide..

man gör front eller back slide.. fast bara 1 /3 av en full slide
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2008-09-03 16:44
Hej alla brädåkare säsongen är nu snart över så jag tänkte jag skulle slänga in en kort fim från två svenska dervish-nissar för att inspirera er till att ge er ut på lite sista minuten panik åkning. kan dem kan ni stuket ni vet.

aaaaany whoooo! enoy

Länk till http://youtube.com/v/X5AcEUlHN_E
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK