I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Din definition av "kriminell"?

Övrigt - Blandat

   

2008-05-30 18:21

Din definition av "kriminell"?

Ja hej du, jo jag undrar vad din högst personliga definition av "kriminell" är? I strikt juridisk mening borde väl en kriminell vara en person som mer eller mindre aktivt ägna sig åt aktiviteter/gärningar som strider mot lagstiftningen men riktigt så enkel kan väl inte riktigt defintionen hos gemene man se ut, i detta fallet ni whoaiter? Eller?

Handlar kanske begreppet "kriminell", ibland, mer om en viss mentalitet/inställning till samhället och lagar i allmänhet (i kombination med vad man faktiskt gör som är olagligt?) eller är det så enkelt att man är vad man gör? Finns det, lagen till trots, en gräns för vad ni faktiskt tycker är kriminellt? Är t. ex. en fortkörare mindre kriminell än t. ex. en biltjuv? Lite grovt må tyckas, men i lagens mening är båda gärningar kriminella, så styrs eran definition helt av straffskalan på det "kriminella" ägnar sig åt?

Anledningen till att jag undrar är att jag själv då och då ägnar mig åt kriminell aktivitet men i stort och övrigt anser mig själv vara en högst skötsam figur som varken upplever att jag står utanför samhället på något vis eller tänker/agerar "kriminellt" när jag inte befinner mig i den situationen där jag begår själva brottet. Så se mig inte som någon slags skrytmåns, jag är bara nyfiken på vad ni själva definierar som kriminellt och vem en kriminell personf aktiskt är?

Hoppas på en intressant diskussion!

Vi blir aldrig som dom från stan!