PenDragon Känns för övrigt som om hälften av ovannämnda personer fått dricka i max något år eller två lagligt, så jag vet inte om löftet är så jäkla imponerande. De kan ju återkomma om de håller fast vid principen om 10-15 år. - Tänkte precis skriva det. Fick bli till att citera istället, hehe.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nåå jåå: ja det var skönt av dig att byta samtalsämne också, precis när det började bli lite taskig stämning. jag är inte nykterist, jag dricker måttligt, och är absolut inte ute efter att få folk att sluta dricka. lika lite som jag vill att folk ska tvinga ner en starköl i halsen på mig, vet jag att folk ogillar att folk står och predikar nykterism för mig. jag har liksom erfarenhet av bägge sidor....
Kul att tråden tagit fart. Det visar ju intresset och behovet att diskutera alkohol. Tråkigt att visa blir så provocerade av nykterism och tar det till en så låg nivå, men det är ju inget ovanligt. hansomknarkar: "Alltså, alkoholism är ingen sjukdom! Det är något från början man väljer att ta. Man tar inte en riktig sjukdom; Ja alltså jag tar aids där borta på hylla 4.a... va? 50 kr? aa okej. Här, tack hejdå!" Jag antar att aids inte heller är en sjukdom eftersom personen själv valt att ha sex? Huruvida alkoholism bör ses som en sjukdom eller inte är en ganska lång och komplicerad diskussion, men jag vänder mig mot idén att en person har valt att bli alkoholist eller får skylla sig själv. Med tanke på att åtminstone 85% av Sveriges befolkning har valt att dricka alkohol så har ju dessa då valt att utsätta sig för risken att bli alkoholister? PenDragon: "Känns för övrigt som om hälften av ovannämnda personer fått dricka i max något år eller två lagligt, så jag vet inte om löftet är så jäkla imponerande. De kan ju återkomma om de håller fast vid principen om 10-15 år." Eftersom artikeln handlar om unga att att unga väljer att inte dricka alkohol i högre utsträckning än tidigare så är det väl ganska naturligt att de valt några unga kändisar? Antar att artikeln dessutom har att göra med att det på senare tid varit en hel del som "slagit igenom" som varit nyktra och de är ju också naturligen ganska unga om man säger så. Men jag har träffat tusentals nykterister över 40 år, så du behöver inte vara orolig, de finns också! Jeppzo: "folk som inte supit ska inte yttra sig, samma sak med droger.. har man inte testat det och inte bara 1 gång utan några gånger så har man ingen say in the matter förutom om man säger "är inget för mig"." Mmm, samma med folk som säger att det är dumt att vara flera minuter under vattnet utan att faktiskt ha testat! nå jåå: "varför blir man nykterist? jag förstår om man har haft problem med alkoholen men annars; varför? speciellt när man aldrig ens smakat. varför begränsa sig?" Varför dricker man alkohol? Det är genom att dricka alkohol som man begränsar sig. Jag väljer att leva fullt ut varje minut istället. Dessutom så behöver man ju inte alltid bara se till sig själv. Det finns även solidariska skäl för att vara nykter. Vad gäller min egen inställning så tar jag inte diskussionen på fester eller krogen om det inte är någon annan som tar upp det först. På krogen lägger oftast ingen som inte redan vet om det märke till att jag inte dricker, så det kommer sällan upp. På fester och middagar händer förstås att jag blir ifrågasatt och sådär. Jag svarar på frågor så trevligt och tydligt jag kan, men oftast är jag inte så sugen på alkoholdiskussioner när jag vill roa mig :) Däremot är jag engagerad alkoholpolitiskt och genom att arrangera bra nykter verksamhet. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
nå jåå: "att ta en öl om dagen skadar inte dig. enligt systembolaget kan det t.o.m vara nyttigt." Att ta en öl om dagen, om vi snackar starkare än lättöl är skadligt och definitivt inte nyttigt. Var har du fått det ifrån? Däremot är det ju inte jättefarligt heller. Jag tycker medoria slog hål på ditt argument. Det finns nämligen massor av saker som du vet att du inte vill göra utan att ha provat. //NickeMannen
nå jåå: Att alkohol skulle vara bättre eller nyttigare än andra droger är för övrigt en populär myt bland alkoholkonsumenter. Alkohol är inte bättre, alkohol är bara mer socialt accepterat. //NickeMannen
Vad är det irländarna säger... "A Guiness a day keeps the doctor away". Att en öl om dagen skulle vara nyttigt beror väl på hur man ser det. Det skulle i så fall vara de lite "matigare" ölen som faktiskt innehåller en jäkla massa ämnen. Inte en Sofiero direkt... Tycker samtidigt att hela den här "nyttigt vs onyttigt"-debatten är skev och irrelevant. Alkoholkonsumtion ska inte ses ur en sådan aspekt. De som enbart hävdar att alkohol, i form av en öl om dagen, inte är nyttigt kanske har rätt. Men en öl om dagen gör ingen märkbar skada i det långa loppet. I sådana fall är rött kött, mobilstrålning, stillasittande framför datorn, chips och avgaser något mycket värre att oroa sig över. Men alkohol är lättare att ta på eftersom det är lättare att se de negativa effekterna vid överdriven konsumtion. Det är lättare att se a-lagaren på gatan eller t o m mannen som super ställer till ett helvete för familjen än det är att se om någon har fått magcancer efter för många blodiga stekar. Alkoholfrågan gör sig mer rätta sedd ur ett samhälleligt perspektiv. Alkohol skapar en jävla massa problem samtidigt som vägen till problemen ofta är jävligt rolig, som en reklam påpekade för några år sedan. Jag tycker det är starkt att folk vågar ta avstånd från alkohol offentligt så länge det inte övergår till predikande. Folk i allmänhet behöver alternativa förebilder till allt. Vi behöver se folk som tar avstånd och folk som påpekar det sköna med det farliga. Sen är det upp till oss att avgöra vad vi vill göra och ta konsekvenserna därefter.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
frankieLamps P0 , skämtar inte .. känns som jag inte kan relatera lika bra till hans musik längre, är otroligt ytligt men just nu känns det så.
NickeMannen P22 det där med att hålla vattnet under huvudet är inget för mig, avstår från att säga mycket mer än så för jag är i princip inkababel att göra det för mina lugnor suger. Kanske skulle börja träna på det men som sagt inget för mig. Träning ger väll färdighet så kanske därför jag inte blir lika påverkad av alkoholen längre, gott mot ont. Om jag börja öva på att hålla andan under vattnet kanske du kan testa en grogg eller två ? :) It aint that bad
Tråd dödadar!
NickeMannen P22 "Varför dricker man alkohol? Det är genom att dricka alkohol som man begränsar sig. Jag väljer att leva fullt ut varje minut istället." det där svaret får man alltid av nykterister. om du tar en öl, en drink eller ett glas vin så kan du inte leva "fullt ut"? hur menar du?
självklart är inte alkohol nyttigare än annat men som jag sa tidigare så kan man dricke
en öl för smakens skull utan att bli berusad. droger tar man i en stor mängd för ett rus. finns ingen som tar en tiondels ecstacytablett för att det smakar så himla gott till fisk.
angående medoria så slog hon inte hål på nånting, bara gjorde bort sig. varför jag inte skulle vilja testa älgjakt eller bajssex är för att jag vet hur det är att sitta i skogen och vänta och bajs är nånting jag inte vill ha på mig. skjuta med älgstudsare är inte särskillt underhållande det heller. men om du aldrig har testat en alkoholhaltig dryck så kan du inte föreställa dig smaken.
sådär, än engång har folk misslyckats fatalt med att ge en enda fördel med nykterism. jag är inte emot att folk inte dricker av en anledning. jag finner bara det dumt att folk inte dricker bara för att, ala nykterister.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
take drugs to make music to take drugs to
Evolution: Bra inlägg. Jag håller i stort sett med om det du skriver. Det jag reagerar på är när folk försöker utmåla alkohol som ofarligt eller till och med nyttigt för att rättfärdiga sin egen och andras konsumtion. Sen kan en öl om dagen visst göra märkbar skada om vi ska vara petiga (och det är nog få som alltid skulle hålla sig till endast en öl och aldrig dricker mer än så). Det är förstås individuella faktorer och toleransnivå som spelar in, men en öl om dagen innebär t.ex. risk att utveckla alkoholism, påverkar flera inre organ negativt och försämrar potensen för män. Jeppzo: Du ska köra typ 10-20 minuter under vattnet. Jag lovar det är skönt! Du kan inte säga något om du inte har testat ju! Kom igen nu! En gång! nå jåå: "det där svaret får man alltid av nykterister. om du tar en öl, en drink eller ett glas vin så kan du inte leva "fullt ut"? hur menar du?" Det finns många svar på din fråga egentligen och många sätt att se det, men jag ska förklara hur jag tänker i första hand. Det första är att alkoholen bedövar sinnena och gör att man inte kan ta in vad som händer på samma sätt som nykter och man blir då mer frånvarande. Det andra är att väldigt många människor behöver alkohol för att kunna slappna av, våga dansa, våga vara social, våga ta kontakt med främlingar och så vidare. När man är nykter så utmanar man sig själv att utvecklas som människa istället för att bara dansa och vara social när man har manipulerat hjärnan. Det finns också biologiska förklaringar på detta i hjärnan. Det är egentligen inte mitt område, men jag har pratat med en professor som sa att om man lär sig en färdighet vid en viss berusningsgrad, t.ex. att dansa, så måste man uppnå ungefär samma berusningsgrad för att utnyttja denna färdighet. "självklart är inte alkohol nyttigare än annat men som jag sa tidigare så kan man dricke en öl för smakens skull utan att bli berusad. droger tar man i en stor mängd för ett rus. finns ingen som tar en tiondels ecstacytablett för att det smakar så himla gott till fisk." Och jag skulle säga att det är väldigt sällan som människor dricker alkohol enbart för smakens skull. Alkoholen påverkar hjärnan redan vid ytterst små mängder. Om du dricker t.ex. 2-3 glas vin till maten så uppnår du även en ruseffekt. Är man bara ute efter smaken så finns det alkoholfri öl, alkoholfritt vin och alkoholfria drinkar. Dessutom finns det andra goda alkoholfria alternativ. För egen del är det inget problem eftersom jag tycker både öl och vin smakar svinäckligt. "bajs är nånting jag inte vill ha på mig" Mm, och alkohol är något som jag inte vill dricka. //NickeMannen
Fortsättning till nå jåå:
Det finns väldigt många anledningar att inte dricka alkohol, såväl mer individuella som samhällsorienterade. Jag skulle tro att varje nykterist har sin sammansättning av hur tungt olika faktorer väger. Jag kan hjälpa dig med en liten lathund, som inte alls har ambitionen att vara helttäckande. De allra flesta kombinerar ju alltså förstås massor av för dem olika tungt vägande faktorer som grund för sitt beslut att inte dricka. Mer individuella faktorer: - Alkoholhaltiga drycker är äckliga - Det är onödigt att dricka/Jag känner inget behov av att dricka - Det är onyttigt/skadligt att dricka alkohol - Jag idrottar/tränar och vill uppnå så bra resultat som möjligt - Jag vill inte manipulera min hjärna med en drog - Jag gillar inte att förlora kontrollen - Jag har haft någon form av alkoholproblem tidigare eller obehagliga erfarenheter - Jag är uppväxt med missbruk i familjen - Jag vill inte riskera att bli alkoholist - Jag är förälder - Jag vill vara en bra förebild Mer samhällsorienterade faktorer: Det övergripande här handlar ju egentligen om att man i ett samhällsperspektiv ser att alkoholen orsakar väldigt mycket problem för väldigt många människor och kostar samhället ofantliga summor och därför tror man att samhället skulle vara bättre utan alkohol. För att hjälpa dig att förstå ska jag bryta ner det i mer lösa fakta. - Över 200 000 barn växer upp med minst en förälder som missbrukar alkohol - Alkoholen passiviserar och leder till demokratiska skador - 8 av 10 misshandelsfall är alkoholralaterade - Trafikolyckor - Alkoholen kostar samhället ca 160 miljarder varje år - Ungefär var tredje sjukhussäng tas upp av någon som skadats på grund av alkohol, antingen på grund av egen eller andras alkoholkonsumtion. - Alkohol är ett utvecklingshinder och alkoholindustrin utnyttjar mindre reglerade marknader i fattiga länder för att sälja mer alkohol. Det finns många fler alkoholskador, men dessa var de som först kom upp just nu. För egen del handlar väl min nykterhet i första hand om samhällsperspektivet. Jag är övertygad om att samhället skulle vara bättre utan alkohol eller andra droger och jag tror att man måste förändra sig själv innan man förändrar samhället. Med detta sagt så tycker jag att det finns väldigt många bra anledningar att inte dricka. Bevisbördan borde ligga på den som trots detta väljer att dricka alkohol.
//NickeMannen
Nickemannen: "Bevisbördan borde ligga på den som trots detta väljer att dricka alkohol." Du är så tröttsam! Jag skiter i om du inte dricker.. måste du pumpa hela forumet med nykteristpropaganda hela tiden?
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
"Är man bara ute efter smaken så finns det alkoholfri öl, alkoholfritt vin och alkoholfria drinkar." ärligt? kan du visa mig var man hittar en alkoholfri westmalle dubbel eller en samuel adams winterlager."jag tycker både öl och vin smakar svinäckligt." DÄR HAR VI DET! en legetim anlednig. du har alltså druckit öl och vin och vet att det är skitäckligt. tack för det. resten av din text kunde du skippa för den var otroligt löjlig och irrelevant. men vad ska man förvänta sig av en så trångsynt person?
får jag också kommentera orden: "Är man bara ute efter smaken så finns det alkoholfri öl, alkoholfritt vin och alkoholfria drinkar." ärligt.. du tror att det smakar likadant? alkoholfri öl och alkoholfritt vin är vidrigt som fan! och nå jåå: fan vad jag blev sugen på en samuel adams winter lager nu :) grym öl!
Filbunke: nå jåå vill ha lite anledningar att inte dricka alkohol och därför gav jag några. I övrigt förklarar ditt inlägg varför en sådan här tråd behövs. Jag försöker inte tvinga någon annan att inte dricka, det verkar ganska improduktivt. Jag stödjer dem som valt att inte dricka eller funderar på det och anser att det bör vara lätt att avstå. Det är det inte idag. nå jåå: Haha, du är rolig. Okej, där försvann chansen att försöka hålla en intellektuell debatt. Smaken är helt irrelevant eftersom de flesta inte dricker för smakens skull. Dessutom undrar jag om man alltid kan berättiga sitt eget beteende med att det är gott? Människokött är kanske svingott, så jag tycker vi ska skulle gnälla på kannibalerna, eller? Det är du som är trångsynt om du väljer att inte läsa eller inte förstå våra inlägg. Det är din förlust. Jag har ett öppet sinne och kan förstå olika argument. Det är du som är trångsynt om du inte kan förstå att folk väljer att inte dricka. Jag har inga problem att förstå varför folk väljer att dricka, även om det vad jag har hört inte finns i närheten av lika många anledningar och därför, enligt mig, inte väger över nackdelarna. Det skulle vara intressant att se hur du kan bemöta någon av de anledningar jag tog upp. Varför är de inte relevanta? Och hur kan död och lidande inte ha betydelse? Ganska obehaglig människosyn i så fall... //NickeMannen
Kul att nästan alla i den här tråden som dricker försöker övertala de som inte dricker att dricka, samtidigt som dem klagar på att de nyktra försöker övertala alla som dricker att sluta. Ironin Tack NickeMannen för att du för min och många andras talan!
tråkigt...men ball för dom!
NickeMannen P22 ja människokött kanske är mycket gott. jag skulle vilja testa.
jag försöker förstå varför såna som du väljer bort en värld av smaker bara för att. men din bild av att dricka alkohol är alltså hinka 10+ öl och bli redlöst full? all skit du yrade om i förra inlägget handlar just om fyllon som dricker alldeles för mycket. bara för att alla andra gör det behöver inte du göra samma sak. ditt öppna sinne verkar inte kunna greppa det. som sagt så kan man dricka en öl eller två ibland. snälla försök förstå det.
"Det är du som är trångsynt om du väljer att inte läsa eller inte förstå våra inlägg."du har hittills kommit med ett argument varför du inte dricker, att det är äckligt. om man tar ett glas vin ibland så förstör man inte samhället, man kommer inte misshandla folk etc.
men men, less på att diskutera på sandlådenivå. mogna till lite och kom tillbaka om ett par år.
Kan ju tippa på att dom röker weed istället :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nå jåå Men snälla utgå från att det handlar om att hålla sig från att dricka sig berusad. Jag menar UNF och IOGTs medlemmar får väl dricka alkohol under 2,5 % alkohol eller nåt sånt? Det handlar ju om att ta avstånd från alkoholens skadeverkningar
nå jåå: Det handlar inte om att bli redlöst full utan de allra flesta sakerna jag tog upp har med betydligt mindre mängd alkohol att göra. Redan vid ett par glas påverkas man som sagt och sen är det ett skala beroende på individuella egenskaper och tolerans hur påverkad man blir. De som aldrig dricker mer än ett glas för att det är gott är en så liten minoritet att de inte ens har någon betydelse för det stora hela. De flesta alkoholskador orsakas dessutom inte av "fyllona" de flesta alkoholskador orsakas av de så kallade måttlighetskonsumenterna. Sedan är det så att vi lever i ett samhälle där vi påverkar varanda och en ökad konsumtion leder garanterat till ökande problem. Genom att inte dricka gör jag det enklare för andra som vill att avstå och påverkar därmed detta positivt. Genom att dricka så legitimerar jag på samma sätt andras drickande. Ju fler måttlighetskonsumenter det finns och ju mer de dricker, dessto fler blir riskkonsumenter och dessto fler drabbas riktigt allvarligt av allvarliga sjukdomar, alkoholism eller död. Jag vill inte vara en del i det. Sedan tycker jag fortfarande att det är tråkigt att du inte är kapabel att föra en intellektuell debatt där man ser till många olika aspekter och att du inte kan ta in argument som inte passar in i din egen föreställningsvärld, men det är som sagt bara du som förlorar på det. Det är också lite tramsigt hur du väljer bort att se visa argument eller visa av mina svar. Jag väljer att istället se vad du skriver och svara på det. Det är som bekant grunden för en givande debatt. //NickeMannen
NickeMannen P22 Vad som räknas i sverige som måttlighetskonsument är egentligen ett fyllo. om man dricker så mycket att ens personlighet ändras totalt och man börjar göra idiotiska saker så är det för mycket.
men det är grymt att du kom med ett till vetigt argument. du är rädd att bli en alkis. ingen vet från början hur man hanterar alkoholen. de som inte kan hantera den inser det oftast för sent. det finns drickande och det finns drickande. om man tar ett par öl så stödjer man automatiskt inte alkoholism. annars kan man ju skippa chips för att man legitimerar fetma om man äter dom. dumt argument.
att jag inte svarar på allt du skriver är för att du oftast flyter bort från diskussionen och tar upp saker samt kommer med argument som inte har med saken att göra. håll dig till ämnet!
Vissa perioder dricker jag ofta, & vissa dricker jag inte alls, på flera månader. Jag gör som jag känner för helt enkelt. Lite som att man ibland vill lyssna på ett band fett mycket, eller spela ett tv-spel ofta & sedan inte alls. Jag tycker därmed faktiskt inte att det är världens bedrift att inte dricka alkohol. Men jag kan hålla med om att det är bra att man nykteristkändisar syns i tidningen & inte bara söndersnortade mähän från andra sidan atlanten. Med andra ord; det är alltid fint med lite perspektiv.
NickeMannen P22 varför ska du alltid vara så jävla PK i alla trådar du medverkar i?
bara undrar.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
en grej: varför säger inte dennis lyxzén att han inte dricker pga sin bakgrund som stenhård straight edge lirare? här påstår ju han att han inte dricker eller drack då för att han inte ville vara som alla andra. låter ju hur löjligt som helst.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
aja hur många av dom tar sig en spliff då o då? Vi har alla vårt weapon of choise
Alltid lika känsligt ämne de här. Alltid kommer nån alkis och ska predika för alkoholen och säga att man är tönt när man inte dricker. De är dom som klagar som är partypoopers inte tvärt om. Men creds till alla som valt bort skiten =)
NickeMannen Sen kan en öl om dagen visst göra märkbar skada om vi ska vara petiga (och det är nog få som alltid skulle hålla sig till endast en öl och aldrig dricker mer än så). - Här får du återigen göra skillnad på öl och öl (det är ju skillnad på mjölk, mjölk och grädde för att nämna ett ganska kasst exempel). Och du kan inte påstå att majoriteten inte håller sig till en öl. Om vi exempelvis ser till äldre människor, pensionärer, finns det många som tar en lättöl eller folköl till maten varje dag. På samma sätt kan många människor ses en snabb stund och ta en öl då och då (möjligen två). Men givetvis beror allt på omständigheterna. Det jag reagerar på är när folk försöker utmåla alkohol som ofarligt eller till och med nyttigt för att rättfärdiga sin egen och andras konsumtion. - Känner man att man måste rättfärdiga sin konsumtion har man antagligen problem. Resten skulle inte bry sig; antingen har man inga problem eller så är man så djupt nere i skiten att inget spelar någon roll längre. Sen kan man även hävda att de som klarar att hålla sig till en öl om dagen i vissa fall har bättre förutsättningar att klara sig undan alkoholism. De har ju lärt sig ta kontroll.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Alla artister som uttalar sig om att de inte brukar alkohol borde utsättas för slumpmässiga urinprov - just for kicks, likesay!
nå jåå: Nej, du missar uppfattar mig nog. Jag är inte rädd för att bli alkis, även om det iofs verkar onödigt att ens utsätta sig för risken. Problemet är att du inte ser hela bilden. Du pratar om att vissa inte klarar av alkohol, men att man bara ska dricka för att det är gott osv. Se till verkligheten istället för din fantasivärld så kanske vi kan föra en diskussion istället. Hur kan det vara att flyta bort från ämnet att skriva anledningar till att inte dricka när du hela tiden frågar efter såna? Jag tror snarare det är du som inte riktigt förstår komplexiteten i alkoholfrågan. CiL: Jag skrev något om det där uppe. Jag vet inte riktigt hur du definierar PK eller vad det egentligen innebär. Det verkar ju användas lite hur som helst mot folk man inte gillar. Jag ser inte att nykterhet är något som är särskilt omfamnat vare sig att folk i allmänhet eller av eliten. Denna tråden visar väl snarare på att folk blir provocerade av att andras nykterhet. Inte särskilt PK i min värld? Jag tycker själv att väldigt många av mina åsikter är kontroversiella, speciellt om man skulle fråga många av de människor jag möter i min vardag. Däremot försöker jag vara mer resonabel och öppensinnad för andras åsikter än vad jag upplever att många andra här är. Evolution: Nja.. Jag påstår att majoriteten av Sverige alkoholkonsumenter vid något tillfälle dricker mer än bara en öl och många gör det ganska ofta. Jag har ingen statistik som stödjer detta, men jag är ganska säker på att det är så. "Känner man att man måste rättfärdiga sin konsumtion har man antagligen problem." Jo, det ligger väl något i det. Rättfärdiga är kanske fel ord, men många människor känner ofta ett behov att försvara sin alkoholkonsumtion. Speciellt när de pratar med någon som är nykter eller jobbar med alkoholfrågor. Jag tror inte att alla dessa har problem, men uppenbarligen känner de att de måste försvara varför de dricker. "Sen kan man även hävda att de som klarar att hålla sig till en öl om dagen i vissa fall har bättre förutsättningar att klara sig undan alkoholism. De har ju lärt sig ta kontroll." Jo, visst kan det vara så. Å andra sidan är det ju helt riskfritt att inte dricka alls :) //NickeMannen
Toastare
2008-03-24 00:20
Nickemannen Smaken är helt irrelevant eftersom de flesta inte dricker för smakens skull. Vad har du för belägg för det uttalandet? Vi pratar om vuxna människor som dricker, inte fjortisar som vill ha en fylla. Självklart tror jag majoriteten som nyttjar alkohol gör det för smakens skull. Jag är sjukt trött att folk som ska förespråka nykterhet och tala om allt det dåliga med alkohol alltid representeras av två olika sorters människor. 1. Människan som aldrig har druckit alkohol eller tagit droger, alt. smakat. 2. Den gamle missbrukaren som har haft en osund relation till alkohol och mer än gärna drar rövarhistorier.
Jag skyller allt på Emma!
NickeMannen P22 så du lyckades inte kravla upp ur sandlådan. jag lämnar detta nu. må du finna lycka i din lilla trångsynta värld.
Toastare
2008-03-24 00:25
sen måste jag inflika att de som tar en öl om dagen redan kan vara alkoholister. Det handlar inte om att dricka för mycket, det handlar om att man måste dricka den där ölen.. eller de där 10 ölen på helgen. En osund relation till alkohol.
Får jag fråga er i tråden som känner er så ansatta av nykteristjävlarna hur ofta nån faktiskt försöker pracka på er vad dem tror på? Anledningen till att jag undrar är för att ni verkar uppfatta det som att NickeMannen gör det, när han tydligen bara svarar på frågor och argumenterar för sin sida av debatten Och allvarligt, tror verkligen någon här att majoriteten av dem som dricker i Sverige (eller i världen) gör det för smakens skull? Jag har inga belägg för att det skulle vara på något annat sätt men jag har mycket svårt att tro det
Toastare
2008-03-24 00:50
Scripta så är du också 17 år och jag lovar att din syn på alkohol kommer förändras med åldern.
nå jåå mm, du ska väl börja jiddra om att cannabis är nyttigt osv för det finns ingen forskning blablabla. tobak rekomenderades av läkare på 50-talet; var det nyttigt då? ta en valfri person som rökt på i ett gäng år lite då och då. det är en bra källa.Så, precis som väntat hade du inte något som liknade en seriöst källa eller ett vettigt argument? Kan du inte argumentera som en vuxen människa föreslår jag att du är tyst istället. För övrigt finns det tonvis med forskning som talar om de positiva aspekterna med cannabis, det är ett väldigt välutforskat ämne, även om mer forskning ständigt pågår.
NickeMannen P22 Men jag har träffat tusentals nykterister över 40 år, så du behöver inte vara orolig, de finns också!Det har jag också, känner ett antal nykterister och absolutister (min kära mor är det sistnämnda exempelvis), mycket trevliga människor. Jag tror du har missförstått ganska rejält hur jag resonerar kring det här. Jag har all respekt i världen för folk som avstår från alkohol och anser att deras liv är precis lika trevligt för det. Det enda jag förespråkar är friheten att fatta såna beslut själv, inte att besluten ska fattas åt en för att någon anser sig veta bättre än en själv. Och min poäng med deras ålder var väl mer att de i princip inte fått dricka mer än något år på sin höjd, hade de varit 26-27 hade deras beslut imponerat mer på mig. Sen imponeras jag dock iofs ändå mer av folk som dricker och håller det på en vettig nivå, självkontroll är trevligt.
Look with your own eyes - See with your own mind
Smaken är helt irrelevant eftersom de flesta inte dricker för smakens skull. Det där var jag bara tvungen att kommentera dumheten i. Vin dricker jag exempelvis i princip uteslutande för smakens skull, jag och väldigt väldigt många med mig. Ett tydligt tecken på detta torde vara att man bara dricker ett glas eller två, dvs. inte tillräckligt för att ens bli full.Dessutom undrar jag om man alltid kan berättiga sitt eget beteende med att det är gott? Människokött är kanske svingott, så jag tycker vi ska skulle gnälla på kannibalerna, eller? That shit won't fly even if you threw it off a mountain.
Smaken är helt irrelevant eftersom de flesta inte dricker för smakens skull. Varför tror du det? Det verkar ju bara dumt att dricka nåt man tycker är äckligt för att bli full. Majoriteten dricker nog knappast häxblandningar. Jag kan villigt erkänna att det är en kombination för mig. Jag tycker öl är grymt gott. Sen dricker jag det inte vid alla tillfällen uteslutande för smakens skull.
PenDragon P23 att cannabis har nyttiga effekter vid vissa tillfällen är det ingen tvekan om. men du kan inte på allvar tro att en frisk person som röker varje dag eller ett par gånger i veckan enbart för rusets skull drar nytta av de fördelaktiga aspekterna av cannabis.
BountyBoo och Pendragon: "Vad har du för belägg för det uttalandet? Vi pratar om vuxna människor som dricker, inte fjortisar som vill ha en fylla. Självklart tror jag majoriteten som nyttjar alkohol gör det för smakens skull." Nä, jag har väl inga direkt bevis. Om vi ska vara riktigt noga så är det väl så att alkohol i sig inte smakar så mycket eller inget alls, däremot kan alkoholen fungera som smakpåverkare på andra ingredienser i drycker. Jag tror att de flesta människor börjar dricka och i vissa fall även fortsätter att dricka eftersom vi har en alkoholkultur som säger fest/middag = alkohol. Precis som att folk inte ätit ägg när det var påsk eller firat jul om vi inte lärt oss det kulturellt och det inte funnits ett tryck att det är så man ska göra. Jag förnekar däremot inte att många uppskattar smaken i vissa alkoholhaltiga drycker och ibland dricker för att det är gott, även om jag tror snaps dricks i mindre utsträckning på grund av smaken än t.ex. öl. Problemet med många som debatterar här är att de verkar utgå från endast två lägen, "full" eller opåverkad. Redan efter ett eller två glas vin påverkas hjärnan av alkoholens effekt och jag är ganska övertygad om att väldigt många som dricker gillar den effekten och att det är en viktig del till varför de väljer en alkoholhaltig dryck, men det verkar precis som om det är fult att erkänna detta... Sedan kan vi ju dessutom här fastslå att det är ganska svårt att dricka alkohol för smakens skull utan att inte samtidigt känna av denna påverkan. "Jag är sjukt trött att folk som ska förespråka nykterhet och tala om allt det dåliga med alkohol alltid representeras av två olika sorters människor. 1. Människan som aldrig har druckit alkohol eller tagit droger, alt. smakat. 2. Den gamle missbrukaren som har haft en osund relation till alkohol och mer än gärna drar rövarhistorier." Förespråka nykterhet? Det är väl knappast särskilt vanligt, men det är väl lite som med jämställdhet. Om talartiden på ett möte delas lika mellan kvinnor och män upplever majoriteten det som om kvinnorna fick betydligt mer utrymme än männen. På samma sätt räcker det i princip med att vara nykter på en fest för att folk ska uppleva det som störigt. I övrigt ser jag inte varför de grupper du nämner har mindre rätt till en åsikt än andra. I ett tips till BountyBoo är annars att det sällan är särskilt trevligt eller lönsamt att klappa folk på huvudet i en diskussion. "Det har jag också, känner ett antal nykterister och absolutister (min kära mor är det sistnämnda exempelvis), mycket trevliga människor. Jag tror du har missförstått ganska rejält hur jag resonerar kring det här. Jag har all respekt i världen för folk som avstår från alkohol och anser att deras liv är precis lika trevligt för det. Det enda jag förespråkar är friheten att fatta såna beslut själv, inte att besluten ska fattas åt en för att någon anser sig veta bättre än en själv." Jag bara undrar först vad det är för skillnad på en absolutist och en nykterist för dig? För mig innebär det samma sak, fast absolutist låter himla fult.. I övrigt håller jag med dig. Jag förespråkar inte något förbud, men jag anser att man måste vara realist när man ser på verkligheten. I den bästa av världar skulle det inte behövas några restriktioner och regler gällande alkohol, men nu lever vi tyvärr inte i den bästa av världar och då behövs det vissa regler för att begränsa skadorna och skydda människor. Till skillnad från dig så tycker jag inte att friheten att kunna köpa obegränsat med alkohol överallt dygnet runt är mer värld än t.ex. "friheten" att slippa bli misshandlad. Om man väger dessa friheter mot varandra är resultatet för mig ganska självklart. //NickeMannen
nå jåå att cannabis har nyttiga effekter vid vissa tillfällen är det ingen tvekan om.Trevligt att du åtminstone är medveten om det.
men du kan inte på allvar tro att en frisk person som röker varje dag eller ett par gånger i veckan enbart för rusets skull drar nytta av de fördelaktiga aspekterna av cannabis.Jahaja, nu gick det från "
ta en valfri person som rökt på i ett gäng år lite då och då " till "
varje dag eller ett par gånger i veckan "? Hur som helst, jag tror definitivt att många kan ha stor nytta av den sinnesro ruset onekligen ger, den oerhört förhöjda känslan för musik etc. Nu kan jag inte påstå att jag generellt sett förespråkar dagligt rökande, även om jag vet for a fact att det funkar för somliga. Det är inget jag personligen skulle kunna tänka mig, men alla är vi olika. På samma vis bör vissa människor sannolikt aldrig röra sinnesförändrande substanser då deras psyke helt enkelt inte klarar av det. Sen har jag otroligt många exempel på folk som röker nån gång varje eller varannan helg och trots detta är i tipptippform på alla vis. Sköter sina jobb på tämligen högt uppsatta positioner (no pun intended) och har ett utmärkt socialt liv i övrigt. Så nej, jag ser inga problem rent hälsomässigt med att röka nån gång var eller varannan helg.
NickeMannen P22 Om vi ska vara riktigt noga så är det väl så att alkohol i sig inte smakar så mycket eller inget alls, däremot kan alkoholen fungera som smakpåverkare på andra ingredienser i drycker.Precis så. Skillnaden mellan alkoholfritt vin och vanligt vin är pinsamt stor.
Jag bara undrar först vad det är för skillnad på en absolutist och en nykterist för dig? För mig innebär det samma sak, fast absolutist låter himla fult..Jag har alltid tolkat det hela som att nykterister inte dricker alkohol, medan absolutister varken röker, dricker eller använder någon sinnesförändrande substans överhuvudtaget. Kan mycket väl hända att meningen egentligen är någon annan, har inte djupdykt i det hela. Nu är du hur som helst på det klara med vad jag menar.
Till skillnad från dig så tycker jag inte att friheten att kunna köpa obegränsat med alkohol överallt dygnet runt är mer värld än t.ex. "friheten" att slippa bli misshandlad. Om man väger dessa friheter mot varandra är resultatet för mig ganska självklart.Precis, för det är ju exakt vad jag har sagt! Skönt att du inte gör ditt bästa för att dra förutfattade slutsatser iaf. Vill någon dricka alkohol och gå ut på stan för att spöa folk kan du vara så säker på att denna individ får tag på sin alkohol även om systemet bara är öppet till 4-5 (eller på krogen?). Att 7-Eleven råkar sälja alkohol leder inte per automatik till högre brottslighet eller våldsverkan mig veterligen (du kan inte riktigt argumentera varken för eller emot dock, då det inte sålts alkohol på 7-Eleven i Sverige). Det är snarare där våra åsikter går isär, du ser ett tydligt samband mellan tillgängligheten av alkohol (på dygnet) och våld. Jag ser inte detta samband utan anser att folk som vill dricka får tag på sin alkohol väldigt enkelt iaf... och folk som vill spöa folk gör det ändå.
PenDragon: "Precis så. Skillnaden mellan alkoholfritt vin och vanligt vin är pinsamt stor." Jag har iofs svårt att bedömma hur stor skillnaden är, men kan tillägga att det inte enbart och kanske inte ens främst beror på att alkoholfritt vin är alkoholifierat (normalt sett är det så processen går till, det vill säga att man först gör "vanligt" vin och sedan tar bort alkoholen). Det är också så att det alkoholfria vinet i allmänhet görs av de sämsta vinerna och att det inte läggs lika mycket kraft på att utveckla alkoholfria viner. Utbudet är heller inte särskilt stort. Om efterfrågan fortsätter att öka, vilket den har gjort i Sverige på senare år, så kan kvaliteten också förbättras. "Det är snarare där våra åsikter går isär, du ser ett tydligt samband mellan tillgängligheten av alkohol (på dygnet) och våld. Jag ser inte detta samband utan anser att folk som vill dricka får tag på sin alkohol väldigt enkelt iaf... och folk som vill spöa folk gör det ändå." För mig handlar det inte så mycket om en åsiktsfrågan. Världens alkoholforskare är i princip eniga om kopplingen mellan tillgänglighet och mängden alkoholrelaterade skador. Det slås också fast i t.ex. WHO:s och EU:s dokument om alkohol, som naturligtvis bygger på forskningsläget (även om EU:s dokument är ganska tandlöst efter ett intensivt lobbyarbete från alkoholindustrin, ursprungsförslaget som enbart baserades på fakta var betydligt bättre). Sedan kan tilläggas att det inte enbart handlar om våld, utan om alla typer av alkoholskador, såsom andra former av missbruk, alkoholism, medicinska skador, rattfylleri, osv. Vilka alkoholskador som ökar mest vid ökad tillgänglighet och hur fort det visar sig beror mycket på dryckesmönstret i det specifika landet. I ett land som t.ex. Sverige skulle det visa sig relativt tydligt och fort. //NickeMannen
NickeMannen P22 Visst har du rätt i att de alkoholfria vinerna knappast tillhör de mer exklusiva, och jag skulle bli väldigt glad om det kom fram alkoholfria viner som faktiskt smakade som de med alkohol i. Hade varit klockrent att kunna dricka "vin" utan alkohol också, när man exempelvis behöver vara i körbart skick etc.
(även om EU:s dokument är ganska tandlöst efter ett intensivt lobbyarbete från alkoholindustrin, ursprungsförslaget som enbart baserades på fakta var betydligt bättre).Du menar lite som andra intresseorganisationers lobbyande mot den forskningsrapport den brittiska regeringen beställde gällande skadligheten hos olika droger? Där resultatet inte föll dem i smaken så de valde att ignorera forskningsrapporten helt och hållet istället? ;) That shit goes both ways så att säga.
Du får f.ö. gärna länka till några lämpliga undersökningar på detta ämne, jag är genuint intresserad av att läsa :)
Ni sitter alltså och diskuterar om det är bra eller dåligt att vara nykterist? haha! Varför tjafsa emot nåt som är helt uppenbart ett jävligt vettigt alternativ?
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN
alla som inte drickar alcohol har ju inte alla flingor i paketet :/
pretentiösa jävlar.. alla tar väl sig ett glas då och då
NickeMannen Om man inte drack för smaken så skulle allting vara så mycket lättare - man skulle slippa rangordna olika drycker/drinkar och hitta favoriter o.s.v. Tänk så enkelt det vore om den enda faktorn vid matinttag vore att bli mätt, då skulle man slippa maträtter helt och hållet. Ibland är själva resan målet och slutdestinationen är sekundär - ett bakgrundsmotiv.
PenDragon: Ska försöka hinna svar ikväll, är lite på väg nu :) hlgrsn: Jag instämmer :) amfetaminpsykos: Jag vet inte riktigt vad du är ute efter i ditt inlägg, men om du läser mina inlägg så ser du att jag aldrig ifrågasatt att smaken har betydelse för val av dryck, däremot tror jag att det sällan är den enda faktorn. Hur som helst kan vi lämna diskussionen eftersom den bara uppkom efter nå jåås korkade uttalande som byggde på att smaken skulle vara den enda anledningen av avstå från alkohol. //NickeMannen
BountyBoo Scripta så är du också 17 år och jag lovar att din syn på alkohol kommer förändras med åldern. Vad exakt vet du om min syn på alkohol? Det var inte det frågan handlade om. Istället för att göra det enkelt för dig så hade du ju kunnat svara på min fråga och låtsas som att nån annan skrivit den, för den hade inget att göra med mig själv och hur jag ser på alkohol.
Det jag är så jävla less på är att det är så kontroversiellt att inte dricka. Rasister och nykterister, det är ungefär dem enda som aktivt måste försvara sina åsikter på det här sättet. Varför ska det vara så?
NickeMannen Morgonkaffet kan ibland få intrycken av folks inlägg att gå förlorade, jag morgonkaffeläste helt enkelt diskussionen.