I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rottweiler valp [hjälp och tips]

Övrigt - Blandat

2008-03-24 01:17
tycker det är fel av vissa här i tråden att dra alla "stygga" raser över en gräns då man har läst om det i tidninge. för några år sedan så var det chäffer som var "mördarhunden". Allt ligger i händerna på ÄGAREN, det är inte hunden som gör felet.
Jag har 5 hundar i min familj och 3 av dom är mopps, 1 är en howawart och den sista är amstaff. Howawart är en vakthund, den vaktar så det skriker om det ingen får komma i närheten. amstaffen har sitt rykte genom media. mopps ser alla som en jävla modehund.

Utav dessa 3 olika raser så är det 1 av moppsarna som styr hela flocken. hur kmr detta sig om det är som vissa uttrycker sig att amstaff osv är mördarhundar med mördar instingt.
Allt handlar om dominas och hur ägaren har fostrat sin hund. Jag måste tillägga att alla hundar utom den dominata moppsen är uppfödda och tränade hos oss sens början. inte den dominanta då vi tog över den senare. Allt hänger hos ägaren.

Jag vill inte ge intryck till att vi är så jävla duktiga osv. men man måste visa vem som bestämmer från början och utstråla rätt energi. En hund tar över snabbt om du inte står på dig. i ALLA lägen. det är DU som bestämmer inte hunden.

Idag anses rottweiler osv som en statussymbol, När ja läste rubriken fick jag även intrycket av det. Men ja tror även att du är intresserad av hundar och känner att det är ngt du vill ha. Är du en aktiv människa ? hur bor du ? hur är du som person. Det är några frågor du får ställa dig själv. är du berädd att ändra ditt liv för en hund ? för d måste du.

Rottwieler kräver mkt. Jättemkt motion, får dom inte motion så blir dom hyperaktiva och då får du det jobbigt, är dom inte stimularde och är uttråkade kmr gärna deras dominans fram och dom börjar kampa. En rottweiler är även lite mer kämpigare att bryta när den väl kommer in i kamp. Du måste ha tålamod och direkt visa vem som bestämmer, viker du dig, blir det svårt.

Jag har hamnat i en kampsitvation med en rottweiler och jag hoppas att ja slipper göra om det. fick tag i han och fick ner han på backen. En rottwieler testar dig mest genom blicken. ja låg i över 1 timma och titta han i ögonen tills han släppte blicken. då van jag. då sänkte han sin dominans.

mkt av det ja har skrivit är kanske fel, det kanske är rätt, men det här är min erfarenhet och vad jag vet.
Svarar gärna på mer specifika frågor om du har några.
Jag har inte jättemkt erfarenhet av just rottwieler men lever själv med såkallad "kamphund" så lite erfarenhet måste ja ha.

(Jag har INTE amstaffen som statussymbol, Jag älskar rasen och jag älskar hunden, Detta är världens snällaste hund, skulle ngn se mig med den hunden skulle folk skratta åt mig då inte hunden utger ngn status i sig. Våra moppas visar mer dominas och ger mer mödarintryck isf. Amstaffen kom i våran ägo innan äns svenska folket visste vad det var för hund, idag vet folk vad det är för hund genom fittmedia som vrider och vänder allt.)
Doffe är som en fluga i mitt öra. ett litet surr som man smätter iväg.

2008-11-29 11:58
Viktorr jag tycker att det är ett bra val av hund. Jag har en kille på 8 mån och han är underbar. Jag läste på mkt innan jag skaffa honom men som sagt hur mkt man än läser så kan man inte ens komma nära att förstå. Med allt jag läst om rottisar så gick jag in för att va konsekvent,ha en fast hand och jag såg honom alltid som en vuxen hund på 50 kg. Jag såg honom aldrig som en liten gullig valp som kunde komma undan med dumheter med sin söthet. Han är nu 36 kg och det fungerar bra.Vi är ute i skog och mark mkt. När han va liten så tog jag med honom överallt,jag miljötränade honom mkt och det är jag glad för nu. Han är lätt att ha med sig på många olika platser.
Ang allergin så är jag själv allergisk och astmatiker och innan jag skaffade honom så gick jag till doktorn och testade graden av allergi. Det visade att jag reagerade på hund men inte så mkt som katt och häst. Jag har inte kännt av något alls av honom, mer av min så kallade allergivänliga cornish rex katt isf.Han fäller mkt hår,måste dammsuga varje dag.
Måste berätta att när jag skaffade honom så berättade jag inte för mina föräldrar förns han var hemma hos mig. Jag ville inte att dom skulle påverka mitt val av hund.
Sen bjöd jag hem dom och i telefonen så berättade jag att jag hade en liten rottisvalp och de utbrast i kör" NEJ inte en sån där mördarhund!!!"Tack för mina fördomsfulla föräldrar tänkte jag..Jag kan säga att idag försöker dom sprida hur underbara rottisar är. Mamma är helt såld på honom och kan inte gå in i en affär och inte handla något till honom.
Jag kan inte överdriva tillräckligt HUR mkt jobb det är med en hund som rottis. Mitt liv sen han kom kretsar kring honom.Jag går upp 3 tim innan jobbet för att gå ut med honom,leka äta mat och varv a ner innan jag går till jobbet, sen är det lunchen som går till honom och efter jobbet blir det ut och träna igen sen middag,vila och sen ut igen. Sen är ju kl så mkt att man måste sova. Men jag vet att all tid jag lägger ner på honom nu kommer jag att se resultatet på i många mmånga år framöver..
Jag har allt ansvar själv och det är tufft. Jag hoppas att du har mer hjälp än mig om du skaffar en valp.
Jag ångrar inte en minut av mitt val,allt jobb,oro för alla möjliga saker. Allt är värt det när jag ser honom välmående.
A just det,,,glömde säga att han tuggat sig igenom det mesta i mitt hem. Lister,väggar,soffor,bord,stolar. Har hört att det är ganska vanligt med rottisar när dom är själva. Men jag hoppas att han slutar med det.
Lycka till nu!!!

2008-11-30 12:55

Tre Ord:
Motion, Disciplin och Kärlek!

i den ordningen!
allt man behöver veta, ha tålamod och va konsekvent och inte frustrerad eller våldsam, då kommer du få en fin hund!

Rottweiler tycker jag låter som en fin hund!
Hundar är i första hand djur, sen är de hund, och sist ras
tro inte vad folk säger att du måste "vara JÄTTEHÅRD" osv osv bara för att det är en Rottweiler, folk kommer med de knasigaste åsikterna nu förtiden :).. samma princip gäller ALLA hundar: Motion, Disciplin och kärlek.
och var inte Rädd för att lita på hunden!, låt den träffa andra hundar så OFTA som möjligt, samt människor, var inte rädd för sånt!

shupp shupp! pilliwillie!

2008-11-30 13:19
Sen kan du ju också titta på Cesar Milan, "the dogwhisperer" ;) ;P..
shupp shupp! pilliwillie!

2008-11-30 15:29
köp en pistol i stället shuno
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.