tycker det är fel av vissa här i tråden att dra alla "stygga" raser över en gräns då man har läst om det i tidninge. för några år sedan så var det chäffer som var "mördarhunden". Allt ligger i händerna på ÄGAREN, det är inte hunden som gör felet. Jag har 5 hundar i min familj och 3 av dom är mopps, 1 är en howawart och den sista är amstaff. Howawart är en vakthund, den vaktar så det skriker om det ingen får komma i närheten. amstaffen har sitt rykte genom media. mopps ser alla som en jävla modehund. Utav dessa 3 olika raser så är det 1 av moppsarna som styr hela flocken. hur kmr detta sig om det är som vissa uttrycker sig att amstaff osv är mördarhundar med mördar instingt. Allt handlar om dominas och hur ägaren har fostrat sin hund. Jag måste tillägga att alla hundar utom den dominata moppsen är uppfödda och tränade hos oss sens början. inte den dominanta då vi tog över den senare. Allt hänger hos ägaren. Jag vill inte ge intryck till att vi är så jävla duktiga osv. men man måste visa vem som bestämmer från början och utstråla rätt energi. En hund tar över snabbt om du inte står på dig. i ALLA lägen. det är DU som bestämmer inte hunden. Idag anses rottweiler osv som en statussymbol, När ja läste rubriken fick jag även intrycket av det. Men ja tror även att du är intresserad av hundar och känner att det är ngt du vill ha. Är du en aktiv människa ? hur bor du ? hur är du som person. Det är några frågor du får ställa dig själv. är du berädd att ändra ditt liv för en hund ? för d måste du. Rottwieler kräver mkt. Jättemkt motion, får dom inte motion så blir dom hyperaktiva och då får du det jobbigt, är dom inte stimularde och är uttråkade kmr gärna deras dominans fram och dom börjar kampa. En rottweiler är även lite mer kämpigare att bryta när den väl kommer in i kamp. Du måste ha tålamod och direkt visa vem som bestämmer, viker du dig, blir det svårt. Jag har hamnat i en kampsitvation med en rottweiler och jag hoppas att ja slipper göra om det. fick tag i han och fick ner han på backen. En rottwieler testar dig mest genom blicken. ja låg i över 1 timma och titta han i ögonen tills han släppte blicken. då van jag. då sänkte han sin dominans. mkt av det ja har skrivit är kanske fel, det kanske är rätt, men det här är min erfarenhet och vad jag vet. Svarar gärna på mer specifika frågor om du har några. Jag har inte jättemkt erfarenhet av just rottwieler men lever själv med såkallad "kamphund" så lite erfarenhet måste ja ha. (Jag har INTE amstaffen som statussymbol, Jag älskar rasen och jag älskar hunden, Detta är världens snällaste hund, skulle ngn se mig med den hunden skulle folk skratta åt mig då inte hunden utger ngn status i sig. Våra moppas visar mer dominas och ger mer mödarintryck isf. Amstaffen kom i våran ägo innan äns svenska folket visste vad det var för hund, idag vet folk vad det är för hund genom fittmedia som vrider och vänder allt.)
Doffe är som en fluga i mitt öra. ett litet surr som man smätter iväg.