I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rottweiler valp [hjälp och tips]

Övrigt - Blandat

2008-03-18 14:57

Rottweiler valp [hjälp och tips]

Har funderat ett bra tag nu på att skaffa mig en liten vovve och tror mig nu har kommit fram till att jag vill ha en Rottweiler valp. Har läst på en hel del på internet och även bestämt mig för en tik då detta är min första hund. Har som jag tidigare skrev läst en hel del, men om ni har TIPS och RÅD till mig så vore det schysst om ni kunde droppa lite sådant. Vet förhoppningsvis det mesta, men överdriv gärna med info, det gör bara gott. Tycker ni jag är dum i huvudet som skaffar en Rottweiler som första hund kan ni väll skriva det också ifall ni vill, men gärna med en bra anledning isåfall.

SÅ ÖS PÅ NU GOTTFOLK. LÄR MIG ALLT, så är det förhoppningsvis något jag ej redan läst. Vill ha all information för min och hundens skull, det är vad tråden bygger på.

Har dock en liten parentes då vi har en allergiker i hushållet: Fäller dom mycket? Har inte hittat något rakt svar på denna fråga.

Tack på förhand

- OKAAAAJ

2008-03-18 15:26
en allergiker kommer känna av hunden såklart, fast kan ju bero på graden av allergi åxå,
inte så snällt ivf att skaffa en hund när någon inte tål den. är ju som att röka inne när man umgås med astmatiker,
((MAAD))

2008-03-18 15:32

Flytta hemifrån först, även om det också enligt mig är katastrof om personen i hushållet är en familjemedlem.

2008-03-18 15:41
Alltså, det där med allergiker lät kanske lite överdrivet. Han är lite allergisk, men det håller på att växa ifrån honom, och han har accepterat det, för han känner inte av hund osv sålänge han tar meducinerna som han ändå tar dagligen. Ber om ursäkt.
- OKAAAAJ

2008-03-18 15:41
Du har väll pratat med allergikern innan du skaffade hunden? Känns inte så jävla schysst annars.
Ja, jag har dyslexi.

2008-03-18 15:52
Kan någon förklara för mig varför man skaffar en "Vakthund" eller "Jakthund" en hund som egentligen inte e gjord att ha som husdjur? ..

Rottweiler , dobberman , bulldogs osv ..

Jag förstår om man skaffar sig små hundar eller andra "raser" utav hundar för att ha som "Husdjur" men dessa hunder? som egentligen e gjorda för tex jakt och vakt och uteliv??

Handla det om status? eller vad handlar det om...

Jag läste förut att dessa hundar kommer aldrig att bli 100% husdjur eller 100% "vänliga" då dom har "dödarinstinkten" inom sig. alltså att dom kan vilken sek som helst helt plötslig hoppa på dig som ägare eller bita sönder ditt barn osv...

Så varför gott folk?, någon som e mer insatt i hundar som kan förklara varför?
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-03-18 15:55
"Pittbull" (inte bulldog menar jag, då jag inte vet så mycke om bulldog´s om dom e "snälla eller inte")
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-03-18 16:01

"då dom har "dödarinstinkten" inom sig. alltså att dom kan vilken sek som helst helt plötslig hoppa på dig som ägare eller bita sönder ditt barn osv..."

It's a hard knock life...

Du vet antagligen redan själv att det handlar om status. Det är inte direkt någon hemlighet. Hur som helst är inte hunder "gjorda" till någonting alls, utan på sin höjd framavlade för vissa användningsområden.

Enligt Wikipedia har hunden på senare år blivit populär som både familje- och utställningshund, så jag gissar på att folk dras till den för dess utseende och personlighet.

viktorr, jag vet inte hur mycket den fäller i förhållande till andra hundar, men det är främst mjället från hunden som påverkar allergiker.

Annars kolla med Svenska Brukshundsklubben, som verkar rekommendera att du utbildar dig hos dem innan du skaffar denna hund. Svenska Wikipedia har en del info om hunden, och jag antar att engelska har ännu mer.

Poet

2008-03-18 16:20
JohnJohansson: Ta du och lugna ner dig, ok? Har du ens hund eller ens haft?
At the gates of Eternity...

2008-03-18 16:33
JohnJohansson: alltså att dom kan vilken sek som helst helt plötslig hoppa på dig som ägare eller bita sönder ditt barn osv...

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det inlägget. Att du har en sådan snedvriden syn. Du kallar säkert en pitbull för kamphund, precis såsom media har lurat i dig.
Detta är absolut inte ett vanligt fenomen, framför allt inte att en hund attackerar ägaren.
Då hundar är flockdjur och har en naturlig instinkt att alltid ha en ledare (människan) har blivit substitutet istället för en hane som är väldigt dominant.
Det du säger om pitbull, rottweiler och dobermann är gemensamt för alla hundraser.
Det finns Golden Retrivers som har attackerat spädbarn också, dock så skrivs det inte i media i jämförelse om en pitbull gör samma sak.

Alla hundar influeras och påverkas utav hur man är som ägare till hunden. Sen så är vissa raser svårare att hantera och kräver stor kunskap och strikt hand i jämförelse med andra.
Jag tycker dock inte att man skall vräka ur sig att den kan "hoppa på dig som ägare" osv osv helt utan att ens veta vad man pratar om.
Ok, nog om offtopic.

viktorr: Tänk på att en hund är ett sällskap för ett par år framöver, det är nästan som att skaffa barn. Det första året krävs det väldigt mycket utav dig för att få en lydig hund, lära honom att vara ensam osv. Under de första månaderna så krävs det att du i stort sett kan vara hemma hela tiden, då du vill lära den att kissa inne inte är så populärt.
Hundrasen i sig kommer alltid att ifrågasätta ditt ledarskap och kommer att testa dig väldigt ofta. Det krävs att du är konsekvent och har en stadig hand. Det är inte alls ovanligt att man får "brotta" ner hunden för att sätta den på plats. Gärna med ett "strypgrepp" om strupen, för att få hunden att se sig besegrad.
Försök gå på så många kurser du kan om hundlydnad osv med den då den är valp, det hjälper väldigt mycket.

Hoppas jag kan ha hjälpt dig lite?
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-03-18 17:31
JohnJohansson112 X1

Bulldogs vaktade barn medans föräldrarna jobbade förr i tiden när gruvindustrin var stor i england.. det du !
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-18 17:33
johnjohansson har ju ingen aning om vad han pratar om,
((MAAD))
Toastare

2008-03-18 17:56
Rottweiler är ingen allergifri hund. Skaffa därför en hund som inte fäller t.ex alla lockiga hundar som pudel, beddlingtonterrier, pumi etc. eller hundar med silkespäls. Risken är överhängande att ni får göra er av med den.

Om du ändå vill trotsa allergikern så ta kontakt med rasklubben för rottweiler http://www.rottweilerklubben.se/ och be att få komma och hälsa på hos en uppfödare. Det är också deras valpförmedlare du vänder dig till när du ska hitta en valp. En rottweiler är en hund som det finns ycket osund avel inom rasen, därför vill du ha en valp efter sunda, friska föräldrar som är avlade på goda linjer. Alltså inga valpar från blocket eller liknande. Låt dig inte luras av ett billigare pris. Utan du får räkna med att betala 8.000-10.000 kr för en valp.

Sen får du låna böcker om valpar, om hundar, om hundar hälsa, om uppfostran.. bara att plugga på. Kolla upp valpkurser etc.

Sen det vanliga. Kolla upp om du har råd, vad har du för framtidsplaner (tänkt dig själv med hunden ca 15 år framöver), hur bor du, vad ska du använda den till. Detta kankse du redan har gjort eftersom du valt ras.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-03-18 18:01
JohnJohansson, idag finns det få raser som endast är jakthundar eller vakthundar etc. De flesta har avlats fram för både sina egenskaper inom jakt, vakt etc. plus  på egenskaper att fungera som sällskapshund. Det har varit så i flera 1000 år nu eftersom tamhunden var just en tamhund.

Men t.ex många jakthundar avlas fram i två olika led som labben. Den finns dels som jaktlabbe och som sällskaps labbe. Likadant med Golden. Medan Flatten fortfarande avlas främst på jaktlinjer och därför är en hund som måste jakttränas för att må bra.
Toastare

2008-03-18 18:08
Här finns lite mer info om vad du ska tänka på vid köp av en rottweilervalp. Som sagt, gå genom rasklubbens valpförmedling. Då får du en uppfödare som är seriös och som kommer följa valpens uppväxt/utveckling och alltid finnas till hands för frågor etc.

http://www.rottweilerklubben.se/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=55

Jag köpte min släthårige foxterrier av en uppfödare som jag nu ska anmäla med hjälp av rasklubben för foxterriers till Svenska Kennelklubben. Han var registrerad och allt, men med hög inavelsgrad och de har lyckats starta nya kennlar trots avelsförbud, genom att skriva över tikar och hannar på andra personer.

Rasklubben rekommenderar bara etablerade och godkända uppfödare med gott rykte.

Kolla alltid upp föräldrar och deras stamtavlor på SKK och kolla om de blivit höftledsröntgade, ögonlysta och liknande utan anmärkning (om detta är något som ska göras bland rottweilers) Där kan du också kolla inavelsgrad på kullar etc.
I de flesta fall behöver du inte göra sånt här om du vänder dig till en seriös uppfödare.
Toastare

2008-03-18 18:09
Länk med telefonnummer till rottweilersällskapets valphänvisare

http://www.rottweilerklubben.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=57
Toastare

2008-03-18 18:11
och sen vill jag understryka att rottisen INTE är en vakthund, den härstammar från raser som var vakthundar. Men rottweilern har alltid avlats pga dess bruksegenskaper.

nu ska jag sluta spamma :)

2008-03-18 18:14
Bounty, fortsätt... Kan nog sluta med att till och med jag =) lär mig ett och annat

2008-03-18 18:16

Viktorr, Va kul! =) Rottweilers verkar vara helt underbara hundar.

Funderar själv på min första hund och hoppar fram och tillbaka mellan raser.

Det bästa tips jag kan ge dig är att inte fråga på whoa... visst finns det vettiga människor här men jag tror du överlag får bättre svar på rashundsklubben. (som du redan blivit hänvisad till)

Annars är www.alltomhundar.com ett bra och informativt forum där du kan få mycket mer hjälp.

Kontakta uppfödare, träffa vuxna rottweilers, och om möjligt låna hem en innan du bestämmer dig.

Annars ska det nog gå bra det där. Lyssna inte på människor som säger att det är en dålig förstagångshund, det finns inga sådana bara du läser på och är insatt i vad rasen behöver.

Lycka till =)

You're just jeallous 'cause the voices only talk to me
Toastare

2008-03-18 18:20
haha Peacerich, tack..

såg nu att hos Rottweiler är det viktiga att armbågsröntga och höftledsröntga..

men jag tycker inte det ska införskaffas en rottweiler om nu en person är allergisk. Eller gör så, att ni ringer rasklubben tar kontakt med en uppfödare och får åka dit och spendera några timmar för att se hur personen reagerar. Eller kanske ni kan låna en rottis av någon. Det är ju hemskt att behöva lämna tillbaka eller placera om hunden för att någon är allergisk.

2008-03-18 18:23
fenomena F21 Ähh klart som fan man frågar på whoa...
Det finns ovettiga människor här och det finns vettiga. Skadar aldrig att fråga. Såg inte du på hjärnkontoret då du var liten. Frågar man inget, får man ingenting veta.
Bounty har ju kommit med jättebra förslag, så där har vi ju fått en hel del bra info!

Whoa ROCKS!

2008-03-18 18:24
btw, man får sålla mellan svaren om man får oseriösa svar. Enkelt!

2008-03-18 18:29
rottweiler e varken kamphund eller jakthund , det är en brukshund . precis som skäfer
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2008-03-18 18:30
Användaren är inloggad Peacerich P25

Haha, jo klart man får fråga. =) Stort hjärnkontoret-fan här. Men det skadar ju inte att fråga på fler ställen, där sannolikheten att få åtminstone mer informativa svar är större.

Själv har jag ställt samma fråga på en mijlon forum, känns det som, och på rasklubben och allt om hundar har jag fått bäst svar.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet som (snart)hundägare. =)
You're just jeallous 'cause the voices only talk to me
Toastare

2008-03-18 18:32
Kan komma med lite tips om hundar som är allergivänliga. Men tänk på att man är allergisk mot olika saker, så det behöver ju inte vara pälsen.. det kan vara stövet (dammet i pälsen), saliven etc.

En hund som också är brukshund och i samma storlek som Rottisen är Riesen Schnauzer. Även Bouivier de Flandres som är en brukshund. Och Airdale terriern.

2008-03-18 18:46
har man anlag för allergi, eller är lite småallergisk, blir det i regel absolut inte bättre om man utsätts för allergin varje dag, tvärtom kan det ofta förvärras.

vi hade rottis när jag var liten, det är en fantastisk hund men den kräver mycket motion och
också mycket yta hemma då det är en stor ras. jag antar att du bor hemma nu, men hur blir det när du flyttar hemifrån? en rottis är ingen hund för en etta i stan, och att ha ett större hem för att man har hund kan bli väldigt kostsamt, framförallt då man är ung. bara saker man måste tänka lite extra på =)

lycka till!

"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-03-18 18:49
Rottweilers är så fina. Tycker det var ett bra val av hund! :) Så länge man är beredd på att de är stora dvs det krävs stor bil, stort utrymme, mycket motion osv. men eftersom du redan tänkt igenom detta så finns det nog inga risker att du inte skulle klara det. lycka till!

2008-03-18 18:58

Måste tilllägga att min kusin, då tjugo år, skaffade en rottweiler. Nu är det hans mamma som står för jobbet. Och de bor ändå på landet, så det var inte så svårt att få hunden rastad. Den följde med lite överallt utan koppel, tex till stallet eller garaget och sprang omkring på ängarna ganska fritt och var med hästarna. Men trots att jobbet nästan sköttes naturligt så lessnade han.

2008-03-18 20:57
Two Face X0: Håller helt med! vad är det för idioter som skriver sån skit om Rottweilers? det är världens finaste hund.
Min brorsa har haft en (dog förra året :( ) som var världens gulligaste och finaste hund.
han var allt annat än aggresiv.
tex. om man simmade i havet så var han tvungen att hoppa i och dra en till land så man inte skulle drunka :) så sött :)

2008-03-18 23:58
BTW golden retriver leder bett ligan
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2008-03-19 00:28
Tack så mycket allihopa för alla tips och råd! :) Det mesta har jag redan läst, men lite nytt var det faktiskt. Och jag har även tänkt framåt i tiden. Och om jag nu ska flytta hemifrån i ung ålder, ska jag isåfall flytta ihop med en polare till en 3a, det är redan spikat om vi nu bestämmer oss att ta det steget. Och jag bor i Karlstad, och lär stanna där ett tag, och det är absolut inte omöjligt att ta sig till fria områden för lite bus med en hund om jag så skulle bo mitt i "stan". Tack alla, fortsätt gärna pumpa på med råd! :D
- OKAAAAJ

2008-03-19 00:38
tänk på  att dom vill busa varje dag , och att dom snarkar som fan , iaf min :)
Toastare

2008-03-19 00:43
de vill inte bara busa, de vill aktiveras mentalt varje dag.

Sen ska du inte luta dig tillbaka på att du och en polare flyttar ihop i en 3a. Jag vet att jag låter vuxen och tråkig nu, men det blir ofta inte som man tänkt sig med sånna planer. Man förändras så mycket i sena tonåren och får nya tankar och idéer. Nån av er kanske träffar en tjej, nån kanske vill börja plugga utomlands? Så det du ska tänka på är ett liv där du är själv.. vem ska ta hand om hunden när du är heldagar i skolan, eller när du jobbar 8 timmar. Sånt går iof att lösa med dagmatte eller hunddagis, men då får du räkna med en extra kostnad på 2000-3000kr/mån beroende på var du bor.

Nu antar jag att du går i gymnaiset, om hunden blir sjuk och din försäkring bara täcker en del och kostnade kanske blir några 1000kr har du råd med det eller kan dina föräldrar ställa upp för dig. Om du inte kan ta med hunden, kan dina föräldrar tänka sig att ta hand om den då?

Det är jättejobbigt att skaffa hund när man är tonåring och knappt har inkomst och bor hemma. Det är bättre att vänta i sånna fall tills du flyttat hemifrån om inte dina föräldrar vill dela på både ansvar och ekonomi för hunden. Eller är det så att du bor hemma och jobbar nu? vem ska passa hunden när du är borta? Hur ska du kunna vara hemma med valpen, får du ledigt från jobbet? Vem ska passa hunden när du är i skolan, kan du komma hem och rasta den?

Det är massa mer ansvar än man tror. Men samtidigt så går allt att lösa, MEN det kan kosta en del pengar då.

2008-03-19 00:44
Hehe jo :) Busa är alltid roligt. Men du som har en sådan underbar varelse spokie. Läste att en skrev att man gärna ska vara "hårdhänt" (brotta ner dom och ta något slags strypgrepp) emot den om den gör fel. Jag har läst på en hel del sidor att många (ifrån att den är valp då) nyper tag i läppen på dem ifall de gör något olydigt, och i värsta fall biter dom i läppen halv hårt. Hur gjorde du med din?
- OKAAAAJ

2008-03-19 00:49
BountyBoo, Uppskattar verkligen allt du skriver, men jag har faktiskt tänkt på allt väldigt noga, framförallt då jag läst om så många misslyckanden, många gånger då de exempel du dragit upp. Jag går på gymnasiet+arbetar efter skolan. Jag har nära hem ifrån skolan och kan ta mig hem på 5 minuter om det behövs + gå ut med den på lunch och liknande. Det du sa med "flytten" är självklart sant. Men om det nu blir så att jag skaffar mig en hund (som det lutar starkt åt) får ju även jag anpassa mig, eller hur? Mina föräldrar skulle ställa upp så mycket de kan om det behövs, och sen har jag även hundvana vänner som jag vet skulle ställa upp.
- OKAAAAJ
Toastare

2008-03-19 02:08
victorr, men om du både jobbar och går i skolan är du borta mycket. Det klarar inte valpen de 2-3 första månaderna då du ska lära den att vara själv, skapa ett band med den och lära den bli rumsren. Det första året eller iaf 6 månaderna är det inte att rekommendera att lämna bort den, för det är då du knyter det verkliga bandet med hunden.
Det handlar inte heller om att bara gå ut och rasta hunden, hunden är ett flockdjur och vill ha sällskap. MAX 6 timmar om dagen ska den vara ensam, helst så lite som 4 timmar.
Som du lever nu skulle du skaffa hund tillsammans med dina föräldrar och vara överrens med de att de inte bara hjälper till utan att ni delar på ansvaret. Har du några syskon som har andra tider än dig? eller jobbar dina föräldrar oregelbundet?

Att bita en hund i läppen är inte att rekommendera. Vi är inte hundar, hundar har levt länge med människan. Så pass länge att de anpassat sig till oss och kan förstå vad vi menar. En tillrättavisning bör ske med rösten och inte fysiskt, och ska det ske fysiskt så är vissa för att lägga hunden ned (sk hårda metoder) och att ta i nackskinnet. Du kan välja att uppfostra med mjuka metoder istället som går ut på att förstärka det positiva (vilket är det hundar minns bättre än bestraffning och lättare kopplar. rätt beteende-belöning, negativit beteende-ignorera (till viss del) ) . Om du nyper din hund i läppen kan den komma att bita dig när du ska klappa den för den tror att något obehagligt ska ske.

ber om ursäkt för mina paranteser i paranteserna.

När det gäller uppfostran, gå på valpkurs så kommer de lära dig där hur du ska handskas med hunden. En kurs hos brukshundsklubben är bra eftersom de är vana vid brukshundar och tränar ofta efter metoder som passar en rottis.

2008-03-19 02:15
Jag jobbar inte regelbundet. Jobbar när jag har tid helt enkelt. Ju mer du skriver, ju mer tror jag att jag har tänkt på allt faktiskt. Men jätte tack återigen för allt du skriver :)

Tack för det där, en valpkurs kan vara bra så jag lär mig extra mycket!

TACK TACK TACK!
- OKAAAAJ

2008-03-19 10:38
men shit hur kommer det sig att ingen säger som det e. den hårda sanningen måste fram.

rottis=ingen första hund (pubertal rottis är jobbigt kan tom va otrevligt studtals, man kan hamna i ganska farliga situationer, även om man nu vore den bästa av hundförare, vilken jag måste medge att jag inte antar att du e då vi talar om en första hund här) allergiker=ingen hund, inte en pudel, inte en softis, men man kan kanske passa en hund lite o gå ut o gå med o ha mysigt,  men man tar inte sig an en egen hund när man har allergiker i familjen, även om d bara e lite. det e naivt och egoistiskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-19 10:55
Kul för dig :) En bra ras du valt
Good Luck
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-19 11:53
rotisen är ett kanonval. finns fan inte snällare jyckar :)
med tanke på att deras leder slits mycket med åren då de är en tyngre ras, så låt den inte kuta i trappor för mycket första tiden. det sliter satan och dom kan lättare få skador senare
i livet. och tro, veterinären tar betält.

vet inte om du vågar, men jag hade min hund lös redan från första början. ganska kämpigt men nu är jag glad för de. han lubbar runt, skiter i dom hundar han vet att han inte får hälsa på och lever rövare. 

våga lämna han själv.. o trappa upp tiden du är borta. annars blir dom kokta i bollen.

lycka till man.
RATED R!

2008-03-20 14:14
Jag har en rottis hane på 3 år här hemma och han är världsbäst, finns ingen som inte älskar honom,. Det tipset jag kan ge till dig är att ge hunden extremt mycket kärlek, för jag lovar att du får tillbaka det! Det är viktigt att du redan när den är valp visar vem det är som bestämmer. Hunden kommer testa dig under hela könsmognaden som slutar när hunden är runt 3 år (rätta mig någon om jag har fel) så det gäller att du är lika envis som hunden. 

Kom i håg att en hund kräver minst 1 timmes långpromenad om dagen.
Stor hund =  Dyra matkostnader
Stor hund = Dyr försäkring
Är du go i hela huvvet eller?

2008-03-20 19:34
vikktor..jag ska skaffa en jag med sen....
fantastiskt fina hundar....

mkt snack om att hunden är livsfarlig o allt....det är upp till ägaren...
du kan få en liten jävla golvmopp att bli som en pittbull...min vän har en rottweiler..hon e den mysigaste hunden ja träffat....en knähund..dock lite för stor.....

lyssna på Starchild..hon har en sådan..skit i alla andra "mediapåverkade".

sen kan du alltid gå me i rottweilerklubben ;)

o till slut...viktigt att du tar reda på att hunden du köper är registrerad eller va man säger....
vi är överallt!

2008-03-20 23:16
vill bara säga att min syster ex hade en rottweiler och det är den absolut snällaste och ofarligaste hunden jag har träffat, dödarinstinkt ... yeah right hunden va rädd för katter och blev trodde att katterna skulle döda henne .. hunder anpassar sig väldigt bra och det handlar mycket om hur du uppfostar den. skaffa en rottis helt klart, lägg gärna upp nån bild på sötnosen näru skaffat den !  och tänk mycket på att uppfostra den väl för det behöver hunden för att må bra !
lost in skåne

2008-03-21 01:35
hunden va rädd för katter

haha din också? :D min med. Så gulligt!

2008-03-23 00:58
maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, att alla människor ska skaffa hund INNAN dom vet ett jävla skvatt.
"if you cant beat them, join them"
Poet

2008-03-23 01:56
wikstr_m F18

han har ju inte skaffat den än? han sitter ju och kollar runt sa han.
What I said, yo!

2008-03-23 13:32
min flickvän köpte en rottweiler tik och fan det är verkligen det bästa valet hon någonsin kunde göra asså=)
så jävla gullig e hon (hunden) och barnsnäll (fast det är ju hur man tar hand om hunden ocksaå)....

Nån där uppe skrev varför skaffar man vakthundar istället för små hundar: Stora vakthundar kan man också ha som husdjur..dom är lika gosiga och snälla spelar ingen roll omdet e vakt eller inte...okej instinkten är ju större ifall det skulle hända något i din lägenhet eller ditt hus men om du hade haft en liten hund vad skulle den kunna göra? Tänk dej om en inbrottstjuv kommer in o du e bortrest...vad ska din TAX göra...skälla sen e det bara o lyfta hunden och slänga ut den mend et e ju int lika enkelt och göra så med en vakthund....Då är det ju mer eller mindre bara stänga dörren och springa fort som fan=)

2008-03-23 16:15

Sjukt söt!
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2008-03-23 18:00
pallade inte läsa igenom hela tråden...men

johnjohansoon-jag har en utpräglad vakt/råtthund- min har främst vakt i sig, men han är ju fortfarande en sällskapshund....vet inte riktigt om du är insatt o användningsområden hundar är anpassade för, om man inte tränar upp dem o på ngt sätt avsocialiserar dem så är de ju sällskapsdjur- även de som har kamplinjer.

aja

om trådskaparen vill ha bra tips rekomenderar jag hundforumet på vovve.net, rätt många kaxiga kärringar där, men också en enorm kunskap.

rottweiler vet jag har problem med oseriösa uppfödare (har ju iofs typ alla raser,men extra mkt här) så gå igenom rasringen o läsa på mkt om rasen. kanske se till att försök o få kontakt me en uppfödare du kan snacka med om rasen o kraven som ställs på dig som valpköpare.

varför är en tik extra lämplig då det är din första hund ? du vet att tikar precis som hanhundar kan vara hundilskna om de är ngt sådant du menar. rottweiler är väl ingen lämplig förstagångshund oavsett kön- men sånt där tycker jag spelar mindre roll när man är hängiven.

vad de gäller allergi kan den i ditt hushåll reagera på vilken hund som helst av vilken ras som helst, så de där kan du inte veta. skulle inte skaffa hund i ett hushåll med allergiker. om du bor hemma. flytta hemifrån innan du skaffar hund.

2008-03-23 18:59
har me precis skaffat hund 11 veckor gamal amstaff hona så behöver också lite råd :P

2008-03-23 19:50
tik....vi kan börja där :-)