En fråga angående Visakort
Jag hade tänkt att resa en längre tid genom diverse länder under 2008. Jag har ett visakort och tänkte fråga, ska jag tanka över alla riksdaler jag har så behöver jag bara gå runt med kortet genom alla länder? eller är det mer komplicerat än så? Skulle ju vara skönt om det var så enkelt att man bara kunde dra ut pengar från kortet vart man än var i rätt valuta osv?
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.
Jag vet inte hur det där fungerar men ur säkerhetssynpunkt tror jag att du borde ha både kort och fysiska pengar. Tänk om någon skimmar ditt kort i utlandet, med hela din resekassa. Det skulle inte vara så kul, va? :/
vegan power
Ja med visa kortet kan du ju dra ut pengar i hela eu iaf,(i rätt valuta för landet du är i) däremot ta inte ut en massa små summor försök att göra uttagen så stora som möjligt för det kostar lite grann att ta ut pengar utomlands, I learned that the hard way.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
fixa ett extra konto, samt internetbank. ha större delen av pengarna på det nya kontot, och en del på ditt vanliga visakort-konto. lite då och då, när du känner att visa-kontot behöver påfyllning fixar du det på nåt internetcafe eller så. har du alla pengar på visakortet är det rätt surt om du skulle göra av med det. är de på ett annat konto går det säkert att fixa med några väl valda telefonsamtal :)
men det är ju bara ett tips...
We call them winerbrods.
Jag kör med Amex, säkert som attan
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Vad är skillnaden på Visa och Amex?
mjo precis.. samma korttyp väl? borde väl vara lika lätt att skimma?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Amex ger dig bonuspoäng när du handlar och har grymma rewards, visst, båda är lika lätta och skimma, men handlar du online tex så har du ett "bedrägeriskydd online" och du kan spärra alla dina värdehandlingar med på semestern med 1 samtal, du har dessutom bra reseförsäkring. Kortet är dock dyrt och kräver rätt bra inkomst
Auro P19 Ah, Fattade det som att amex skulle vara säkrare.. Sry om jag spräcker din bubbla nu, men Visa har också spärrninge via ett samtal, iaf kortet, annars är man ju med i den där säkerhetsgrejen, så jag har et nummer dit jag kan ringa så fryses alla mina 500:- på kontot, samtliga andra konton, kortet och allt möjligt.. :P
Hur mycket kräver Amex i inkomst? brukar det inte vara att det kräver att man gör av med en viss summa pengar per år?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Simba Jag tror det var 150 lakan per år.
Du ska bara använda ditt VISA till att plocka ur pengar från bankomater. Betala aldrig med kortet i butikerna utomlands.
Well, det beror på vilket amex du ska ha... Amex blue : Ca: 150 000 i årsinkomst Amex Green : ca: 200 000 i årsinkomst Amex Gold : Ca : 300 000 i årsinkomst amex Platinum : Ca: 500 000 i årsinkomst
Klippte lite direkt från wiki.
Blue card
Det enklaste kortet. Inga extratjänster ingår. Kräver en årsinkomst på minst 150 000 kr. Årsavgift 250 kr (Juli 2007).
Green card
Möjliggör uttag från internationella bankomater. Kräver en årsinkomst på minst 200 000 kr. Årsavgift 525 kr (Juli 2007).
Gold card
Inkluderar reseförsäkring samt Travel Service som hjälper till att planera resor. Kräver en årsinkomst på minst 350 000 kr. Årsavgift 1250 kr (Oktober 2007).
Platinum card
Ger möjlighet att ringa ett särskilt servicenummer och få hjälp att ordna saker. Kräver en årsinkomst på minst 600 000 kr. Årsavgift 5000 kr (Juli 2007).
Centurion (Black card)
Mycket lite är känt kring detta kort men på grund av ett felutskick under 2006 har en del uppgifter blivit spridda. Som kortinnehavare har man en personlig kontakt med direktnummer som man kan nå när som helst och be om (nästan) vad som helst. Startavgift $5000, årsavgift $2500 (Maj 2007).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
amex blue kostar inget att skaffa... och skillnaden ar att amex betalar du allt po kredit, sen for en rakning... visa dras pengarna direkt fron kontot ist... hur kan man lyfta fram rewards som skillnad ? vem fuck bryr sig...Du ska bara använda ditt VISA till att plocka ur pengar från bankomater. Betala aldrig med kortet i butikerna utomlands. och betala 35 spann i transaktionsavgift varje gong ? helst inte va... du betalar i en butik, sen ber om extra vaxel...fixa ett extra konto, samt internetbank. ha större delen av pengarna på det nya kontot, och en del på ditt vanliga visakort-konto. lite då och då, när du känner att visa-kontot behöver påfyllning fixar du det på nåt internetcafe eller så varfor bara inte skaffa telefonbanken ist for att springa till internetcafeer hela tiden ? hahah satan va ni suger po att tipsa i denna traden....
House is hiphop on fast forward ..
Har själv något företagskort från American Express, vet inte vad det motsvarar i "privatkort". Har iaf. ett nummer jag kan ringa var jag än är, blir kopplad till en receptionist som undrar vad jag behöver hjälp med. De tjänster jag använt mig av ännu är hotell, resor samt hyra bil. De fixar allt åt en, allt man behöver göra är att ta sig dit man bett dem fixa allt, t.ex. hotell eller flygplats/station. Dock inget jag hade använt mig av privat, kostar säkert hur mycket som helst. Man ser liksom inte några kostnader med de här tjänsterna, allt bara fixas. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
och betala 35 spann i transaktionsavgift varje gong ? helst inte va... du betalar i en butik, sen ber om extra vaxel... makkanxl. du verkar inte veta hur vanligt det är med skimning... ;) tror det är bättre å ta ut en större summa varje gång så man klarar sig några dagar istället för att småhandla på olika affärer med kort... en polare va i thai nyligen... hela resekassan hade försvunnit från kontot efter några dagar... man får visserligen tillbaka pengarna i sinom tid men det kan ta typ ett år... och resan blir rätt förstörd...
track10 P24 hur kan det ta ett ar ? jag har varit med om scenariot 2 ggr, vid boda tillfallen har jag bara ringt till banken so har dom raderat transaktionerna som inte var mina och aterstallt saldot direkt... men kanske jag hade tur...
House is hiphop on fast forward ..
Fixa ett ICA kort.. så slipper du 35kr avgift varje gång du tar ut pengar.
"I welcome all the hatred you can aim at my name"<br>Roadlake
betalade ingen avgift med mitt visa i somras, tror det är avgiftsfritt i hela europa numera. i övrigt, ha två konton. ett kopplat till kortet med det du behöver några dar framåt, ett där du har resten av reskassan.
cry me a river! --> thcrew
"I de länder som har euro betalar du ingenting för uttag i automat, i övriga länder betalar du 35 kr om du har visakort." Snabb googling, tror det stämmer rätt bra. Så ska du till nått icke euroland kan du ju med fördel växla innan, antar att många icke-euro länder som ligger relativt nära andra euroländer accepterar euro som valuta, fast då blir man väl lite smygrånad i växlingen.
cry me a river! --> thcrew
MaKkan_XL P23 : Ja, för mig är rewardsen en grym bonus, när jag ändå har bra rutation på mitt konto kan jag väll lika gärna tjäna något på det?
Det ultimata är American Express.. Då får du hem allt på en räkning varje månad, eller online om du befinner dig ute i världen. Ska enkelt checka att allt stämmer, och sen godkänna betalning. Om du vill överklaga någon transaktion som du upptäcker, då måste den vara väldigt annorlunda, typ 20 000 i Phuket fast du har i ditt pass att du varit i USA hela tiden, så ringer AmEx och tjafsar med den butiken åt dig. Det gör inget annat kortbolag. Du slipper en massa besvär helt enkelt =) Men det är klart, man kan alltid bli lurad.. Cash is still king.
Rataxes..
hoekys råd låter märkligt, men jag kan bekräfta att det stämmer.
daviden P26 Fyfan alltså, jag har alltid tyckt att farsan är lite skum som använde ica-kortet i egypten. Undra hur det kommer sig. Jag antar att jag får ta och skaffa ett sådant! Tackar för infon! :)
rostad Mina föräldrar som fick tipset en gång när de skulle till Australien - fungerade tydligen helt utmärkt, dessutom inga uttagsavgifter liksom. Inte det första man tänker sig när man tänker på ICA dock. :)