Hjälp mig hitta min stil (WTF)
Jag vet inte vart jag ska börja.. Som den tonåring jag ändå är så måste man väl säga att livet förändras hela tiden. Musiksmak, tjejsmak och klädstil kommer och går. Men nu är mitt problem, jag tycker aldrig jag haft särskilt bra klädstil. Det som jag tror gör det så svårt för mig är att jag tycker så mycket är snyggt, det är bara jag som har en tendens att matcha dåligt eller något.. Är det någon som har lixom bra grejer som passar ihop. Lägg gärna upp bilder och sånt.. eller bara hur jag ska gå till väga eller vad som helst. Ärligt talat vet jag inte ens vad jag ska säga
vad har du för musik smak den brukar ju alltid influera klädstilen?
Du är ett lat stycke mat!
Jag tycker att du ska lägga upp bilder på typiska outfits du brukar ha, så kan man få säga sin åsikt istället? Jag menar, det känns som om man ändå borde utgå från det du har på dig om du ska få veta vad andra personer tycker matchar eller inte i din redan befintliga klädstil...?
Delam tange barat
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eller bara berätta hur du klär dig just nu överhuvudtaget.
Can't break necks in boxes
Eller att det inte passar eller inte passar. Jag är inte nöjd och jag har svårt att bli nöjd sådär.. Jag kan nog lägga upp sen för jag har inga bilder eller så.. Och sen det där med musiksmaken jag har är så sjukt utspidd jag har ingen speciell musiksmak, jag kan mer säga musik jag inte gillar än musik jag gillar.. Det är även sjukt svårt att förklara min stil tyvärr
Men vad gillar du typ? Vad har du i din garderob, vad tycker du är fint?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hmm-- Det jag gillar är ett stort utbud.. Jag har en del t-shirtar, vissa med tryck. Fast just nu hatar jag dem flesta.. Ett fåtal luvtröjor med dragkedja fast inte många.. och för det mesta mörkare jeans. tyccker inte om för ljusa.. Ska även tillägga att jag inte kör xxl storlek utan vanlig storlek
Men du, det där låter ju som ett sånt där bra problem som my man Marlo Stanfield sa. Det är ju askul att planera sånt där från början om man är helt öppen. Mina tips är att researcha, gå runt på olika mode-fotobloggar och kolla om du hittar nått du gillar. Tänk på vad som är smickrande för din kropp också. Man kan ju inte ha alla stilar. Är man lång och smal eller kort och tjock så begränsas man lite.
din stil verkar vara väldigt main, och det är skitbra, för då kan du lägga till lite, på ett sätt du tkr om.
kolla på
caliroots , tkr det finns snygga vindjackor där som passar till vår. Sen kan du ju ta en tripp till hm elr nt och kolla vad du tkr e snyggt där.
Sedan behöver man inte överdriva med priset, kanske köpa skor av märke, jeans kan kosta hur mkt eller lite som helst, behöver inte vara evisu, men för den delen kan man ju beställa in falska billigare saker.
Jackan tkr jag nästan alltid, om det nu är en vårjacka, ska vara d snyggaste man har, för det ändrar typ uppfattningen om allt man har på sig. Till skillnad från skor, som kan vara helvita bara =)
Själv tycker jag att du ska baggy ! Det är det ända rätta enligt mig :D
säger du och är 12år gammal
råkade skicka två budskap i den där posten. Vad jag menar är att man kan köpa märkes skor som är mer diskreta, baserat på modellen.
MR-J P19 Spelar det nån roll om jag e 12 ?
MR-J P19 Eller hur? en 12 åring respekterar någons åsikt iaf!
MR-J P19 Jag håller nästan med dig. :P Jag menar jag har lite andra prioriteringar en en grabb som ska börja högstadiet som inte ens kan stava cykel, man borde nästan ge killen en "uppfostrings örfil"
Muzzka P19 Om vi ska vara sådana så kan jag påpeka att det ska vara "än en grabb" inte "en en grabb" ;)
Men det är ju sant! jag brukar inte dissa ålder... men liksom en 12 åring som ska lära en vuxen om mode?
Jag vet .. tänkte på det näör jag skrev.. haha ironiskt
det som gör att man inte tar honom på allvar är inte åldern utan att "baggy är det Ända rätta"
du är kär i mig.
Se så barn, sluta bråka över att en pre-tonåring tycker att baggy är det "ändå" rätta. Även han kommer att växa upp och inse hur fult det är att se ut som Paragon och Sexfemman (varför, oh VARFÖR, använder de jeansshorts för?!). Till TS; det finns egentligen bara en sak att göra. Hur tråkigt det än låter så är det faktiskt lika bra att du skaffar dig en någorlunda vuxen stil redan nu. Jag, som har varit 18 i drygt tre månader, gjorde helt enkelt en deal med mig själv att innan jag fyllde myndig skulle jag börja klä sig som sig bör. Och tro mig, såhär ett halvår senare kunde jag inte varit mer nöjd. Mycket beror också på vad du gör i livet. Om du pluggar på akademisk nivå i en lite större ort (Stockholm med andra ord) gäller nog lite andra saker än om du jobbar på en lokal bilmeck i Västervik.
För att sen svara på själva frågan tycker jag att du ska spana in Ralph Laurens hemsida. Ingen annanstans kommer du hitta lika snygga kläder. Kolla runt efter vad du tycker är fräscht och kopiera helt enkelt stilen. Varför inte ett par mörka jeans, en buttondown skjorta med en enkel rugbytröja över? Komplettera med låga enkla skor i en ljus nyans så är det klart. Om du vill kan du även komplettera med ett stilrent armbandsur. Sist av allt vill jag bara passa på att slå ett slag för den tidigare nämnda rugbytröjan. Det är ett plagg som funkar i princip överallt, bara det att du slipper se ut som alla andra clowner som har på sig en skogshuggarrutig skjorta med en bomullsslipover (använd lammull för guds skull!). Det ser helt enkelt lite roligare och personligare ut. Sist av allt # 2; inhandla följande saker: Skjortor (Både vanliga och buttondowns). Pikétröjor (Enkla eller möjligtvis randiga utan massa plottriga siffror eftersom du inte vill se ut som en töntig hobbycasual som bor i en sunkig förort) Mörka jeans (Precis som du har nu, ljusa är faktiskt riktigt vidrigt) Dressade skor (Då menar jag inte dressade som de redan nämnda hobbyhuliganer använder. Alltså inte fula blaffiga Fred Perry skor utan snarare S***r och Gram) Mörka strumpor (Inte sportstrumpor utan "riktiga") Lammullströjor Rugbytröjor Trenchcoat Rock eller duffel Vårjacka i blazerstuk Håll till godo!
Jag vill bara tillägga att det här var första gången jag skrev något längre än tre meningar, så känn dig hedrad.
Frågan är varför man ska känna sig hedrar av en "hobbycasual" som tror att man måste klä sig casual(det du kallar vuxet) så fort man fyllt 18 ?
va?
Tro mig, jag är så långt ifrån hobbycasual som det går. Både kläd- och personlighetsmässigt. Vari låg det casualaktiga i det jag skrev? Att jag tycker man kan sluta springa runt i eckojeans och en oversized tee efter man är 14? Att jag insåg hur mycket snyggare jag tycker ett par smala chinos är än Evisujeans? Att jag hellre ser en kille gå runt i plimsolls än feta reeboks? Angående att jag "bestämde mig" innan jag fyllde 18 var bara en slump och något jag påbörjat långt innan. Det kunde lika gärna hänt när jag var 22. Mitt andra inlägg är sen skrivet med glimten i ögat eftersom jag insåg hur långt det första blev. Stilen jag försöker få fram är väl i princip som bilden nedan. Och kallar du den casual, ja då vet jag inte vad jag gör. Men att kalla mig för huligan är helt fantastiskt jävla skrattretande...
Moderator
2008-03-10 21:33
Men det där är ju ljusa byxor! Ser inte om det är jeans eller inte iofs, men ändå.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
rajhoe X2 Och vad är det för fel på jeanshorts?
rajhoe Jävligt bra tips måste jag säga. Upplägget är bra och allt.. Jag gick över från oversized tee's när jag böt linje på gymnasiet till een mer "normal" stil.. Jag vill inte se ut som en jävla akademiker dock, kan ju fortfarande vara väl kläd men fan jag är ju bara 19. Sure jag hamnar nog där en dag, men för tillfället är dem flesta av dem kläderna tex Pike hat kläder för mig . sorry.. Fast ah man vet aldrig kommer väl det med en dag
KaptenKrok P22 : Jag tycker att överdrivet fabriksslitna jeans ser fult ut. Bilden tog jag för att visa att det inte är huligankläder jag tycker är snyggt utan det som är mer preppyinspirerat. Listan av kläder som jag tyckte TS borde inhandla gjorde jag med min egen garderob som utgångspunkt. Sen ska han såklart lägga till och ta bort själv precis som att jag har kläder som absolut inte passar in bland de jag raddade upp.
whosa P2 : Vad som är fel på jeansshorts? Frågan lyder snarare vad som inte är fel på jeansshorts? Det är extremt fult och ser sunkigt ut. Och jag vet att alla som jag umgås med håller med mig. Det finns väl en anledning till att inte varenda kotte springer runt på sommaren med jeansshorts. Nämligen att det är fult som stryk. Den enda som någonsin burit upp det utan att se ut som en wigga från Örnsberg är Pharell Williams, och det beror på att han i princip kan bära upp allt.
Muzzka P19 : Okej, jag tyckte bara att det kunde vara bra om i alla fall någon listade upp förslag på saker h*n tycker ser bra ut. Men du kan ju pröva att ta på dig halvslappa jeans, Pro Keds Candy-skor, valfri tröja och sen en Nike Windrunner? Rätta mig om jag har fel; men det är väl kanske något i den stilen du egentligen är ute efter?
Så om alla slutar hata nu och postar tips på vad de anser är snyggt så kanske trådskaparen kan hitta sin egna personliga stil som han känner sig bekväm i. Istället för att jag måste försvara varför jag tycker jeansshorts ser sunkigt ut...
Skivsamlare
2008-03-11 13:41
jag gillar jeansshorts, det är bekvämt och jag passar i det.. jag lovar. hah.
http://www.soundcloud.com/adamkross
rajhoe X2 hahaha avlider härborta, vem fan tror du att du är? modeskribent på stureplan.se?
whosa: Trådskaparen bad om hjälp med att hitta sin stil och rahjoe skrev ett utförligt inlägg om vad han tycker att är snyggt. Bara för han skriver mer än "baggy är det enda rätta" så betyder det inte att killen tror att han är bättre än alla andra i den här tråden. Whoa är ett forum som är öppet för (så gott som) alla människor så bespara oss ditt hatande. Om du inte tillför någonting vettigt i den här tråden så skriv inte i den. Så enkelt är det.
Still in the bridge
Okej, my bad. Ska komma med ett inlägg imorgon som berör tråden och för att hjälpa
Muzzka P19
whosa P2 : Haha, var i ligger likheterna med stureplan.se? Att jag skrev på ett hiphopforum att jag tycker oversized och jeansshorts ser fult ut? Det var inte direkt så att jag tyckte trådskaparen skulle köpa en rosa skjorta som han knäpper upp de fyra översta knapparna på. Jag skrev inte heller att han borde köpa fabriksslitna jeans med massor av hål i. Och skrev jag någonsin att Muzzka borde inhandla ett par fula höga D&G-skor med en blaffig logga på? Det enda jag drog till med var diskreta kläder som helt omöjligtvis kan misstas för stureplan. Lite senare föreslog jag dessutom en helt annan stil om den första inte passade.
Så ge fan i att kalla mig stureplan bara för att du inte kan skilja på stilrent och stekigt. Precis som att oversized är en avart till street är stureplansstilen en avart till välklätt. Dock förvrängt av nyrika som måste flasha med sina pengar genom att se överdrivet sliskig ut.
En parallell kan dras till Organism 12: s kläder och t ex Afasis. Den ena rockar vit jättet-shirt med mjukisar och den andra mindre och enligt mig snyggare. Precis så kan man se stureplansstilen och den jag föreslog. Stureplan är i det här fallet Org 12 och det jag föreslog Afasi.
rajhoe: jag måste säga att stilen på den senaste bilden du länkade ser otroligt onaturligt ut, jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Finns det människor som klär sig på det där sättet? Jag tyckte det påminde om såna där japanska lolitas man ser titt som tätt.. det jag menar är att man helt enkelt ser ut som en uppklädd docka? Jag tycker för övrigt att det syndromet gäller för alla ÖVERDRIVNA klädstilar, även 3XL det handlar väl om att hitta en nedtonad profil i sin garderod som du säger, men jag håller inte med om att stilen du förespråkar är just nedtonad. när jag ändå är igång jag väl föreslå vanliga (långärmade) skjortor under en tunnare tröja tillsammans med jeans i valfri slitning (som rajhoe föreslog minus märkeshysteri och statusbejakande). Skor att föredra är väl vita diskreta sneakers eller vanliga läderskor. Det brukar ge ett moget och seriöst intryck tror jag.
-supR P19: Bilden var mest för att statuera exemplet att jag inte tycker huliganstilen ser särskilt bra ut (då det första av 118 påhopp handlade om att jag var en Green streetrunkare). På frågan om folk klär sig så är svaret ja eftersom det faller under epitetet preppy som antagligen är den minst överdrivna klädstilen som existerar. Sen kan jag ju säga att jag aldrig har tagit på mig ett par vita byxor men det ingick som sagt i bildexemplet.
Som du sen sade är poängen att hitta något med låg profil. Plaggen jag föreslog är enligt mig så nedtonat det kan bli (bortse från bilden och läs mitt första inlägg) med enkla skjortor under stilrena tröjor. Märkeshysterin och statusbejakandet förstår jag inte riktigt vad du anspelar på men om du menar att jag nämnde några märken var det för att folk skulle få upp bilder i huvudet på t ex vilken typ av skor jag menade. Detta misslyckades uppenbarligen totalt eftersom folk tolkar det som att jag har backslick, keps, SI-jacka, rosa skjorta och breda vita sneakers. Om det beror på att jag dissade allas älskade jeansshorts vet jag inte, men någon tå verkar jag ha trampat på...
Muzzka Ett tips är att fråga någon av dina tjejkompisar om dom vill hänga med dig ut och shoppa.
Moderator
2008-03-12 21:19
rajhoe You tell 'em!Jonka Är det verkligen en så bra idé? Det brukar bli jävligt opersonligt då tycker jag.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok Nej, det blir hur bra som helst. Du är ändå inte kläderna du bär, haha.
Han kommer få mer brudar på det här sättet också.
Moderator
2008-03-12 21:46
Får han verkligen det då? Jag tror inte det kommer bli så bra om några tonårstjejer ska klä ut honom.
tjejer har ofta dålig koll på killkläder, trots att de ALLTID tror sig veta. och vice versa såklart.
kruxet med den "nedtonade" stilen jag och rajhoe föreslagit är ju att det lätt blir tråkigt och ointressant (om inte för en själv så för folk i ens omgivning). be för guds skull inte tjejer om hjälp!
whosa du skämmer ju ut dig. min fantasibild av dig stämmer till 110% in. håller med rajhoe i det han har sagt.
-supR: Bara för att man inte använder en helprintad hoodie behöver inte ens stil bli tråkig. Alla klädesplagg finns i glada färger, inte bara hiphopkläder. Jag har i alla fall aldrig fått kritik för tråkiga kläder. Snarare tvärtom.
rajhoe Det hela är ganska uppenbart.
va?
kolla typ wdywtt trådarna på Sufu och Hypebeast där kan du hitta tonvis med inspiration och ideér. och ist för RL osv skulle jag förslå att du går på mer enkelt uniqlo,visvim,hm för överkroppen , flathead,dior,samurai på benen , och skor beroende på vad du föredrar antingen sneakers eller så något mer dressat i stil med visvim's grejer.
Varför ska han egentligen välja en stil rakt av nu? Är det inte bättre om han försöker lära sig lite av vad som finns att tillgå. Och sen köper saker han känner att han gillar själv. Istället för att ni ska beskriva i detalj exakt hur han ska klä sig.
Var dig själv. - Det är nog bäst.
Vem skulle han annars vara menar du?
Nån tillrättavisad modeprick?
vadå "var dig själv"? han vet ju inte vilken stil som är hans