I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Senaste trenden: skaffa barn?

Övrigt - Blandat

2008-02-26 16:48

Senaste trenden: skaffa barn?

Vad e grejen med alla som ska skaffa barn helt plötsligt, går o blir gravida med killen dom drog hem från krogen.

Tjejer i 18,19,20-års åldern bara längtar efter att bli "mamma". E det nån ny trend som slagit igenom eller?

Klagar inte på dom tjejerna och killarna som verkligen vet vad dom gör, men det känns som att många förhastar sig.

2008-02-26 16:55
För att du ser "kändisar" får barn vid 40år behöver inte betyda att alla ska ha barn vid 20 .
Sluta läsa Aftonbladet och tro på sånt skit..

Utbildning,Fast jobb,Fast Inkomst, Fast Boende (för både mannen och kvinnan) = Barn.

Så borde alla tänka.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-02-26 16:56
Vem sa nått om kändisar? Jag snackar om folk man träffar ute.

2008-02-26 16:59
wow, vilken tidseffektiv first post. om jag bara drar in hitler och några personangrepp så sparar vi säkert 50 posts.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 17:01
"Vad e grejen med alla som ska skaffa barn helt plötsligt, går o blir gravida med killen dom drog hem från krogen."

har du stött på många som gjort det?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-26 17:08
wow, vilken tidseffektiv first post. om jag bara drar in hitler och några personangrepp så sparar vi säkert 50 posts.

Va?

Och misery_chick, fan vad jag hatar folk som ska ta allting så ordgrant.

2008-02-26 17:10

Varför blev ni så offended av detta? Disskutera istället för helvete.

2008-02-26 17:10
whodini

ska jag i framtiden utgå från att du när du skriver en sak menar en helt annan?

2008-02-26 17:12
Ja exakt Misery_chick något heeeeelt annat. Om du inte fattar vad jag menade så behöver du inte skriva något i tråden.

Poet

2008-02-26 17:13
Jag håller med. Sen verkar tjejer skaffa barn för att upphäva sin fjortis status också... som för att visa att dom är visst mogna... sen skiter det väl sig i slut ändan med den nya"familjen"
"life's a garden, dig it."

2008-02-26 17:13
Jag menade att det som stog i första inlägget är ungefär dät som tråden kommer att sluta på om sisådär 50 inlägg, och så drog jag en liten refferens till en populär teori som säger att alla diskussioner på internet eventuelt slutar i en debatt om nazi tyskland. men men, tydligen ingen som hängde med på det.

det där med personangreppen har ni redan påbörjat ser jag. jag måste vara nostradamus reincarnerad.

:o
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 17:14
dät = det

2008-02-26 17:14
eller dät = där, osäkert.

2008-02-26 17:15

jag tolkade: "Vad e grejen med alla som ska skaffa barn helt plötsligt, går o blir gravida med killen dom drog hem från krogen//Jag snackar om folk man träffar ute."

som att du måste ha träffat åtminstone ett par tjejer som faktiskt blivit gravida med killen de drog hem från krogen, och reagerat på detta, var det alltså fel av mig?

2008-02-26 17:15
jag håller med om att det är jävligt många som skaffar barn nu, både i min bekantskapskrets och på whoa. Och många som är unga! Själv kräks jag på tanken av barn just nu, men är dom nöjda och klarar av det så är det la skitnice för dom.

2008-02-26 17:18
Okej misery_chick för att förenkla det hela för dig

"Vad e grejen med alla som ska skaffa barn helt plötsligt, går o blir gravida med killen dom drog hem från krogen"

Var lite ironiskt, ursäkta om du inte fattade det.

Vem sa nått om kändisar? Jag snackar om folk man träffar ute.

Ute betyder inte krogen. Ute menar jag vanliga livet och inte dessa kändisar som någon påstod.

Producent

2008-02-26 17:41
Jag håller med. Sen verkar tjejer skaffa barn för att upphäva sin fjortis status också... som för att visa att dom är visst mogna... sen skiter det väl sig i slut ändan med den nya"familjen"

WORD!

2008-02-26 17:45
Jag har många vänner som är på smällen. Och inte en enda av dom har ett fast jobb eller en bra utbildning. Knappt en egen bostad.

Om man väljer att skaffa barn i den situationen, vem tänker man mest på? Barnet eller sig själv?
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-02-26 18:03
Fördelaktig ekonomisk konjuktur.

2008-02-26 18:28
känner ingen som är gravid i min närmsta bekantskapskrets. känner till en person genom bekantas bekanta som är 20 och fått en unge. kan inte riktigt relatera till fenomenet. Däremot är barnafödande smittsamt på samma sätt som giftemål; börjar ett par i vänskapskretsen följer flera snart därefter.

Sedan är det våra normer som ändrats. många av föräldrarna födda på 60talet fick sitt första barn vid 22-24års åldern, och det ansågs inte som märkvärdigt. Idag är den åldern ansedd som ung, eftersom man måste hinna
  • Skaffa körkort
  • utbilda sig
  • bo i kollektiv
  • bo själv
  • bo utomlands
  • flytta tillbaka
  • skaffa hund
  • göra sig av med hunden
  • åka jorden runt
  • skaffa ett fast jobb, som man trivs med
  • klättra på karriärsstegen
  • köpa lägenhet/hus/radhus
  • gifta sig (ev. någon kärleksceremoni, för att man är ateist)
  • skaffa ny hund
  • renovera köket..
  • ..och badrummet
Innan man skaffar barn. vilket innebär att många kommer gå i pension lagom till sina barn tar studenten...

Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Moderator

2008-02-26 18:39
friktion Väldigt träffande lista!

Sen att trådskaparen märker av fler som har blivit med barn kan väl till stor del ha att göra med att han har blivit äldre?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-26 18:54
Jag har fortfarande inte kommit över att jag själv inte är ett barn längre.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-02-26 18:57
nästan varenda människa jag känner ska ha barn elle villha barn, tycker de e hemskt.varför stressa?

2008-02-26 19:02
Whodini: Nu vet jag inte  vad du har för ålder, men du kanske närmar dig en sådan då fler skaffar barn. Överlag så är ju dem som skaffar barn tidigt de som är minst lämpade för det.
 DIF!

2008-02-26 19:14
Skissen F23

vad är så hemskt om det är vad de vill?

är de i din ålder så är det ju inte som om de är så värst tok-unga heller.

2008-02-26 19:15
Kan ha med åldern att göra, blir ju 30 till sommaren.. nä skojar. Jag e 22, men det har inte med grejen att göra.. detta med barn har slått igenom för några månader sen som om det e nästa poker-trend.

2008-02-26 19:19
jo jag märkte också den trenden när jag var i den åldern att massa jämngamla kompisar skaffade barn i gäng för att det blev trendigt. och jag skojjar inte, det var för trenden, inte för att de var sugna på barn. idioter
http://www.kommandot.se/wp/
Moderator

2008-02-26 19:25
och jag skojjar inte, det var för trenden, inte för att de var sugna på barn. idioter

Inte så att de blev sugna när de märkte att många andra skaffade det då? Att de började utvärdera sina liv med de närmstas liv som mallar och då var barn en stor del av det.

Tycker inte att ni ska klaga på att folk som är 20+ skaffar barn. Då är man ju för fan en vuxen människa, och väljer man att skaffa barn framför att plugga, resa, bara jobba och supa, vad folk nu gör med sina liv, vilka är ni då att döma dem och säga att deras val är fel?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-26 19:30
ja det skulle man kanske hoppas men när folk skaffar kids efter att ha vart ihop två-tre månader så känns det inte riktigt genomtänkt utan för att ingen skulle få vara ensam tuff med barnvagn. det är mer barnsligt än moget om du frågar mig. och ja självkklart finns det vettiga unga föräldrar
http://www.kommandot.se/wp/

2008-02-26 19:35
whodini - Jag tror nog att din ålder har ganska mycket med saken att göra. Likaväl som din socialgrupp. När jag var i din ålder så började de som var "arbetarklass" ploppa ut ungar och sju år senare så satte "akademikerna" igång.
Ju högre utbildning desto senare barnaalstrande.
Den som är "karriärsinriktad" och flyttar från orten för att komma närmare drömjobbet skaffar barn senare än den som hellre tar ett "riktigt" jobb och blir kvar.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-26 19:35
Inte så att de blev sugna när de märkte att många andra skaffade det då?

Jag skaffade ett PS3 just pga samma anledning. Vi snackar om barn för fan!

2008-02-26 19:37
Aldrig barn innan 35!

2008-02-26 19:38
whodini ja fast är det något jag lärt mig är det att människor inte nödvändigtvis blir mogna, ansvarsfulla eller förnuftiga människor bara för att de blir äldre
Moderator

2008-02-26 19:41
Jag skaffade ett PS3 just pga samma anledning. Vi snackar om barn för fan!

Och valet att skaffa barn tror jag också påverkas av hur omgivningen gör, oavsett om du skaffar vid 20 eller 30. Skulle faktiskt gissa på att de flesta vänskapskretsar skaffar ungar ungefär samtidigt, oavsett om de gör det unga eller gamla.

2008-02-26 19:43
förstår inte varför ni tolkar det som att det blivit en "trend" att skaffa barn.
det har alltid skapats barn, vare sig av yngre elr äldre.
ba för att vissa uppmärksammar d extra noga nu så innebär det inte att det blivit en trend.
elr e d ba jag som uppfattar d hela så?

2008-02-26 19:44
BEGRÄNSAD - Helt rätt :)

10-4, over...

2008-02-26 19:45
väldigt många av dom man gick i högstadiet med har barn eller är gravida nu, medans knappt några av min systers kompisar har eller ens plaerar att skaffa barn. Detsamma gäller för mina kompisar som är lite äldre..
Verkar vara något sätt för folk födda mid-80 att hävda sig på. 

Jag delar inte friktions åsikter på vad man måste göra först (och var det ironiskt så sög det ändå..)  Men en jävla fördel innan man skaffar barn är ju att ha en utbildning samt ett jobb att lita på. Att skaffa barn medans man studerar känns bara retarderat..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-02-26 19:52
jag är väl en sådan som ni eller i alla fall många anser är en idiot som skaffar barn. Nu är det ju så att mitt barn inte var planerat.  däremot vet jag att barnet kommer att få det bra. Jag kommer inte, som många misstänker, lämna bort mitt barn när jag är sugen på att dra en fylla på stan. Jag är förbi det stadiet i mitt liv. och jag kommer göra allt för att mitt barn får en trygg uppväxt, delvis för att jag själv växte upp i ett hem med mycket alkohol.

Anledningen till att jag valde att behålla var delvis att jag redan gjort en abort och efter det lovade jag mig själv att aldrig göra en till. Och nu kom denna överraskning, när jag är 24 år fyllda, sambo med pappan som dessutom har en hyffsad inkomst och jag är snart klar med min utbildning.  Jag hade visserligen behållt barnet oavsett. klart som fan man tvivlar på sitt val. varje dag nästan men jag vet att när jag väl håller mitt barn i famnen för första gången kommer jag aldrig mer att  tvivla på att det var rätt beslut.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-02-26 19:52
barn innan 30? this is madness!
Tråd dödadar!

2008-02-26 20:08
En sak jag tänkt på är. När man välfår sitt barn, kan man vara säker på att man kommer tycka om det? Finns det nån naturlig instinkt inom oss som säger "tyck om tyck om tyck om" eller är det så att man intalar sig själv att man ska tycka om barnet och så gör man det???

2008-02-26 20:09
dewilicious jag har ingen aning. intressant, har också funderat på det. men de flesta blir ju alldeles till sig o tycker att just sitt barn är det vackraste, mest intelligenta osv.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Poet

2008-02-26 20:24

So fuckin what? Är livet slut när man skaffar kids? NEJ, så väx upp.
What I said, yo!
Moderator

2008-02-26 20:25
Som jag har förstått det är det väldigt vanligt att man inte alls tycker om sina barn. Och att man översköljs av skuldkänslor för det, vilket gör det hela värre.

Detta brukar dock lösa sig efter några veckor eller några månader.

2008-02-26 20:30
klart livet inte är slut, bara dom närmaste 18 åren, sen kan man fortsätta som vanligt igen.

2008-02-26 20:30
So fuckin what? Är livet slut när man skaffar kids? NEJ, så väx upp.

Oj varför sa ingen det hära tidigare?! Nu e allting solklart! Ni kan ta bort tråden.

2008-02-26 20:34
* "Finns det nån naturlig instinkt inom oss som säger 'tyck om tyck om tyck om'"
- Jajjemen. Dock är det ju (som KaptenKrok sa) ganska vanligt med anknytningsblockeringar (i en del fall beroende av att modern helt enkelt låser sig vid oron att inte kunna ta hand om barnet, eller oron att inte tycka om barnet). Kolla Carla i Scrubs eller än hellre Förlossningsdepression.

10-4, over...
Poet

2008-02-26 20:37

whodini

WOW. Så jag får inte ha någon åsikt om saken eller? Hahaha, hur tänker du egentligen?
What I said, yo!

2008-02-26 20:41
jag känner helt plötsligt asmånga som gått och blivit på smällen. för ett år kanske jag kände 1-2 morsor i min ålder. nu är dom 10 iaf.
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2008-02-26 20:50
PhilAhz0phee

Visst får du ha en åsikt men att komma med: "So fuckin what? Är livet slut när man skaffar kids? NEJ, så väx upp."

Angående ämnet att skaffa barn så måste jag nog säga och många håller nog med att din "åsikt" e fan ett skämt.

Så hur tänker du egentlingen?

Poet

2008-02-26 20:53

whodini

Varför så tråkig attityd? Hur är mitt inlägg ett skämt?
What I said, yo!

2008-02-26 20:55
Du råkar inte bo på Kungsholmen i Sthlm? Helt sjukt där. Varannnan jävlen har en barnvagn vilket gör ett ICA-besök till en mardröm.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!