I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Riva ner elskåpet utanför lägenheten? vad kan hända?

Övrigt - Blandat

2008-02-11 23:00

Riva ner elskåpet utanför lägenheten? vad kan hända?

Okej, nu är det såhär att Fortum har varit i farten och byggt ett otroligt stort, klumpigt och fult trä-hölje runt själva elgrejerna(skiten som typ mäter el osv) som är precis utanför min lägenhetsdörr.
Inte nog med att det är otroligt stort, klumpigt och fult. Det jävla skåpet sträcker sig så långt ut och såpass nära min ytterdörr att jag ett flertal gånger har slagit huvudet i skiten efter att ha vridit om nyckeln och backat tillbaka för att öppna min dörr.  Kan även tilläggas att jag inte är  nån lång historia, 170cm.

Man kan ju tycka att det finns en mycket god anledning till att de byggde det. Som t ex att de inte vill att folk ska hålla på och leka med elgrejerna? Men nej nej, så är inte fallet. Det enda som hindrar en från att öppna skåpet är en liten blå tejpbit som de lite halvklantigt har suttit mellan båda skåpsdörrarna. Och så har det sett ut i ungefär tre månader, så det känns inte som att de kommer sätta något riktigt lås där.

Nu är min fråga, vad för slags skit kan jag tänkas råka ut för om jag river ner helvetet? Jag har redan provat att ringa fortum men det gick inte vägen och jag vet inte riktigt om jag ens vill försöka få tag på dem. Säger de att jag inte får riva ner det så kommer jag nästan helt säkert att göra det ändå. Enda skillnaden är att då vet de precis vem som har gjort det. Inte för att det skulle vara så svårt att lista ut iom att skåpet bara stör min lägenhet. Men ändå.

Snackade med en somalie som bor i min trappuppgång och han tycker att jag borde göra det. Han är trevlig men ganska skum så jag vet inte om jag borde ta hans advice..

Men iaf, whoa, vad är det värsta jag kan råka ut för om jag river ner det och dom fattar att det är jag? vad skulle det kallas?, olaga förstörelse av annans egendom eller vadå?

peace

"I lay chicks like mother goose"

2008-02-11 23:02
riv ner skiten, follow the somalie!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 23:21
Sålänge han inte äter skåpet så är det nog egenmäktigt. Kör hårt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 23:25
Plain ol' skadegörelse.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Toastare

2008-02-11 23:25
kanske inte förstöra med en gång som nån arg hulken.. varför inte ringa 1. hyresvärden/vaktmästaren 2. fortum
Jag skyller allt på Emma!

2008-02-11 23:36
BountyBoo F28

Mjo, jag provade ju att ringa fortum men kom till någon svarare sen ångrade jag mig och la på. Det kändes rätt meningslöst.
Som jag sa förut, de kommer väl bara säga till mig att inte riva ner det? och sen kommer jag väl förmodligen göra det ändå. Samma sak kommer väl hända om jag snackar med vaktmästaren.
Jag vet inte, det känns väldigt osannolikt att de kommer säga "Ja men det är lungt, riv ner skiten du! :)".

Okej så vad är "straffet" för egenmäktigt förfarande och/eller gammal hederlig skadegörelse?

2008-02-11 23:41
Destroy, destroy, destroy..

2008-02-11 23:45
Det räcker väl med att du förstör halva?
Så OM du får ett straff, får du bara ett halvt straff!

2008-02-11 23:55
Men gör det bara för helvette

2008-02-12 00:06
Du kan hävda att "helvetet" gick sönder då du en blåsig dag smällde upp dörren i den. Omtänksam som du är gjorde du dig av med det som blev över, för syns skull.

2008-02-12 00:37
Joo för fortum kommer ju verkligen fråga han vad som hänt

2008-02-12 00:44
vi kräver före/efter-bilder!

2008-02-12 00:44
Du kom till en telefonsvarare? Och där gav du upp? Gör om, gör rätt.

2008-02-12 02:29
Håller med Ates. langa smaskiga bilder
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2008-02-12 03:27
"Snackade med en somalie som bor i min trappuppgång och han tycker att jag borde göra det. Han är trevlig men ganska skum så jag vet inte om jag borde ta hans advice.."

Synd att han var ganska skum, annars brukar trevliga somalier veta precis vad man ska göra i sånna här situationer!

---

Om du vill ha bort skåpet föreslår jag att du monterar ner det, fraktar iväg resterna till valfri plats och städar upp efter dig. Då kommer folk tro att det är fortum som gjort det och ingen lär ska rapportera att det försvunnit. Frågan är bara varför de byggde skåpet till att börja med.

2008-02-12 04:59
tycker du ska slå ner det, dom får helt enkelt komma på en bra lösning som funkar för både dom själva och dig.

Och som andra säger, Före och efter bilder krävs!
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-02-12 09:39
haru gjort dig illa på skiten så riv ner de!

Här jag bor, (bor hemma) i en takvåning, så kom de några jävlar o satte in en grymt brutalt meningslös fläkt på våran vind! 14 h/dagen ären igång! Men farsan är ju som han är, så han ringde snubbarna direkt, och BAD inte ens om tillåtelse att få stänga av fläkten! Han gjorde det endå! Aja, de jag menar är ju att "kunden har ju alltid rätt" och du är ju kund i huset ju!(?)
Karlsson, ska vi dunka på dem?
- Lillebror (tjackmonster)
Toastare

2008-02-12 09:43
snelryss, om din pappa inte bad om det...vafan ringde han för?
och ni har inte tänkt på att fläkten kanske gör så alla barn som växer upp i huset slipper bli astmatiker..

Hur dåliga är ni på att kommunicera? Man ställer ju ett ultimatum "om ni inte fixar det, så tar jag ner det/stänger av det etc."

2008-02-12 10:55
Nu brukar det väl fungera åt andra hållet; alltför rena hem gör att barnen aldrig utvecklar lämpliga försvar mot diverse partiklar o.s.v. vilket i sin tur leder till ökad risk för att dra på sig astma/allergier?

2008-02-12 11:58
Okej jag ringde dom idag igen och fick snacka med nån kärring.
Det kändes inte som att hon tog mitt problem så seriöst. Hon sa till mig att inte riva ner det själv osv. Men fram emot slutet av samtalet så sa hon iaf att de skulle "försöka hitta en åtgärd för problemet snarast möjligt". När jag frågade vad för åtgärd det skulle vara och om de skulle riva ner skåpet så sa hon att hon inte kunde svara på det. Utan det skulle någon snubbe komma och göra en bedömning av.
Sådär lagom luddigt och förutsägbart, precis som jag hade väntat mig innan jag ringde.

Ok, hur många dagar ska jag ge idioterna innan jag river ner det själv?
Jag är iofs ledig på torsdag så det känns som en bra dag.
Toastare

2008-02-12 12:00
affe, jag vet. men jag menar om den nu satt på vinden för att få ut asbesten ur den gamla kåken ;)

2008-02-12 12:09
har du någon liten ventil eller något vid ytterdörren? några kompisar hade nämligen samma problem så dom satte upp en övervakningskamera där och sprang ut och lekte rövare så fort det kom statligt och företagsfolk...

rätt roligt :)
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.

2008-02-12 12:30
även om dom vet så måste detta bevisas ju..

2008-02-12 14:05
Det finns lagar och förordningar kring hur mycket saker och ting får hindra korridorer (och utrymmningsvägar). Slår du huvudet i skiten är det nästan garanterat inte i fog med bestämmelser. Skicka ett brev till dom och påpeka risk vid brand, personskada och annat skit du kan hitta på, och inte bara ditt personliga ogillande, så kommer de nog ta tag i det. I know

2008-02-14 15:48
Att riva det är nog inte att rekommendera om du inte vet vad du pysslar med.. I ett elskåp finns det rimligtvis strömförande kablar/ledare, kanske sitter elmätare där i till och med? Du vill nog inte ha en kyss från inkommande kablar, vilket du lär få om du sliter isär skiten och kopparkabeln får kontakt med skåpet.. :)

2008-02-14 15:58
Ett späningssatt skåp är ett dåligt skåp för amatörer. Skulle låta någon som kan sin el riva skiten.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-02-14 17:43
BARA på whoa människor på fullt allvar frågar om dom får riva ner saker i trappuppgången och får medhåll från flera andra personer. Självklart kan du inte bara riva ner skiten! Du får klaga och snacka med din värd om det inte hjälper får du snacka med hyresgästföreningen eller dyl.
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2008-02-14 18:06

Säg att du får panik av skåpet, p.g.a av att du kan slå i huvudet vid utrymning under en brand, nåt sånt!

2008-02-14 18:07
haha, bara på whoa blir folk helt till sig och skriver inlägg utan att ens ha förstått tråden.
akius X4
Som du kanske missade så gjorde jag inte tråden för att fråga om jag "får" riva ner elskåpet. Jag gjorde den för att ta reda på vad som skulle hända om jag gjorde det, dvs vad för brott det skulle vara, vad det skulle kallas, vad straffet skulle bli osv. Vilket jag även fick svar på mer eller mindre. Så tråden gjorde sitt, whoa-folket svek mig inte :)

Jag har iofs ingenting emot att folk säger att jag borde göra det, bara kul.

Ok. UPDATE: Snackade med mina grannar på 3dje våningen och de har PRECIS samma problem. Efter att jag har berättat för dom att jag har ringt Fortum osv så sa grannarna att fortum idioterna säkert inte kommer göra någonting och att de personligen skulle ta ner sitt elskåp nu i helgen. Så jag kommer göra samma sak :) kanske med lite hjälp av farsan t.o.m(!)

Vissa verkade tro att jag bokstavligen skulle "riva ner" det. Men alltså , det jag ska göra är att skruva loss skiten, typ "montera" ner det, ingenting kommer gå sönder(tror jag), jag kommer inte få några stötar osv. Och det är alltså inte själva elgrejerna jag ska ta ner, det är ett fult och stort trähölje som de har byggt runt skiten.

peace

2008-02-14 18:13
BountyBoo F28
du får nog läsa mitt inlägg en gång till! eller så låter du bli!
Karlsson, ska vi dunka på dem?
- Lillebror (tjackmonster)

2008-02-14 23:27
MC_kip. straffet för egenmäktigt förfarande är oftast böter.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-02-14 23:38
MC_Kiprono P22 Kan du inte ta bilder före och efter du har tagit ner lådan? Så man får se vad tråden handlar om!

2008-02-15 11:58
ja som trodde du skulle slå sönder skiten haha men ta ner den normalt kanske bättre

2008-02-15 13:32
"lets blow this bitch!" som en vis man en gång sade
AIK