I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta ut ett lån utan fast inkomst

Övrigt - Blandat

2008-02-07 12:50

Ta ut ett lån utan fast inkomst

Hej!

Förra året hade jag en års inkomst på lite under 100.000 och därför är jag inte kredit värdig eller vad dom kallar det.

Så min fråga är, personer som inte har en fast inkomst hur lånar det pengar om det e möjligt?

Peace Peter-pan-komplex

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2008-02-07 12:53
Vanligast för folk utan inkomst är väl att fråga mamma.

2008-02-07 12:54
Nej men hur stor summa hade du tänkt dig?

Moderator

2008-02-07 12:57
Smsa låna!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-07 12:58
Lite under 10.000:- .. Redan pratat med mamma och hon har ej dessa pengar..
Toastare

2008-02-07 12:58
Om du har så låg inkomst ska du låta bli att låna.

och jag har aldrig hört att man inte skulle få långa för att du har en inkomst under 100 000 kr. De kollar upp att du har anställning nu.

annars brukar man kanske skriva lånet på  sin bostadsrätt eller hus, eller båt eller bil.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-02-07 12:59
de lånen som du kan få, inte på en vanlig bank, har sjukt hög ränta och fuckar dig bara i slutändan.. har själv gamla kreditskulder som skräpar. sjukt ovärt.

2008-02-07 13:00
Jo har kontaktat ikano banken och dom kollar din årsinkomst FÖRRA året och då hade jag lite under 100.000:- på några strö jobb. Har inte något av större värde men jag har en inkomst fast inte vitt..

2008-02-07 13:02
Ta för fan inte sms-lån bara, för då sitter du i skiten snabbare än du tror.
Jag är inne på bountys linje, varför låna ö.h.t med den inkomsten? Har du jobb idag?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-02-07 13:08
U-Nas P22

Jag har en inkomst fast inte vitt..
Toastare

2008-02-07 13:14
ja, då har du ju bara skitställen som ikanobanken, ica banken, resurs (ligger nog bakom ikano iof), ge capitalbank osv och de har alla sjukt hög ränta..

men jag vet hur det är när man behöver lösa skulder etc. men det gäller att ställa sig frågan om det är värt det.

2008-02-07 13:24
BountyBoo F28

Ikano fick jag inte och jag fick inte på ica heller. Oftast ett krav att man är över 25 år och har fast anställning vilket jag verken är eller har.

Frågade mamma om hon kunde ta ut ett lån åt mig fast hon sa att hon hade glömmt och betala en räkning förra året med typ 3 dagar så hon finns hos kronofogden för det.

För jag kommer inte få ta ett lån men det måste ju finnas nån bank som tillåter min kära mor att göra det fast hon har en betalnings anmärkning?
Moderator

2008-02-07 13:39
Peter-Pan-Komplex Man hamnar väl knappast hos kronofogden för att man missar en räkning med tre dagar. Snarare så att hon inte vill ta lånet åt dig. Och det ska hon inte göra heller. Har hon inte råd att låna ut pengar till dig får du lösa det på annat sätt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-07 14:29
oh-oh!
när det ändå finns en tråd om lån, kan jag ju fortsätta här, istället för att skriva en egen tråd..

Lån för att studera, är ämnet!
Jag vill nämligen gå en utbildning, på ett år, heltid, som kostar runt 80 000kr, så i runda slängar måste jag då ta ett lån på run 140/150 000 kanske..
Problemet, utbildningen är inte studiemedelsberättigad, så jag får ingen hjälp från csn, Var ska man vända sig då?
Jag har absolut noll koll på lån, var man kan låna pengar, var man Bör låna pengar osv..

Jag ska ta kontakt med min bank, och diskutera igenom allt, men jag känner att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag gör det, för annars kommer jag bara godta allt dom säger, utan vidare ifrågsättningar..

Vad vore den smartaste lösningen, ta ett stort lån, på alla pengar, eller kanske ta ett lån för själva skolavgfiten, och en för det jag ska leva på då jag inte kan jobba (genom en förälder eller dylikt, som kan skriva det på något dom redan äger)..?
eller, slösar jag bara min tid, och bör vända mig till banken på en gång? ;)

hejlp!
Toastare

2008-02-07 16:05
Peter-Pan-Komplex. Jag fick ikanolån när jag var 21, jobbade iof heltid. Ica banken godkände ett lån på 15.000 när jag var 23.. och pluggade.. och dessutom var "ovärdig kreditkund" ...nu kanske de har skärpt sig. Vilket var synd för mig att de inte hade då.

som KaptenKrok säger så krävs det en påminellse sen att man inte betalat till inkasso och till sist skitit i räkningen från kronofogden.. för ringer man dem och betalar direkt så är de ofta lugna. Men hon vill väl inte ta lån för att hon inte litar på att du betalar tillbaka.

Madmadde, vänd dig till en bank.. det är enda stället man ska ta lån på, speciellt om det är för att betala en utbildning.

Men att du inte kan jobba under tiden säger att det är en förlustaffär. Det blir en väldigt stor skuld.. och det kostar väldigt mycket att leva. Men du kanske bor hemma? Då är det ju en annan sak. Men tänk på att när en utbildning inte är studiemedelsberättigade som betyder det något...

Sen är det ju förmånligare om någon av dina föräldrar t.ex har lån på hus eller lägenhet som de kan lägga det nya lånet på.

2008-02-07 17:19
Troligt att man hamnar hos kronofogden för att vara 3 dagar sen med en räkning hörrö

2008-02-07 18:09
försök få ett jäkligt enkelt kreditkort då, dvs om du inte behöver lånet jättesnabbt.

Sök Santander bankens Flexivisa kort eller Citibanks vanliga kreditkort.

Dom är jäkligt lätta att få och det kan mycket väl räcka med en årsinkomst på 100k förra året.

Kostar dig ingenting att ha heller, förutom räntan då.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-02-07 18:41
The_Sun_God > Varför skulle Santader eller Citi vara lättare än någon annan?

https://www.loanland.se/ <--- ironi (är väl bäst att skriva det här..)
Skamvrån Productions
www.tinitusochted.se

2008-02-07 18:44
Peter-Pan-Komplex > Kan ju meddela att det absolut sämsta du kan göra är att testa på massa olika ställen. För varje kreditupplysning du får på dig minskar dina chnaser till att få lån/krediter, dessa vägs in i den kreditbedömning som görs då du söker lån/krediter och upplysningarna ligger kvar i 3 år på dig hos UC.
Skamvrån Productions
www.tinitusochted.se

2008-02-08 01:03
www.bluestep.se

fast då måste du ha en säkerhet iof

2008-02-08 18:59
jag fick ta lån utan en fast inkomst när jag studerade pga att jag hade lite sparkapital plus att chansen att jag skulle få jobb direkt efter min utbildning var väldigt stor. (fick förövrigt jobb 3dagar efter min utbildning) så det går att få lån men det är inte lätt om man inte har en fast inkomst.
Har inte pallat att läsa igenom hela tråden så om det jag skriver redan har sagt så skitsamma.
vågar du köra på mig igen då fitta?

2008-02-08 19:13
mamma kanske är sugen på att agera borgenär så du kan ta köpet på avbetalning?

2008-02-08 20:42
fan vad folk ska hålla på med moralkakor här....
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2008-02-09 00:38
Hems2 F23

get used to it

2008-02-09 01:22
Fråga kompisar, bekanta, familjen... annars är det kört...

2008-02-09 01:36
www.loanland.se

fixat
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2008-02-09 11:24
AngeliC

haha....ja jag antar att jag måste gör det.... =)
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2008-02-09 12:10

Jag säger bara NORDEA Startlån
Helt ok ränta. Bara du har nån typ av inkomst e de lugnt, behöver ej va fast.

www.nordea.se

ett samtal ifrån.. så länge du inte har betalningsanmärkning såklart.

your bitches ain't nothing compare to meeeee

2008-02-09 12:15
Sheit eftersom dom inte har några speciella förmåner (förutom då att kortet inte kostar dig något speciellt att "ha") har dom heller inte några speciella krav.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-02-09 13:01
FFS! Sms lån e jue för fan flera 100% ränta på ibland så ta inte det!
Men det finns väl ngra som ger ut lån, mot säkerhet, tex om du äger ett hus/en bil lr ngt värdefult..?
Henkish a.K.a ProNooB.

2008-02-09 13:24
Nordea har något som heter startlån, för tex studenter. Där kan man utan fast anställning låna upp till 100 000 kr. Jag fick ett lån där, med bara csn som inkomst. Väldigt trevliga. Bra. Effektiva. Snabba. Schyssta. Allt.

2008-02-09 13:25
...utan säkerhet också ska tilläggas.

2008-02-09 14:10
Frozen F23

Kolla vad folk redan skrivit.
your bitches ain't nothing compare to meeeee

2008-02-27 19:15
BANKLÅN ELLER BANKRÅN?

2008-02-27 19:23
be nån släkting teckna lånet så betalar du dom?
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2011-10-15 07:53
För att låna pengar utan fast inkomst så finns där lite tips och trix man kan ta till. Två exempel på detta är att man tecknar ett låneskydd plus att man lånar tillsammans med någon.
Det kan vara din pappa eller mamma, då känner sig bankerna tryggare.

2011-10-15 08:00
KaptenKrok skrev:
Smsa låna!

Att ta ett sms lån är inget smart drag. Räntan är skyhög och i vissa fall får man betala tillbaka 200% av det man lånade.

2011-10-18 21:38
Så här är det, har du ingen fast inkomst (vit) så skall du inte ha ett lån.
Om du nu har en sk svart inkomst så borde det ju gå tämligen fort att få ihop "drygt" 10 000. Din mamma vill inte/ har kanske inte råd att ta ett lån åt dig, så lämna henne ifred.
Gällande kronofogden: Det är faktiskt lag om "påminelser" dvs skulle räkningen försvinna så får du en andra chans att betala den, en påminelse får du hem efter7-10 dagar (Dock så måste du betala den lagstadgade påminelseavgiften á 50kr)
Struntar du i att betala påminelsen så tar det ytterligare 10 dagar innan din skuld hamnar hos "inkasso" (Hyra,kreditkort,banklån brukar oftast skicka skulden till inkasso efter 2-3 uteblivna betalningar)
När din skuld har hamnat hos inkasso så bör du betala den så snabbt som möjligt för att slippa betala ytterligare avgifter (Inkassoavgift 160:-)
Vid det här laget så har din kreditvärdighet påverkats NADA!
efter 5-7 dagar så skickar inkassobolaget en påminelse, sturntar du i att betala den så får du hem papper ifrån kronofogden gällande att dem kommer att "ta över" Inkassoskulden (Nu gäller det att betala)
Betalar du illa kvickt till inkassobolaget så händer inget.
Fö så har jag själv fått hem 2 st brev ifrån Kronofogden gällande det jag skrev ovan. Jag har då inga betalningsanmärkningar! Nästan lika kreditvärdig som innan breven, bortsett ifrån den kreditupplysningen som inkassobolaget gjorde. Så se till att autogirot funkar innan man åker ut på långfärd :)
Toastare

2011-10-20 12:08
cashu, det finns faktiskt inga generella regler vad det gäller påminnelser och inkasso. Det är även skillnad på vad det är för räkning, t.ex om det gäller CSN-lån, parkeringsböter, skatteinbetalning etc. så har de dyrare avgift.

Det finns även en anmärkning hos UC (Upplysningscentralen) som heter "osäker kreditkund" Dvs. har du varit en dag försenad med en inbetalning eller slarvat med fakturor, så kan det bli svårt för dig att få betala med faktura. Klarna är det företag som de flesta använder sig av när det gäller fakturor och de är stenhårda.

Jag har sen jag skrev sist i den här tråden blivit skuldfri och har ingen prick hos Kronofogden längre. Blev av med den i juni och jag fick den 2008 pga att Kronofogden gjorde en koll för utmätning. Ett kreditbolag hade ansökt hos det hos dem och trots att jag ringde kreditbolaget och de drog tillbaka sin ansökan så fick jag en betalningsanmärkning pga att Kronofogden hade kollat mina inkomstuppgifter. Så det finns olika anledningar att få en betalningsanmärkning också (de flesta ligger dock kvar i 3 år, för obetald skatt etc. gäller 5 år)

I alla fall. Jag blev av med min anmärkning i juni. Men när jag pratade med min bank så sa dem att det kan ta upp till 6 månader innan jag kan betala med faktura på nätet t.ex eller om jag vill dela upp en betalning (kredit är man ju inte så sugen på nu) Dessutom är det ju skit att mina taxeringsuppgifter säger att jag tjänade 16000kr förra året, då jag studerade och hade CSN. Så det påverkar ju också. Först när de uppdaterar i vår så kommer de se vad jag egentligen tjänar (innan dess kan jag ju iof få intyg av min arbetsgivare, men det går ju bara att använda fysiskt inte på nätet)
Saker som att ansöka om lån sparas ju också, ju fler ansökningar man gjort/avslag man fått, desto mindre chans är det att få lån.

Så med andra ord är det inte så enkelt som påminnelse, (ev. ny påminnelse), kronofogden, betalningsanmärkning.

Det bästa man kan göra är att t.ex gå in på Min UC eller ratsit och ta ut en gratis upplysning på sig själv och sin kreditvärdighet. Om man dessutom skriver ett brev till UC och begär ut alla uppgifter om en, så får man det gratis en gång på ett år.
Jag hade t.ex mycket god kreditvärdighet, sen kom taxeringsuppgifterna och jag hamnade från en 10a till en 1a.