I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Intelligence Quotient

Övrigt - Blandat

2008-01-30 17:37

Intelligence Quotient

Jag har nyligen börjat utforska hur högt IQ jag har, då jag väldigt länge har kännt mig så mkt äldre än alla i min omgivning. Att jag är på ngn sorts nivå många av dem själva inte är.

Jag har en historia med droger, gjorde väldigt dåligt ifrån mig i skolan och aldrig kännt mig speciellt klippskt, så jag trodde aldrig att jag skulle få speciellt högt poäng. Men blev positivt överraskad.

Jag har gjort två test nu änsålänge -ganska enkla test (bla Mensas provtest), men skulle gärna hitta fler sidor med större, och mer precisa test.

Har ngn här erfarenhet av att träna upp sin IQ? Hört att det i en viss utsträckning ska vara möjligt.

2008-01-30 17:43
är inte dessa IQ-test överskattade. jag tänker att de är anpassade efter den vita mannen som lever i ett I-land eller?
bränn, bränn, bränn alla män

2008-01-30 17:47
är inte dessa IQ-test överskattade. jag tänker att de är anpassade efter den vita mannen som lever i ett I-land eller?

jepp. precis som allt annat i världen!

2008-01-30 17:48
hehe syniskt och tråkigt men sant
bränn, bränn, bränn alla män

2008-01-30 17:58

jag tror inte twalumba från zambia springer runt och oroar sig för vad han har för IQ
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-30 18:14
vad är skillnaden mellan en intelligens och en talang är min fråga till er?

2008-01-30 18:16
kan rekommendera följande bok för den som är intresserad av olika sorters intelligenser:
http://images.tradera.com/314/52948314_1.jpg

2008-01-30 18:31
jag ahr gjort ett arbete om detta! Jag vet skillnaderna, jag undrade bara om ni gjorde det å hoppades att så itne va fallet så att ja hade kunnat få glänsa lite.....men skit i det då!

2008-01-31 02:26
sweet_angel - åh, vad whoa:ig du lät :D du erkännar iaf att du vill glänsa haha
We call them winerbrods.

2008-01-31 07:16
Gör Mensas riktiga test, kostar några hundra men då kan du bevisligen säga att du är "smart" (eller en av de 2% som klarar detta test)...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-31 07:28
Från Mensas hemsida:
Intelligens förpliktigar
Med intelligens följer också ett ansvar, inte minst gentemot våra medvarelser på jorden. Det menar Jeanette Thelander som är redaktör för Zoologiskan, en folkbildande nättidning som tar upp frågor som rör både djur och människor. Jeanette Thelander driver även egen skrivbyrå och ett nystartat bokförlag, Ordsmedjans Förlag.

Det känns skönt att intelligenta personer känner ansvar mot oss dumma medvarelser som inte har möjligheten att förstå utvecklingen i mönster. :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-31 07:42
Gå med i Giga Society! Mycket coolare än skit-Mensa
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-31 07:46
Giga society var för dåligt för mig, jag fick gå med i 6-Giga society. Bara en medlem. Jag. :( Vi är inte så mkt society.

2008-01-31 07:55
Så jävla fjantigt att bilda en klubb för folk som har högt IQ (är det 135?).
We call them winerbrods.

2008-01-31 09:55
På vilket sätt är IQ-testen anpassade för vita män?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-31 10:51
Är väl snarare så att asiater presterar bättre på IQ-test än vita? Asiater har en medelintelligens på 106, medan vita har en som ligger på 100. Afro-amerikaner ligger på 85 i medel, medan svarta afrikaner ligger på 70. Det hela är väl mest, gissar jag, en fråga om bildningsnivå - asiater har i genomsnitt en högre utbildningsnivå än vita, som i sin tur har en högre utbildningsnivå än svarta. Det är alltså sociala faktorer som ligger bakom skillnaderna, och inte genetiska.

http://skepdic.com/iqrace.html

Dock är detta data som utnyttjas av rasister, som till exempel hävdar att de folkslag som vid tiden för människans födelse utvandrade norrut från Afrika var tvungna att utveckla en högre intelligens för att kunna överleva och hitta mat i ett kallare klimat.
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2008-01-31 11:16
Asiater äter mer fisk!!!! :D

2008-01-31 11:23
IQ testet på mensas hemsida (med 18 frågor(?)) är väl rätt lätt för att locka folk att göra det riktigta testet?

Kom direkt att tänka på idiotbruden i Big Brother som tjata konstant om att hon var med i mensa. Dummast i huset var hon också.

2008-01-31 11:36

Hur intelligenta är arier?

Jag såg ett program på tv där dom motbevisade teorin att raser skulle ha olika hög IQ. Som någon tidigare sagt i tråden så är de flesta testen baserad så att den passar vissa kulturer bättre.
Vissa delar av det testet jag såg gick ut på att uppskatta volymer. Då hade man tidigare bara uppskattat volymer i cylinderformiga föremål och då hade vita haft bättre resultat. Men nu hade man gjort om testet och man fick uppskatta volymer i skålformade objekt. Då blev resultatet raka motsatsen. De använde sig av flera andra exempel och man kom fram till att det bara är en myt att raser skulle ha olika hög IQ

"I can make you love me" - Tupac - Let Them Thangs Go

2008-01-31 11:42
mellanöl P22
Japp, delvis är det väl så. Det jag dock tror är det som slår ut folk är tidspressen, 45 frågor på 20 minuter. Det är genomsnitt 26 sekunder per fråga... De första 10 kanske man fixar under/på det tidsintervallet, men sedan om du börjar dra över på bara 2-4 frågor så kommer du missa några frågor i slutet (om 2 frågor dras över med dubbla tiden så kommer du missa 2 frågor i slutet, om du drar över 4 frågor så kommer du missa 4 frågor i slutet (vilket motsvarar 43/45 = 96%, eller 41/45 = 91%)) , varvid det kommer göra att du hamnar nedanför den 98onde procentilen.

(Detta räknat med att testet utgår från en 2%-ig maximal felmarginal...)

Hm, det här stämmer nog inte, det skulle betyda att man måste ha 45 rätt... Frågan är vad som är acceptabelt. Tidspressen kvarstår men förmodligen får man missa några fler. 98% är väl den statistiska procenten som misslyckas med dem här proven snarare än vad som gäller på själva provet. :)

Oavsett, kommer man inte att få missa överdrivet mycket, så jag står fast vid att jag tror tiden sabbar det för många. :)

2008-01-31 12:09
Lite pinigt att inte Giga kan göra en site som renderas rätt.
It's only gay if balls are touching

2008-01-31 12:38

Unrealistic P29

Nu tänker jag återigen gå tillbaka till mina inlägg, som alla ignonerade. Vet ni vad det är dom mäter i ett iq-test? Det är logisk intelligens, språklig intelligens och spatial intelligens. För er som läst om de 7 (egentligen 9) intelligenserna vet att man hoppar över flera som t ex musikalisk, kroppslig osv. Anledningen till att man gjort så är för att i vårt samhälle har dessa intelligenser väldigt hög status. Det är därför andra intelligenser, som t ex kroppslig som mäter hur bra man kontrollerar kroppen räknas som talang. För att den itne är särskilt viktig i det samhälle vi lever. Däremot i andra kulturer, du nämnde att afrikaner hade 70 tex, kan övriga intelligenser spela större roll än logisk osv. Därför är kanske oftare afrikaner bättre på att dansa osv. Men detta räknar vi som en talang, för det är inte lika sofistikerat som att kunna kasta om bokstäver och bilda ett nytt ord

2008-01-31 13:48
"Du fick bättre resultat än 98% av populationen."

Tvivlar på att bara 2 av 100 får se det meddelandet efter att mensa-testet är gjort.

2008-01-31 15:11
IQ-test handlar ju bara om det logiska tänkandet. Tycker inte att der avgör en persons intelligens över huvud taget. Jag tycker t.ex. att det är viktigare med social kompetens än logisk, men det kanske är den sociala kompetensen dom i Mensa tränar upp genom att ha en supercool klubb. I don't know.
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2008-01-31 15:16
Jag vet inte vad jag ska tycka om mensas provtest egentligen. jag gjorde det när jag var sjutton och testet hade 21 frågor om jag minns rätt, och hade ett eller två fel. Det rimmar ganska illa med mitt vardagliga logiska tänkande. Det är väl bara tacka och ta emot, men vetefan om man skulle vilja få en legitim kvot på sin egen intelligens. Det skulle antingen göra mig uppblåst och mallig, eller extremt osäker på mig själv.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-01-31 16:24
Det är väl ingen som påstått något annat än att mensas provtest mest ger en vink om man har någon chans eller inte? Var hamnar den diskussionen i bilden?

2008-01-31 17:31
iq-test på internet är klart felaktiga då dom boostar siffrorna för att kränga saker i 99% av fallen.

du får väl betala nån psykologsnubbe för att testa dig.. tar ngåra timmar sne är du klar..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-31 17:54
jag testade att bara trycka på måfå på alla frågor och prickade in att jag är smartare än 98% av befolkningen. Känns jäkligt bra måste jag säga!!

Eller så kanske det där testet är totalt missvisande och inte har en enda fråga som är speciellt svår.

men i alla fall, som någon ovanstående skrev, IQ testet är ju i stort sett bara för logiskt tänkande människor. Alltså kan man fortfarande vara totalt pantad Socialt osv.
Men mensagubbarna/gummorna är ju säkerligen forskare hela bunten.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-01-31 19:09
joda

Byt ut några timmar mot några dagar.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-01-31 19:56
CrashworkZ
tvivlar på att den dummaste delen av befolkningen surfar in på mensa och gör iq-test. men jag förstår din poäng :)

2008-01-31 20:04
Alla tycker att de är speciella och smartare än alla andra.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2008-01-31 20:13

Som att det inte skulle finnas olika slags intelligenser förutom att kunna hitta logiken i några rutor, räkna matte och minnas siffror. Folk målar fotorealistiskt, skriver makalösa berättelser och snidar i trä som en gud utan att för den delen kunna gå med i Mensa. Jag har sjukt mycket mer respekt för en duktig hantverkare än en idiot som har 150 i IQ (paradox) men inte kan hamra utan att slå sig på fingrarna.

Intressepenisen hårdnar!

2008-01-31 20:14
För övrigt undrar jag hur fasen man kan vilja döpa sin klubb till "Mensa". Ungefär som att starta en knypplings-förening som heter "Spruta".
Intressepenisen hårdnar!

2008-01-31 20:15
"jag tror inte twalumba från zambia springer runt och oroar sig för vad han har för IQ"

Inte jag heller när han har en flock hungriga hyenor efter sig.

2008-01-31 20:41
på tal om mensa, så hade jag svårare för det danska testet än svenska!

2008-01-31 20:46
jaquil.
räcker med några timmar.
men då ska ju den som utför testet ha tid i x antal timmar en och samma dag.
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-01 00:20
sweet_angel89 F19

Att inkludera musikalitet osv i begreppet intelligens är bara nåt slags försök att vara politiskt korrekt. Visst är det jättebra att vara musikalisk, men det har ingenting med intelligens att göra (definitionsmässigt).

2008-02-01 00:32
haha.. nilsL är rolig
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-02-01 16:19
Frågan är ju om Mensa-medlemmarna ens befinner sig i samhällets toppskikt, bidragit med sin intelligens i någon slags forskning eller samhälls-främjande... saker. Vet inte om det är ren avundsjuka som gör det, men visst fasen gillar man inte dessa människor?
Intressepenisen hårdnar!

2008-02-01 16:57
Refused P27

Varför skulle inte det vara en intelligens?

2008-02-01 18:58
sweet:

Av samma anledning som det inte är nåt annat - det är helt enkelt inte definitionen av ordet intelligens. Iaf inte den ursprungliga, nu används det ju ibland som du skrev, men det känns som det mest är av "rättviseskäl". Precis som om en förmåga/talang skulle vara mindre värdefull för att den inte var en sk intelligens.

2008-02-01 19:08
Iq är ju knappt definitionen av intelligens det heller.  Det handlar endast om logisk slutledning.
Vad gör man åt andra delar av hjärnan som binder in på intelligens, såsom minneskapacitet, estetik och social kompetens? Hög iq ger dig ju endast en egentlig beskrivning på hur lik du är en dator. Lite trist.
mama said knock you out

Refused
men hur definierar du ordet intelligens? Visst, musikalitet är något man föds med.....men det är väl även det du kallar intelligens då (antar att du syftar på logisk)

aha nu skrev ju refused nåt i samma sväng där :P 
mama said knock you out

2008-02-02 10:26
Är det inte rätt skönt att man är rätt average?
för jag menar hur skulle det fungera i världen med våra
övriga medmänniskor, som faktiskt är till stor del normalbegåvade. Tänk dig
Hawking/Einstein och alla andra snubbar, känner de någon mening med livet när de inser att de är understimulerade pga att alla andra de diskuterar är rätt medelmåttiga?

Jag anser också att ett högt IQ har ett pris, finns knappt någon ubersmart som inte har någon form av grovt handikapp i vardagen? (tänker bl.a. på snubben soom gick på TV4 för ett tag sen som inte kunde knyta sina skor...), Einstein gifte sig med sin kusin osv osv. you get point...

annan sak: jag pluggar själv matte/fysik (inne på mitt 5:e år) och jag blir så jävla less på alla som tror att man är överbegåvad alla andra.

BRYT STERETYPERNA!
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-02-10 18:54
Refused, varför snackar man om "de sju olika intelligenserna" ifall man inte kan ha en musikalisk?

Logiskt tänkande lappar över det mesta av det vi gör. Att räkna matte, se möster, rita, höra musik.