I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Riccardos mördare häktade igen.

Övrigt - Blandat

2008-01-14 19:27
"att bli inlåst och fråntas möjligheten att leva ditt liv som du vill, umgänge med dina vänner och din familj är alltså ingen konsekvens? eller straff?"

Nej, inte om man får sluten ungdomsvård i 3år.. Dom kan skratta sig lyckliga i tanke på vad om hade hänt om dom var 2-3år äldre.

2008-01-14 19:38
dom är inte häktade

dn.se
asiwouldsay
AHB AHB

2008-01-14 20:51
Demento P21
nej, öga för öga är inget att eftersträva, därför är jag bland annat emot dödsstraff.
Men jag anser ändå att offer och anhöriga har rätt till nån form av upprättelse, och jag misstänker att brottslingar som "kommer undan" får mindre möjlighet att förstå allvaret i det dom gjort när de får ett kort straff på ett alltför drägligt fängelse. I jämförelsen med barnuppfostran räcker det oftast inte med ett "ajabaja" för att få barn att förstå att de gör fel, men det betyder inte att det enda alternativet är att lappa till ungen.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-01-14 20:57
Nöjd P22

1) Skatta sig lycklig
2) Det finns anledningar till att man inte dömer barn som vuxna.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-14 21:06
Nöjd P22
ja och dom hade varit 2-3 år äldre hade som skattat sig lyckliga för att dom inte bodde i thailand...the list goes on

2008-01-14 21:09
Roni
jag tycker att de anhörigas önskemål aldrig ska placeras högre än samhällets bästa...så där skiljer väl våra åsikter sig åt, i grunden dvs. vet inte om jag kan förklara vad jag tycker utförligare...eller så är jag bara för trött just nu. återkommer möjligen :)

2008-01-14 21:15
rienne: Palla.
Demento: Ja det var exakt så jag menade... Eller inte.

2008-01-14 21:18
NickeMannen: Måste du kliva in i varje tråd och promota nykterhetsrörelsen? Hur menar du exakt med "minska tillgången på alkohol"?
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-14 21:32
NickeMannen:

Om vi bortser från vad du tror och fokuserar lite mer på vad vi vet, så är visar all forskning att tillåtande attityder och mer tillgänglighet leder till mer drickande bland ungdomar.

Självklart blir det så när svenskens förhållande till alkohol är som den är. Mitt förslag skulle knappast lösa problemen kortsiktigt, däremot skulle det utklassa ditt i det långa loppet. Vilken forskning snackar du om förresten?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-14 21:34

hehe, gör så! det blir alltid en intressant diskussion när två motpoler ska mötas på mitten.

Annars tycker jag att det är folket som utgör samhället, och det bästa för folket är att de kan känna sig trygga. En person som får sitta inne kort tid kan mycket väl ha mycket hatkänslor som fortfarande är färska när han/hon väl kommer ut, och det kan ju inte vara speciellt betryggande att behöva oroa sig för.

2008-01-14 22:26
och självklart glömmer jag adressen!
ovan inlägg riktad till demento

2008-01-14 22:57
Nöjd P22
nej det påstod jag inte heller? men du sa det nog bäst själv: palla.

Roni
hatkänslorna frodas nog ganska bra när man sitter i ett otrevligt fängelse där man inte har så mycket annat att göra än att sitta och fundera över varför världen är förjävlig...om man inte ska få ha det alltför bra när man är inspärrad dvs :)

i grund och botten förstår jag vad du menar...läste något i DN idag där någon/några som forskar kring ungdomsbrottsligheten konstaterar just att svensk rättsskipning är ett tveeggat svärd eftersom straffen ska vara exluderande samtidigt som dom också ska vara rehabiliterande och inkluderande. det blir lite som att försöka äta kakan och ha kvar den...vettefan vad som är den gyllene medelvägen i det hela, men att alltid tänka i banor att hårdare och längre straff är något positivt anser jag definitivt vara felaktigt. (menar inte nödvändigtvis att just DU gör det)

2008-01-15 00:04

Demento P21
mjo så är det ju, vissa svingar släggan med styrka och andra med precision, och i slutändan finns det inget rätt eller fel eftersom hur man än gör så finns det brister.

Har bara intrycket att svenska fängelser inte inger någon större fruktan för folket som den kanske borde göra. Tanken på fängelse borde vara tillräckligt avskräckande för att kunna vara brottsförebyggande, medan det verkar som att vissa tycker dom kan göra vafan dom vill eftersom följderna blir uthärdligare än de trott.

2008-01-15 00:43
Demento: Aight bra. Får fråga en fråga bara, vad tycker du att dom ska ha för straff?

2008-01-15 01:19
Vad känner ni när ni ser det här? 

- Jag känner att det är beklagligt när en tragedi omandlas till mediacirkus. Samt ett smått förakt för alla er som plötsligt är väldigt engagerade i att stoppa ett ungdomsvåld som varit på en mer eller mindre konstant nivå i 20 år bara för att ni plötsligt fått ett ansikte att sätta på fenomenet.

Vad ska dem få för straff?

- Enligt svensk lag och rättspraxis ska de få just det straff de dömts till. Ibland kan jag känna sympati för den anglosaxiska rättsfilosofin om "vuxet brott - vuxet straff", men då är vi inte längre inne på Riccardo-fallet specifikt utan på en allmän juridisk diskussion.

Vad kan man göra för att minska våldet bland ungdomar?

- Återupprätta sund moral och sunda värderingar hos befolkningen i allmänhet och ungdomar i synnerhet, minska ungdomarnas isolation till förmån för kommunikation och umgänge över generationsgränserna, minska tillgången på alkohol och droger, fler och synligare poliser och snabbare utredningar, bättre vittnesskydd, tidigare ingripanden mot ungdomar som är inblandade i våld, en skola som upprätthåller ordning och skapar respekt för medmänniskor och auktoriteter, stärka kärnfamiljen, ni vet allt det där som brukar kallas faschism...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-15 01:23
minska tillgången på alkohol

Det här låter inte likt dig mästerkatten.

2008-01-15 01:47
Se den andra tråden, betydligt intressantare diskussion...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-01-15 02:00
för att du skapat tråden?

2008-01-15 10:56
Nöjd P22
jag vet inte ärligt talat, jag har ingen aning om det exakta händelseförloppet eller vad dom dömda killarna har för vårdbehov...

2008-01-15 11:41
Som så många har sagt dem fick lindrigare straff för att dem inte kommer från Rinkeby, Rosengård, etc etc. Så e det bara.
Omae wa jowai

2008-01-15 11:47
De är ett gäng överklass brats, de förtjänade ett mycket hårdare straff.
Dags att sätta dessa snorungar på plats.

2008-01-15 11:48
RedmoonShinobi X1

Kvalificerat skitsnack. Du har uppenbarligen ingen som helst aning om hur det hela fungerar. Maxstraff hade varit fyra år, de fick tre. Med tanke på kaoset som var har de valt att döma kollektivt snarare än efter bevisat utfört dåd, vilket är praxis.

De har alltså valt att riskera att straffa flera personer till högre straff än de förtjänar än att straffa var och en efter vad de gjort sig skyldiga till.

Det handlar inte om var de kommer ifrån, om det är någonting man ska vara orolig över har påverkat rättens beslut så är det vem offret är.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-15 11:51
panthea X24

Överklass-braten dog. Solna-tattarna åkte dit för att de satte honom på plats.

En uppkäftig invandrare fick spö av Bonnier-familjens svarta fårs avkomma, en adopterad stackare och wannabe-stekare.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-15 12:39

Dags att be fittja boys att spöa skiten ur dom

:D

2008-01-18 21:37
Askin P20

Jag älskar alkohol och hatar nykterister, tro inget annat! Men ja, när det gäller min politiska inställning till alkoholpolitik har jag sakta glidit från plakatliberal till kristdemokrat den senaste tiden. Detta kan jag till hälften tacka verkligheten för och till hälften Nickemannens tålmodiga argumenterande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-19 09:45
Tjuvlyssnat från ett gäng gåsjackeförsedda HammarbySjöstad-flickor:
"-Asså de har överklagat Riccardofallet"
"-Jag veeeet, jag ska gå dit och skriva min PA i pannan"
"-Han som sparkade ihjäl honom är sååå söööt"

2008-01-19 09:58
amfetaminpsykos X27

Fyfan vad jag hatar såna brudar. Hon hade säkert inte tyckt det om det hela inte hade hänt. Så trött på tjejer som vill vara tillsammans med "farligt" folk för de tror de kan ändra personen

2008-01-20 03:39
amfetaminpsykos X27

Det rann blod ur mina öron när de började prata i 110 decibel på en knökfull tunnelbana.
-

2008-01-20 17:53
mästerkatten: Jag som oftast tycker han är helt ute och cyklar.. men men, jag kan ha fel.