I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Riccardos mördare häktade igen.

Övrigt - Blandat

2008-01-14 08:01

Riccardos mördare häktade igen.

Blir så jävla förbannad när jag ser detta. Hur svårt kan det vara att stärra in förövarna i en isoleringscell eller liknande. Svenska lagar eller va det nu är som gör så att dem får gå ut igen två-tre dagar efter dom är ju helt fuckat!

Länk

Jag röstar på ungdomsfängelse tills dem är 18 sen blir det livstidsstraff efter det i ett "vanligt fängelse"

Vad känner ni när ni ser det här?
Vad ska dem få för straff?
Vad kan man göra för att minska våldet bland ungdomar?

http://www.herrbitter.blogg.se/

2008-01-14 08:19
det är rätt kul att man kan slå ihjäl ngn utan att behöva vara rädd för att åka bort en längre tid.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.

2008-01-14 08:40
I Sverige kan man väl knulla skiten ur en treåring och gå fri?
Gotta love it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2008-01-14 08:53
Jag tror knappast att hårdare straff löser någonting.

Om någon ska hållas häktad eller inte avgörs från fall till fall beroende på risken att de ska försvinna, vara farliga för andra, etc. I det här fallet kanske man gjorde en felbedömning, men som grund är det väl ganska rimligt att inte alla sitter inlåsta i väntan på dom. Inte minst skulle det ju bli jättedyrt med så många häktade och ännu dyrare när alla frikända ska ha ersättning för att ha suttit häktade.

Vi ska kanske inte heller helt förbise det faktum att det faktiskt är så att de är mer eller mindre oskyldiga i det här fallet. Att någon skulle vilja jävlas med dem och sätta dit dem är ju inte helt omöjligt. Jag säger inte att det är så, men det skulle ju kunna vara så.

Vad känner ni när ni ser det här?

Allt våld är naturligtvis för jävligt.

Vad ska dem få för straff?

Jag vet inte tillräckligt mycket om omständigheterna, men jag tyckte tingsrättens dom verkade rimlig även om den var ganska hård. Jag tycker inte att de ska få hårdare straff bara för att just deras fall råkat uppmärksammas i media.

Vad kan man göra för att minska våldet bland ungdomar?

Att minska tillgången på alkohol skulle vara ett bra första steg. Det är nog det som skulle göra störst skillnad.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-01-14 08:57
att dom är idioter är väl ganska bevisat, men att man får gå hemma i väntan på fängelse om man inte är en fara för sig själv eller samhället. känns väl inte så konstigt? Alla får inte plats i häktet, och det är en del förberedelser inför intagingen måste ju göras, och det kan ta en tid..
 nu tycker jag iofs att detta räcker för att hävda att det fins risk för antingen deras egna liv, eller för andras vilket borde medföra att de får sitta i häktet.

Rimligt straff? 15år. allt som allt
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-14 09:06

Vi behöver förmodligen inte förlänga de straffintervaller som finns angivna i lagboken, däremot kanske vi kan se över vad vi faktiskt gör med dom. Man brukar alltid vara försiktig med vilken påföljd som ges eftersom man har i åtanke att dessa personer skall komma ut och fungera i samhället igen.

Det finns ingen anledning att bli häktad fram till rättegång om det inte finns särskilda skäl såsom hög flyktrisk o.s.v.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-14 10:58
Fanns ju bilder på vart pojkarna skulle i tidningen. Det var hemskt. Pastellfärgade soffor, hemlagad mat.. Nästan så jag funderar på att slå ihjäl någon myself.
My heart lives in my vagina.
Manager

2008-01-14 11:17
NickeMannen: Att minska tillgången på alkohol skulle vara ett bra första steg. Det är nog det som skulle göra störst skillnad.

Kom igen, tror du verkligen man botar sjukdomen genom att behandla symptomen?
Du tror inte folk kommer berusa sig på andra sätt och få tag på alkohol via andra vägar?

Det enda man kan göra som kommer funka långsiktigt är att ge ungdomarna andra saker att göra än att supa, festa och driva på gatan. Dessutom borde folk bli tvugna att gå en väldigt genomgående utbildning i hur man fostrar barn innan man ens får börja tänka på att skaffa ungar. Ja, jag skyller på föräldrarna.
Redline!

2008-01-14 11:20
det här handlar verkigen inte om straffet.
en 16 åringen som suttit häktad i 4 månader visar väl om något detta.
problemet ligger ju snarare i "vad-fan-gjorde-dom-ute".. skulle jag som s16-17 åringen suttit inspärrad sådär länge och ha 3 år framför mig på hem, ja då skulle jag spenderar min tid med min familj och mina nära, HEMMA.

varför gjorde dessa inte de? farsan plockad och anhållen han med. ja du, där tcykerj ag tydligt man ser problemet.
rika överkloass snorungar som har mycke pengar och lite kärlek, eller förtroende för för och från sin föräldrar

2008-01-14 11:42
Killen anser ju att han är oskyldigt dömd. Men vad jag inte fattar är hur han kan vara så jävla korkad att han inte har självbevarelsedrift nog att förstå att oavsett om han är det eller inte så har dådet i säg väckt så pass mycket känslor att folk är beredda att ta ut sin frustration på honom. Detta borde soc förstå och därför om inte hålla honom i häkte så i alla fall omhänderta honom enligt LVU.

2008-01-14 11:57
lås in dom små krypen
work some magic

2008-01-14 11:59

Detta är ett bevis på att Svenska rättsystemet är ett fucking joke.

Om dem inte reagerar ordentligt på detta så är det nå fel..
Allt detta är så jävla fel. Nu är det dags att göra någonting och ta detta på allvar..

Skit system

DJ

2008-01-14 12:00
Dr.Octagon:

8 av 10 våldsbrott är alkoholrelaterade. Jag vet inte om det ser annorlunda ut för ungdomar än generellt, men det tror jag inte.

Visst har du rätt att det krävs fler alkoholfria mötesplatser och aktiviteter för ungdomar som ett sätt att minska drickande. Jag motsätter mig verkligen inte det.

Likafullt kan man göra mycket genom att minska tillgängligheten, d.v.s. att föräldrar och andra vuxna tar sitt ansvar. Att tillgängligheten påverkar konsumtionen är ju en av de starkast belagda sambanden både bland vuxna och ungdomar. Är alkoholen svår att få tag i eller helt oåtkomlig sups det helt enkelt mindre.

Föräldraansvaret kan inte nog poängteras. Dels så får ungdomar oftast alkohol genom sina föräldrar och dels kan föräldrarnas attityder till alkohol ha stor betydelse.

Min poäng är hur som helst att alkoholen är en väldigt stor faktor och ett stort problem när det gäller våld och att en minskning av supandet leder till mindre våld.

//NickeMannen
I'm back!

2008-01-14 12:08
Th1ef X17
nej om dom får käka vatten och bröd och låsas in i ett rum utan fönster eller annat ljus i 25 år så kommer dom säkert att bli snällare och mer välanpassade individer...

skrämmande att många verkar anse att man är vuxen vid 16 års ålder...och om man ändå bara ska "låsa in dom små krypen" i ett så hemskt och farligt fängelse som möjligt i så många år som möjligt vore det väl vettigare att bara avrätta dom direkt efter rättegången då något hopp om rehabilitering uppenbarligen inte existerar i det här fallet. för det kan alla proffstyckare utan egentlig insyn i fallet och personerna som är inblandade avgöra. jajjemän. skjut alla ungdomsbrottslingar. sieg heil.

2008-01-14 12:09
Dr.Octagon: Word på den. Skönt att du skrev det så jag slapp! =)

Dessutom vore en mer avslappnad inställning till alkohol nog en bättre lösning, och det tror jag knappast vi lyckas med då vi låser in den ännu hårdare. Varför vill vi göra det olydigt och spännande att dricka?

Jag tycker inte att de ska få hårdare straff bara för att just deras fall råkat uppmärksammas i media.

Precis!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-14 12:12
välkommen till sverige ..

DJ

2008-01-14 12:53
Askin:

"Dessutom vore en mer avslappnad inställning till alkohol nog en bättre lösning, och det tror jag knappast vi lyckas med då vi låser in den ännu hårdare. Varför vill vi göra det olydigt och spännande att dricka?"

Vad menar du med "en mer avslappnad inställning till alkohol"?

Om vi bortser från vad du tror och fokuserar lite mer på vad vi vet, så är visar all forskning att tillåtande attityder och mer tillgänglighet leder till mer drickande bland ungdomar.

Nåväl, nu är vi lite OT.

//NickeMannen
I'm back!

2008-01-14 13:24
Nej, alla som har tagit ett liv på ett sådant våldsamt sätt ska ha hårdare straff vare sig media dissukterar det eller inte.

Men i det här fallet får dem lindrigare staff pga. att dem är 16. När man är 16 vet man inte då att man inte ska sparka sönder huvudet på en annan människa, därför ska dem ha ett längre fängelse staff.
Omae wa jowai

2008-01-14 13:29
Men vad är det med er?

Klart man vet att det är fel att sparka folk när man är 16, vad vill ni komma med det? Vill ni avskaffa straffrabatten för minderåriga? Var EXAKT går gränsen för när man inte längre "vet" vad som är fel? Domstolar behöver regler, det kan inte vara helt godtyckligt.

Som Demento säger, vatten och bröd skulle inte göra saken bättre för någon, allra minst vi som ska leva i samma samhälle som dem när de kommer ut.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-14 13:30
Förresten finns det väl inget mer svenskt än att klaga på Sveriges rättssystem när det kommer till rättsfall man inte har en susning om vad som skett i egentligen.

2008-01-14 13:44
hoppas någon tar sitt förnuft till fånga och avrättar allihopa.

2008-01-14 14:17

Jag ser inte hur varken de eller samhället skulle bli bättre
med livstidsstraff eller dödsstraff.

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2008-01-14 14:22
Muhjmathil_Ahmd X19

vi slipper se de små glinen på många år och de kan inte ställa till med mer djävulskap om de sitter inne på livstid.

dödsstraffet är fel i alla avseenden.

sen tycker jag att om de är män nog att sparka ihjäl en forsvarslös grabb så är de män nog också att sitta på kumlaanstalten tillsammans med de andra mördarna.

2008-01-14 14:26

ok, men vafan ska fängelser och anstalter benämnas "bestraffning" om man inte lika gärna kan låsa in dom på vatten och bröd med kedja runt fotleden? fängelser är väl sista stället man ska dalta med folk på? Hur kan man tro att nån "puss-på-kinden"-mentalitet ska stävja brottsligheten i sverige när fängelserna ser ut som ett jävla B&B? Sveriges psykavdelningar har ju fan värre standard!

Vad gäller alkoholen tror jag att även om alkoholen är en klar faktor till brottslighet och att det måste bearbetas så kvittar det hur tillgängligt det är. Vill man ha sprit i 14-årsåldern (när man har noll tillgång enligt lagen) så har man oftast inga problem att få tag på det, och minskad tillgång=större efterfrågan.

Då tror jag mer på att den mediala bilden av alkohol som något exklusivt och obligatoriskt för att ha roligt på en fest måste skärpas. När man på primetime-tv visar hur carolina gynning super sig redlös och sen knullar live på tv, för att sedan vara programledare för Idol så får man ett rätt tveksamt intryck bara där.
I Sverige får man som offentlig person supa som en gris och slåss på barer utan att nån märkvärdig medial uppmärksamhet, och där tycker jag att media borde ta sitt ansvar för att visa verkligheten. Tyvärr är det väl så att dom tjänar för mycket pengar på sprit-romantik, och så länge ungdomarna tycker alkohol är coolt blir ekvationen kändisar+framgång+kul=Koskenkorva.

Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-01-14 14:32
men sen kan man ju faktiskt tnäka dig in i deras situation också att dom kanske verkligen hade blivit kallade för det och hottade så varför inte smälla på dom ska "sticka ut deras ögon" om det nu var så det gick till..

2008-01-14 14:36
Roni
varför hålla på och dalta med människor överhuvudtaget? varför inte slå sina barn på käften varje gång dom gör något moraliskt förkasligt? det funkar ju för stunden...problem solved!

2008-01-14 14:53
Demento P21
konstig jämförelse, pratar vi om att bestraffa för ett begått brott eller begå ett brott för att bestraffa?

2008-01-14 14:58
Roni
vi pratar väl om hård bestraffning? varför är det konstigt? om samhället bör använda så hårda straff som möjligt för att stävja ett brottsligt beteende är det väl inte mer än rätt att varje förälder gör detsamma...

2008-01-14 15:09
När försvann ordet "straff" ur ordboken och ersattes med "behandling"? Båda två är viktiga men nu för tiden verkar det som att folk bara ska behandlas, för det är ju synd om dom...
En idé kan ju vara att åtminstone folk som har begått våldsbrott ska sitta häktade fram till fängelsevistelse.

2008-01-14 15:10

Grejen är att jag tycker det är en stor skillnad mellan att en privatperson uppfostrar sitt barn som han har ansvar för och ska beskydda i alla anseenden, och en mördare som ska ha lärt sig om moral för länge sedan som blir bestraffad för att ha mördat en människa.
Jag är inte för piskrapp som bestraffningsmetod heller.
Om jag ändå ska försöka möta dig någonstans så kan jag inte göra det bättre än så här;Ingen klagar när en mamma skickar upp sitt barn på sitt rum för att ha varit olydig, och vad motsvarar bestraffningen på ett barn som blir fast på rummet för att ha målat med kritor på soffbordet för en person som sparkat ihjäl en person och orsakat obeskrivligt mycket mer smärta för obeskrivligt mycket mer personer än en mamma med ett skitigt vardagsrumsbord?

2008-01-14 15:12
inlägget ovan riktat till Demento

2008-01-14 15:21
Jag tycker hela den här saken är sorgligt uppmärksammad... Synd att han dog, ja, men hade Mohammed, 16, i Rinkeby blivit misshandlad till döds så hade han kanske fått en sida i tidningen sen hade det varit glömt...

Patetiskt.

Pengar = press.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-01-14 15:23
hade det varit mohammed 16 i rinkeby som sparkat ihjäl någon hade han inte släppts ut på stadens gator.

2008-01-14 15:26
Wassenius:

En idé kan ju vara att du lägger märke till att förövarna i det här fallet var minderåriga. Ordet straff har inte "försvunnit" för att man inte sätter minderåriga på kåken.

Roni:

Meningen med fängelser är ju inte att miljön ska vara så skabbig som möjligt, utan att fångarna ska avskiljas från samhället (bl a). Om du nu tycker att det är sån semester att inte få röra sig fritt är det ju bara att begå ett lagom grovt brott så är du inne på Bed & Breakfast som du själv uttryckte det.

2008-01-14 15:26
kontrast&medoria:

Tror tyvärr ni har rätt bägge två.

2008-01-14 15:27
medoria
Sant det också...

Men det är annorlunda när det är "välanpassade ungdomar i innerstaden" som det gäller..

2008-01-14 15:28
Kontrast P23
Å andra sidan får man väl vara glad att någon händelse överhuvudtaget förde ämnet till diskussion. Medlet förringar ju inte syftet.

2008-01-14 15:33
Roni
Jo, men det var ju alldeles för sent, nåt skulle hänt för 20 år sedan...

2008-01-14 15:39
Wassenius P22
poängen är väl att det inte är någon vits med att straffa någon för straffets skull, det är ju hela tiden konsekvenserna av straffet/behandlingen som är det väsentliga...om straffet leder till en fortsatt brottslig bana med omkostnader för samhället för såväl brotten i sig som kommande fängelsestraff så är det väl ändå jävligt kontraproduktivt?

Roni
jamen om mördaren hade bestraffats ordentligt vid första tecken på kriminellt beteende, förslagsvis av föräldrarna, så hade ju inget mord begåtts till att börja med. min poäng är den att en hård bestraffning inte nödvändigtvis är bra i det långa loppet eftersom människor sällan utvecklas till bättre individer av att berövas sin värdighet och behandlas riktigt illa.

Ingen klagar när en mamma skickar upp sitt barn på sitt rum för att ha varit olydig

nej men folk skulle förmodligen klaga på en mamma som skickar upp sitt barn på rummet i 25 år...misstänker att det barnet skulle ha blivit en precis lika lydig och normal individ som en ungdomsbrottsling som blir inlåst på kåken i 25 år för att sedan släppas ut bland vanligt folk igen

2008-01-14 15:40
Refused P27
Meningen med fängelser har jag inte alls upplevt enbart är för att säkra svenska gator från förövare. Då tar man ju ännu mindre fokus på vad förövaren gör när han väl kommer ut på gatorna. Om även de värsta brottsliga handlingar får en sån klen konsekvens som ett par obetydliga års frihetsberövning, så är det föga förvånande att många anser det som en ganska världslig sak.

Inte kan du veta hur jag spelar på den kriminella sidan heller, jag kan för allt du vet göra en massa kriminell verksamhet, där svenskt fängelse som den värsta konsekvens inte är tillräckligt avskräckande. Finns dom dessutom en hel del som har det värre ställt än vad jag har och ännu mindre att förlora.

2008-01-14 15:41
finns *dom

*nog
Groupie

2008-01-14 15:53

jag trodde att det var allmänt känt att ju hårdare straff man har inte minskar kriminaliteten

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-01-14 15:54
Roni:

Då tar man ju ännu mindre fokus på vad förövaren gör när han väl kommer ut på gatorna.

Du menar att om man kör på vatten&bröd-stilen så har man mer långsiktigt fokus? Jag skulle tvärtom säga att mer kraft på rehab är långsiktigt.

Om även de värsta brottsliga handlingar får en sån klen konsekvens som ett par obetydliga års frihetsberövning, så är det föga förvånande att många anser det som en ganska världslig sak.

Jag har som sagt ingen aning om vad du gjort och inte gjort, men jag har mycket svårt att tro att du suttit inne nån längre tid som du uttrycker dig. Det spelar ingen roll hur fattig man är, ett par år av ens liv är ingen "obetydlig" förlust.

2008-01-14 15:55
Ripoff:

Beror ju på brottstyp, men spontana våldsdåd som de här lär inte minska av hårdare straff, nej.

2008-01-14 15:59
Kontrast P23
sant, men bättre att va nöjd att det händer överhuvudtaget än att vara arg att det kommer sent.

Demento P21

För mig ska en felaktig handling ha en konsekvens. 
Du skulle inte vilja dalta med en snubbe som våldtagit din flickvän, dom flestas första tanke är väl att skära bollarna av honom. När man väl kommit till insikten att hämnd inte löser nåt, kommer det ändå sticka i ögonen av insikten att våldtäktsmannen ligger och röker gås i nån soffa och kommer vara ute inom ett år.
Som nån sa tidigare, är man big boy nog att begå mord är man big boy nog att ta ett straff för det. Sen kan man behandla personen under tiden, men jag tycker ändå att en bestraffning är en konsekvens och inte en läxa, för en sån enkel sak borde vem som helst kunna lista ut.

2008-01-14 16:06
gah, har bråttom hem nu så får försöka vara kortfattad.

Refused P27

Nej, ärligt talat har jag inte suttit inne alls! Har däremot vänner som suttit inne och uppvisar en sådan attityd mot fängelser, så som alla andra bygger jag mina åsikter på mina erfarenheter!

Sen vill jag fortsätta understryka att strafftid och hårdhet på straff kanske inte är så rehabiliterande men jag tycker inte att fängelser är en rehabklinik, sånt kan skötas parallellt.

2008-01-14 17:10
Demento P21 jag röstar för att de åker in på sluten anstalt för mentalt störda. Så kan de sitta och tänka på hur mysigt det är att sparka folk i huvudet tills de dör. Min egna hypotes är att ungjävlarna har ett förstört psyke och det kan inte lagas på en lekskola.
My heart lives in my vagina.

2008-01-14 17:20
På ett sätt förstår jag väl dem, hej och hå, deras 16-åringa liv kommer hädanefter alltid vara präglat av att de är dömda mördare redan i tonåren (skiter i vad de dömdes för, allmänheten betraktar det som mord) och visst kan man gissa att de känner ganska mkt frustration och dra-åt-helvete-med-allt av en sån sak...

Men samtidigt, vilka jävla idioter som ändå agerar såhär. Det lilla förtroende hos nära och kära de har kvar lär täras på ytterliggare. Rättsamhället ser ju inte heller helt blint på upprepande våldsbrott, så om deras liv var kasst innan så.... ja. De kan gott ha det, men trist för deras skull (och drabbade osv. yadda yadda) att det skulle gå såhär. Min första tanke när jag hörde om Riccardo på radion var att visst , en snubbe dog - men 4(?) andra förstörde sina liv och måste leva med det. 5 liv åt spillo, tack för det!

Bespara mig bara från Aftonbladetkampnjerna och den där 15åriga snorungen som förmodligen aldrig fått en käftsmäll.

2008-01-14 17:42
Skulle inte förvåna mig om bruden och hennes 2 killkompisar stötte ihop med killarna och börja tjaffsa. Sen knuffa han ena till tjejen och hon anmäler det som misshandel.

2008-01-14 17:53
Roni
att bli inlåst och fråntas möjligheten att leva ditt liv som du vill, umgänge med dina vänner och din familj är alltså ingen konsekvens? eller straff?
Du skulle inte vilja dalta med en snubbe som våldtagit din flickvän
hah...väntade bara på att du skulle ta upp något sånt. nej naturligtvis skulle jag inte vilja det (förmodligen skulle jag vilja döda honom), men om vi byggde vårt samhälle på vad offret och offrets anhöriga vill så skulle det sluta i barbariska och i slutändan dåliga straff. öga för öga är inget som jag anser ska ligga till grund för det svenska rättssamhället iaf. hårdare straff är inte bättre straff, vad är poängen med straffet om konsekvenserna blir negativa för alla?

Th1ef X17
du är en typisk svenssonbarbar...så fort något fall får tillräckligt med medial uppmärksamhet för att du ska känna dig illa berörd så åker allt vett rakt ut genom fönstret och reptilhjärnan tar över...

2008-01-14 18:36
Dom vart väll inte häktade utan anhållna och sedan släppta vid häktningsförhandlingarna?

Det är fan tragiskt att folk grundar alla sina åsikter på vad massmedia skriver. Har ni ens medverkat vid häktningsförhandlingarna eller läst polisanmälan?
.........................