Auro: Du som är moderator borde veta att man ska läsa det som skrivs efter ett visst inlägg också.
•pave paradise•
Sedan om en akademiker skrivt ut det på Wik eller inte spelar ingen roll? Bakom skärmen förlorar man sin titel och alla är idioter? Om en akademiker skriver på whoa så kan ju jag inte gärna hänvisa till detta i en uppsats. Samma sak gäller på wikipedia, förutsatt att de inte har 100 procent kontroll över all information som kommer in där hela tiden.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Sen angående Wikipedia så är det mer en personlig åsikt då Wikipedia är en vanlig användardriven källa som vem som helst kan ändra: Ja, innan wikipedia blev stort var det nog inte många som trodde att ett sådant system skulle fungera. I dagsläget förstår jag inte riktigt den benhårda skepsisen.därför ska den sidan tas lika seriöst i dessa sammanhang som historierna man hör från A-lagarna på Söder. Träffar du på många A-lagare som lämnar ut källor till sina motståndare, så du kan kolla upp sanningshalten?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Swagman: Punkt 1: Det har jag fått lära mig av lärarna på Lunds Universitet, ta det med dem. Punkt 2: Japp. Så, var vi klara här?
•pave paradise•
lhabia X0 : Det var ett sarkastiskt påstående i frågeform... Jag är duktig ljudtekniker och är därför moderator i ett av forumen, jag är fortfarande dödlig, vad du har för anledning vet jag inte? Folk verkar säga rätt olika, är det okey eller inte att anväda WIK som källa om man skriver ut den?
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Auro: Alright. Nej, enbart Wikipedia som källa är inte ok.
•pave paradise•
När jag gick i skolan var det tom okey att använda Google som källa?
"Motståndare" skulle vara "påståenden", inte så snarlika ord kanske, men jag gör så gott jag kan. lhabia X0 , du lyckades övertyga mig, wiki är skit. Samtidigt slapp du undan all form av självreflektion, lysande! Det kan vara ruggit jobbigt att backa från tidigare uttalanden, har jag hört.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Ignorera mitt senaste, tänkta lite fel nu!
Att man får använda eller någonsin fått använda google som källa har jag mycket svårt att tro. Google är väl endast en sökmotor för andra sidor och kan väl därför knappast ses som källan till informationen man använder.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
swagman: Vad ska jag backa om liksom? Försök använda en whoa-tråd som källa någon gång så får du se hur bra det går. Enbart Wikipedia har lika mycket kredibilitet som en whoa-tråd på högre instanser och väldigt många av de bättre gymnasieskolorna i Stockholm. Jag känner att jag lika gärna skulle kunna tro på en A-lagare, och vill jag kolla min källa så frågar jag "Är det här verkligen sant?". Väldigt enkelt.
•pave paradise•
Det som lhabia säger om att kredabiliteten hos en a-lagare är lika stor som den hos wikipedia stämmer helt och hållet när man talar om högre akademiska instanser såsom universitet och högskolor. En gymnasieskola som vill förbereda sina studenter för den akademiska världen torde tillämpa samma metoder och regler. Därmed inte sagt att du ska ta en a-lagares ord som lika trovärdigt som wikipedias i mindre seriösa sammanhang.
Google är väl endast en sökmotor för andra sidor och kan väl därför knappast ses som källan till informationen man använder. Haha, som att endast skriva "Böcker" i litteraturförteckningen :)
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Ahhh! Då har vi hamnat i brännugnen där vi inte bakar annat än, just det gott folk, MORALKAKOR!
/Este G -In Yo Area
Skulle nog chansa på dödsstraff! Nä men de kommer inte hända någonting, hon har ju anledning till varför hon tog de?? För att de inte gick att omformulera. Blir de något annat konstigt så tycker jag att hon verkligen ska prata med läraren!!
Moderator
2008-01-06 11:52
Vad jag har hört så är det polisanmälan och avstängning som gäller. Fast när kopierade ett helt arbete från första träffen på google i engelska a i gymnasiet på det sista stora arbetet så fick jag ändå mvg. Lät den sista meningen vettig öht?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
alla plagierar, somliga torskar själv gled jag igenom gymnasiet på en räkmacka, klippte o klistra från nätet, ändrade några ord, uppgav lite källor o så va VG i hamn. Snittade 15,1 allt som allt och då pluggade jag typ aldrig hemma(kanske hände max 10 gånger på 3 år!), gjorde arbeten på raster/lektioner. Tyckte alltid de va lika kul o se foolsen i NV-klasserna komma med sina "uppsatser" som dem suttit o skrivit på hela helgen, jag tyckte inte gymnasietiden gick ut på att man skulle sitta o plugga på helgerna. Sen att jag e hyfsat smart och har lätt för o lära e en annan sak, hade väl gått åt helvete om ja inte haft den egenskapen...
Min bild är... för mycket naket kanske?
Jag förstår inte varför man skulle plagiera en torsk, fiskar brukar inte ha så vettiga betyg i skolan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
*budumDISCH!!!*
•pave paradise•
Skulle nog inte använda wiki som källa själv. tror inte det skulle tas väl emot :) men man kan ju titta på vad wiki använder för källor och kolla upp dessa istället.. då slipper man kruxet.. att fuska på gymnasiet känns mer regel än undantag.. vem fan orkar skriva en bokredovisning för hundraförtielfte gången.
cry me a river! --> thcrew
Ja men va fan, det är ju gymnasiet. En polare från en parallelklass råkade ut för pretty much samma sak. Det blev nåt möte där han fick förklara sig, en liten varning sen fick han göra om arbetet. Hade ju varit annorlunda om det vart högskola..
"I lay chicks like mother goose"
Min kompis råkade ut för exakt samma sak, det var i hennes projektarbete. Hon fick IG på projektarbetet och fick gå och prata med rektorn tillsammans med läraren som hade rättat hennes arbete. Hon blev typ behandlad som skit verkligen, för det blev värsta grejen... men förhoppningsvis så går ni på en bättre skola än fuckade Polhemskolan. Iallafall, det som kan hända är att hon får IG på arbetet, hennes betyg blir sänkt och hon kan få en rektorsvarning... som jag tror iofs inte spelar någon större roll på sånna större offentliga skolor. Om det är sån ni går på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare
2008-01-07 03:22
det är olika från skola till skola, i min gymnasieskola kan man bli avstängd kopierar rakt av. sen kan man bli avstäng om man tankar en mp3 på skolans datorer :)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
True story: Jag och en polare ertappades med att fuska på ett spanska prov. Han är svensk jag är utländsk (viktig detalj). Lärarinnan är bombsäker på att nu har hon oss äntligen fast, vill verkligen suga ut all njutning hon kan få av att sätta dit oss, så innan hon kontaktar rektorn tar hon in oss 2 för att tala med oss. Vi blånekar givetvis, men märker att vi inte kommer nånvart, så jag drar fram mitt ess i ärmen och börjar blöda ut mitt hjärta på katedern om att svartskallar har det så jävla svårt i Sverige. Kärringen köper skiten och vi knyter ett andligt band för livet, från hennes sida. Det var enda gången jag någonsin ertappades med att fuska, fast jag fuskade sönder gymnasietiden. Helt meningslöst att "skryta" om det, men jag tycker om att skrubba mina 19,8 i ansiktet på moraltanter som Candide. Om det är gratis att hjälpa andra är det helt förkastligt att låta bli.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Haha, en klasspolare körde en ctrl + c, ctrl + v på en uppsats i tvåan. Han belönades med ett IG- och en kämpig termin. :)
word
_Bajsaren: Pinsamt att någon som gör så kan få 19,8 i min mening. Skäms.
•pave paradise•
Skivsamlare
2008-01-07 09:43
Hela min tid på gymnasiet så kopierade jag större delen från wiki. Antar att jag hade slappa lärare. Love media ;) word :P
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Bajsaren: Haha fyfan va skönt, moraliskt förkastligt men skönt ändå. Känns som jag säkert skrev saker utan att hänvisa till källa i framför allt mindre arbeten i gymnasiet men kanske bara är inbillning. Aldrig nån som sa något iaf.
Jag vill inte vara någon moraltant eller kräva hårdare straff för fuskare. Visst har man försökt fuska någon gång under skoltiden, även om det varit små oskyldiga grejer som ytterst sällan gett resultat och i såna fall har det oftast varit jag som hjälpt någon annan. Plagierat medvetet har jag aldrig gjort, men det finns säkert många gamla arbeten från högstadiet och gymnasiet som inte skulle ha ansetts tillräckligt självständiga från källan om jag lämnat in dem på universitetet. Fast det är ju inte plagiat och någon skillnad måste det ju vara mellan gymnasium och universitet. Min poäng är i alla fall att det är lite skrämmande att läsa den här tråden om tillståndet på gymnasiet. Uppenbarligen är lärarna antingen för slappa eller värdelösa om den som plagierar får bra betyg. Att komma undan med sånt har man heller ingen större nytta av som elev, eftersom man inte utvecklas och lär sig hur det ska göras. Jag är väldigt glad att jag hade en lärare i samhälle och historia som väldigt tydligt lärde ut och krävde källhänvisningar för annars hade det varit betydligt kämpigare i början på mina universitetsstudier. I ett enskilt fall, som cissors, beror det förstås på omständigheterna. Även den bäste kan råka ut för att en fotnot faller bort, glöms bort eller skrivs på fel sätt. Om det inte varit ett medvetet försök att fuska, så bör "straffet" inte vara så hårt om uppsatsen i övrigt är bra. Det beror också på hur viktigt stycket var, hur långt, vad det handlade om, etc. vilket gör det ännu svårare att säga något utan att ha sett uppsatsen. Vad gäller Wikipedia som källa så tycker jag att man ska vara restriktiv med att godkänna det. Enda anledningen att använda Wikipedia som källa är lathet och även om kraven är mindre på gymnasiet så känns det dumt att lära ut ett felbeteende istället för att hjälpa folk att hitta bättre källor. Allt som står på Wikipedia går att hitta någon annanstans, som man istället bör använda som källa. Och om något som står på Wikipedia inte kan hittas någon annanstans bör man nog inte heller använda det. :) Grundläggande för all användning av källor är för övrigt att det alltid är bättre att komma sånära ursprungskällan som möjligt. Kraven för detta är naturligtvis inte så höga på gymnasiet, men att ha den tanken med sig är nog ändå alltid bra. Sedan är Wikipedia naturligtvis ett underbart verktyg som jag använder varje dag. Det är bra för att få överblick över ett ämne eller vill få ledtrådar till var man ska söka vidare. Om man på grund av tidspress omöjligen kan hitta en annan källa än Wikipedia tycker jag väl möjligen att det är bättre att ange Wikipedia än inget alls, men det är ju i nödfall i så fall. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Fuska alltid i skolan! Fusk FTW! Go go power rangers!
b0b0b0b0
_Bajsaren P7 Jag bryr mig inte om du så har 20.0 i slutbetyg. Faktumet att du inte förtjänade det och alltså inte kan ta cred för det kvarstår ju. Jag kan vinna ett maraton genom att ta taxi halva vägen men jag kommer ju aldrig att personligen känna att det var bra gjort. Att du nu är dum nog att kunna lura dig själv förtjänar inget annat än min medömkan för dig som lägre varelse.
visserligen är det "bara" gymnasiet men att använda sig av wikipedia (vad jag vet får man itne använda sig av wikipedia som källa överhuvudtaget på de mer seriösa utbildningarna på Lunds universitet) och inte hänvisa är lite väl magstarkt. som alla sagt innan så är det bara att citera sig ur problematiska fällor. detta är inte svårt och tar ingen tid alls. för övrigt så är bestraffningen upp till gymnasieskolans egen policy och detta gör allting sjukt snedvridet. jag pratade idag med en klasskamrat som sa att dom varken behövde eller fick lära sig källhänvisa på deras gymnasie (media i vellinge kommun) detta gjorde mig fly jävla förbannad och jag tycker att kan man inte sånt har mn tyvärr spillt 3 år av sitt liv på fakta som kan vara helt påhittade eller bara delvis sanna.
gurrl jag gick på polhemskolan och det känns skönt att veta att en skola tar i med hårdhandskarna. har man så mycket tid som man har med ett projektarbete ska man fan kunna redovisa sina källor på ett korrekt sätt. vad jag vet så lärde lärarna på polhem ut exakt hur man använde sig av källor (vilket som sagt kan skilja sig betydligt från skola till skola, och lärare till lärare) och kan man då under en halv termin inte klara av det så tycker jag itne man förtjänar ett godkänt. Med så mycket tid är inte det något man "råkar ut för"Bajsaren grattis du drog fram "blattegrejen" och kom undan från ditt fusk. skönt att se att sånt funkar då kan man ju rättfärdiga alla andra "blattemyter" också. sånt gör mig förbannad folk som du som kan gnälla över hur svårt det är att vara blatte och att du inte blir rättvist behandlade och sen beter sig på det sättet. big up till alla smarta blattar som inte håller på som du.
mike_ P22 När jag säger att hon blev behandlad som skit så syftar jag på att läraren berättade det för hela klassen, frös ut henne, anklagade hennes pappa för att han hade hotat henne när han hade ringt och klagat på hennes beteende. Om du tycker det är ok, så fine, men det gör iallafall inte jag. Som sagt , fuck Polhemskolan
jag har inte berömt läraren som självklart inte ska behandla eleven på det viset. och det är inte OK såklart. dock tycker jag man kan dela ut ett ig på fuskgrunderna, när det gäller ett arbete som ska motsvara en hel kurs.
gurrl dessutom underlättar det om du skriver på vilket sätt hon blev behandlad som skit, vilket du gjorde när du kritiserade mig och inte när du postade inlägget. att läsa in att jag tycker det är ok när en lärare behandlar en elev på det sättet (som du senare beskriver) tycker jag är konstigt. om du inte nämner omständigheter kan du inte gärna räkna med att du gör dig förstådd.
Candide, ihabia, mike_ enjoying the good life. Synd att ni var för dumma för att fuska. Kan tillägga som parantes att jag skrev att det var förkastligt att inte hjälpa andra när det är gratis för en själv, jag har alltså fuskat, men inte för egen vinning. Sen att jag sa att jag har 19,8 verkar helt orelevant eftersom jag inte skrev att min poäng var att fusk kommer från båda håll, både den som tar emot och ger. Så ja, jag är en fuskare med bra betyg, mycket slit, mycket intelligens och med huvudet högt. Mike_ Snälla gå kamma dig, det är väl snarare lärarinnan otroliga ignorans jag spelar på än min egen dumhet. Dont hate the player, hate the game ;)
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Synd att ni var för dumma för att fuska. Ja för det är ju uppenbart en brist på intelligens som hindrar folk från att fuska. Helt klart. Ok, jag är inte så mkt för moralkakor men det där är ju bara sorgligt haha
"I lay chicks like mother goose"
"jag har alltså fuskat, men inte för egen vinning "? Så de betyg du fick hade du pluggat dig till m.a.o.? cissor - Hur mycket av uppsatsen var det du hade kopierat utan källa? Det känns som att om det är en liten del (typ 5% av 5 sidor) så borde det inte bli för stort straff. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Ja, vi var för dumma för att fuska... Oh. My. Fucking. God...
•pave paradise•
mike_ P22 Gick inte in på varför hon blev behandlad som skit eftersom det inte var det tråden handlade om, bara nämnde det. Men nä det är klart att du inte riktigt förstod vad det var jag menade eftersom jag inte nämnde det. Jag tyckte iallafall Polhemskolan var en kass skola, för man hade ingen som helst relation med sina lärare, min religionslärare visste inte vad jag hette i slutet av terminen när vi skulle ha betygssnack, typ rätt kasst, skolan har mycket högre krav på eleverna än andra skolor ( enligt mig då för höga krav, speciellt på projektarbetet ), vissa av lärarna som blivit anställda den senaste tiden har pyskiska problem rent ut sagt, och skolan överlag är bara så enormt tråkig och opersonlig.
gurrl aight åsikten om skolan kan jag inte göra mycket åt. man upplever saker olika. bajsaren du borde ändra det till för smart för att fuska, oftast är det nämligen så. Fö. fortsätt droppa blattebomben så lär det gå bra för dig i livet.
Nej som sagt det är väl få lärare som ens på gymnasiet godkänner wikipedia. Ja menar jag har själv gjort ändringar på Wikipedia. Så som vissa saker under Kategorin "Pejorativa politiska termer. Samt lagt till Pierre Schori under kända personer med anknytning till Norrköping. Och nu så är ju iofs det jag gjort korrekt, men vilket spån som hellst kan gå in och skriva vad som hellst. Vilket man väldigt tydligt ser om man läser diskussionerna bakom artiklarna.
DIF!
jag har gjort såhära genom stor del av min skoltid. åkt dit en gång i8an och då var det bara ett kort samtal med lärare som sa att jag får IG på uppgiften. Vänta dig inte att hon placeras på hall
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
bajsaren, hade du fixat irrelevant kanske du haft 19.9!
cry me a river! --> thcrew
önskar ma ntagit skolan på mer allvar:) fast svårt med oseriösa lärare, gjrode inget projektarbete i 3an, skrev ingen loggbok eller nåt och fick G i projektarbete.. lika högt som många hårt slitande klasskamrater:P
mabande Nja, inte nödvändigtvis. Vissa saker kunde jag redan osv. ihabia, ms_kiprono Haha, var det allt ni reagera på? Joda Tänkte på det efteråt, doh!
ihabia Spela du inte över bara liiite?
Antingen är läraren snäll och har överseende med att din tjej i all hast råkade glömma sina källhänvisningar. Eller så är läraren den raka definitionen av en bitch. Så jävla illa ska det inte vara för att man har lite bråttom att få in ett jävla arbete. Själv lämnade jag in mitt slutarbete i Psykologi A nåra dar försent.. men fick iallafall VG+ på skiten. Å andra sidan sökte jag aldrig på internet och slapp därmed lämna källhänvisningar på arbetet.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
_bajsaren: Du är pinsam. Det är såna som dig som gör att rasismen aldrig dör ut.
•pave paradise•