I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Plagiat i Gymnasiet, straff?

Övrigt - Blandat

2008-01-05 15:26

Plagiat i Gymnasiet, straff?

Ja hej, nu skriver jag för min flickväns räkning, men iallafall, så här är det:

Hon (och jag) går 3e året på Gymnasiet, och nu precis innan jul så skrev hon och lämnade in ett arbete i Psykologi. Grejen är den att hon tog vissa saker från Wikipedia utan att hänvisa till källan. Det var inte några stora saker, utan mer saker som inte går att omformulera. Det var t.ex. någon känd Psykolog's regler han skrivit om människan beetende, typ 4 meningar.

Men så skrev hennes lärare nu att han ansåg att det var plagiat, och att han skulle ta upp det med rektorn. Det står inget om det här i vår skolas policy eller regler och ingen lärare har informerat om det här.

Så nu är frågan, vad kan hända liksom? va ere för straff vi pratar om ifall det blir ngt mer än tillsägelse? Någon som råkat ut för liknande?

Tack på förhand!

2008-01-05 15:30
Jag tror inte hon får något straff, hon kommer antagligen få gå på ett möte. Och då säger hon att hon inte visste hur hon skulle omformulera det hela och att hon sedan glömde hänvisa till källan.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2008-01-05 15:37
Visst, gymnasiet kan man komma undan med sånt här skit. Personligen tycker jag att minst underkänt i kursen utan chans att göra om den vore på sin plats, om inte en kortare avstängning från skolan. Kan man inte klara av det utan att fuska så hör man inte hemma i en akademisk miljö, vidrigt.

Jag tror att det enda som kommer att hända här är att hon får underkänt på just det här momentet, vilket hon verkligen förtjänar. Hur svårt är det att uppge källa när man citerar?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-01-05 15:41
candide P25
Det var för fan ett kort stycke som inte går att omformulera, testa att gå gymnasiet så märker du att det kan va svårt ibland

Moderator

2008-01-05 15:44
men då citerar man, är noga med att det är andras ord och uppger en korrekt källa.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-01-05 15:45
Rastasite P18

Ja, gymnasiet är verkligen svårt. Oerhört svårt måste jag medge.

Att man inte kan omformulera det är ju en rent idiotisk ursäkt. Hur svårt kan det vara? Finns det inga andra ord för att beskriva det? Om det nu vore så, varför inte bara skriva det som ett citat och uppge källa istället för att fuska och stjäla någon annans intellektuella egendom för att försöka få den läst som sin egen?

Visst är det litet men det försvarar inte fusk.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-01-05 15:45
Ja precis, vi vet nog alla hur man SKA göra, men nu var det bråttom innan julen, och hon missade det, nu till frågan, har ni några erfarenheter?

2008-01-05 15:46
ja.. min kompis gjorde samma sak och fick ig i hela kursen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 15:48
Inom univeritetsvärlden blir man avstängd vid fusk. Är det så här litet så blir man nog bara underkänd på kursen.

I gymnasiet är allt lite mer gulligull. Jag skulle tro att hon antingen får underkänt på det här momentet alternativt att hon får skriva ett extra arbete eller nåt.

2008-01-05 15:50
candide, du är rätt pluggig va?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 15:52
chana_masala P19

Hehe, kan inte säga att jag misstrivs i skolan. Är 25 år gammal och har gått i skolan i snart 18 år. Har 5 år kvar innan jag är klar. Älskar att plugga. Så det upprör mig lite när folk stjäl intellektuell egendom för att lättare klara av saker.

2008-01-05 15:57
candide. hehe var så jag trodde. Blir sur när jag läser det du skriver, vet inte varför, kanske för att jag skulle vilja ha en sådan motivation själv. 

2008-01-05 15:57
Gymnasiet går ju ut på att hustla.. göra så lite som möjligt och ändå få så bra betyg som man kan. Att sno citat är kanske lite klantigt. Men om det är nåt jag lärt mig så är det att språket är viktigare än innehållet. Jag kunde skriva sånt struntprat på mina uppsatser, men formulerade mig snyggt och fick bra betyg.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-05 16:22
ord som psykologer själva har myntat är svåra att sätta andra ord på. genital, latent, oral, anal, fallisk... Det handlar inte om att jag ville låta smartare, utan mer att jag inte visste hur jag skulle omformulera ord som var myntade av psykologen, ord som skulle förklara teorierna bättre. Jag är inte emot att straffa fuskare på ett hårt sätt, jag säger bara att skolan borde vart mer tydlig på linjerna, för dem har inte sagt någonting om vart den går, att man måste vara noga med att skriva ner ALLA källor. Dessutom, jag är inte en person som gärna "fuskar lite" för att göra det lättare för mig själv, jag kämpar verkligen för mina betyg för att jag tycker att det är roligt att plugga, och jag förstår inte varför rektorn ska vara inblandad i detta, och hur de kan förvänta sig speciellt av treorna att de ska veta vart gränserna går när det inte står någonstans, och när det inte är någon som har sagt något, går det verkligen att förvänta sig sånt av eleverna då?

2008-01-05 16:36
"jag säger bara att skolan borde vart mer tydlig på linjerna, för de har inte sagt någonting om vart den går, att man måste vara noga med att skriva ner ALLA källor"

om man inte ska skriva ALLA källor, vilka ska man då välja..?  tycker det verkar relativt självklart att hänvisa till alla de källor man använt sig av.

nu kanske ni aldrig har fått lära er det, det kan jag inte motstrida, men det låter konstigt att en lärare på i trean på gymnasiet inte har poängterat att källhänvisning är viktigt. kanske tog han/hon det för givet att det är nåt man typ lär sig i högstadiet eller åtminstone i A-kursen i svenska på gymnasiet. om inte annat så kommer ni lära er det på högskola om ni väljer att plugga vidare.. där är det stenhårt på referenser.

tror inte det blir så stora konsekvenser dock, ren gissning, men tror hon blir underkänd på detta moment, men enligt min åsikt borde hon få chans att "göra om, göra rätt".

hoppas det löser sig iaf. piiiiz
- verlaat het lichaam en verlaat de mening -

2008-01-05 16:39
Att man inte tar någons ord utan att ge denna person cred för det är ju uppenbart fel. Så att skulle på att gränserna inte var tydligt definierade funkar inte riktigt. Och vet man inte hur man ska omformulera något så är det helt ok att citera, men citat måsta ha källor. Något jag har som utgångspunkt när jag skriver är att jag ska kunna backa alla påståenden som jag skriver. Alltså, om jag skulle skriva ner en teori om något så skulle jag backa med ursprunget, förutsatt att jag inte kom på den själv, vilket jag inte lyckats med än.

Om du skriver om något som du läser på ett ställe så ska du uppge källa, såvida det inte rör sig om rena självklarheter som att solen är varm eller liknande.

En annan sak som jag reagerar lite på är att era lärare inte sagt åt er att inte använda wikipedia, det ska knappast ses som en seriös källa för information. Visst använder jag wiki personligen även när jag skriver uppsatser och liknande, men endast som ett första ställe att kolla upp info på, hittar jag något jag vill använda på wiki så gör jag mitt bästa att finna det i en annan bok eller på en seriös hemsida.

2008-01-05 17:05
Hahaha, candide... lite väl självgod kanske? "jag har pluggat i 18 år jag är akademisk jag hatar när folk stjäl intellektuell egendom" ...

Andas ut en aning va... En plankad rad i en av gymnasieskolans mest triviala ämnen, psykologi... Och med tanke på den gymnasiala pedagogin, så kommer det nog inte bli till något större, mer än möjligen en tillsägelse, och kanske ett ig på momentet (men varför då? Om resten av uppsatsen var bra tycker jag det väger upp till ett högre betyg).

Straff... varför? Vad tjänar det till?

2008-01-05 17:11
Fusk är väl alltid fusk, även om det är ett skitämne i gymnasiet? Eller ska man kanske förespråka fusk under gymnasiegången?

Att straffa de som fuskar gör att färre fuskar och att de som faktiskt kämpar för bra betyg särskiljs från de som inte gör det. Hade det inte funnits straff alls så finns ju ingen risk med att fuska, då är det fritt fram och jag tror att detta hade blivit ett problem.

Och ja, lite självgod var jag nog. Ber om ursäkt för det. Ska lämna whoa en stund för att andas.
Groupie

2008-01-05 17:15
Jag fuskade på en bokrecension i engelska i 2:an på gymnasiet. Jag fick VG på kursen istället för MVG som jag skulle fått, jag hade nog tur med en snäll lärare.

2008-01-05 17:15
Som blivande gymnasielärare kan jag bara säga att det varierar otroligt mellan skolor, men jag skulle bli väldigt förvånad om reprimanden blev mer än att hon får skriva om uppsatsen. Om det rör sig om ett stort arbete där mycket har plagierats så kan det eventuellt leda till ig på kursen.

Men seriöst, det är inte svårt att skriva (wikipedia.org) efter ett citat. Även om du är osäker på hur du ska referera till källa så räcker det ofta med ett tafatt försök för att göra rätt för sig, eller iallafall komma undan med en tillsägelse om hur du bör göra i fortsättningen.

2008-01-05 17:16
Det västentliga i frågan är ju om "plagiatet" var med flit eller inte. Enligt trådskaparen så berodde det på slarv i kombination med stress inför julledigheten, en förklaring som med största sannolikhet är godtagbar på en gymnasial nivå. Sedan är det ju oklart hur pass villig skolledningen är att statuera exempel genom att straffa det presumtiva fusket. Troligtvis kommer det endast bli en lam tillsägelse utan några andra konsekvenser.

Onödigt att straffa för någonting som, jag antar, endast har uppkommit en gång under hennes gymnasietid.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-05 17:19
alla pluggisar i tråden förlorar ett hiphoppoäng!!

2008-01-05 17:20
chana_masala

Jag är tacksam pluggis!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-05 17:21
och några hiphop-poäng fattigare!

2008-01-05 17:22
Danke schön

2008-01-05 17:34
what is higher?
what is learning?
what is higher learning?

2008-01-05 17:38
Hellre tappa några hiphoppoäng och vara duktig i skolan. Iofs är jag inte så mycket hiphop ändå.

2008-01-05 17:41
Det är det härliga med Sverige, säg inte att du pluggar, att du går en akademisk utbildning för då finns det ett gäng människor som fnyser och tycker att du är en översittare. Vad fan är problemet? Jag håller med Candide.
Skåne!

2008-01-05 17:42
Det lutar väl framförallt mot ett underkänt arbete och en verbal smäll på fingrarna än livstidsrelegering o.s.v.

2008-01-05 17:47
princessleija

Vad fan är problemet? Jag håller med Candide.

Det finns en väsentlig skillnad mellan att vara akademisk och att vara ett arsel. Är "plagiatet" en engångsföreteelse som med största sannolikhet beror på slarv/stress så finns det väl ingen större anledning att plocka fram giljotinen, eller?

2008-01-05 17:50
Det finns en väsentlig skillnad mellan att vara akademisk och att vara ett arsel.

Hehe, och du menar att jag är ett arsel?

Jag tycker inte heller att man ska ha allt för hårda straff för en gymnasiekurs, men jag tycker inte heller att man ska släppa sånt här ostraffat. Att göra om arbetet tycker jag verkar vettigt.

2008-01-05 17:55
candide

Du kan få vara en röv om du vill ;)

Instämmer i att företeelsen bör uppmärksammas, dock någorlunda diskret. Att lämna IG på uppsatsen är självklart en möjlighet, annars kan man vara ännu mildare och endast kräva ett kompletterande arbete. Först vid återkommande fusk drar man fram Chuck Norris.

2008-01-05 18:32
Det var för fan ett kort stycke som inte går att omformulera, testa att gå gymnasiet så märker du att det kan va svårt ibland
Ibland dyker det upp små guldkorn på Whoa. Testa att göra nåt annat, så märker du att gymnasiet är något av det lättaste man kan göra.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-05 23:08
varför anger man INTE källa är frågan.
Inte så att läraren ser ner på en för att man läser på ämnet.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-05 23:10
fängelse bre

2008-01-05 23:17
Swagman
Ibland dyker det upp små guldkorn på Whoa. Testa att göra nåt annat, så märker du att gymnasiet är något av det lättaste man kan göra.

Du bidrog med ett litet guldkorn du också.

2008-01-05 23:22
Om man får citera wikipedia eller använda wikipedia som källa i arbeten på den skolan så kanske det inte är så stor risk att något händer. Att acceptera wikipedia som källa är ett lågvattenmärke.

Men till saken: IG i kursen brukar vara standard, minst IG på uppgiften om en rättelse inte skickades till läraren i fråga inom några dagar efter att uppgiften lämnats in.
•pave paradise•

2008-01-05 23:41
ihabia;

hur vet du det? ska det vara då? är du helt säker?

2008-01-05 23:44
cissor:

Har aldrig hört eller varit med om att det varit på ett annat sätt än så, ja. Plagiat är ett lagbrott, så det minsta man kan göra är att dela ut ett IG. Sen angående Wikipedia så är det mer en personlig åsikt då Wikipedia är en vanlig användardriven källa som vem som helst kan ändra: därför ska den sidan tas lika seriöst i dessa sammanhang som historierna man hör från A-lagarna på Söder.
•pave paradise•

2008-01-06 00:01
Ihabia

Wikipedia har faktiskt kommit att få upprättelse inom lärarkretsar då det framkomit att sidan erbjuder både kvalitativ och kvantitativ information. Det finns hela tiden folk som kontrollerar den information som lämnas in och därför är faktan oftast väldigt ackurat. På skolan där jag praktiserar uppmuntrar lärarna bland annat till att använda just den tjänsten, vilket även sker vid skolor i andra delar av landet.

2008-01-06 00:05
Sen angående Wikipedia så är det mer en personlig åsikt då Wikipedia är en vanlig användardriven källa som vem som helst kan ändra: därför ska den sidan tas lika seriöst i dessa sammanhang som historierna man hör från A-lagarna på Söder.

En ganska ogrundad och inskränkt åsikt, m.a.o.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-06 00:05
potatissuger:

Jag kan bara tala för mig själv och mina vänner, och ingen av oss har fått mer än godkänt på uppgifter där vi haft Wikipedia som källa. På Lunds Universitet var det inte ok, iaf i de kurser jag tog. Många gymnasieskolor i Stockholm gillar inte att man använder Wikipedia, har jag hört från vänner och bekanta.
•pave paradise•

2008-01-06 00:07
Swagman:

Inte alls. Jag använder Wikipedia för att hitta bättre källor då jag finner väldigt mycket på den sidan som bristfälligt.
•pave paradise•

2008-01-06 00:10
Ihabia

Som sagt, wikipedia har nyligen börjat få upprättelse i och med att kontrollen över informationen skärpts. Att wikipedia kommer att slå igenom på konservativt lagda Universitet/Högskolor inom den närmaste framtiden tvivlar jag starkt på. I uppsatser på grundskolans senare år och gymnasiet går det dock för det mesta bra. Sedan finns det säkerligen en del lärare som har reaktionära åsikter angående wikipedia och således inte tillåter det som källa.

2008-01-06 00:11
Hela min tid på gymnasiet så kopierade jag större delen från wiki. Antar att jag hade slappa lärare. Love media ;)

2008-01-06 00:14
potatissuger:

Ja, att det slår igenom på unviversitet/högskola tvivlar ju jag också starkt på. På gymnasiet hade jag lärare som gjorde såg att man gjorde väldigt gedigen research och helst höll sig borta från Wikipedia för annat än sökning efter andra källor.
•pave paradise•

2008-01-06 00:15
Du hade blivit cnulad på universitetet men nu kommer det säkert fixa sig..
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-01-06 00:18
Ihabia

Samma här. Det var IG-varning på dem som vågade använda sig av wikipedia även under de minsta uppsatser. Det ska dock erkännas att jag oftast söker mig till just den sidan när jag vill ta reda på någonting snabbt. Vill jag har mer ingående information så söker jag mig till mer etablerade källor, främst litteratur.

2008-01-06 00:19
Potatissuger:

Gör exakt samma: kollar Wikipedia om jag vill kolla något snabbt och går vidare om jag vill ha något mer ingående eller om det som står på Wikipedia inte är så troligt.
•pave paradise•

2008-01-06 00:20
Ja skulle aldrig komma undan med att använda wikipedia som källa på de uppsatser jag skriver. Finns en del litteratur som vi inte får använda (som grundläggande kurslitteratur exempelvis). Wikipedia kan mycket väl vara en bra källa, men man kan alltid finna samma information i mer seriösa medier utan större ansträngning.

Som jag tidigare sa så kan jag ibland använda wikipedia när jag kollar om något är rätt eller fel, hittar jag informationen jag söker där så fortsätter jag söka på artiklar i seriösa tidsskrifter. Även om wikipedia hade varit till 100 procent seriöst så hade jag sökt andra källor, tycker att det ser fult ut att hänvisa till internetsajter, men det är ju bara en personlig åsikt.

2008-01-06 00:21
Sen angående Wikipedia så är det mer en personlig åsikt då Wikipedia är en vanlig användardriven källa som vem som helst kan ändra: därför ska den sidan tas lika seriöst i dessa sammanhang som historierna man hör från A-lagarna på Söder

Sedan om en akademiker skrivt ut det på Wik eller inte spelar ingen roll?
Bakom skärmen förlorar man sin titel och alla är idioter?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU