I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hiphopstilen

Övrigt - Blandat

Hangaround

2008-01-03 12:58
Att tillägga, om ingen fattar så var citatet inte riktat mot tjejer utan människor överlag.

2008-01-03 13:52
Jag bryr mig grymt mycket om mina kläder, för mycket igentligen. Men jag menar att du kan inte förrändra världen bara dig själv.
 yessir!

2008-01-03 20:32

Jag har inte så mycket att tillägga än vad jag redan skrivit... Jag klär mig i baggykläder, förvisso har jag ingen extrem klädstil men jag har aldrig upplevt att någon inte skulle ta mig seriöst eller tro att jag är yngre än jag är, tvärtom, och nu snackar jag inte bara om skolan och hemmet, utan på alla ställen jag rör mig tex kyrkan, föreningar, anställningsintervjuer osv...Men visst, kanske kommer jag märka något annat i framtiden och bli gammal och vis jag med...men som SpT säger ; antingen så försöker man att anpassa sig så gott man vill eller så säger man ifrån och gör något åt saken. och naiv nittonåring som jag är vill jag inte anpassa mig efter regler som någon annan har satt upp. whoa är roligt...kan inte låta bli att fundera på om svaren hade varit de samma om åldern inte hade visats. 

...och naturligtvis kan man lyssna på hiphop i vilka kläder man vill.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-01-03 21:14
Jag klär mig som sagt i väldigt baggy kläder.
Jag jobbar på ett av världens största företag samt ett av sveriges största företag. Där kan jag ha baggykläder och jag har inte upplevt alls att mina arbetskamrater/chefer har sett på mig/behandlat mig annorlunda.
Jag gick på arbetsintervjun i baggykläder. Fick jobbet.
Jag hyr ett rum hos en något år äldre tjej, blev vald framför en del andra sökande. Även då hade jag baggy kläder.
Det har vid flera tillfällen i mitt liv hänt att tjejer som jag har velat ha sex med även har velat ha sex med mig.
Jag har vänner som alla klär sig på olika sätt.
Vuxna människor brukar tycka om mig så gott som direkt. Även pensionärer.

Det jag menar är att det kanske inte spelar så stor roll hur man klär sig ändå.
De personer som klär sig som Joey Tempest vid 40 års ålder, har ni pratat med någon av dem eller bara dömt dem direkt? För hur folk som bara ser mig tänker om mig bryr jag mig inte nämnvärt mycket om. De som pratar med mig brukar se att jag inte beter mig som en 17åring och således inte behandla mig som en.

Om ni skulle prata med en Joey Tempest-look a like och det skulle visa sig att han hade ett eget företag som gav honom en lön på någon miljon per år, var vettig och saklig i allt han sa och tänkte, hade en flickvän/fru/pojkvän som han trivdes enormt med och barn som han hade uppfostrat till bra människor. Skulle ni då fortfarande tycka att han var en jävla sopa för att han klädde sig som han gjorde?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-03 21:37
Verbose, Åkersberga och Demento: Ni tre lever ju för fasiken i stenåldern, tänker som några andra gamla pensionärer... Vem fan är det som ligger efter egentligen??

Jag håller med Kapten Krok helt och hållet, grymma inlägg!

2008-01-04 00:06
håller med demento.

2008-01-04 00:14
Levisjeans och wctjackor ftw..  ! !
Bmtf

2008-01-04 00:29
Om ni skulle prata med en Joey Tempest-look a like och det skulle visa sig att han hade ett eget företag som gav honom en lön på någon miljon per år, var vettig och saklig i allt han sa och tänkte, hade en flickvän/fru/pojkvän som han trivdes enormt med och barn som han hade uppfostrat till bra människor. Skulle ni då fortfarande tycka att han var en jävla sopa för att han klädde sig som han gjorde?

om du träffade en häst som kunde tala...

Peterrr P21
nej jag lever på planeten jorden. i nutiden.

2008-01-04 05:06
Jag har definitivt tonat ner min stil i storleksmått och tagit in nya influenser som jag låtit spegla min stil. För mig gick det bara hand i hand med att jag blev äldre och ville ha förändring då min gamla klädstil speglade min uppväxt mer än den jag hade förändrats till. Jag förstår resonemanget som trådskaparn ville lyfta men ärligt talat känns det som en metroinsändare. Att klaga på något så personligt som folks klädstilar kan inte leda till annat än mothugg, det finns inget ett sätt man måste klä sig på. Självklart uppfattas man olika av olika människor beroende på vilket perspektiv dom har och vad dom återkopplar baggy pants och oversized tees till. Men att klaga på en stil som är förlegad i dina ögon har ingen väsentlig poäng. Alla kommer inte döma ut hiphoparen som slapp oansvarig eller dylikt på 
samma sätt som alla inte kommer bedömma en "vuxen" stil som tråkig.
Alla har olika perspektiv men hur folk väljer att definera sig själva är upp till dom oavsett
om dom kommer möta på motstånd!

He said, I write what I see
Write to make it right, don't like what I be

2008-01-04 18:00
Om jag köper baggy kläder på Gulan tex, framstår jag då som en 17åring?
Vad är definitionen av erat resonemang angående hiphop kläder. Förklara gärna.

Personligen har även klädstilen 'baggy aka hiphopstil aka street' utvecklats ganska mycket sen 98 då alla sprang runt i Wu-tang och Bufu jeans.
Moderator

2008-01-04 18:46
Demento Så någon som klär sig enligt en "ungdomlig" stil i vuxen ålder och samtidigt lever ett sk lyckat liv är omöjligt på samma sätt som en talande sätt? Om inte får du gärna besvara min fråga.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-04 18:58
KaptenKrok P22
jag har träffat lika många framgångsrika och fullt normala människor i 40+ åldern som klär sig som dom gjorde när dom var 16-17 som jag har träffat talande hästar...jag kan väl inte direkt utesluta möjligheten att dom finns där ute någonstans men tills jag stöter på någon så förblir båda fantasifoster för mig...

men ok, om jag nu skulle träffa den magiska joey tempest look-a-liken så skulle jag fortfarande tycka att hans klädstil är usel och en gnutta patetisk oavsett vad han lyckats göra i sitt liv TROTS att han går omkring som ett vandrande skämt.

2008-01-04 22:17
Demento, efter alllt detta, hur fan klär du dig då? Jag är nyfiken på din genväg till framgången...

Hangaround

2008-01-07 00:50
Vad fan snackar du/ni om? Man borde få klä sig som man vill. Bara för att jag blivit vuxnare så skall jag väll inte behöva byta kläder för det. Alla har rätt att bli respekterade oavsett vad man bär för kläder. Okej, om någon bär Fubu och en stor Wu-tang tröja men... KABOW! Såg ni?

Sluta säga att man skall få klä sig som man vill och sedan, "men fubu osv". Säger ni att man skall bli respekterad för vad man bär, så vik inte undan för att visa att ni minsan är mogna att inte bära Fubu.

2008-01-07 14:56
Peterrr P21
i skrivande stund ser jag ganska precis ut såhär: http://shop.textalk.se/shop/1955/img79/167779/167779-rescaledpic-284x500.png
med undantag för att jag inte sneakers på mig utan ett par jävligt fula intersportstrumpor, ett par aningen mer baggy jeans från carhartt och att min t-shirt är vit. nu brukar jag iofs inte vara fullt så prydlig för det mesta men jag har heller aldrig påstått att jag själv går perfekt klädd heller. bara att folk borde förstå att det är skevt att klä sig likadant hela livet och att man till stora delar döms av omvärlden utifrån hur man ser ut...

haha jag har gott om skelett i garderoben om du förstår

2008-01-07 17:12
Fan vilken trött stil, så ser ju 99% av Sveriges killar ut...

Hangaround

2008-01-07 17:14
skönt att tillhöra den där sista procenten.

2008-01-07 18:33
Peterrr P21
det lustiga är att jag tror att du hade skrivit något negativt oavsett vad jag hade postat för bild eller text..jo det är nog rätt vanligt med knits, jeans och t-shirts. har liksom inte inbillat mig något annat!

men då kommer såklart den naturliga följdfrågan, hur ser DU ut? jag menar med tanke på att du rimligtvis bör vara unik nog att kvala in som 1-procentare...

Moderator

2008-01-07 19:14
Demento Du klär dig ju snyggt måste jag säga. Men jag vänder mig fortfarande emot att du dömer ut människor (och verkar stödja att de ska dömas ut) enbart baserat på hur de väljer att klä sig. Tycker du inte ens att du är lite trångsynt?

2008-01-07 21:01
Demento

Jo, jag är ganska trött på din trångsynthet och "allting-baseras-på-utseende" attityd... Jag kan inte skriva något positivt om sådana ideer...

Och nej, jag tänker inte posta nån bild på mig, det här är ingen fashion show...

2008-01-07 22:35
Peterrr P21
ja fast nu var det ju inte mina idéer du skulle bedöma heller.

märkligt, det var det ju uppenbarligen nyss när du ville veta hur jag klär mig?

förövrigt har jag inte påstått att allt baseras på utseende...jag har bara försökt pränta in i vissa människors huvuden att hur man klär sig spelar en viss roll (stor roll) i omgivningens ögon och är därför viktigt, något som de allra flesta antingen redan insett eller inser med tiden, samt att jag anser att det inte är ett sunt tecken om en människa klär sig likadant hela livet. jag personligen är trött på människor som är för dumma i huvudet för att förstå vad jag menar...

KaptenKrok P22
nej, det gör jag inte. om du syftar på vår diskussion om den fiktiva joey tempest look-a-liken så skrev jag, och jag citerar, "men ok, om jag nu skulle träffa den magiska joey tempest look-a-liken så skulle jag fortfarande tycka att hans klädstil är usel och en gnutta patetisk oavsett vad han lyckats göra i sitt liv TROTS att han går omkring som ett vandrande skämt"

jag har alltså inte dragit några likhetstecken mellan människovärde och klädstil. tack.

2008-01-08 00:01
jag tycker det inte är något att klaga på, det finns så många märken som är baggy som fan men iaf stilrena, och kläder handlar inte om ålder inte hiphop heller. Jag menar 25? säg nån av  "eliterna" som är under 25?

Förövrigt stör jag mig på att folk ska gå runt och tänka på hur dom klär sig osv, man klär sig väl för sig själv eller hur?
Hangaround

2008-01-08 00:36
Är väll inget fel att tänka på hur man skall klä sig? Skall man på arbetsintervju till exempel så hjälper det på många ställen till att göra ett gott intryck beroende på hur man kommer klädd (tyvärr). Och gillar man att tänka på att skorna passar till tröjan så är det väll inget fel med det.

Där emot kan jag tycka att det måste vara jobbigt att klä sig efter normen för att passa in, om man gör det för att man endast skall göra det. Då är det en annan sak, men det tyder på andra faktorer.

2008-01-08 00:54
Du har rätt det du säger också SPT, men till vardags liksom... Fast iofs kläder ger ju mkt på förstaintrycket

2008-01-08 08:25

"hiphop" kläderna har ju blivit grymt mycket mindre 10 senaste åren, nu är ett par baggy byxor av hiphop modell inte mer baggy än ett par levis loose fit
de flesta hiphop klädda går faktiskt inte runt som souljah boy men det är kanske det som syns mest, peace

Yo,i got a slight problem

2008-01-08 08:54
håller med trådskaparn..vita killar över 18 borde inte gå runt i cirkustält för de ser bara barnsligt o dumt ut...visst gillar man stilen så ska man la gå i den men man borde ju ha vuxit ifrån den tycker ja..för övrig så va hiphopstilen mkt grymmare i början av 90 talet nr de va stora skjortor,khakis o converse dojjor som gällde ist för 10 storleker flr stora silvriga jeans..
en död moderat är en bra moderat

2008-01-08 15:25
Casp

Dickies skjortor, khakis och chucks är enligt mig den snyggaste "hiphopstilen". Du skulle aldrig se mig i silvriga storlek 44 jeans, då klär jag mig hellre som Demento...

2008-01-08 16:15
Jag är 17 år. Och även jag har blivit lite mindre baggy. förr var det alltid baggy. med ett par slitna skateskor typ. nuförtiden är det lite mera loose fit jeans och någon snygg hoodie eller tröja. Ibland är det ganska tighta kläder, ibland är det helt baggy. Jag varierar mig beroende på hur jag känner mig. och i hela mitt liv har typ ingen kommenterat min klädsel att jag ser ut som en snorunge eller något sådant. Förutom typ mormor eller farmor som blir förvånade över hur långt ner jag kan ha byxorna.

sen tycker jag demento är lite väl trångsynt. Det finns ju grymt cleana baggy kläder. Om du ser någon snubbe med stora kläder som är sjukt snyggt matchade osv tycker du genast att han ser ut som en liten unge och du ger han genast mindre respekt pågrund av storleken av hans kläder?
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck
http://www.soundcloud.com/brormusik

2008-01-08 16:41
så här ser jag ut förövrigt idag. (Ja mina nikes är slitna och smutsiga, vilket kan vara cool. men jag ska hämta ett par nya Alife skor idag på posten :D)

Amazingly good looking pose

fred på jorden
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck
http://www.soundcloud.com/brormusik

2008-01-08 18:47
ronnback P17
jag har inte sagt något om baggy i största allmänhet, det är ju rätt stor skillnad på baggy och baggy om du förstår. som jag nämnde tidigare i tråden så klär jag mig själv i relativt baggy jeans. äger överhuvudtaget väldigt få plagg som sitter särskilt tight.

Peterrr P21
tog luften slut nu o-dog?

har förövrigt ett par dickies i garderoben jag också...rätt sköna på sommaren

2008-01-08 19:03
Det där tycker jag är en dag för dag sak. Självklart har jag tonat ner och köper inte lika stora kläder men kör ändå på sneakers och keps(mest för att jag inte har hittat någon frisyr jag ser proper ut i). Men jag förstår din tråd och kan delvis hålla med dig...

Ps
Denna tråd får mig också att minnas västeråsklassikern "Häng, keps och jumpaskor" som än i dag är den bästa svenska hiphoplåt som gjorts.
Ds

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Moderator

2008-01-08 19:31
Demento Då tolkade jag in mer än vad du menade. Dock lät det så pass dömande att skulle jag läsa samma sak igen skulle jag tolka det på samma sätt. Eller nej det skulle jag ju inte för nu vet jag ju i förväg vad du menar, men du kanske förstår mig ändå :)

SpT Är väl ingen som har sagt att man inte får tänka på hur man klär sig? Jag är medveten om att många klär sig snyggare än jag och jag blir glad när jag ser att folk har tänkt till gällande sin stil. Däremot drömmer jag om ett samhälle där man får klä sig i halvt sunkiga kläder utan att folk tycker att man klär sig patetiskt.
Hangaround

2008-01-08 21:11
Kaptenen

"Förövrigt stör jag mig på att folk ska gå runt och tänka på hur dom klär sig osv, man klär sig väl för sig själv eller hur?"

Visserligen har jag inte heller sagt att någon skrivit "att man INTE får". Men det var detta jag kommenterade, och jag tyckte det låg rätt nära. Han hade en åsikt, och jag en annan och sedan så möttes vi på mitten och kramades:)

Eller vad syftade du på må tro?
Moderator

2008-01-08 21:35
Jag formulerade mig som en fråga just därför att jag inte orkade gå ut ur tråden och in i den igen för att kolla om någon hade sagt att man inte...vad du nu skrev (att bokmärka kan bli ett jävla problem ibland). Trodde inte att någon hade skrivit som du citerade, men se så fel man kan ha.
Hangaround

2008-01-08 22:01
Det kan hända även den bästa kroken, det kan det.
Moderator

2008-01-08 22:23
Ja det gjorde ju just det.

2008-01-08 23:10
KaptenKrok P22
yeah well, det är väl delvis mitt fel då jag oftast håller en relativt sur och otrevlig ton i allt jag skriver... :)

2008-01-08 23:45

när man går på arbetsintervju spelar de nog ingen roll om man har baggy eller inte, bara man beter sig normalt typ tar av sig kepsen eller mössan å inte kollar ner i golvet.

sen känner jag flera personer som har haft samma stil sen dom var 16 och är kring 50 idag och lever ett bra liv

2008-01-09 03:02
Men vad är grejen?
Hiphop är en livsstil, och kläderna representerar en själv. Man skapar en bild av sig själv genom de kläder man har på sig.
Bara för att jag blir äldre så byter jag inte stil för att se ut som en tråkig vardaglig tjej för det är jag inte.
Men vissa blir vell tråkiga o gaggiga när de blir äldre och vill smälta in i smörjan.

Håller med xelly
Hangaround

2008-01-09 03:37
Känns som den här tråden går i cirklar...

2008-01-09 12:28
pommes frittes i min lilla låda vad det har skrivits! demento har skrivit sanningar och formulerat sig som jag ville men inte kunde, kudos till den mannen!

perresozododo.. hiphop är väl ändå mer än musikstil än livsstil? men precis som du säger så skapar man en bild av de kläder man har på sig.det betyder ju inte att man ska klä sig tråkigt eller fantasilöst, och det är det verkligen ingen som kräver eller har sagt här i tråden.

2008-01-09 21:10
Tycker ju inte heller man ska klä sig tråkigt men det känns som att trådskaparen och dem som håller med honom tycker att man ska klä sig fantasilöst och se ut som alla andra för att lyckas i livet... Jag håller med om att ett första intryck är väldigt viktigt, man ska defintivt inte se ut som en skithög men man kan klä sig annorlunda (med stora kläder t ex) och se bra ut.

2008-01-10 16:07
Det här har jag tänkt lite på (utan oro), jag är snart 25 och mina favoritbrallor är ett par gråa mjukisar i XXL. Dom sitter snyggt och är så sköna att man skulle kunna börja gråta.
Jag rockar ett par olika kepsar med snygg design och ser i allmänhet ut som vissa skulle kalla en förvuxen tonåring eller en wigger (det ordet i svenskan som skrämmer flest, för vem skulle vilja bli påkommen med att vilja vara av afrikansk härkomst?).
Varför tonårskläder undrar du? Därför att jag tycker det är snyggt, det passar mig och det är framförallt bekvämare än alla andra alternativ, förutom Ivy League grejen med stora chinos, överklassskjortor och slipovers, DET är mer fly än något.

Jag har faktiskt inte oroat mig för att se ut som en tonåring eller för att jag ska bli gammal o se ut som en klyscha för att jag tycker inte det är så farligt.
Problemet med såna som ställer såna här frågor med en klart skuldbeläggande är osäkerhet, hur tror andra att jag ÄR om jag SER ut på det här sättet?
Först av allt gör du en höna av en fjäder, sedan gör du en höna av en tjäder... kanske för att du känner lite att du faktiskt skärpt till dig och förväntar dig detsamma av människor var åsikt du kanske fortfarande värdesätter?

Klä dig själv o skit i andra. ^^

Fridens liljor!
ORD TILL DIN MOR<br>

2008-01-10 16:19
jag diggar dessa personer som gjorde hom hela sin personlighet och klädstil bara för ni fick hår på snoppen, patetiskt.
Är det svårt att vara sig själv och köra på den stilen man trivs med?

2008-01-10 16:36
Nu kanske jag tog i lite väl hårt alles nyss här men nånstans kan det ju inte ligga i kläderna hur man låter folk behandla en? Om dina extraknäcks-medarbetare såg ner på dig för att du körde baggy har det lite med kläderna att göra, lite med hur du har varit och agerat innan på arbetsplatsen och till sist om personerna som beter sig så (dvs fördomsfullt och distanslöst). Man blir inte behandlad efter hur man ser ut, man uppfostrar folk i hur dom ska behandla en.
En del människor och grupper är som halvvuxna hundvalpar, dom testar dig och trycker ner dig för att kolla vart du står i rang och hur pass självförsvarsbenägen du är,
social taktik typ.
Plus att arbetsplatser ofta har en grundstruktur som liknar högstadiets om ni förstår vad jag menar? ^^

Kläder är självklart för en själv i första hand, men det finns koder om vad som betyder vad i olika sammanhang etc...
man kan ju utmana sig själv o våga ta en position eller roll i en grupp som inte delas ut men som man skapar själv om man nu vill det.
Personligen blir jag deprimerad av att låsa mig i ett socialt mönster och bara jobba på de krav jag får på mig utan att kräva nånting tillbaka. Kläder är ett enkelt sätt att börja kräva lite av sin omgivning.

bara nån tanke sådär i efterhand ;)
PEACE
ORD TILL DIN MOR<br>

2008-01-10 16:44
ganska bra poäng Funt, håller med dig.

2008-01-10 16:47
peterrr. vet inte vart du fått att man ska klä sig tråkigt om man inte rockar hiphopstilen?

funt. jo jag har hajat till ang hur man klär sig och har även sett relationen mellan hur man blir behandlad. möjligt att jag betedde mig illa/de hade en dålig dag, osv, men mig veterligen gjorde jag inget annorlunda än på andra ställen, skillnaden var just att de behandlade mig illa. var på samma ställe igen efter några månader i mina vanliga arbetskläder och de var hur trevliga som helst. klart folk testar en, men folk brukar inte testa mig på jobbet iom att jag är där för en kort tid och sen glider jag för att kanske aldrig komma tillbaka till samma ställe. detta har jag gjort i några år nu och blir oftast behandlad ok.

jontelito, du får kalla mig sellout hur mycket du vill men folk behandlar en annorlunda med baggies.

2008-01-10 17:39
behandlar en annorlunda..va puttinutit vaddå blir du spottad på och nerslagen om du har baggies? det är mer synd om sånna som bryr sig om vad andra tycker om ens stil och skriver långa forum-inlägg där du klankar ner på en stil och själv behandlar andra annorlunda, svensson jävlar!

2008-01-10 18:12
just det "topdawg", spott och slag är precis vad som händer. har inte varit otrevlig mot dig, blir du så hetsig av vad jag tycker om kläder kanske du ska ta ett steg tillbaka och reflektera.
har väl mig veterligen inte behandlat folk annorlunda på grund av hur de ser ut, det vet du inte heller, läser inte mellan raderna och gör upp en bild i huvet av vad jag försöker få fram. alldeles för mycket ballhet på dig bubben..

2008-01-10 18:53

låt folk ha på sig det dom har istället utan att lek modefascist, folk drar väl på sig det av en anledning, alla är vi inte lika och det är ju jävligt tur