I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad gör ni när ni inte kan somna ?

Övrigt - Blandat

2007-12-11 11:17
förr när ja inte kunde somna hade ja världens panik å bara låg å räknade timmar, ingenting hjälpte.. förutom alkohol osv tills ja decka.

men alltså, de är bara att ligga å blunda, när man sover vilar kroppen och hjärnan till 100% men om du ligger å slappnar av och blundar så är de 90% typ, så om du har legat vaken hela natten är du ändå utvilad.
och i dom flesta fallen somnar man faktiskt efter ett tag.

2007-12-11 13:25
Dricka Oboy brukar vara en superdålig idé iom att det fungerar som uppåtjack för mig :>
En bok brukar räcka

2007-12-11 13:47

Se till att inte ha en klocka i rummet som du kan titta på, att räkna minuter, och timmar är skitfarligt, då får jag panik för att jag inte kan sova.

Som SirBoss sa, jag brukar bara mysa ner mig i sängen och ligga och blunda, försöka slappna av, även om jag inte somnar, så har jag vilat, och för det mesta så somnar jag faktiskt ändå.

Provade med Imovane ett tag, men de gav mig mardrömmar och jobbiga hallucinationer, försök lösa dina sömnproblem utan piller.

2007-12-11 14:02
Ner på golvet och gör armhävningar. Gör tills du inte pallar mer, tills du inte orkar trycka upp dig igen. Och försök ännu mer, du ska inte klara att lyfta dig från marken typ. Sedan vilar du i 5min och gör så många du kan igen. Sedan är du trött och somnar, brukar funka.
Annars är det asnice att bara ha en flickvän i sängen, man behöver inte hålla om varandra, men det hjälper för då tänker man inte ensamhets-tankar.

2007-12-11 14:09
jag tar en cigg och tanker pa livet, sen lagger jag mig och spelar treasure towers pa mobilen tills jag blir forbannad och somnar hhaha

varm mjolk hjalper faktiskt, det ar nagot amne i minns inte vilket

och du ska inte, titta pa tv, rora mycket pa dig eller nagot annat som gor dig mer vaken och satter igang massa funktioner, du ska ju sova dom!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-11 15:17
gör ett par mackor, ta ett glas mjölk/oboy.. lägg dig i sängen och ät upp allting. Sen drar du en runk.. går o tvättar händerna..bär ut disken på samma gång. går tillbaka till sängen, rättar till sängkläderna, lägger dig ner och chillar med din mp3/ipod/tv osv. Kommer somna inom en timme iaf.. funkar för mig då jag är i krisläge ;D
http://www.myspace.com/micman123

2007-12-11 15:23
jag brukar gå ut möta en polare röka en gåss gå hem och sova. =D funkar alltid.

2007-12-11 16:01
Aaaah 2 timmars sömn inatt god damn, är så fresh idag va :P, Haha. Men hjälper verkligen varm mjölk?
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2007-12-11 16:16
jag brukar gå å öppna balkong dörren, det blir svinigt kallt, men varmt & gosigt undertäcket, å då somnar jag :)

Tror grejen är att; Även om man itne känner sig trött vill man verkligen ligga undertäcket i sängen, när det är kallt i rummet & man är halvnaken.. alltså.. äh TESTA BARA
work some magic

2007-12-11 16:23
Att sova naken är skönt med.

2007-12-11 17:00
spela ett spel på datorn tills du somnar framför det eller bara räkna får.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-11 17:06
orka sova
work some magic

2007-12-11 17:58
jag brukar köra några situps + armhävningar, och ibland lite andra övningar så jag blir trött xD
Get Random!

2007-12-11 18:19
lägg dej sent, upp tidigt.. d gör ja o ja somnar jämt.. sover dock 2-4 timmar varje natt

2007-12-11 18:31
läs den här tråden så somnar du direkt, fett sömnig blev jag iaf..

2007-12-11 18:31
slå en gås funkar ju alltid.

2007-12-11 18:57
drar på nån serie eller läser, men ibland så är det så sinnesjukt sent redan så att man måste tvinga sig att somna.
 DIF!

2007-12-11 18:58
KinG-PhiL X1: Då kommer man ju snarare upp i varav.
 DIF!

2007-12-11 19:16
jag läser. har alltid haft svårt med sömn, men rutinen att läsa innan jag somnar är bra för mig

2007-12-11 19:29

Själv brukar jag köra riktigt riktigt jobbig huvudräkning... 8^8 fick jag i natt till 16777216.

Nästa projekt blir 9^9...

http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-12-11 19:36
röka en spliff, alternativt ta nåra propavan

2007-12-11 19:48
botkyrkastylén!
 DIF!

2007-12-11 19:58
Okej, grabben: Nu ska du få tipset som garanterat kommer fungera! Det är säkerligen det mest plågsamma men fortfarande det mest effektiva!

Skit i att gå och lägga dig! Jag har jobbat natt på bensinmack hela sommaren så jag vet vad som gäller för att vända på dygnet. Antingen gör du det till en process, du går helt enkelt och lägger dig lite tidigare varje dag. Eller så håller du dig uppe så långt det bara går! Dessutom så behöver du minst 8 timmars sömn men du kommer ändå vakna ungefär när solen går upp (reflex enligt en sömnläkare jag pratade med), så lägg dig ungefär vid halv tio på kvällen!

Det är visserligen svårt som fan men försök att inte inta koffin heller, det kan göra så att du inte får ordenkligt med vila!

Om du inte vill göra detta så är mitt reservalternativ att gå och lägga dig en timma tidigare än vad du brukar göra, passiv vila ger kroppen ungefär 90% av den energin som du skulle få om du sov. Glor du på en film eller tv eller nåt så får du ungefär 85% av energin tillbaka.
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-11 20:55
vad jag gör när jag inte kan sova? Försöker sova, men misslyckas..

Jag har haft grova sömnproblem, eller insomningsproblem snarare.. när jag väl somnat så sover jag. Det som jag brukar göra nu är att sätta på nåt på DVD'n som jag sett måååånga gånger (är det nåt som jag inte sett så aktiveras hjärnan). Slår t ex på ett avsnitt av Futurama och har på låg volym och vänder mig om från teven, så att jag bara hör ljudet. Det brukar funka.. fast det krävs att jag är tillräckligt trött från början.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2007-12-11 21:09
brukar läsa tills bokstäverna i boken inte uppfattas sen släcker jag och somnar. om jag har för mycket tankar så brukar jag träna yoga och magi för att stilla sinnet och få lugn och ro.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-12-11 21:12
Är det så många som har problem att sova? Jag ska väl vara glad att jag kan somna när som helst, var som helst.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-12-11 23:32
Läs igenom denna tråd om och om och om och om igen tills du själv känner att du är trött på whoa och hellre vill sova.

2007-12-12 02:25
gå upp lite tidigare, sov tidigt... gråt eller ta en promenad blir man trött av. PÖSS
Take a ride not suicide
Hangaround

2007-12-12 02:35
Går upp, sätter på datorn och lyssnar på lugn jazz och tar ett glas rött, eftersom jag alltid har en låda rött hemma. Senare då jag druckit upp så kan jag somna gott. Funkar lika bra med Varm Oboy.

2007-12-12 02:38
Dricker några öl eller tar några tradolan

2007-12-12 02:47
dricker 3 koppar kaffe
Its darkest before dawn

2007-12-12 06:59
Det spelar ingen roll att jag kunde somna var som helst under lumpen, det spelar ingen roll att jag förr deckade efter att ha rökt en joint, jag är för aktiv i hjärnan på natten helt enkelt.

Inatt är en sån natt jag legat vaken. Har tänkt ut ett helt nytt projekt, och alla tankar kring det. Har snackat med andra polare som inte kan sova.

En sak som dock gör mig tröttare är när jag byter inställning. Börjar jag t.ex. tänka "Ok, fuck it! Jag ska inte sova, jag ska dra till sats 06:30 och träna, sen ska jag hänga på låset till Willys 08:00 sen dra hem och käka en fet frukost..."

När jag börjar tänka igenom alla saker jag ska göra i så fall, istället för att ligga kvar i sängen brukar jag känna att jag ändå kanske skulle sova istället...

I mitt fall är det nu bara 2 timmar kvar tills mitt larm ska ringa, om om 1min ringer fan halva Sveriges väckarklockor!

Kuckeliku på er!

2007-12-12 12:02
Jag brukar ta en cigg och Filosofera . Eller så tänder jag i rummet när det är kolsvart för då inser man hur jävla trött man är när ögonen inte klarar av ljuset etc ! :D

Annars kan man ju alltid röka en spliff! sömner diiirekt!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2007-12-12 12:03
Min polare langade ett tips som gjorde att jag somnade om inte snabbare så mkt bättre; rena lakan.

2007-12-12 12:32
Jag brukar spela Tetris i huvudet...alternativt möblera rummet i huvudet efter Tetrisformer. Det funkar faktiskt. Tetris i huvudet är rätt påfrestande, man vet aldrig vad som händer, och då blir iaf jag trött och somnar.

2007-12-12 14:37

Har jag inte lugnande eller insomningstabletter kan det vissa nätter vara totalt stopp gällande på somnandet.

Brukar tvinga mig att vara vaken så länge som möjligt, genom att se film/tv i sängen, eller läsa en bok, tills jag somnar med boken i handen eller tv'n på.

Denna metod fungerar dessvärre inte bra tillsammans med att man ska upp morgonen efter, men vafan, får helt enkelt bli 1h sömn nån natt då och då :(

2007-12-12 14:38
Ett annat tips är att försöka identifiera varför du inte kan somna vissa nätter. Har du druckit mycket kaffe, nåt annat stimulerande, ätit tungt för sent på kvällen?

2007-12-12 14:44

Sätter på Erik Brickha mixtape! Somnar man inte till det så somnar man aldrig!

hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
Poet

2007-12-12 14:56

Canadicken
hahahaha.

Kleton
Jag är exakt sådär med. Projekten ska alltid inledas på natten,
för det är då jag fungerar i princip. Dagarna är jag seg och nätterna
kommer jag på allt. Inatt satt jag och tänkte på att sy olika grejer
till vissa kläder osv.. och så tänkte jag nästan göra det med somnade
20 över 7 ändå...
What I said, yo!

2007-12-12 17:32
ringa upp någon jag hatar (om det är sent), bara för att jävlas.

2007-12-12 19:19
ät ägg innan du går och lägger dig. Sen så när du ligger i sängen så ska du fisa under täcket, lovar att du somnar! .)
Live Hard, Die Young
Moderator

2007-12-12 20:42
Som vissa sagt så är det bra att tänka på att kroppen ändå får vila även fast du inte sover. Då brukar man slappna av lite till och somna lite mer.

Men vad är det som gör att du inte kan somna? Ligger du och tänker på saker som håller dig vaken? Har du svårt att slappna av?
Känns som att det är lättare att ge tips då.

När jag var liten tipsade min mamma mig om att ligga och spänna musklerna och sen slappna av, spänna, slappna av, spänna slappna av. Fram och tillbaka några gånger.

Att koncentrera sig på sin andning kan också funka. Djupa andetag med magen. Och om du verkligen fokuserar på andningen släpper du lättare eventuella tankar och den stadiga rytmen och lugna andningen gör också att du slappnar av lättare.

Jag har fått lära mig att kroppen lättast slappnar av om man ligger på rygg med armarna på sidan av kroppen och handflatorna lite uppåt. Benen rakt ned och även tårna lite snett uppåt/utåt.

Jag skulle varna för att äta precis innan du ska sova eftersom det förstör din nattsömn.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-12 20:46
det bästa tipset för mig är nog en spliff.
annars brukar jag bestämma mig för att vara uppe hela natten och på så sätt lura mig själv, för om jag inte tänker på att jag behöver sova så somnar jag ibland. nackdelen med det är att ibland är jag uppe hela natten och blir en seg jävel
Moderator

2007-12-12 21:03
Nackdelen med spliff är väl kanske att det inte är så bra att ta droger för att lösa problem man har här i livet.
Plus att den sömnen du får inte ger kroppen lika mycket vila.

Personligen blir jag pigg av det också, men det är ju iofs bara ett tag.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-12 21:14
det beror på hur man ser på drogen, vilken funktion den fyller. om man inte kan sova för att man har ångest är det kanske inte det bästa men om man inte kan sova för att man är pigg så är det en annan sak. Eller att man helt enkelt gillar det.

2007-12-12 21:18
om jag inte har nått att röka hemma, och jag redan runkat så går jag till köket och sveper mjölk alternativt oboy tills jag inte orkar gå lngre..

pz
LeeRoyJordanJr.7.2
Moderator

2007-12-12 21:28
Ganjaholic Jag tycker inte att det är en annan sak om man inte kan sova för att man är pigg. För till slut får du ett jävla problem med att sova utan hjälpmedlet.

2007-12-12 21:32
jag brukar bitchslapa mig själv i ansiktet så hårt jag kan faktiskt. det funkar för mig.

2007-12-12 21:35
nhoj
haha, det måste vara najs!
http://www.myspace.com/micman123

2007-12-12 21:37
mja det gör ju ont åtminsstone.