I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ey Aina kommer, spring för livet!

Övrigt - Blandat

2007-11-30 16:34

Ey Aina kommer, spring för livet!

Jag ser mig själv som en lagom normal ungdom i mina bättre år, jag får godkänt i skolaämnerna och överlag ganska trevlig.
Men som många andra normala ungdomar händer det att jag gör saker som vår käre stadsapparat strikt förbjuder och efter som att jag inte läst juridik och får huvudvärk av blotta tanken av vår decimeter tjocka lagbok så har jag relativt lite kött på benen när det kommer till lagen.

Jag förlitar mig därför till alla visa kvinnor och män här på whoa. Tanken föddes när jag lyssnade på en gammal slagdänga:

"i förhör, svara bara med spydigheter
snacka om rättigheter
du har rätt, du vet det!
att bara uppge personnummer och vad du heter"

Är det en rättighet? Att i förhör endast uppge personummer och namn?
hur länge kan man hållas häktad om polisen inte har tillräckliga bevis, det kan beror på vad man är misstänkt för men någon regel lär ju finnas.

lek med tanken att Kalle går på stan med ett brett flin och röda ögon, han vandrar förbi en polispatrull som stannar honom.

1.Polisen ber honom följa med in i bilen eller till station, vad kan kalle ta till sig för knep/lagar/kryphål för att slippa undan? om det ens går

2.Polisen ber om att få titta i kalles fickor/väska. När kan kalle säga nej och när kan polisen tvinga honom?

3.Kalle får toknoja och börja rålubba men blir sedan tagen ett kvarter bort. Bröt kalle mot lagen när han sprang?

Nu vet jag att vad snuter FÅR göra och vad snuter GÖR är två vitt skillda saker men kul att kunna lagen.

Återkommer kanske med flera funderingar, känn er fria att skicka era egna funderingar men framför är jag ute efter svar, helst från någon kunnig desutom.

All makt åt Tengil, vår befriare

2007-11-30 16:49
har också relativt lite kött på benen angående detta men jag tror:

1. Springa
2. Polisen får "tulla" folk
3. Ja, han bröt mot lagen om polisen sa åt honom att stanna

detta är inte alls säkert men det är var jag tror!
Get Random!

2007-11-30 16:52
Här kommer det bästa tipset denna tråd kommer tillföra dig...

Ställ dessa frågor till polisen, inte till Whoa.

2007-11-30 16:54
i sverige så är det "lagligt" att försöka springa från polisen
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2007-11-30 16:57
1651 X0
word? fett soft!
Get Random!

2007-11-30 17:17
d e t.om lagligt å rymma från fängelse tror jag, fast du torskar ju för annat när du gör d.
--------------------------->

2007-11-30 17:19
1. polisen kan tvinga dig att följa med om du är nära brottsplatsen.
2. Polisen tvingar dig medtanke på att du kan ha vapen på dig.
3. ja?
Det som inte dödar, det härdar!

2007-11-30 17:21
KoCone P20
det beror väl på om man bryter mot någon lag under tiden? annars får man väl bara åka tillbaka och sitta av sin tid... + kvaltiden då
Get Random!

2007-11-30 17:30
1. Finns väl flera vägar att vandra, men det första du bör göra är att fråga varför du blir inplockad. Om de mot förmodan inte berättar det  plockar de troligtvis in dig för PL (Polislagen) 11 - 18 §§. Störande av allmänna ordningen, vård av missbrukare, om en person under arton påträffas under förhållande som kan riskera hans eller annans hälsa osv.

Det är överlag svårt att undkomma att bli inplockad. Finns snarare för många kryphål för polisen att plocka in dig än det gör för dig att komma undan. Gilla läget, häng med till stationen och där får du reda på varför.

2. När konstapeln misstänker att du innehar vapen eller andra farliga föremål på dig, hjälpmedel som kan användas vid brott och när han vill veta din identitet. Om han ska genomsöka din bil krävs det dock husrannsakan om jag inte minns fel.

3. Hade du levt i vissa delstatera i USA skulle du bryta mot lagen. I Sverige är det lugnt men löper du i "samförstånd" med din polare kommer du med all sannolikhet anklagas för våldsamt upplopp.

Så.... sitt ned i båten!

2007-11-30 17:53
KinG-PhiL X1

precis

2007-11-30 18:07
Devv. utveckla trean, vad menar du med att löpa i samförstånd med en polare?
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-11-30 18:25
Han driver ;)
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2007-11-30 18:32
YoL P18

Låt säga att konstapeln fått nys om att ett brott begåtts eller att han har goda skäl för att tro något sådant. För att vara ärlig räcker det med att det är lite oroligt på platsen, gruff, bråk eller härj. När han glider runt i sin bil nära den platsen ser han en grupp individer. De ropar "snuten" och springer (vilken är i samförstånd), han hinner ifatt dem och bilen tuffar mot stationen.

Väl där kommer du med all sannolikhet bli anklagad för Våldsamt upplopp. Blev det klarare nu?

Och jag är 100 % seriös.

2007-11-30 18:35
Tack devv, allt blev klart som molnfritt

2007-11-30 18:36
Hehe, jag skall ta reda på detta tills på måndag har två kusiner som är ungdomspanare dem borde ha lite koll.

2007-11-30 18:57
Zoom-Zoom P21: Där rök dina hiphop-poäng ;)
 DIF!

2007-11-30 20:17

om dom frågar varför du springer, så säg att maten e klar hemma bara

Var lite kreativ för fan!

2007-11-30 21:11
2.Polisen ber om att få titta i kalles fickor/väska. När kan kalle säga nej och när kan polisen tvinga honom?

i fickor får dom kolla, men dom måste ha en sån "ransakan(?)" till väskan. så du behöver inte visa ngt i väskan. allt jag vet utav alla 3
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-30 21:40
polisen behöver väl inte ransakan för att kolla i en väska, allt man har på sig får dom väl kolla i.

och springa kan man göra, får dom tag på dig blir det blåmärken
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-30 22:01

Har hört att om man har någon sorts låsanordning på väskan t.ex hänglås krävs det en husrannsakan att söka igenom eller är jag alldeles för godtrogen?

Crocodile Dundee for president!

2007-11-30 22:19
det här med väskan..

jag tycker mig minnas en relativt ny lag som gav snuten rätt att kolla väskan om dom misstänker förberedande till vandalism (dvs graff). Hur väl utnyttas den lagen?

2007-11-30 22:29
Ganjaholic P1
har för mig det, för när snuten tog alla mina öl som låg i väskan så skratta min farsa åt mig och undra varför jag ens visa den, så sa han att dom måste ha papper på det. men som YoL P18  så är där kanske en ny lag som gör att dom får. vet inte, det va det 1 - 1½ år sen

2007-12-01 00:37
Fan egentligen borde man väl ringa kundtjänst eller nåt men är väl roligare att spekulera litegrann (:
Crocodile Dundee for president!

2007-12-01 00:42
bob p19

Zoom-Zoom P21: Där rök dina hiphop-poäng ;)

hahahahahha
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Moderator

2007-12-01 00:45
Det med graffitimisstankar stämmer. Vilket innebär att de alltid kan kolla din väska.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-01 12:01
Men det förutsätter ju förståss att de ska ha vettiga grunder till sina misstankar, om att ett brott ska begås. Polisen har inte rätt att visitera en stackars krake som går runt i sin ensamhet mitt på dagen, men om de ser ett gäng thuggare sitta en random bänk mitt i natten så har de rätt att visitera personen i fråga. Det är så som jag tolkat lagen efter att ha pratat om den med farbror blå i egen hög person!
 biffko to di world

2007-12-01 12:48
Torre1 P17
om dom känner för det kan dom stoppa den stackars kraken och visitera honom också. ja dom kan i princip stoppa vem som helst och slänga in någon "vi hade misstankar om att personen var påverkad av knark" m.m.

2007-12-01 13:48
Har hört att om man har någon sorts låsanordning på väskan t.ex hänglås krävs det en husrannsakan att söka igenom eller är jag alldeles för godtrogen?

-kan någon stärka detta påstående ?
Vila i frid Daniel ! 091030

2007-12-01 15:14

Ett stycke urban myt.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-12-01 15:27
Swagman: vad ska dom göra om man säger att man har tappat bort nyckeln då ? Dom får ju inte direkt ha sönder väskan hur som helst..
Vila i frid Daniel ! 091030

2007-12-01 15:27
Ganjaholic, men jag har för mig att polisen begår ett stort misstag om de visiterar någon utan vettigt underlag. Att stanna en person och visitera den är kränkade för personens identitet.
 biffko to di world

2007-12-01 15:56
För det första kan polisen göra en jävla massa och ändå komma undan med det, det säger ju sig självt.. tror dom på en lagens väktare eller en liten vandal med färg på fingrarna?

1. Polisen får plocka in dig om dom anser att du är skyldig eller misstänkt eller påverkad av alkohol/narkotika och handlar onormalt... vilket dom med största sannolikhet säger sig göra ifall dom nu stannar dig.

2. Får minnas att det för inte så värst längesedan kom en ny lag gällande detta och den innebär i stora drag att dom får visitera dig och kolla i dina väskor, påsar mm. ifall dom anser dig vara skyldig, misstänkt osv. ... vilket dom också med största sannolikhet säger sig göra ifall dom nu stannar dig.

3. Ingen kunskap om detta, men att springa är ju inte olagligt så.. men sen så kommer du ju säkerligen åka dit för det med på ett eller annat sätt..
va?

2007-12-02 14:50
bob p19

Va fan då :P, hehe, blir väl att inte fira jul med dem i år då? ;)

2007-12-02 16:30
1. Blir man gripen har man inget val. Om de bara vänligt frågar om du vill hänga med downtown kan du ju försöka säga nej. Funkar nog inte speciellt bra.

2. Om skälig misstanke inte finns, utan de bara frågar om de får visitera dig, har du all rätt att svara nej. Då hittar de vanligtvis på en skälig misstanke.

3. Att springa från polisen som ska gripa dig bör väl falla under ohörsamhet mot ordningsman, eller vad det heter. Lagligt är det knappast.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-12-02 20:34

Är det en rättighet? Att i förhör endast uppge personummer och namn?
hur länge kan man hållas häktad om polisen inte har tillräckliga bevis, det kan beror på vad man är misstänkt för men någon regel lär ju finnas.

- Du behöver inte säga någonting under ett förhör. Det absolut smartaste du kan göra under ett förhör är att hålla käften.
När det gäller hur länge polisen får hålla dig och liknande, finns det ett antal olika förfaranden.

1 - Polisen får gripa dig vid brottsmisstanke. De får hålla dig i förvar i högst 6 timmar efter gripandet.

2 - Efter sex timmar blir du antingen försatt på fri fot, eller anhållen. Det är i regel en åklagare som beslutar om anhållan. 

3 - Du kan vara anhållen i tre dygn. Senast klockan 12 på dagen den 3:e dagen efter anhållandet, måste åklagaren besluta om han ska göra en häktningsframställan (till en domstol). När häktnngsframställan gjorts hålls häktningsförhandling antingen samma dag, eller dagen därpå. En domstol prövar då om brottsmisstankarna som riktas mot dig har någon grund.
Om åklagaren inte gör en häktningsframställan efter 3 dagar, försätts du på fri fot. Om domstolen inte godkänner häktningsframställan, försätts du på fri fot.
Domstolen kan besluta att du ska häktas. Man kan bli häktad som "skäligen misstänkt" för brott, och kan då hållas häktad i 1 vecka.
Man kan också häktas som "på sannolika skäl misstänkt", för brott, och kan då sitta häktad i 2 veckor.
När häktnignstiden gått ut kan åklagaren antingen väcka åtal mot dig, eller försätta dig på fri fot, eller begära ytterligare häktningstid. Väcks åtal skall huvudförhandling inledas inom en vecka i domstol.

Det är ganska vanligt att häktningstiden förlängs. Sverige är ett ganska mesigt land när det gäller straff, men vi är bra på att hålla folk i häkte. Vid grova brott är det inte ovanligt med 6 månaders häktning utan kontakt med fru, barn, medfångar, telefonsamtal eller TV.
Well, så går det till. De här bestämmelserna återfinns i Brottsbalken.

1.Polisen kan ta med Kalle om de har brottsmisstanke. Gäller det mycket lindriga brott som exempelvis fortkörning blir det sällan tal om att åka till stationen. Kalle kan inte själv göra ett skit.

2. Vid brottsmisstanke har polisen rätt att visitera en person. Jag ser att den eviga diskussionen om väskan med hänglås kommit upp. Som blivande jurist kan jag tala om att det faktiskt ligger någonting i den där gamla myten: polisen måste ha en husrannsakningsorder för att få söka igenom "tillslutet utrymme". Som tillslutet utrymme räknas hus, bil, ett hyrt skåp på centralen, men faktiskt också en väska som är låst och omöjlig att öppna utan att förstöra låset.
Svensk polis kan emellertid bryta upp ett lås och utverka husrannsakan i efterhand. Så om Kalle har färgburkar/hasch i väskan, så är han rätt körd i alla fall=)

3. Att springa ifrån en polis som ber dig stanna är förbjudet, men du straffas inte för det. Ungefär som att som fotgängare gå mot röd gubbe.