I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

socialen och dess insattser

Övrigt - Blandat

2007-11-15 10:36

socialen och dess insattser

allright, nu är det så att jag tänkte skapa lite diskution hurvida socialens behandling av ungdommar vid olika scenarion förbättrar eller försämrar... jag ska ta två exempel för att visa vad jag menar, det ena handlar om mig, det andra handlar om en polare:

När jag var yngre, runt  16, blev jag vid matbordet slagen av min fader. visserligen hände det litedå odå när jag misskötte mig i hans ögon, men då blev jag förbannad o stack anmälde honnom, vilket ledde inte till att polisen kopplades in, itan socialen. 2 timmar senare satt det två social kärringar i 25- 30 års åldern hemma hos mig tillsammans med mig och min mor och så att säga, "förhörde" oss angående vår familj osv.

det framkm att vissa alkoholproblem fanns hos mina föreldrar och fast än vi starkt belyste att vi för övrigt trivdes bra med vår familj, drog de slutsattsen att jag och min bror skulle omhändetas... "vafan" tänkte jag... "ska ja nu helt plöttsligt få nya föreldrar!?"
jag gittade o tänkte "i helvette heller". min bror som kom hem från skolan blev direkt utkörd till nån jävla bondgård där en "stödfamilj" väntade tillsammans med en tungt kriminell heroinpundare som satt där pga sina brott (notera att min bror inte gjort ett skit, och endå fick samma bestraffning som den här pundaren)
själv vägrade jag o höll mig undan ett tag. socialkärringarna skickade ett sms där de gjorde klart för mig att de hoppades jag var nöjd med mitt val och att de hade skickat snuten att leta efter mig (notera nu att jag endast blivit slagen av min far och nu behandlades som en ungdomskriminell)
till slut fejkade de ett gråt sms från min bror o jag tänkte att "vafan jag kan ju inte bara lämna han där" så jag lämnade in mig själv.
jag gick i fällan så att säga.
jag lät mig föras dit och insåg snabbt att det här var ju för helvette helt åt helvette fel... som jag sa innan hade jag och min bror inte gjort ett skit och satt nu där som två bovar me en heronist och vi fick inte sticka därifrån.
jag rymde lite sporadiskt då och då men kom tillbaka efter hand och efterssom bondgården låg så förbannat långt ut i ingenstans pallade ja inte ta mig de 2 milen till skolan, så skolan gick rent åt helvette... det höll på så ett jävla tag och det till slut efter mycket möda o mycket skitsnack var det hela över...
dock hade ingen skillnad gjorts och det enda socialen hade bidragit med var en jävla massa problem. Mina föreldrars alkoholproblem hade eskalerat då de själva tyckte att det hela var förjälvigt med tanke på att socialen hade beslagtagit deras egna barn (jag förstår dem) min egen skolgång gick rent käpprakt åt helvette och det hade inte löst ett skräp. tillslut efter tillräckligt lång tid ville vibara bli av med kärringjävlarna o på varje möte belyste jag och min familj hela tiden att allt var bra nu och att de inte behövde lägga sig i våra liv längre, och tillslut blev viav med de jävlarna..

ett annat exempel är en polare till mig som var aningen bråkig när han var yngre.. detta ledde till att socialen tillsut beslutade att stänga in honnom och han fick inte gå i högstadiet över huvud taget. Notera nu att senast han gick i skolan var i femman och nu sitter han där utan

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-11-15 10:37
jobb eller utbildning. Och kärringen som tog det otroligt korkade belsutet att förbjuda honnom från att gå i skolan och på så vis tog ifrån honnom all grundlig utbildning en normal person har, vägrar ta ansvar. Ingen vill ta ansvar för man faktiskt har förstört killens förutsättningar till att få utbildning och jobb vilket i sin tur självklart leder till kriminalitet. och den enda vägledning han får är typ att antingen virka med ett gäng handikappade kärringar hela dagen och på så vis dö lite varje dag, och att söka jobb... men vem fan vill anställa  nån som inte ens har gått i högstadiet?

syftet med den här tråden tänkte jag skulle vara att ni delar med er av era erfarenheter av socialen för att slutligen dra slutsattsen om socialen verkligen arbetar pårätt sätt eller om de är helt åt helvette fel, vilket jag upplevt det.

YOU wont be disapointed.

2007-11-15 10:45
jag har haft rätt mycket att göra med socialen under några år.
rent kortfattat så säger du helt enkelt att du misskötte dig, din farsa slog till dig och du ringde socialen och drog in din familjen in i sörjan.

det är ett känt faktum att socialtjänsten kan bete sig illa men vad förväntade du dig egentligen när du kontaktade de? skulle de säga till din farsa att inte slå dig igen och ge dig en klubba?

Sen så kan man helt enkelt säga att allt bli som du gör det till. om du fortsatte rymma från gården och misskötte dig så satte du dig själv i situationen.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-11-15 10:51
afflaf P21

jag har haft rätt mycket att göra med socialen under några år.
rent kortfattat så säger du helt enkelt att du misskötte dig, din farsa slog till dig och du ringde socialen och drog in din familjen in i sörjan.

det jag säger går inte att säga kortfattat, för då missar man poängen. och jag ringde ingen social, jag gick till polisen.

det är ett känt faktum att socialtjänsten kan bete sig illa men vad förväntade du dig egentligen när du kontaktade de?skulle de säga till din farsa att inte slå dig igen och ge dig en klubba?
 som sagt, jag gick till polisen och jag hade åtanke att de skulle spärra in min far i nån månad eller två så han lärde sig rätt o fel.
och som sagt, jag var 16, vafan visste jag om sånt?

Sen så kan man helt enkelt säga att allt bli som du gör det till. om du fortsatte rymma från gården och misskötte dig så satte du dig själv i situationen.

nej, jag ansåg att jag hade blivit fett fel behandlad, och det är det som är poängen. jag satte absolut inte mis själv iden här situationen, som det framgår i texten var det socialen som satte mig i den sittsen..

och det här är ingen jävla gråthistoria från min sida, så ha det klart för dig, jag hanvände bara mig själv som exempel.

YOU wont be disapointed.

2007-11-15 10:52
afflaf P21

menar du verkligen att en 16-åring ska ta det ansvaret själv? det är väl klart att man ska kunna få hjälp om ens farsa slår en.

2007-11-15 10:54
försök fokusera på topicen allright? jag pallar inte sitta här oförsvara det jag skrivit... jag är inte intreserad av det, utan jag villveta ERA ERFARENHETER av socialen...

YOU wont be disapointed.

2007-11-15 11:26
socialen är skit.. hade kontakt med dom ett tag men sen så ville dom stoppa mig i fosterfamilj o det ville inte jag för det sista jag behövde va att lära känna en nyfamilj..men sen så missade jag ett möte som jag avbokade o hon skulle höra av sig.. men nej.. nu har 2 år gått och inte ett ljud från tanten. usch men jag klarar mig bättre utan soc!
Flickor är som en skugga, följer du så flyr hon, flyr du så följer hon.

2007-11-15 15:07
Min farsas kärring fick pappa att anmäla mig till soc för diverse saker som jag egentligen inte hade gjort då allt var överdrivet.. och allt för att jag vägrade bo hos pappa. aja. Long story..

Men kortfattat så började ja tycka om min soctant.. vi gick på möten osv.. hade trevligt. Pratade om allt och ingenting..
Första dagen sa hon att allt som sas i det rummet skulle inte spridas, att hon hade tystnadsplikt.

In my ass heller! När utredningen var klar så skickades ett fett (och då menar jag verkligen tjockt) häfte ut till mina föräldrar med VARTENDA ord jag har sagt.

Det skapade bara mer konflikter i familjen. Jävla sätt alltså.

För övrigt så är hon snäll och hon och jag kommer bra överrens.. hon förstår mig. :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-15 15:51
ZoO-Man P20

ok jag läste fel du gick till polisen, men när du är omyndig så kopplas det automatiskt till socialen.

det jag syftade mest på var att med tanke på att dina föräldrar hade alkoholproblem så är det ganska vanligt att ni får plats hos en stödfamilj. och hur kan du se stödfamilj som en bestraffning för själva ungdomarna? föräldrarna anses inte kunna ta hand om sina barn och ska barnen bo kvar ensamma hemma?

Av allt jag läser så ser jag inga grova problem som socialen har gjort. DU gjorde det däremot inte bättre för någon när du höll på att rymma och inte göra det som du borde ha gjort för att förbättra situationen för dig och din brorsa.

inget illa mot dig men det bara känns som om hela historian är vinklad och ganska onödig om jag ska vara ärlig..

socialen kan vara ganska jobbig ibland men i just detta fallet så hade de ingen chans till att göra något bättre.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-11-15 15:57
Ska ju inte dra en kam över hela socialförvaltningen. Finns både bra och dåliga "socialtanter" liksom det finns bra och dåliga poliser, kassörer, snickare, konsulter, ingenjörer osv.

Jag tycker att systemet i övrigt fungerar väl. Hinner inte diskutera detta djupare nu då jag är i skolan.

2007-11-15 16:11
Det är såna som du som har varit med om ett och annat som borde jobba på soc, zoo-man...
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-11-17 12:12
afflaf P21

okej, jo historien e vinklad det e klart, men det jag försöker poängtera är fortfarande inte mitt fall, utan socialens sätt att behandla sådana här saker.

deras sätt att behandla folk är som enligt någon jävla bok där de ser liksom "jaha, nu händer det här och det här, det betyder att enligt boken ska alla som har just det här och det här problemet behandlas såhär"
man ser inte folk som OLIKA personer, man utgår från att alla fungerar lika dant och att alla med ett problem ska "behandlas" på samma sätt... förstår du min tanke? det är utformat efter ett gäng regler, inte efter individen. det är DET som är det fuckade, inte mitt fall som sådant.

YOU wont be disapointed.

2007-11-17 12:13
kanske_online P20

jojo, det e lite därför jag har skapat den här tråden, jag vill titta lite på folks olika erfarenheter av socialen hurvida de är bra eller dåliga.

YOU wont be disapointed.

2007-11-17 16:23
socialen nekar mig hjälp för att jag går i skolan. är lite svårt att leva på 1000kr i månaden. mat, fika, medicin etc kostar betydligt mer än så. behöver även glasögon etc. sen kan ju kläder vara bra att ha också.

2007-11-17 17:21
ZoO-Man P20 de hittar en lösning som funkar för de flesta, det är tyvärr omöjligt att göra alla nöjda och socialens roll i det hela är inte att skapa en perfekt omgivning direkt. utan ungdomar blir ofta placerade i temporära hem hos familjer tills man hittar en lösning som passar alla. Dock krävs det samarbete mellan ungdomen och socialen för att grejor och ting ska hända. om du ska hålla på att rymma och arbeta emot så kommer inget att bli bättre.

proceduren är inte kort och när det krävs hastiga beslut så kan det händ att man hamnar i jobbiga situationer (som nu med din bror och den "pundaren" (som förövrigt också säkert sitter hos den familjen för att få hjälp).

Du får försöka se det från allas håll. Visst socialen kan vara jobbiga men tänk hur samhället hade fungerat utan.

2007-11-17 17:59
har varit berättigad försörningstöd i 1,5år och inte fåt en krina på grund av underbemaning på östermlams enhet för försörningstöd. så jag har left på lånade pengar och små dj jobb i ett år till nu när jag fåt lite strö jobb genom ett bemaningsföretag. har flera överklaganden till läns rätten men det händer typ inget alls.

det lede till att jag gick ner över 10kg i vikt och att jag fick massa skulder och betalnings anmärkningar för skit saker igentligen. tex tandläkar räkningar och sl bötter då ingen med 0kr i inkomst kan ta sig till en arbets intervju utan att planka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-17 20:29
Har haft soc inblandat i mitt liv sedan jag var liten unge. Kortfattat och milt utryckt så har jag alltid känt mig motarbetad. Dom har stängt många dörrar med deras kortsiktiga tillvägagångssätt. Dom erfarenheter som har satt djupast ärr:

• Soc placerade mig i en fosterfamilj, kände mig totalt ignorerad under de två åren.
  • Soc satte upp vissa förhållanden som direkt ledde till att jag inte kunde prestera i skolan och jag tvingades avbryta mina studier.

2007-11-18 00:20
Du gick till polisen och berättade att din far slår dig. De meddelade socialen. Socialen intervjuade din familj och det framgick att dina föräldrar hade alkoholproblem. Utöver det har din far slagit dig vid fler än ett tillfälle. Socialen fråntog dina föräldrar vårdnaden om dig och din bror och skickade er till en stödfamilj.

Var har socialtjänsten begått ett fel?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-18 08:39

Socialen är väl aldrig en dans på rosor men mina erfarenheter är med hästlängder nästan bara positiva. Men det kan vara för att jag faktiskt gick till dom själv och bad om hjälp, och gör också allt dom ber mig att göra (det går ju faktiskt att undanhålla ett och annat). Sedan har jag inte varit ett sådant fall som behövt fosterhem men att vara bostadslös i Sthlm med familjen utomlands och med det även narkotikaproblem så har dom räddat mitt ass i alla fall.

2007-11-18 15:04
vet hur det känns. mina föräldrar var exakt likadana. mycket våldsamma och tvekade inte en sekund på å lappa till en när man inte gjorde rätt. tillslut bodde vi 5 pers i en 3a så jag beslöt mig för att dra. jag fick en lägenhet men skolan godkände inte mina vilkor så jag hoppade av skiten och tog socc. det värsta valet i mitt liv men va fan ska man göra. sen satte dom mig på ett ställe med utvecklingsstörda människor och krigsveteraner i flera månader så jag gick runt och kände mig som ett jävla cp.

men det absolut värsta va (helt ärligt nu): dom placerade mig på ett kontor där jag fick sitta mittemot en 60 årig kärring 8 timmar om dagen medans hon jobbade med sin dator och sorterade papper. tillslut frågade jag : vad fan ska jag göra här egentligen?

då fick jag svaret: ingenting. du ska sitta brevid tanten 8 timmar om dagen för att få dina pengar.

så där satt jag. tills jag sket i alltihop och började skolka rakt av. jag kände mig djupt deprimerad, jag va inte värd ett skit.

allt jag ville var att slippa all skit men fick istället ta emot ännu mer. det finns ingen chans i denna värld. ska man lyckas så måste man lyckas också.

jag har aldrig varit ett ljushuvud men jag tog efter 2 år tillbaks studierna igen, det suger fett mkt men jag måste göra skiten. lever fortfarande med förvirring men sålänge man har en vilja som brinner för nånting så blir nog livet ljusare sen!
GUERILLA WAR TACTIX - BLACK MASS RITUAL - HUMAN GENOCIDE PROCESS - www.myspace.com/GuerillaWarTactix - Album Out Now!

2007-11-19 06:53
afflaf P21

shiet, om det är så att 1/3 av alla de som har med socialen att göra får en negativ bild av deras handlande, är det kanske inte så värt att köra på just det sättet att arbeta.

jag snackar inte om att socialen är JOBBIG för helvette, jag snackar om att socialen är benägen att göra förödande beslut som kan köra folk i helvettet direkt o inte stå för sina beslut i slutändan.

Du får försöka se det från allas håll. Visst socialen kan vara jobbiga men tänk hur samhället hade fungerat utan.

det finns ofantligt många samhällsprototyper utan någon sunkig, ickefungerande socialförvaltning som sumpar minst 25 % av sina jobb.

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 06:55
3rdsoul P21

de lyssnade jack shiet på någon av oss allright? och som fragick, måste du fatta att det inte var ett bra beslut, eller tycker du det?

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 12:51
ZoO-Man P20

du verkar inte förstå, det finns inget perfekt sätt att arbeta så man väljer metoden som gynnar de flesta. Sen så spelar det väll fan ingen roll om vad du tycker om socialen sålänge de ger dig chanser till en bra framtid och förbättrar din situation så har de gjort sitt jobb.

2007-11-19 14:15
afflaf P21

socialen ska inte ha friheten att förstöra folks liv och inte ta ansvar för det. det är det jag säger, socialen kan lägga sig i om det leder till det bättre, om det tvärt om går åt helvette, ska de för helvette hålla sig borta.

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 14:49
ZoO-Man P20

hur trångsynt är du? om de bedömmer att du inte har en bra familjesituation så gör de det bästa för att göra det bättre.. men det krävs också att du hjälper de och dig själv, de kan inte ansvara för att ditt liv ska bli perfekt medans du sitter där med tummen i röven och väntar på bättre tider. väx upp!

2007-11-19 15:00
ZoO-Man P20

"socialen kan lägga sig i om det leder till det bättre, om det tvärt om går åt helvette, ska de för helvette hålla sig borta."

men hur ska man veta det innan?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-11-19 15:45
deras sätt att behandla folk är som enligt någon jävla bok där de ser liksom "jaha, nu händer det här och det här, det betyder att enligt boken ska alla som har just det här och det här problemet behandlas såhär"
man ser inte folk som OLIKA personer, man utgår från att alla fungerar lika dant och att alla med ett problem ska "behandlas" på samma sätt... förstår du min tanke? det är utformat efter ett gäng regler, inte efter individen. det är DET som är det fuckade, inte mitt fall som sådant.
Precis!

"Hjälpen" anpassas inte efter individen, det är precis så som du säger.
"Okej, denna killen har det här problemet, då gör vi si och så."
Det är ingen sympati eller något, de lyssnar inte ens, det spelar ingen roll om de lyssnar eller inte för "det" ska ske pga situationen vare sig man vill eller inte, för "så fungerar det".

Jag tycker de ska anpassa det efter vad individen vill, jobba lite mer med det. I ditt fall kanske att de hade talat lite mer med familjen, förklarat att såhär går det till osv, om det inte funkar så händer det här och det här. Ge folk en chans åtminstone.

En tjejkompis till mig har drogproblem osv, deras lösning på det här var:
Hon ska komma på möten, pissa ibland för att se att hon inte har droger i blodet. Om hon har det blir det fler möten och hon får fortsätta pissa. Det fortsätter så hela tiden och det enda det slutar med är att hon typ inte kan få jobb och att hon inte får ta körkort förräns hon är 30år, och hur ska detta hjälpa henne i hennes situation?

De visar ju ingen förståelse för problemen eller något, de lever efter att "såhär ska det vara", om man gör fel händer det här.

De var förövrigt hemma hos mig i helgen när min bror var hemma med några kompisar och kollade på film, två stora rakade fältare som hade fått för sig att det skulle vara en stor narkotika-fest hos oss och de var beredda på massa aggressiva knarkare osv. Min morsa, en liten kvinna på 1.48m öppnar dörren och sedan ska de sitta och varna henne i köket för att barnen kan hålla på såhär osv.

Det är den bilden jag fått av den, de gör säkert bra grejer med. Men det här är vad jag upplevt och jag kan tyvärr inte säga något bra av dem då jag aldrig fått något positivt intryck.

2007-11-19 15:51
En berättelse till, min bror och jag hade dragit till en fest där det i efterhand hade visat sig sålts narkotika, amfetamin. Då skvallrar någon för soc som då frågar hon som hade festen vilka som var där och sedan plockar in vartenda jävel som vart där och sa, "Du har sålt amfetamin!" upprepade gånger i 20min till vartenda jävel på enskilda möten med föräldrarna. Min bror fick gå på möte, trots att jag och han bara var där i 2-4min innan vi var tvungna att dra. De sa även till min farsa att de hade misstankar om att jag hade fixat det åt dem, eftersom jag är storebror till honom osv.

De nämnde sedan inte alls att det kanske inte var den personen som gjort det osv, många föräldrar trodde ju på soc och det blev en jävla massa familje-problem osv. Väldigt mycket skit. Jag förklarade att vi inte gjort något för mina föräldrar och sedan sket vi i det. Sedan ringde soc förra veckan och sa att de fortfarande hade misstankar om att min bror sålt narkotika på den festen men min farsa sa åt dom att det inte var så och att vi skiter i det nu. Jag tror fortfarande att vissa föräldrar tror att deras barn sålt narkotika osv, socialen säger ju inte att det bara var ett löst påhopp för att hoppas få fram den som gjort det. De säger saker som att 15 pers sett dem göra det osv så de ska känna sig påkomna osv. Men min farsa trodde ju stenhårt på det, "15 pers har ju sett honom sälja det, är du säker på att han inte gjort det?" osv.

Ne, fyfan.

2007-11-19 15:55
afflaf P21

hur trångsynt är du? om de bedömmer att du inte har en bra familjesituation så gör de det bästa för att göra det bättre.. men det krävs också att du hjälper de och dig själv,

du fattar inte vad det är jag säger, du ska inte arbeta på ett vis som inte är framgångsrikt. de ska ha kompetent peronal som itne begår mistag och sen inte står för dem. jag snackar inte om att de inte gör sitt bästa, jag snackar om att de tar en massa ogenomtänkta beslut som i slutändan visar sig vara ett direkt destruktivt beslut, och sen inte ta ansvar för det och ordna upp det man har ställt till med.

tänk om 1/3 av alla som hamnade i fängelse var felaktigt dömda, och när detta väl kom fram tog inte beslutsfattarna ansvar?

eller om 1/3 av alla ford focus avgav radioaktvi strålning som fick föraren att avlida i cancer, och tillverkaren inte tog ansvar?

fattar du vart jag vill komma?

de kan inte ansvara för att ditt liv ska bli perfekt medans du sitter där med tummen i röven och väntar på bättre tider. väx upp!

shiet, du vet jackshiet om mig så håll fingrarna i styr för helvette...

Misery_chick 

genom att ha kapabel personal som inte sjabblar till allting stup i kvarten.

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 15:57
ZoO-Man P20

hur bra personal det än kan tänkas vara, så kommer det inte alltid gå bra, alla kommer inte kunna hjälpas, och ibland blir det katastrof, det är bara så det är, ingening går som det ska i 100% av fallen.

2007-11-19 16:04
teN 

exakt, de tar inte hänsyn till att ibland får deras belsut riktigt skitiga konsekvenser, men efterssom fallet redan är avslutat enligt dem, så skiter de i det och fortsätter i god anda.

Det är ingen sympati eller något, de lyssnar inte ens, det spelar ingen roll om de lyssnar eller inte för "det" ska ske pga situationen vare sig man vill eller inte, för "så fungerar det".

det e riktigt fuckt att det är på det viset, ja fattar inte folk som talar för att det är en bra grej asså...

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:12
Misery_chick 

hur bra personal det än kan tänkas vara, så kommer det inte alltid gå bra, alla kommer inte kunna hjälpas, och ibland blir det katastrof, det är bara så det är, ingening går som det ska i 100% av fallen.

det är bara så det är? ;O
ofcourse, ibland går det åt helvette, men man kan se till att åtgärda det i tid genom att ta hänsyn och framför allt lyssna på personer som vill framföra sina klagomål.
Och för att minska skiten ytterligare bör man som jag sa innan, anställa kompetent personal, inte ett gäng 25 åriga fnitterfittor som går hem till folk som är säkert dubbelt så gamla som de o säger till dem hur man nu ska "ta itu" med personens problem.

om man ska ägna sig till att hjälpa folk ska man för fan veta vad man håller på med...och framförallt ska man ta ansvar och reda upp det man ställt till med, och inte bara avsluta dety och börja på nått nytt dekadent skit. man kan göra fel, men då ska man stå för det och göra det man kan för att ordna upp det... vilket socialen inte gör.

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:15
ZoO-Man P20

...som om kompetens avgörs av ålder.

och baserar du detta på något annat än ditt eget fall?

2007-11-19 16:18
Misery_chick 

jag baserar min åsikt på en massa berättelser och erfarenheter.

tycker du det är ok att socialen är benägen att förstöra folks liv och sen inte ansvara för det?

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:20
ZoO-Man P20

den där frågan var så vinklad och enkelriktad att inte ser hur jag kan svara på den.

2007-11-19 16:23
Misery_chick 

var den vinklad? du svarar genom att skriva ja eller nej, jag förenklar den ytterligare:

Ska man ta ansvar för sitt handlande?

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:25
ZoO-Man P20

ja, man ska inom rimliga gränser ta ansvar för sitt handlande.

tror du att din åsikt av socialen kanske är en gnutta färgad av dina egna erfarenheter?
tycker du verkligen att du har en rättvis bild av hur det fungerar?

2007-11-19 16:30
 Misery_chick 

allright, följdfråga: Är det då även rimligt att socialen borde ta ansvar för sitt handlande också?

tror du att din åsikt av socialen kanske är en gnutta färgad av dina egna erfarenheter?

vilken fråga, jo det är klart att min inställning till socalen är påverkad, men min åsikt är att socialen ska ta ansvar för sina felaktiga beslut och lyssna på personen de har hand om. De ska även lägga paragraferna åt sidan, och som sagt inte se personer som ett fall utan som personer.

tycker du verkligen att du har en rättvis bild av hur det fungerar?

ja

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:33
ZoO-Man P20

läs igenom det jag skrev igen! alla dina åsikter bygger du på vad du gick igenom och vad din kompis gick igenom. du gjorde inget för att förenkla deras arbete när du och din brorsa fick hjälp, istället så beter du dig som om det är socialen som har satt dig i din position när det är du själv och dina föräldrar.

som jag har sagt flera gånger, socialen jobbar på det sätt som gynnar flest ungdomar och 90% av de som det inte funkar med är sånna ungdomar som gör precis som du gjorde.

Jag vet att jag inte känner dig men efter allt du skrivit så tycker jag verkligen det är så. du får helt enkelt lära dig se det från deras håll.

2007-11-19 16:36
ZoO-Man

när du söger saker som "socialen är benägen att förstöra folks liv" så verkar du väldigt fartblind.

2007-11-19 16:42
ilket ledde inte till att polisen kopplades in, itan socialen.

Vad hade du förväntat dig?
Det är självklart något som hamnar på socialtjänstens bord.. snuten pillrar väl inte med familjeförhållanden?
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 16:42
afflaf P21

läs igenom det jag skrev igen! alla dina åsikter bygger du på vad du gick igenom och vad din kompis gick igenom. du gjorde inget för att förenkla deras arbete när du och din brorsa fick hjälp, istället så beter du dig som om det är socialen som har satt dig i din position när det är du själv och dina föräldrar.

min inställning till socialen bygger på det, inte min åsikt. m in åsikt är fortfarande att socialen inte ska få göra mistag och inte stå för dem, jag börjar bli fett trött på att säga det.
min åsikt bygger på att socialen ibland faktiskt gör förbannat fel ibland och inte tar ansvar för det. det är ren fakta, och det är det min åskit grundar sig på.

åsikt och inställning, två olika saker.

som jag har sagt flera gånger, socialen jobbar på det sätt som gynnar flest ungdomar och 90% av de som det inte funkar med är sånna ungdomar som gör precis som du gjorde.

varför gjorde de ungdommarna på det viset då? för att jävlas?
gör socialen ett beslut som alla inblandade trivs med i stället för att följa paragrafer, gör inte folk på det viset.

du motargumenterar min uppläggning av fakta att socialen inte tar ansvar för sina misstag... ska socialen inte ta ansvar för förödande misstag eller vadå?

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:43
i övrigt instämmer jag dock..
socialtjänsten suger på att lösa problem..
dom gör bara allt hundra gånger värre med sina utopiska schablonlösningar
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 16:46
Misery_chick 

vill du inte svara på frågan? jag frågar var du står...

joda 

som sagt, jag gick till polisen och jag hade åtanke att de skulle spärra in min far i nån månad eller två så han lärde sig rätt o fel.
och som sagt, jag var 16, vafan visste jag om sånt?

jag svarade på den frågan innan du hade skrivit den...

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:47
man ska passa sig för myndigheter av alla slag..
psyk snuten och soc går hand i hand och sätter dom väl klorna i en blir man aldrig fri.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 16:51
afflaf P21

Jag vet att jag inte känner dig men efter allt du skrivit så tycker jag verkligen det är så. du får helt enkelt lära dig se det från deras håll.

skulle jag se det från deras perspektiv, spela in det och sen länka det här skulle det bara stärka mina argument...

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:54
ZoO-Man P20

du frågar var jag står angående vad?
ditt enskilda fall?

jag har svarat på de av dina frågor jag kan/vill svara på

2007-11-19 16:56
Misery_chick 

angående det som diskuteras...

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 16:58
haha snälla.. ni beter er som om ni vore 15åriga förortsungar som sitter och skryter om polisen och soc historier..99% av problemen är reflektioner av era handlingar (och i viss fall kanske familjens också)!

2007-11-19 17:04
afflaf P21

shiet, du beter dig som en jävla soc kärring själv som verkar frukta för sitt jobb eller något... hur känns det?
tråden handlar om att folk SKA dela sina erfarenheter av socialen...
du ska ju inte börja med reflektioner, för det går bara emot dig själv..
om 99 % av problemen är en reflektion av folks handlingar, är 100% av folks handlingar en reflektion av systemet...inkl. socialen. right back at you...

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 17:10
haha vad yrar du om? jag snackar om att alla de flesta problemen som ni gråter om här är reflektioner på ERA behandlingar. ungar som får problem med soc och gör det värre för sig själva igenom att rymma och arbeta emot sitt eget bästa.

beter mig som en "soc kärring" ? kompis det heter att man växer upp ..