I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svårt att fixa jobb?

Övrigt - Blandat

2007-11-11 09:48

Svårt att fixa jobb?

Det finns hög arbetslöshet i Sverige, det vet nog alla. Jag har inte ens gått gymnasiet, och har många vänner som inte gjort det heller. Ändå har vi alla fixat jobb, och det är inga skitjobb direkt.

Jag fick slita en del för att få jobbet, men inte överdrivet.

Det jag vill få fram är: Hur svårt kan det vara att fixa jobb? Är arbetslösa lata och inte orkar anstränga sig för att leta? Är folk kräsna, eller vad beror det på?

Och jag vet att det finns vissa som har problem, sjukdommar, skador eller är "funktionsskadade" (ADHD, asberger (stavning), osv.).

Men för en frisk, "normal" person kan det inte vara svårt alls? Speciellt inte om man gått klart gymnasiet.

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 09:49
beror väl på vad för jobb man är villig att ta.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-11-11 09:55
Ja, men är det inte bättre att jobba på t.ex. ett lager och dra in 18000 i månaden än att leva på bidrag på 10?
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 09:59
KungenKrook

ptja, jag är svag och klantig, så jag skulle troligen dö på ett lager, krossas till döds eller nåt.
Men så skulle jag nog aldrig söka ett lagerjobb heller.

2007-11-11 10:01
Nej, men jag antar att du förstår vad jag menar?

Man kan ju inte sitta och tro att man ska få ett jobb som injengör bara sådär, och tar man ett "skitjobb" så får man erfarenhet, kan söka ett lite bättre jobb och klättra på så vis.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 10:05
KungenKrook

absolut, men jag tycker nog man ska veta sina begränsningar också, är man paniskt rädd för bajs ska man inte ta ett jobb på ett äldreboende, till exempel.
hatar man barn ska man inte jobba på dagis, kan man inte lyfta en stekpanna med en arm ska man inte jobba på ett lager. and so on.

Skivsamlare

2007-11-11 10:38
Flytta till Oslo, mer än så behöver du inet veta.
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!

2007-11-11 11:16
haha de fan sant, många av mina vänner som har gymnasiebehörighet går som arbetlösa.. medans resten av avhoppare ink mig själv har jobb?
work some magic

2007-11-11 11:19
nej, arbetslösheten i sverige beror fan på lathet och för mycket stolthet för att städa toaletter på donken, lätt!
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-11-11 11:21
Men det ar ju faktiskt sa att vi har en arbetsbrist i sverige, dvs. vi har farre arbeten an arbetsfora manniskor. Alltsa kan inte alla fa jobb.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-11-11 11:49
KungenKrook
Vad jobbar du med?
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-11-11 11:58
Nu har ju jag ett jobb, men svårt att få jobb är det väl? I stockholm är det otrolig konkurens på alla lediga jobb. Söker man via platsbanken så är det lätt flera hundra som har sökt samma jobb.
Att gå runt på måfå och söka jobb, utan kontakter, är inte heller det lättaste.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-11-11 12:04
Jag tror att alla blivit hjärntvättade av någon sorts "hej, jag måste tjäna minst 40.000kr / månad, annars är jag misslyckad". Folk måste komma tillbaks till verkligheten. Folk som gått en ganska tung utbildning på gymnasiet (nv, nv/sp ex..) vägrar inse att dom kastat bort tre skitjobbiga och plugga år åt helvete, för att bli nåt "enkelt" där deras kompetens inte passar in.

det är min teori..
fantastiskt

2007-11-11 12:04
Att gå runt på måfå och söka jobb, utan kontakter, är inte heller det lättaste.

Det kanske funkade på 70 talet men det är ganska kört nu.

Jag har också ett ganska "bra" jobb men är ine med i a-kassan för jag jobbar helre på mc-donalds än at gå hemma och stämpla.
Är man inte socialt inkompetent så är det inte särskilt svårt att få jobb.
Rock out with your cock out!

2007-11-11 12:05
hur fan stavar jag?

2007-11-11 12:26
two_grand har du jobbat på mcdonalds eller är d bara nå du tror att du hellre gör?

så jävla trött på den här bilden på arbetslösa som soffpotatisar som inte vill jobba..
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-11-11 12:26
Ofta är det bara en fråga om att släppa på kraven
 www.soundcloud.com/lirzproductions

2007-11-11 12:31
ni är lata och anstränger er inte helt.. jag var lika dan. kom fan inte o säg att det inte går att få nått jobb alls då lurar ni bara er själva och oss andra.  SUCKERS!

2007-11-11 12:56
yazer

Jag jobbar på en packavdelning. Visst, det är kanske inte det jobb man strävar efter, men jag drar in runt 17-18000 i månaden på det, och har ingen utbildning.

Folk vägrar insé att alla inte kan vara injengörer och dra in 40000 i månaden. Tror det skulle vara betydligt mindre arbetslöshet om folk tog tag i sig själva.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 13:01
Tycker det är väldigt förenklat att bara säga att alla som inte har jobb är arbetslösa är lata.
Sverige är ju lite konstigt i och med att man daltas och gullas med hela livet (med bidrag och skolan) och sedan när man tagit studenten så kastas man ut i verkligheten utan någon som helst aning om hur det egentligen funkar men förväntas kunna skaffa jobb på direkten.
Alla har inte rika, stöttande föräldrar som fixar jobb åt en hos en gammal polare eller något liknande utan måste klara sig själva utan någon som helst träning.
Jag har haft det skitsvårt och haft lite ströjobb här och där men det har varit svårt som fan ända sedan studenten pga av att när jag gick i skolan så sket jag i jobb eftersom studiebidraget räckte för mig och då behövde jag ju inte jobba. Det gjorde att när jag väl var tvungen att jobba så visste jag inte ens hur man gjorde för att få ett jobb och det vet jag knappt fortfarande.
Ps. Nu har jag ett jobb i alla fall men det har inte varit lätt och om jag förlorar det här jobbet så kommer det vara back to square one igen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 13:27
Nej, vissa har såklart sina själ. Men det är inte omöjligt, och man behöver ju inte få 40 papp i månaden. Det är det jag ville få fram.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 13:40
spex

Nej men jag jobbade i kassan på ica när jag var 18 det är väl ungefär samma skit.

ett annat stort problem jag sett (jobbar en del med rekrytering) är att även om folk kan vara bra på att jobba så suger dom katastrofalt på en arbetsintervju, folk är så jävla osäkra på sig själva.

2007-11-11 13:42

Har man höga krav får man inga jobb. Jag har inga krav, fick ett jobb som städerska på ett hotell och det är gött som fan. Kanske inte världens roligaste och inte heller något jag ska hålla på med i framtiden, men mina jobbarkompisar är sjukt sköna allihopa och cheferna är bra.

Jag tycker att en del här har lite udda syn på ungdomar idag.. Jag tycker att de som är födda i mitten av 80-talet och senare är den absolut lataste generationen. När jag ser yngre tjejer och killar på stan fattar jag inte hur det går ihop - alla har dyra telefoner, dyra jackor, byxor och skor. Det är verkligen pappa betalar-syndromet... Det finns en stor klick människor i de generationerna som förväntar sig få allt men inte att jobba hårt för det!

Skåne!

2007-11-11 13:44
^ Precis. Folk kan vara skitbra på arbetet, men på intervjun låter dom osäkra.

Sen tycker jag även skolsystemet ska ändras.
Det är inte lätt att som 15-16åring veta vad man vill jobba med resten av livet. Iofs behöver man inte jobba med det man utbildar sig till, då jag inte har utbildning men ändå jobbar. Men ni förstår nog min poäng.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 13:44
Och jag syftar såklart på gymnasiet.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-11-11 13:48
Dani-021 P19 nv & sp är inte yrkesförberedande, det är inte tänkt att man ska ut och jobba efteråt utan man ska plugga vidare. sen att alla inte fattat det är väl en annan femma.

tycker egentligen det är sjukt att vi har så många utbildningar som leder rakt ut i arbetslöshet. hur många kulturvetare etc behöver vi? givetvis ska folk kunna utbilda sig till vad de vill, men det behöver inte vara hur lätt som helst att komma in. skär ner antalet platser på utbildningar med hög arbetslöshet och höj antagningskraven på de platser som finns kvar!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Moderator

2007-11-11 13:50
albin sa det ju rätt bra. Det finns färre jobb än folk som kan jobba.

Sen är det inte alla som vet hur man går tillväga för att skaffa ett jobb heller. Jag har ingen aning, ser det som ren tur att jag fick mitt jobb som har jag nu. Det är ett jävla tjat om att man ska skaffa jobb, men inte så många konkreta tips på hur man ska göra.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-11-11 14:00
Jag tar vilket jobb som helst förutom BK, Donken och dylika ställen. Hoppas inte det förstör mitt liv.
My heart lives in my vagina.

2007-11-11 14:04
princessleija F22

Det ä'r väl iofs inte det, det handlar om utan att det finns fler som söker jobb än vad det finns jobb.

Nu har jag iofs bara sökta sommarjobb i och med att jag pluggar på universitetet, men det är sjukt jobb att få jobb då.
 DIF!

2007-11-11 14:06
sjukt svårt att få jobb då*
 DIF!

2007-11-11 14:08
Om ni vill ha ett konkret tips.

Ljug!

Jag vet mamma lärde er att det var fel, men ljug om sådant ni tror ni klarar av.
Givetvis ska ni inte säga att ni är civilekonomer om ni inte är det... men ljug röven av er om ni vill ha ett jobb, personen som snodde förra jobbet ifrån dig ljög garanterat.

Jag ljög om att jag hade haft vissa ansvarsområden på intervjun för mitt nuvarande jobb och jag klarar det galant eftersom det är saker jag sedan innan är bra på.
Hade ALDRIG fått det jobbet om jag var ärlig.

2007-11-11 16:20
Jag har aldrig haft ett jobb jag kunnat forsorja mig pa. Och nu laser jag en samhallsvetenskaplig universitetsutbildning... vad fan tror jag egentligen? Har jag inte forstatt att jag man ska arbeta och gora ratt for sig i Sverige?? Nej det ar nog bast jag hoppar av och staller mig vid bandet pa nan fabrik. det ar hyvs det!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 17:09

Så jäkla sant, det är motbjudande vad folk blir lurade/lurar sig själva att all utbildning lönar sig eller leder till jobb. Jag blir typ ledsen i själen när jag ser folk låna full csn för att plugga på någon totalt verklighetsfrämmande utbildning påhittad av något kommunalråd i en glesbyggdkommun. Jag förstår alla inblandades intressen, man kanske inte har högst betyg men vill ändå uppleva studentlivet, kommunen gör vad dom kan för att locka till sig ungdomar etc.

Det jag inte klarar med är staten som (hittills) accepterat detta och fortsatt utfärda universitet -och högskolestatus till lärosäten som inte leder till vare sig forskning eller arbetsmarknadsmässig kompetensutveckling. Det är pengar i sjön som skulle kunna användas för att uppmuntra företagande och sänka skatter på unga entreprenörer osv.

Någon skrev att vår generation är den lataste någonsin, det kanske är så. Men effekterna av vår lathet mångfaldigas av en sjuk utbildningspolitik, och jag är inte helt säker på att vår lathet någonstans är resultatet av någon annans daltande.

2007-11-11 17:09
Det är momen-22 över hela arbetsmarknaden då alla vill att man skall ha tidigare erfarenhet.
Sen undrar dom varför så många unga är arbetslösa.
 DIF!

2007-11-11 17:18
Problemet är väl att folk blir för bortskämda i ungdomen,de någon sa om dyra skor och kläder och pappabetalar-syndromet stämmer ju verkligen,sen när dem blir vuxna är dem vana vid lyx och därför måste dem ha välbetalda jobb.

2007-11-11 17:28
Jag har sökt in till en yrkesförberedande utbildning nu just för att kunna jobba som det lite varstans istället för att behöva slåss om dom där tråkjobben som inte kräver någon utbildning och som hela stadens studenter och ungdomar vill åt. Är praktiskt jobb och utbildningen är inte särskilt lång, så jag tycker det är fett värt. Det betyder ju inte heller att jag måste fortsätta med det livet ut sen, kan ju plugga vidare lika mycket som någon annan, bara att om jag inte gör det så kommer jag ha lättare för att få jobb.

2007-11-11 17:47
Jag hatar att jobba, jag blir deprimerad av att jobba på lager och med andra monotona skitjobb.

Jag känner grova problem med att jobba! För att jag är lat? Verkligen inte!

För att det känns meningslöst och oinspirerande, det får mig att vilja ta livet av mig typ... Usch!

Men vad har man för val? Alla har ju sin prenumering av livet att betala.

You live, you pay! Det är lite fucked up tycker jag.

Men det är väl så det ska bli, man ska bli bitter och vara nöjd med det man har, och väsa åt alla andra "lata arbetslösa" i sin bitterhet.

Halleluja!

2007-11-11 17:51
Kan bara tala från min egna erfarenhet, men när jag gick ut gymnasiet och skulle söka jobb så va det i princip omöjligt för mig att få nåt. Jag hade bara två krav, inte mc donalds och inte telefonförsäljare. Sökte alla andra jobb jag kunde hitta, fick komma på en intervju av kanske 100 sökta jobb...

Hade knappt nån erfarenhet förutom ett byggjobb jag hade en sommar och några praoplatser, men hur ska man få erfarenhet om ingen vill anställa en om man inte har erfarenhet?

Slutade med att min farsa erbjöd mig ett jobb som diskare i hans tandläkarpraktik. Så det fick bli det :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-11-11 17:58
two_grand 

har jobbat på ica, både kassa och lager, och på mcdonalds, o d stor skillnad. på ena stället umgås du med tuggummin, ciggaretter, snus och smågodis (plus d på rullbandet då) medan man på andra umgås med stekflott, stekflott, läsk och stekflott. jag kom hem o stank stekflott kommer ja ihåg, mcdonalds e så jävla skit.. men skit samma kanske
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-11-11 19:39
spex

Jo men jag tog mc-d's för att statuera ett exempel.
Folk är lite för fina för skitjobb och går hellre på sociala eller a-kassa (för soc e ju mycket bättre...?).

Kommer det en arbetslös till mig och frågar om jobb så brukar jag fråga varför dom inte jobbar.
Oftast får man svaret att dom inte lyckats få något jobb pga av massa olka anledningar som aldrig är deras eget fel, varför ska jag/vi då anställa dom.
Eller så säger dom att dom inte hittat något som passar, rädd för att jobba? varför ska jag/vi då anställa dom.

Jag har mer respekt för en mc donalds looser än en arbetslös  direktör.

2007-11-11 19:49
Jag kan säga att i mitt fall handlade det om självförtroende,när jag blev uppsagd från ett jobb och började söka nyy fick jag en massa nej. Det var jag inte van vid ftersom jag alltid haft minst ett jobb.

Sen blev det som nån negativ spiral,orkade inte ens söka eftersom jag sökt liknande jobb o fått nej osv.

Sen fick jag tillslut ja från ett företag jag inte ens visste fanns och nu har jag två jobb.
www.susei.blogg.se

2007-11-11 19:56
Det finns hög arbetslöshet i Sverige

Arbetslösheten ligger på 3.2% av de som kan arbeta och ej är med i marknadspolitiska program.  Så det där uttalandet blev fel direkt.

2007-11-11 20:03
> two_grand
"mc donalds looser"
- "McDonaldsloser"? Lågt sagt av dig... Det är jobbet som är skit, inte personen som jobbar med skiten.

2007-11-11 20:11
Klockan12

Lägg märke till "..."

Jag menar givetvis inte att man är en looser för att man jobbar där utan att det i folkmun brukar ses så.
Om du även plockar fram meningen bakom uttalandet ska du se att alla världens problem löser sig.

2007-11-11 20:23
two_grand P26:

Du skulle säkert gå bra ihop med Johan Ståel Von Holstein eller vafan han heter.

Livet är så enkelt för er eller hur, det är bara att göra enligt boken så blir allt bra!

Robot!

2007-11-11 20:34
kleton P24

Vet faktist inte vem det är men det är ju jävligt konstigt att olika människor med samma förutsättningar inte har samma möjligheter?
Folk har alltid en jävla massa ursäkter för varför just dom inte lyckas, det finns givetvis alltid undantag och jag är inte okänslig.
Men för fan sluta gnäll om du är en helt vanlig kille eller tjej och jobba lite för att få vad du vill.

Alla kan inte få sitt drömjobb men nog fan går det att komma en bit på vägen om man är redo att börja någonstans.

2007-11-11 20:37
kleton P24

f.ö är det bara att läsa senaste inlägget i din blogg, det samanfattar ju ungefär min poäng.

2007-11-11 20:43
word erkan

stockholm kommer va ett helvette om 50 år. arbetslöshet, pundare och gängkrig. islam blir officiell religion.
offtopic? nej....

2007-11-11 20:59
Parrot X2

Du ska inte gå på allt Jimmy säger!
 DIF!

2007-11-11 22:27
two_grand P26:

Ja, har du problem med att acceptera att alla människor inte lever sina liv för att jobba eller? Att vissa har det förbannat svårt, som jag, med att hitta motivationen till att jobba med tråkiga jobb?

Livet är inte lekande lätt för alla...
Admin

2007-11-11 22:39
Ett annat problem till att folk har svårt att få jobb är att många inte vet hur man söker jobb. Och jag förstår dem, det är inte lätt. Jag har aldrig fått veta hur man gör, och vet egentligen fortfarande inte, utan det har blivit en läroprocess på gott och ont. Det visar både på hur viktig en instans som AMS är men även hur svag den egentligen är idag. Här borde vi kunna kräva mycket mer av våra politiker som har som uppgift att arbeta heltid med detta (vissa av dem).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?