I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Öltråden

Övrigt - Blandat

2007-10-17 00:55

Öltråden

God afton whoaiter

Sitter med en veteöl så här på småtimmarna och kan inte beskriva med ord hur underbart livet är för tillfället. Är ni som jag lite av en ölfantast? som blir som ett litet barn på julafton när systembolaget släpper månadens nyheter. Det finns en sån uppsjö av goda öl så det blir självklart långrandigt om man skulle sitta här och rabbla upp en massa favoriter, så jag låter det vara. Men vad föredrar ni för sorts öl?, ale?, veteöl? eller kanske en special öl? Själv dansar mina smaklökar som mest då jag har en mörk lager i glaset.

Om erat systembolag har Mariestads porter i nyhetssortimentet råder jag er att köpa den, jäkligt god vill jag säga.

2007-10-17 00:58
Finns det månadens nyheter på bolaget? Aldrig vetat om det.
Fast jag dricker ju bara en sorts öl ändå. Den är god, jag håller mig till den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-17 01:00
Guinness is the shit. En bra ölkväll är när man varvar några Guinness med Heineken. Tycker öl är nice men gillar inte alkohol så mycket överlags.
njut

2007-10-17 01:10
Dieallot - Javisst finns de det.

dujaeruvija - I Sverige skulle jag tro att det är femkommatvåan (17.40 kr/liter) Kung som du nämner är inte långt efter (17.60 kr/liter) Kan finnas billigare...men det är vad jag tror.

Explict - Ja, guinness är jäkligt fin.

2007-10-17 01:14
Gitton Gitty 

Ja det finns ju en sida (som ja inte kommer ihåg adressen till) som rankar och räknar ut det där och femkommatvåan leder ;)
 DIF!

2007-10-17 01:17
bob - Jasså...jag kikade på systembolagets hemsida bland det billiga ölen jag visste. Länka gärna till sidan om du kommer på den.

2007-10-17 01:24
Vi kan också passa på att diskutera lite kring Michael Jacksons (The beer hunter) död. Vad jag läst mig till ska det ha rört sig om en hjärtattack men jag har en vän som påstår att hans död hade med en överdos att göra...finns det någon som helst sanning bakom det? någon som vet mer?

Undrar också om kisen hade diabetes pga all öl han druckit =)

2007-10-17 01:30
Ingen tar kill kenny, bräcker guiness! Oooh rysser i kroppen när jag tänker på skummet som rinner, den krämiga smaken och färgen!  mums :)
Annars e New Castel/Spitfire godingar dom med!

Toastare

2007-10-17 01:35
Jag gillar mest ljus lager.. som Kronenbourg 1664, Urquell, Brahma..

veteöl gillar jag faktiskt också.

Funderat på att köra en ölprovar kväll rätt länge nu.. jag dricker bara öl. (när det gäller alkohol)
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-17 01:39
Ha, det är när jag läser trådar som denna jag förstår att jag inte är nån speciell stor ölkännare, utan bara (helg)alkoholist :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-17 01:40
BountyBoo - Har du druckit Kronenbourgs veteöl? Vansinnigt god!! Kunde annars vara en bra kombination med tanke på vad du gillade =)

2007-10-17 02:17
Dekay - Sapporo är trevlig. Kirin, asahi och dom två sistnämda är inget jag provat. A Le Coq Pilsner lät jävligt intressant!

Toastare

2007-10-17 02:24
Gitton Gitty, nej den hade jag inte hört talas om.. värt att testa, absolut!
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-17 08:09

Slottskällans Oktoberfest
är riktigt god!
Nils Oscars funkar alltid
Sen gillar jag Heaven och Hell

Finns mycket god öl. I princip det enda jag dricker med alkholhalt.
Take a Chill-Pill <br>

2007-10-17 08:45
St. Peters Winter Ale är smaskens

2007-10-17 09:07
Jag måste hålla med dig. En kall hoegaarden på fredagskvällen är sjukt trevligt!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-10-17 09:14
warsteiner, bitburger o holsten, fy fan va gött

deutschland uber alles
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2007-10-17 10:33
red stripe och budwiser är nog dom godaste, men dricker oftast lapin kulta 7.0 på fest..
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.

2007-10-17 11:04
men_vafan - Enligt min mening är Nils Oscar Pils den godaste ljusa jag någonsin druckit. Slottskällan har fina öl dom med! reppar Uppsala! =)

ASUL - Visst fan är det så =) jävligt trevligt även på tisdagskvällar.

Det ska bli enormt trevligt den 16 november när all julöl kommer. Det kommer cirka 40 artiklar på enbart ölsidan! Finns ju ingen chans att man hinner med alla om man nu inte vill genomgå rehab efteråt. 1 November kommer jag iaf stå med en Nils Oscar Rökporter i handen...vattnas i munnen redan.

Har någon av er prickat ut nån favorit i förväg?

2007-10-17 11:21
kilkenny är redigt god, men vad hände med att bara dricka fulöl och bli full som ett svin? haha
va?

2007-10-17 11:34
pool - Hehe, enligt mig är det svårt att gå tillbaka till fulöl efter att ha traskat in i de överjästas värld.

Minns tiden när man köpta 10 fulöl av samma sort..."fyfan vad långrandigt", är vad jag tänker när ja tänker tillbaka på det. Roligare med gott & blandat...och då av det finare slaget =)

2007-10-17 11:40
Blir att hålla med ASUL: Hoegaarden är det som gäller för mig
Samtidigt som Newcastle Brown Ale inte går av för hackor, men favoriten är och förblir nog Efes Pilsen. Känner ett otroligt hat mot de flesta svenska öl dock, dricker seriöst hellre avloppsvatten än svensk öl..
•pave paradise•

2007-10-17 11:55
ska man ha öl ska d va tjeckisk..thats the shit

staropramen bla
vi är överallt!

2007-10-17 12:08
oj oj herregud. brukade gå på en engelsk bokhandel i berlin när jag bodde där och se på film. de visade alltid två filmer varje tisdag, i priset (3euro tror jag det var) ingick en öl, och där upptäckte jag Radeberger. den absolut grymmaste ölen jag druckit.
tjoho

sen är ju Pilsator alltid lika rolig. smaken vet jag inget om.

2007-10-17 12:13
Nls Oscar är en fin svensk öl men ljust öl är ju egnetligen för kärringar.

Jämtlands har en del fina men och den bästa är nog pilgrim. Mina obildade vänner tycker att den smakar diskmedel för att sedan gå tillbaka till sin kung/sofiero/dansk fadöl/meningslös blasköl x.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-10-17 12:43
Miaz - Fan jag måste ta mig till Tyskland alltså, ölens himmelrike på jorden. Har planer på att dra ned till oktoberfetsen nästa år.

Coke - Heaven måste jag säga är min favorit när vi pratar Jämtlands bryggeri.

Hehe, jag känner igen mig med det där om obildade vänner...

2007-10-17 12:47
Måste ju säga att det är sjukligt frustrerande när alla ens vänner bara häller i sig Sofiero och Kung och inte fattar varför man inte dricker själv när de spiller nämnda öl över alla i närheten och skriker "vafö drickä du int?!"..
•pave paradise•

2007-10-17 13:00
Herregud, Hoegaarden är bland det äckligaste jag någonsin druckit. USCH! Smakar all vitt öl sådär vidrigt?

Själv gillar jag Samuel Adams Boston Ale. det är grejer!
Din hojtlåda är tom.

2007-10-17 13:13
Mörkt öl på fat är det som gäller, men även andra sorter så som Stella, Staropramen (orginellt) osv.
 DIF!

2007-10-17 13:23
Chonbo - Prova en dunkel weißbier eller Kronenbourg 1664 Blanc...de skiljer sig från Hoegaarden.

Ihabia - Hahaha. Jag håller dock inte med dig om att all svensk öl smakar illa. All svensk fulöl smakar dock illa men inte öl som Slottskällans, Jämtland och Nils Oscar. Men smaken är ju olika =)

2007-10-17 13:41
Kilkenny,Spitfire  e nog förstavalen. Sen kronenburg and the lovely miss Stella.

Nils Oscar stället där vid Fridehemsplan e skön, kommer aldrig ihåg vad jag dricker bara, men den vanliga lagern e skön

Och när det kommer till Fulöl så tycker jag Sofiero gör tricket, en andra plats är alltid en andra plats
New Zealand Why not?

2007-10-17 14:29
Chonbo:

Då vet jag vad jag ska tortera dig med när man hamnar i en sån situation. Hoegaarden, at the ready. ;)

Gitton Gitty:

Vet, men när man bara sett fulöl i alla år så blir man rätt "blind" om man säger så. Håller mig till mina favoriter ett tag till, iaf tills fler människor runt mig inser att kräkmedel som Kung etc bara finns för att folk ska bli fulla och få knulla.
•pave paradise•

2007-10-17 14:30
-Robban- - Sofiero har nåt framgångar pga sitt APK-värde (Alkohol per krona värde) Inte för att den ansågs vara den näst godaste europeiska lagern år 2004. En prisvärd öl, men som enligt mig skämmer ut svensk öl.

2007-10-17 14:33
nåt = nått

Ihabia - Hehehe jo jag förstår det.

DJ

2007-10-17 14:37
I första hand föredrar jag Stout. Med åren har jag blivit mindre och mindre intresserad av lager och sånt. Visst, en kall Heineken en solig sommardag kan vara läskande, men jag känner mer och mer att jag inte vet om jag egentligen tycker om "öl". Det är stout som är den verkliga njutningen.

Jag är väl tråkigt nog lite klyschig där, eftersom jag fortfarande tycker att en bra Guinness är det bästa. Men de flesta "stora" sorter ligger ju rätt nära Guinness faktiskt. (Caffrey's, Beamish, Murphy's o.s.v.).

I Dublin provade jag ett antal olika Stouts (inkl. Porterhouse berömda Oyster Stout), men ingen som egentligen var nämnvärt bättre än Guinness. Den pinfärska Guinnessen man får uppe i tornet uppe i brygghuset klår nog allt i dryckesväg jag nånsin provat.

Lite blaskigare, porter-liknande stout som de här svenska sorterna ger jag inte alls lika mkt för. Då tar jag hellre en Carnegie starkporter. Jag tycker stout ska vara tjock och gräddig.

Ett bra tips som jag hittade på systemet för nån vecka sen är annars den engelska St. Peter's Stout. Den hade väldigt stark sötma, men dom har lyckats balansera den med alkoholstyrka och beska så att den är god ändå. Förhållandevis tunn också, men ändå speciell och en sort jag definitivt kommer köpa igen.

Utöver stout gillar jag mest bitter och annan ale, även om det kan variera väldigt mkt där. ESB tycke rjag är rent odrickbar, medan London Pride är riktigt god. Kul att den finns på fler och fler ställen i stan nu.

2007-10-17 14:51
Soul_Survivor_II - St Peter´s Creme stout är smaskens...jag tycker dock det är otroligt synd att dom bytt flaska...älskade den pluntliknande formen. Har du smakat Brooklyn Black Chocolate Stout? Mycket fin, kanske dock lite väl hög alkoholhalt på 9%.

Din resa till Dublin gör mig väldigt avundsjuk =) Kan tänka mig att skillnaden är enorm mellan det du fick i glaset och Guinnessen som säljs i Sverige.

DJ

2007-10-17 15:04
Gitton Gitty: Just det, Cream Stout var det ja. Det var en skitsnygg flaska nu, riktigt 1800-talsstuk. Jag vet dock inte hur flaskan såg ut tidigare. Pluntliknande låter cleant!

Jag har druckit en stout från Brooklyn för kanske tio år sen som var rätt fin. Minns dock inte om det var Black Chocolate. Låter spännande. Brooklyn gör ju nästan bara bra grejer. 9% låter väldigt högt. Jag tycker en stout oftast blir godast nere på Guinness-styrka ungefär. Men jättestark öl kan ju vara så olika saker. Såna här svenska starklager som dom beefar upp till 7,5% smakar bara folköl med en vodkashot i tycker jag. Däremot funkade St. Peter's Cream Stout fint trots alkoholstyrka över 6%, för att den var så balanserad. Detsamma tycker jag gäller flera belgiska sorter som kan ligga uppemot 8-9% men utan att smaka konstigt. Ska försöka få tag i den här Brooklyn-varianten och se, tack för tipset!

Ja, det var en härlig resa, inte minst ur dryckessynpunkt :) Funderar på att dra dit igen på 30-årsdagen faktiskt.

Det är lite svårt att generalisera. MÅnga ställen här i stan har ju rätt vattnig, avslagen Guinness som känns lite "stale" med helt fel sorts beska. Sån riktig "plåt-Guinness" slapp man ju i Dublin om man säger så. Däremot varierar ju kvaliten även i Dublin. Fick nog Guinness på ett par ställen som bara låg nåt snäpp över Stockholms finaste Guinness. Däremot var det häftigt att man kunde sitta på nåt sunkhak i nån ruffig stadsdel och ändå få riktigt bra stout. Tror hemligheten mest ligger i färskheten. Det är så många som beställer Guinness där (oftast det billigaste på pint-menyn) att dom korkar upp nya fat hela tiden = den ligger aldrig och blir sunkig i botten. Den i själva bryggeriet är ju totalt färsk och bara exploderar av fräschhet och färskbryggd smak i munnen. Den var something else alltså. Som nybryggt kaffe jämfört med nescafé eller rykande, hemlagad mat jämfört med en Findus färdigrätt.

Nyligen var jag på hjärtats bar på Söder och fick en rätt dålig Guinness, men sen såg vi att dom bytte fat och vi fick helt färska pints och då var det faktiskt inte otroligt långt ifrån en genomsnittlig Dublin-pint. Men sen är det ju många pubar i Stockholm där dom fortfarande inte vet hur den ska hällas upp, men det är ju en annan fråga, hehe...

2007-10-17 15:10
Suck me beautiful :D

2007-10-17 15:18
Jag håller helt och hållet med dig om att starklager smakar enormt mycket sprit. Håller även med dig om att trappist öl och liknande klarar av att ha en hög alkoholhalt utan att få det att smaka sprit.

Fyfan det låter så sjukt härligt att sitta på en pub i dublin å beställa in färsk guinness...Ska nog ta och satsa mina ören på en tripp dit och låta andra resemål vänta! Och din förklaring låter väldigt logisk gällande vad som skiljer guinnessen från vart man får den.

DJ

2007-10-17 15:23
Gör det, det är nice som fan! :)

Vet inte om du visste det innan men när man köper inträdesbiljetten till Guinnes-"muséet"/gamla bryggeriet ingår det en ölbiljett till en sån där purfärsk pint högst upp vid slutet av turen. Tyvärr är det omöjligt att köpa en till, det är strictly en per person. Dom vill väl hålla det lite exklusivt sådär. HUrsomhelst värt ett besök om du kommer dit!

2007-10-17 15:26
Red stripe, Heineken och en från thailand eller fan de nu va som heter Tiger de e riktigt goda öl =) Fan jag har läst igenom hela tråden o jag grämer mig över hur pank jag är FAN =)
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2007-10-17 15:35
Soul_Survivor_II - Ett besök dit är ett måste när jag väl är i staden.

2007-10-17 15:40
Blastboy - Hehehe det är inte lätt. Red stripe är fin....diggar flaskan

Själv laddar man upp kylen med en Lion Stout och en Paulaner weißbier inför fotbollsmatchen ikväll!!!

2007-10-17 16:26
Min lista
New Castel
Spitfire
Kil Kenny
Stockholm Festival
Kung
Kommer inte på några fler, minnet sviker mig!
Vet att det var fler

För dom som gillar att dricka kil kenny och guiness så finns det en krog vid kungsgatan som säljer dem ölen billigt tror det är runt 50lappen, stället ligger vid bamboo resturange på höger sidan, den har en liten ute servering!

2007-10-17 16:37
Eftersom jag gärna testar det mesta intressanta ölen så har jag personligen skapat mig lite favoritöl..

Ljus öl finns det så mkt av.. och alla ful-öl fungerar ju när kronorna säger ifrån.. men har ja råd så dricker ja gärna någon av dom lite dyrare.. gärna en Tjeckisk som Staropramen, Zlatopramen eller Zubr.. ja ljusa ölen finns det så mkt av så det lämnar vi..

Går vi över till Mörk öl så Har vi mkt gott som Zubr igen å även Zlatopramen half n half.. men även Primator och Samuel Adams är fina grejer..

Ale finns det mkt blandat i.. några favoriter är Bass, Brooklyn, Innis & Gunn och Old Empire.. Goda ale kan kosta lite men det kan det vara värt..

Går vi vidare till Porter och Stout öler så har vi ju framförallt Den stora öl favoriten av dom alla Guinnes.. men även gubbar som Young´s olika smaker är cleant..

Sedan hamnar vi på Veteöl.. där det blandas å ges mkt.. det kan smaka som toalett.. eller som paradis.. dom som hamnar i paradiset är framförallt Erdinger Weissbier och Kronenbourg 1664 Blanc..

Ja där har ni dagens tips från coachen.. som sagt.. tjeckerna är ja lite extra svag för..

2007-10-17 16:45
Mina favoriter är

1. Jupiler. Belgisk ljus öl. Gräddig, rätt lättdrucken. Nice som en jävla orgasm rent ut sagt. Trodde inte det var sant första gången jag smakade. Kommer inte ihåg procenten men belgisk brukar vara stark. Vet inte om den finns i sv.

2. Sen har vi bryggeriet i Århus, Ceres. Deras Royal Classic är bra skit. Tyvärr säljs den nog inte i sverige, men vet inte här heller. Man får aldrig nog vilket betyder att man blir lätt packad om man väl öppnat en. Håller 4,6%.

3. Tuborg Pilsner. Ingen närmare förklaring behövs nog.

Sen gillar jag även nån enstaka Guinness men det var ett tag sen nu.

Obs. Drick aldrig Kwak. Sjukt bitter.

2007-10-17 16:57
Mr Mainstream - Zubr Classic är en jävligt fin mörk lager...lite synd på alkoholhalten men absolut en riktigt fin öl. Håller även med dig om bass...som jag vet att vi båda tycker liknar en mörk lager mer än en pale ale.

Alex2001 - Den där Jupiler lät extremt god. Tyvärr finns den inte i systembolagets sortiment.

2007-10-17 17:40
Jag är ingen direkt ölkännare och har precis börjat köra på mörk öl också, såsom Guiness och Kil Kenny, men som sagt jag är för ny för att kunna säga så mycket om det, måste pröva fler sorter först. Men jag gillar det iallafall.

Annars blir det ju mest ljus lager här hemma.
Red Stripe
Staropramen
Starobrno
Carlsberg sort guld
Brahma
osv
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-10-17 17:44
Samuel Adams boston lager ...mhmhm
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-10-17 18:10
Någon här som provat Svea Vikings mjöd? Eller mjöd överhuvudtaget...isåfall, kan det jämföras med någon annan ölsort? isåfall vilken?. Finns tyvärr inget i Systembolagets sortiment. Tycker det är dåligt...

2007-10-17 18:26
jävlarr när jag blir 20.. Då ska det testas!!
Men lika glad är jag för det!