boaman X1 : Jag vill se fler frågor än sådär innan jag dissar hela USA på grund av det du säger :)
Fan, kollar man på typ Vi i Femman så har de ju benkoll på vissa grejer jag aldrig hört talas om :)
Men låt femteklassare göra de prov som de gör på Harvard :P
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Pluggade inte Red&Meth där? ;D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
olik P21 : Jodå, i How High! Fan, jag har ju den filmen... Men var är den? Nu blev jag sugen på att se den :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
jag var gryyym i vi i femman, var lagledare. vi kom trea eller fyra i sverige. (eh helt off topic men det är ju kul att skryta?) det är fortfarande bara människor som går även på de bästa skolorna. känns som om många har en övertro till "smarta" personer, men alla gör bort sig ibland.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
jumpcut det finns listor som jämför alla universitet i världen.. poängen e väl att dom sällan är särskilt rättvisande.. det e så mycket sjuka saker som spelar in.. tex så hamnar en skola med mer kapital högre upp än en med mindre osv.. men men.. att komma in på nått ivy league college i usa, det gör man bara inte.. somsagt, först och främst slåss du med alla i usa med perfekta betyg, och tro mig. Dom är många. Sen ska du slåss med kontakter, med rekommendationer etc.. och där duger inte svenska kontaktnät till vanligtvis.. Dom flesta som kommer in på bra skolor i usa kommer in gneom utbytesprogram eller särskilda stipendium som för internationella studenter.. Sen är självklart IB ett jävligt bra val om man vill komma någonvart. Boaman, Med tanke på att harvards studenter med största sannolikhet är i absoluta världsklass så visar du bara på din egen dumhet genom sådana kommentarer.
cry me a river! --> thcrew
Ska ärligt talat säga att jag inte är allt för hajj på vilka särskilda inriktningar harvard princeton etc är kända för.. men rent spontat är väl harvard school of business och law rätt högt upp.. sen princeton tänker jag bara på medicine tack vare herr house.
(jag vill svänga iväg en termin eller två på Notre Dame.. men vad spelar det förr roll att man spikar alla kurser.. är rätt kört endå. Men vore tufft, bara för att!)
Man kan visst komma in, har vänner till familjen där ena dottern gått på Princeton och andra på Yale. Båda hade förvisso riktiga toppbetyg från IB, språkaktiva, sportiga osv osv. Det går att komma in - MEN det är DYRT. Dyrt som sjutton.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
inte alls särskilt dyrt, inte om dina föräldrar är fattiga :) sen har ingen påstått att det inte _går_ att komma in, men likförbannat slåss du med säkert 50000 om din plats. personer som alla har toppbetyg, goda referenser etc.. men dom har ju nån ibgrej där, så möjligt att dom därigenom har x antal platser reserverade för ibstudenter.. who knows.
Utländska idrottskvinnor med IB-betyg? Tjofräs. Klart man kommer in ;) Är det inte Kallursystrarna som pluggat i typ New York? Fast deras pappa har ju vunnit stanley cup två år i rad eller vad det var också... Det är lite lustigt med IB-betyg faktiskt, för ska man plugga vidare räknas de olika beroende på var man vill plugga. Men överlag är det tydligare enklare att få det som krävs på IB än annars. 20.0 motsvarar nämligen inte full pott på IB exempelvis. Dessutom har man sjukt försprång med HL-kurserna... Jag ångrar att jag inte kollade upp det innan jag började på gymnasiet :P Jag tror att man ska ha kontakt med de amerikanska universiteten långt innan man tänkt söka, visa vem man är och så vidare. Försöka ta en sommarkurs t ex om de erbjuder det för "future students" och bla bla bla. Smöra dem helt enkelt. Inte bara dyka upp när det är dags och tro att de kommer släppa in en.
Dom där skolorna sköter ju mkt genom rekrytering också. Dom har "spioner" lite varstans som plockar fram lämpliga kandidater. Har man möjlighet att välja fritt bland typ en miljon studenter, ja då tar man självklart creme de la crop (eller vafn det nu heter? =D) Men ja, IB är bra. Då får man nån sån märklig behörighetsgrej som man inte annars har. Vilket är ännu bättre med tanke på att dom har så snurriga regler i usa med reserverade platser för vissa regioner osv. :)
Det var faktiskt en sån där ranking för några veckor sen i aftonbladet (tror jag) där Sverige hade med 4 universitet på topp 100, och Harvard var etta men jag har ingen aning om vad de baserade det på men jag vinns att VHS vd (?) kritiserade det för att man fick mer "poäng" för döda nobelpristagare än saker som idag är relevanta.
DIF!
Jo, somsagt. Det är sjukt många saker som räknas in som kan tyckas rätt märkliga i sig. Ranking handlar om prestige, som förvisso också är förknippad till resultat självklart, men likväl placerar sig många universitet väldigt högt utan större anledningar än att dom har en fet plånbok och många alumner.
brukar förövrigt vara typ ivy league + cambridge och oxford som ligger i topp :)
bob P19 : Ja, det går att fuska till sig högre platser. Jag har läst om det men inte förstått hur de gör :)
folk överskattar ju full-pott-betyg. Tro fan inte det räcker med 20.0 för att komma in på harvard, då det inte ens räcker för att komma in på handels i stockholm jämt.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
joda : Kollar man Oxbridge på wikipedia så är det ju de två och Harvard i topp.
_Bajsaren P7 : I år tog Handels in samtliga med 20.0 då de valde att ta in även samtliga på reserven med 20.0.
Det är långt ifrån bara betyg som räknas vid antagning på topp-universitet utomlands känns det som.
Haha tack för dagens garv :D
Det går bra nu? - Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér
STANFORD UNIVERSITY MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY UNIVERSITY OF CALIFORNIA BERKELEY HARVARD UNIVERSITY PENNSYLVANIA STATE UNIVERSITY UNIVERSITY OF MICHIGAN CORNELL UNIVERSITY UNIVERSITY OF WISCONSIN MADISON UNIVERSITY OF TEXAS AUSTIN UNIVERSITY OF WASHINGTON UNIVERSITY OF ILLINOIS URBANA CHAMPAIGN UNIVERSITY OF MINNESOTA CARNEGIE MELLON UNIVERSITY UNIVERSITY OF CHICAGO COLUMBIA UNIVERSITY NEW YORK TEXAS A&M UNIVERSITY UNIVERSITY OF PENNSYLVANIA VIRGINIA POLYTECHNIC INSTITUTE AND STATE UNIVERSITY UNIVERSITY OF ARIZONA UNIVERSITY OF CALIFORNIA LOS ANGELES 21. UNIVERSITY OF CAMBRIDGE
sånna där finnsju också som är rätt roliga. När dom placerar 20 amerikanska universitet framför nått utom europeiskt. Somsagt, JA, USA är världsledande och totalt dominerande, men känns lite väl nationalistiskt med den där rankingen iaf ;) Beror så mycket på vad man tittar på.. Publikationer per år, Antal studenter Kapital Alumner Omnämningar i X etc. Men somsagt, inte för inte som USA har så många nobelpristagare som dom har..
jumpcut, självklart är det långt mer än betygen. Betygen kanske utgör.. ~40% eller så. (Visst ren gissning, men det ligger däromkring från det jag vet). Men då "alla" som söker har perfekta GPAs så är betyget inget du kan konkurrera med. Alltså är det allt annat som spelar roll. Vem du är som person VEm du känner Vad du gör och framförallt, hur bra du framställer dig när du väl får chansen :) Men det är alltid bra med en rik farsa som gått på harvard som skänker stora summor pengar om man vill komma in ;) Då har man typ garantiplats (men självklart måste man också ha betygen).
In 2006, the Times Higher Education Supplement' s world ranking of research universities placed Cambridge and Oxford as the second and third most reputable research universities in the world, after Harvard . In the academic peer review survey section (the most important component of the THES's overall rank scoring), 3,703 academics worldwide were asked to name up to 30 universities which they considered the leading research institutions in their field. Here, Cambridge came first and Oxford second, with Harvard in third place. Ah, jag missade ordet Research när jag läste det där första gången :) Men ändå, det är ju lätt att lägga till eller ändra krav för att få specifika universitet att bli "bäst i världen". Skulle t ex DN göra en lista skulle de utan problem kunna lägga till någonting helt irrelevant, typ hur många som talar svenska och så skulle de svenska universiteten få högre poäng helt plötsligt...
Handels har ju höjt (och fortsätter höja till nästa år) antagningskraven för att slippa lotta iofs.. Hehe såg förresten precis att det finns en "Harvard alumni"-klubb på vår kårportal. Själv hoppas jag på utbyte på Wharton... Man kan ju alltid drömma? joda, äh vafan, 1 mille är pengar, oavsett.
1mille räcker inte till många kvadratmeter harvard ;D Jumpcut, sånna där känns mer tillförlitliga. När den akademiska världen själva bedömer. (Även om det i sig inte är nog, då hög prestige överlag varar länge ;) heh) fikadags brb
F21 : Hehe, ja men eller hur. Det känns som de höjer den särskilda behörigheten varje år :) Minst VG i moderna språk steg tre samt MaD? Vafan liksom :P
Men vill man verkligen, verkligen plugga på Handels kan man ju ta någon av språkinriktningarna. Orkar inte kolla upp exakta siffror, men 20.0 eller 2.0 var det ju definitivt inte tal om :)
Själv är jag helt galet sugen på att påbörja min utbildning. Jag har bestämt mig för Solvay Business School nu... Börja med en BA i Management Science och sen får man väl se.
Men utbildning på engelska, varva med franska och holländska och sedan föreläsningar på holländska under tredje året. Förhoppning om att vara fyrspråkig om fyra år kanske är lite i överkant, men man måste ju drömma ;)
Dessutom ligger skolan bara en dryg kilometer från lägenheten i centrala Bryssel ;)
joda : Jo, definitivt. Jag lyssnar trots allt hellre på vad som anses om en skola än vad sammanställningar av siffror säger när det gäller huruvida skolan är bra eller inte.
Lite som att studera vid Nackademin. Man är jätteeftertraktad på de arbetsplatser man gjort sin praktik vid, men andra företag vill ju inte ha någon som studerat två år och en tredjedel av denna tid varit vid ett annat företag och hamnat i deras rutiner :P
Det finns inga språkinriktningar på Handels. Det finns dock språkinriktningar på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, inte på något sätt att blanda samman med Handels i Stockholm. ;) Men behörigheten är lite knäpp. MatteD läser man på natur, Moderna Språk steg 3 läser man i regel på sam (eh jag har iofs inte läst någon av de kurserna, men jag har klarat mig fint ändå..) jumpcut, låter grymt det där! framförallt med språken. Jag känner nu att jag borde plocka in ett fjärde språk för att kunna slåss lite bättre där ute i stora världen sen =) När börjar du?
F21 : Det har du rätt i, måste blandat ihop handels och handels ;) Tomato, tomatoe ;) Appropå ingenting, såg precis att 1,8 var lägsta intagningspoäng på HP-gruppen på HHS kandidatprogram HT07. Det är sjukligt intressant! Nu kan konspirationsfanatikerna börja ;)
Jag börjar HT08 om allt går som det ska, har komvux till maj, sen är det dags att söka sig inåt :)
Var pluggar du?
Slåss lite i stora världen... Jag kommer tala franska, holländska, svenska och engelska. Det kommer vara guld om jag vill jobba i Afrika typ ;) Men det vill jag ju inte... Språken är bara en rolig bonus eftersom att jag gillar språk och hade lätt kunnat söka mig till filologi om det inte varit så att jag inte vet vad jag skulle jobba som då :) Översättare eller tolk känns lite sådär, inte min grej liksom.
har bara en sak att säga jumpcut. Pun intended. Jij bent een cut! ------------------------------------ Helt klart, dock kan somsagt inte bara folks omdömen räknas, som jag påtalade, det bästa vore helt klart att titta på vad de gjort senaste 3-5 åren och därefter höra vad den akademiska världen tycker :)
och ska du lära dig franska och holländska så lär dig tyska och belgiska samtidigt. Det går av bara farten.
Jag läser tredje terminen på just Handels nu. Borde plugga juridik just nu men vafan. Hm, konspirationsteorier om högskoleprovet (förrutom att det är ett värdelöst sätt att se vad folk egentligen kan)... Kvoten HP som tas in på HHS är rätt liten, 15%, så folk ids väl inte söka. Och trots högt resultat på högskoleprovet måste ju de andra kraven vara uppfyllda. Holländska är coolt!
joda : Belgiska? Hehe, jag gillar dig, men här får du nog försöka en gång till ;) Tyska var däremot en bra idé...
F21 : Den särskilda behörigheten måste vara uppfylld, men inte betygskravet :)
Personligen anser jag att HP är en bättre fingervisning om kunskaper än gymnasiebetyg, både på gott och ont. Men jag gillar ju såna slags grejer. HP, SAT, IQ-tester och så vidare :) Jag utgår mest från mig själv när jag säger att HP är bättre än BG iofs, jag har ingen aning om hur det ser ut bland studenterna...
Men hur var det nu med 25:4orna? De sög verkligen ordentligt, eller hur? Någon anledning måste det ju finnas till att de är borta :)
Btw, jag antar att du fick kefft på HP men sökte in på dina betyg? ;)
det finns statistik som visar att de som kommit in på HP klarar högre studier sämre än de som kommit in på samma utbildning på betyg. Jag har aldrig gjort HP =) 25:4 har jag noll koll på..
F21 : Kunskap och studier är inte samma sak, så aja baja!
Ehm, kanske ska utveckla det där :) Jag menar att HP är en utmärkt indikator på vad man kan, sen om det är vanligare att misslyckas med studierna beroende på om man kommit in genom HP eller BG vet jag inte, men det var inte det jag menade :) 25:4 är de som är 25 år och jobbat fyra år - vilket ger behörighet för högre studier utan att behöva ha gått gymnasiet.
jumpcut, ja belgiska. kan du franska tyska och holländska skaru fan kirra belgiska utan problem. :) lär väl inte va så jävla mycket märkligare än vad dom tre språkens ka hjälpa dig med? men tyska är nog riktigt bra om du lära dig holländska iaf..
ska vi tävla i HP nästa gång jc? när ja läst statistikkursen nu borde man fan kunna ta en 2.0 med lite tur och förberdelser ;p
jumpcut Inte så insatt i stockholms universitet iofs, bara va jag hört.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
det finns statistik som visar att de som kommit in på HP klarar högre studier sämre än de som kommit in på samma utbildning på betyg. Detta gäller väl främst gäller civilingenjörsutbildningarna, där ordförråd/läsförståelse/etc kanske inte är det mest centrala? Googlade lite snabbt och hittade
detta samt
detta . Ser inga spår av den statistik du talar om, men har du färskare studier tar jag gärna del av dem.
joda ska vi tävla i HP nästa gång jc? Mitt resultat gick ut för ett år sen.. jag är på ;)
mensvärk är livets krydda.
johanman X) menar, med några poäng statistik i ryggen och en halvdag med idiotiska ord borde man ha sitt på det torra :D
Jag minns att jag hade flest fel på ORD-delen och att min svensklärare retade mig för det :/
mensvärk är livets krydda.
rätt av läraren!
joda : Jag tänkte mest på svårigheterna att hitta ett språk som heter belgiska. Antagligen tänker du på flamländska, men inte ens det finns - det är som skånskan är för svenskan. Det är helt enkelt en dialekt av holländskan. :)
Ja, absolut. Ska skriva HP i Frankrike i vår (missar det som går av stapeln om några veckor) så vi kan ju se :) Fast 2.0 tror jag inte jag kommer klara... Kanske 1.6, 1.7 om jag har flax...
Skrev provet inan jag började plugga på komvux, då fick jag 1.5. Jag hade sagt innan att det var det minsta jag begärde. Men då trodde jag att snittet låg där någonstans... 20.0 i betyg är 2.0 osv, du hajar hur jag tänkte och jag vägrade tro att jag skulle vara dummare än att jag skulle få godkänt helt enkelt :)
Annars kan du ta iq-testet på illvet.se, där tog jag 136 i våras vill jag minnas... Ja, det är mitt i natten, då får man droppa siffror ;)
johanman X1 : Hehe, ORD är ju inte särskilt svårt ändå. Lite kunskap om prefix och suffix så har man ju halva inne. Lägg till verk av Strindberg, Ferlin och grabbarna så är man ju set! ;) Eller kolla på pretentiösa kutlurfilmer :D
jamen vafan dom snackar ju fan inte nått annat språk dom e ju sina egna idioter i belgien :)
joda : Tyska, franska, holländska är de tre språken i Belgien... Tror faktiskt holländskan är störst. Men i Bryssel är det franska.
äääh illvet och iqtest ;C jag skulle ärligt talat bli besviken om jag fick sämre än 1.8 :( men jag är lite annorlunda. annars ligger jag väl förhoppningsvis nu, när jag är medicinerad och klar, runt 99% percentilen enligt wais.. min perceptiva låg på 147 , dvs över 3 standardavvikelser.. synd bara att adhdn gör att man fungerar som en idiot stundtals :) hade typ 147(perceptiv) 136 136 115(exekutiv) nått galet vare iaf.. mitt arbetsminne är inte bra.. men med medusinen blir allt bättre.. så får jag upp den exekutiva så ligger jag nog fint runt 135-140 :D men saomsagt, synd att man är ett pucko likväl större delen av sitt liv ;P
säg inte det till en holländare bara.. som att danskar pratar svenska bara för att det är jävligt likt rent språkligt ;P mina .nl kompisar skulle aldrig påstå att det var samma iaf :D
joda : De får påstå vad de vill, men filologi är filologi ;) Skillnaden är inte som svenska mot danska, utan rikssvenska mot skånska. Knappt ens det, belgare och holländare förstår ju trots allt varandra ;)
Skillnaden mellan vad vi skulle nöja oss med på HP är väl att du har gymnasiekompetens och studerar på högre nivå, jag har aldrig gillat skolan och fick 155 poäng i slutbetyg när jag slutade nian :)