I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Harvard University

Övrigt - Blandat

2007-09-29 12:00

Harvard University

Yes..

Om ni har svar på några av de här frågorn skulle jag uppskatta det.

#1: Någon som har vart där isåfall hur var det?
#2: Någon som har studerat vid Harvard?
#3: Någon som vet vad det krävs för att bli intagen?

Ja, det var väl det jag hade på hjärnan nu.
Jag kollade på deras sida men fann den rätt svårnavigerad.
Då tänker ni "haha, kan han inte hitta rätt på en sida hur ska han då kunna studera vid Harvard". Eller så är jag paranoid..

Tack på förhand.

Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).

2007-09-29 12:04
haha det var precis det jag tänkte. det är kanske intagningskraven, att du ska hitta rätt på sidan
http://www.kommandot.se/wp/

2007-09-29 12:09
Det är i allmänhet jävligt svårt att hitta på Amerikanska universitetssidor, iaf om man inte vet vad man letar efter heter, vilket väldigt många inte gör.

Här är sidan för ansökan.

Jag rekommenderar starkt att du undersöker vad alla nödvändiga termer betyder innan du gör något dock. "International Admissions" borde bli det du använder dig av för att kunna söka, tror jag.

Lycka till.
•pave paradise•

2007-09-29 12:11
bperb P25

Då är jag ju ovanligt smart om jag kan läsa tankar också genom att dra slutsatser.

lhabia X0

OK, tack så mycket.
Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).

2007-09-29 12:16

Jag är mest imponerad över att man väljer whoa som forum att fråga om Harvard på...

Jag skulle bli galet förvånad om det visar sig att en whoamedlem faktiskt studerat där.

Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-29 12:18
jumpcut:

Du och dina fördomar...;)

En vän till mig har whoa, även om han inte varit inloggad på över ett år. Han börjar NYU nästa månad, och står med på antagningslistan för Brown för nästa höst. Och yours truly står på samma, men för UC Berkeley. :)
•pave paradise•

2007-09-29 12:22
lhabia X0 : Jag har aldrig sagt någonting om att folk som haft whoa inte pluggar på finare skolor, däremot de som är aktiva medlemmar... ;)
-QanA

2007-09-29 12:24
jumpcut:

Haha! Så jag räknas inte? :O :(
•pave paradise•

2007-09-29 12:35
Kom tillbaka när du börjat ;)
-QanA

2007-09-29 12:36
Bah!

Det ska jag, bara för att visa DIG, din jävel!!!!!
•pave paradise•

2007-09-29 12:57
Nu har jag tittat runt på sidan och det ser rätt ljust ut det är ju inte en omöjlighet. Men men vi får se mycket kan hända..

2007-09-29 13:04
Kom ihåg nu att den skolan är rankad som den allra bästa i hela världen. Jag vet såklart inte hur bra betyg du har och så, men ha det i åtanke när du söker. Och glöm inte att det kostar en del att gå där också.
•pave paradise•

2007-09-29 13:13
Ja men just pengarna är inte det allra största problemet. Jag är ju inte rik någonstans men om vi nu skulle säga att jag blev antagen så skulle vi nog få fram pengar. Mina betyg är inte alls dåliga det är väl det enda jag kan säga just nu. Dock så vet jag inte riktigt om jag är redo att bara lämna allt i 5+ år liksom.

2007-09-29 13:18
Sen kan jag ju säga att det bara är spekulationer och så, jag är väl inte mogen på så sätt. Men det har varit min dröm att studera utomlands och sen får man ju höra om Brown, Harvard och Yale. Jag har väl också en känsla av att jag vill bevisa för alla som inte tror på mig och ja, det är väl ett känsligt ämne för mig, vet inte hur jag ska förklara det.

2007-09-29 13:29
Du skulle ju kunna försöka ta dig in på exempelvis Handels först och främst.
-QanA

2007-09-29 15:13

om ja inte är helt fel ute så behöver man toppbetyg rakt igenom för o komma in på Harvard?

Lycka till btw;)

2007-09-29 17:47
min syster vill också gå på harvard. Det krävs såklart bra betyg men folk med bara höga betyg kommer inte alltid in. Man måste också ha mycket extra curricular activites och sånt. Typ att man e aktiv inom någon sport, klubb osv (read: man sitter inte hemma och glor på tv varje dag efter skolan). Men viktigast av allt verkade vara den uppsats som man ska skriva och skicka med ansökan. De vill ha orginal på sin skola och intervjuar alla som söker. Är man rik som ett troll kan man också donera pengar, vilket jag hört kan hjälpa. Men ett tips är att googla lite på ansökningskrav och tips från personer som sökt och kommit in. Det finns massa sidor om hur man förbereder sig.
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se

2007-09-29 18:00
Hehe. Jag går på University of Toledo, inte alls lika coolt som Harvard. Rätt nöjd ändå faktiskt, fick ett scholarship och ett jobb som teacher assistant för att ta en master i economics.

Kollade snabbt igenom Harvard´s Grad school, Econ. Det verkade inte alls lätt att komma in där men absolut inte omöjligt. Jag antar att du vill börja på deras college och ta en undergrad? Det kan nog gå, har du bra betyg så. Bara att söka, lycka till.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-09-29 18:03
"Är man rik som ett troll kan man också donera pengar, vilket jag hört kan hjälpa."

Äh, att vara rik har väll aldrig hjälpt någon gnidare?
njut

2007-09-29 22:43
Får tacka alla som engagerat sig i detta ämne. En del saker har faktiskt vart väldigt hjälpfulla. Men som sagt än är det bara spekulationer. Som någon sa så är ju Harvard rankad som bästa skolan i världen så jag ska väl inte bli sådär jätte inställd på att mina chanser är mer än 0,000000000000000001% men ja studera utomlands ska jag definitivt. Jag ska också ta mig till Harvad om jag så ska jobba där som vaktmästare.

candide P25

Det var väl jätteskoj :).

2007-09-29 22:45
#3: Någon som vet vad det krävs för att bli intagen?

En miljard på banken och betyg som får alla andra att blekna :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-29 22:47
OM man nu är en straight A student så finns det säkert flera som har straight A´s och då är det relativt svårt att få de personernas betyg att blekna?

2007-09-29 22:50
IB lär du ska läsa isf också..
alternativet är att gå via svenska universitetsstudier för att sedan därefter försöka ta dig in.. men somsagt, du konkurrerar ju med x antal miljoner amerikaner kineser och indier.. så har du inte max betyg i alla ämnen, en fet plånbok, goda lärarreferenser och en sjujävla tur, ja då är det nog rätt kört
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-29 23:06
monkeywriter X1 : Varför är det så viktigt med just Harvard? Jag blir lite nyfiken när du säger att du -ska- dit oavsett om det är som vaktmästare (jag förstår att du inte var allvarlig, men ändå).

Annars har nog joda rätt. Du har större chans att komma in med perfekta poäng från IB än 20.0 i gymnasiet. Då slipper du dessutom göra språktestet.

Var politiskt aktiv, börja idrotta, arbeta ideellt för någon hjälporganisation, gör allt du rimligtvis hinner som kan anses vara till din fördel när de ska avgöra din person via text. Fritid ska du inte räkna med.

SAT har jag för mig att man kan skriva sex gånger per år, jag råder dig att kolla upp det och skriva det några gånger så du får kläm på det. Högskoleprovet är egentligen ingen idé att skriva om du inte tänkt studera i Sverige - knappt ens för erfarenhetens skull, speciellt inte om du ska skriva SAT och dylikt.
-QanA

2007-09-29 23:07

Det känns som om att det behövs kontakter för att komma in på en sådan utbildning, eller helt enkelt att du härstammar från någon försupen hertig :P

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-29 23:10
eller har en miljard på banken
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-29 23:18
joda  : Undrar om saldot har någonting med intagningen att göra egentligen. Att man måste ha en viss summa/inkomst är vanligt vid utlandsstudier, men det skulle vara kul att veta hur mycket det väger in. Vilka betyg mot vilken förmögenhet typ.

Undrar dessutom om det väger tyngre att ha en miljard, som du säger, på sitt konto eller att donera en miljon?
-QanA

2007-09-29 23:25
Klart det har. Du kan alltid köpa dig in. Bygga nått hus, inrätta nån fet fond osv.. Skolor som lever på bidrag från sina medlemmar kan man alltid köpa sig medlemskap i.
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-29 23:25
(självklart räcker det inte att ha pengarna på banken alltså,
tanken var mer att man genom pengarna kan köpa sig in ;) )
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-29 23:27
Harvard är prostituerat
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-29 23:28
joda  : Ah, då är jag med på noterna. Trodde du menade att de premierade förmögna människor oavsett donationer ;)
-QanA

2007-09-29 23:35
nja, fast det gör dom säkert också.. jamenar det är alltid bra med förmögna presumptiva alumner ;)
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-30 03:43
stor chans att någon på whoa har studerat på Harvard hahahha smart kille

2007-09-30 03:57
Magyar, så man kan inte ha kunskap om Harvards antagningsprocess för att man hänger på whoa?

cry me a river!
--> thcrew

2007-09-30 11:41
Whoa borde starta upp en fond där väldigt duktiga elever som kommer in på högt ansedda skolor får en whoa-t-shirt. That would show 'em!
•pave paradise•

2007-09-30 12:59
asså skit i utbildnin, vem behöver d?
njut

2007-09-30 13:04
joda  & lhabia X0 : Jag tycker man borde ge en t-shirt till den som förklarar hur i helvete Solvay Business Schools antagningsprocess fungerar egentligen...

En skola med väldigt bra rykte, men så vitt jag förstår så för att bli antagen går man dit med betyg som visar att man är godkänd för högre studier, kopia på sitt pass och två passfoton. Sen är man student... Varför kan inte alla skolor ha så? :)

Det är som att Handels (Handels och Solvay ligger på samma nivå enligt Financial Times) skulle acceptera samtliga som hade ett slutbetyg från gymnasiet.
-QanA

2007-09-30 13:09
jumpcut P24

Jo alltså jag har inte sagt att det var livsviktigt eller något sådant. Man kan ju säga att jag har drömt om det här sen jag var yngre. Endel vill bli rockstjärnor jag ville gå på Harvard. Nej men skämt åsido jag ville bara få svar på några allmänna frågor jag hade om just Harvard. Jag kunde lika gärna ha frågat om mälardalens högskola eller liknande. När jag var riktigt liten såg jag det i någon bok och trodde att Harvard var ett slott haha. Sen är den ju som sagt  rankad som världens bästa skola.

2007-09-30 13:24
monkeywriter X1 : Räknas den som världens bästa skola överlag eller inom det område du vill studera?

Jag har nämligen aldrig sett en lista där de rangordnar skolor utan att dela upp det i inriktningar... Har du någon länk till det? Skulle vara intressant att se en generell sammanfattning av alla skolor i världen och hur de jämför :)
-QanA

2007-09-30 13:26
haha glöm detta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-30 13:37
http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/usnews/edu/college/rankings/brief/t1natudoc_brief.php

Princeton spöar tydligen Harvard...

Fast det är viktigt att poängtera att College och University är två olika saker. Man måste ha gått på college för att få gå på university...
-QanA

2007-09-30 13:46
jumpcut P24
 "Princeton spöar tydligen Harvard..."
Ja där ser man, intressant.

Jag vill gå på hms och vad jag visste så var Harvard ledande inom det området (medical).

2007-09-30 13:51
monkeywriter X1 : Jaha... Nu blev jag lite besviken, trodde du hade värsta listan på skolor i världen man kunde kolla på :P

Men har du en undergraduate redan eller?

När det gäller medical schools så är tydligen Harvard bäst, i USA iaf. Ingen aning om världen. 6.4% av de som söker kommer in på deras med school, så det är ju långt ifrån omöjligt. Jag tror att det är samma sak i USA som i Sverige. Sjukt många som söker trots att de saknar behörighet, många ansökningar som går direkt till papperskorgen för att de är ofullständiga och så vidare. Så den där siffran blir nog betydligt högre när det kommer till korrekta ansökningar från folk med behörighet.
-QanA

2007-09-30 13:53
ska man plugga i USA är väl nu iaf rätt tid att göra det med tanke på den riktigt låga dollarn.. Men man ska nog ändå räkna med att hela utbildningen går på en miljon iaf allt som allt.

Men som många andra skrivit - varför just Harvard? Finns andra IVY-league skolor också. Brown, Princeton eller Yale verkar minst lika bra, om inte bättre. Annars kan man kolla närmare i europa, jag menar har man gått Oxford så har man det rätt så nice sen =)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-09-30 14:01
jumpcut P24
Haha nej det har jag tyvvär inte men det finns säkerligen en sådan lista någonstans.

Som sagt är det bara spekulationer för jag är inte speciellt gammal i gemet så att säga.

F21
Jag sa ju att Harvard inte är ett måste jag undrade bara om Harvard just nu. Jag förstår inte riktigt all uppståndelse över det hela.

2007-09-30 14:05
Det jag har hört är att Yale ska vara bättre iaf =) Min kusin är professor i kemi och enligt honom är Yale bättre än Harvard på många sätt, bland annat för att Harvard har en liten förbannelse pga sitt namn vilket har resulterat i inbetalda diplomatbarn...
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-09-30 14:08
Haha inbetalda diplomatbarn. Det kan ju ligga någonting i det.

2007-09-30 14:09
 F21 : Jo tack, har man gått Oxbridge är man fan set for life verkar det som, oavsett hur dåligt studierna gick ;)

monkeywriter X1 : Var ligger du någonstans då? Har du gått ut gymnasiet än?

Som både jag och joda sa tidigare, du borde gå IB.
-QanA

2007-09-30 14:14
-QanA

2007-09-30 14:53
jumpcut P24

Haha nej. IB ja vi får väl se :)

2007-09-30 15:12
De bästa studenterna på harvard fick ju göra ett prov för årskurs fem, resultatet imponerade ju inte direkt..

De frågor som de hade koll på var typ
-vem är snoop dog?
-vad är beavis and butthead?

Go US & A liksom..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.