bor du inte i sthlm? jag antar att du har en bostadsrätt med sjukt låg månadskostnad eller? för annars förstår jag absolut inte hur tusan du går runt på endast 4500:- i månaden för allt det där just när du också bor i sthlm..
ett tips - lägg undan pengar direkt när lönen kommer, gärna till ett konto på en annan bank som du inte har internetkod/kort kopplat till. ska man till banken och plocka ut pengar är det så sjukt mycket jobbigare.. =)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
- word. jag öppnade ett sånt konto häromdan. skippa telefonbanken också...annars ligger man på telefonen och för över pengar titt som tätt.
We call them winerbrods.
enokkkk - ja. det är ju så jädrans dyrt...och det är ju liksom inte så att tågvärdarna kommer ihåg just dig och var du ska hoppa av... "inte för att jag gör sånt"
We call them winerbrods.
phatie - jo jag bor i sthlm och har förvisso låg boendekostnad, men det är jag inte ensammen om att ha i sthlm, även om många givetvis har högre. min månadsavgift på lägenheten är på 2500, sen blir internet, tv och telefon 500, mobil 300, försäkring 120 typ, SL 620, sats 450. känner många som har runt 3500-4000 i hyra/avgift per månad, och då landar fasta kostander på 5000-5500 (gymkort är väl knappast något nödvändigt hehe) och då kan man fortf spara en hel del på en vanlig lön om man inte har barn och bil och sånt. (sen går jag ju inte runt på 4500 per månad, det är dom fasta kostnaderna)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
nä, det är iofs sant. blev så häpen över 4500:- så att jag inte tänkte steget längre för att inse att du kanske äter mat och köper kläder etc. också ; )
Apeman: Som jag sa, låg hyra, låga omkostnader och sötsaker som enda last. Skulle inte kännas försvarbart att bränna 10 000 papp varje månad på absolut ingenting, bara för att man kan. Jag sparar pengar för jag har ett vikariat som går ut nästa månad och jag har inte kirrat nåt annat jobb än. Vet inte om jag kanske ska dra utomlands eller något istället, men då lägger jag hellre pengar på sådana saker än att bara bränna det på ingenting.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
mellan 3-5k beroende på räkningarna
phow phow.
Jag sparar sopberget från förbrukningsvarorna från månaden i hopp om att det skall påminna mig att balansera utgifterna bättre när nästa löning dyker upp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
50k
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
LEGENDEN, sparar du 50k i månaden?
Jag lägger in 200 varje månad på ett spar konto som jag kan börja ta ut pengar på när jag fyllt 19...
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.
Hur fan lägger man undan 5000 kronor i månaden? Det är ju fett mycket pengar. 60k om året i sparkonto är ju najs som fan. Vill också kunna.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Har fasta kostnader på kanske 4000 :- så jag försöker lägga undan en del även om jag är rätt dålig på det. Har egentligen inte behövt lägga undan något, har haft okej med pengar ändå. Nu ska jag få barn och då har jag försökt att spara lite eftersom utgifterna kommer öka. Helvete bara en vagn kostar ca 8000:-, så där rinner pengarna iväg rätt snabbt...
ja, köper man en barnvagn för 8k får man väll fan skylla sig själv? vad är de för fel på beggade grejer?
8000 för en barnvagn? Är en i guld? :)
jagvillocksåhaenblog.com
Nja, vill man ha en ny barnvagn i bra skick så kostar dom mellan 6-10000 kr. Begagnad vill vi inte ha just eftersom dom ofta känns osäkrare än nya..rangligare och så. Det är en djungel därute, men ofta är det så att man faktiskt får vad man betalar för.
Och då menar jag såklart godkända märken, man kan hitta billigare barnvagnar på nätet för kanske 2-3000 kr, men då är dem oftast inte godkända.. Förlåt att jag går OT.
nu när jag börjat fö ont om cash tänkte jag lägga undan 300 varje månad . och får annars runt en tusing att leva på i månaden ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
peaches - har 60% nattjänst på ett akut- utrednings- och behandlingsboende för barn & familjer (puh!). en hel del pengar där. fast sen är jag ledig var tredje vecka, så då jobbar jag lite extra i lund (skånetrafikens kundcenter), då blir det nån tusing där också. I'm addicted to workohol.
We call them winerbrods.
Toastare
2007-07-27 16:20
jag lägger undan 0kr. jag har skulder. jag pluggar heltid och har därmed inte någon tid till att jobba. Den fritid jag har går åt till att göra extrajobb som görs gratis på min utbildning för att fylla min portfolio. Förhoppningsvis tar jag igen allt när jag får jobb efter min examen.
Jag skyller allt på Emma!
Nästan hela studiebidraget, får ångest av att köpa fett onödiga grejer, som så många gör.
"får ångest av att köpa fett onödiga grejer, som så många gör." Men vad ska man göra med pengar då? Bara spara spara spara? Det är sånt där jag inte förstår.
jagvillocksåhaenblog.com
Midas. Jag tror jag är som Blasta. Det är inte det att jag sparar, men jag har ingen direkt lust att köpa något. Sen om jag mot förmodan skulle få ett sjukt sug efter en plasma-TV eller nått annat dyrt så är det bara att slänga upp VISA-kortet på disken utan att ens behöva tänka på avbetalning eller att spara i några månader innan. Men, som sagt, så är jag inte sugen på att köpa något alls, men kanske senare? Då vore det ju dumt att ha spenderat allt på skit som jag inte vill ha. Eller, som jag gör nu; tar det sjukt lugnt och hade jag inte stuckit till Kroatien i augusti hade jag kunnat leva som vanligt minst till nyår endast med hjälp av pengar som 'blivit över'. Sen är jag en jävla slappis också.. :/
Göteborg på låtsas.
Midas Köper nödvändiga grejer då och då. Har pengar till att resa till Amsterdam nu också, känn på den.
Midas - nä, man behöver inte spara så pass mycket att det slutar med klädshopping på Lidl, men man vet aldrig när man är i desperat behov av pengarna. a rainy day liksom. vet inte hur många trådar det har startats här i stil med "jag behöver snabba cash & vill inte sälja droger, vad ska jag göra?"
We call them winerbrods.
Jag sparar alla mina småpengar. Vad kan det blir på en månad? 2, kanske 300?
Spara? Vad ska jag spara?
_babyphat På min tid kunde man få sprillans nya barnvagnar för halva priset om de var i "förra årets färg" även om de var exakt samma modell som den som var "rätt färg". Tiderna kanske har förändrats dock.
187:- dras från mitt konto varje månad. mest för skrokkens skull. samlar alla mynt i "sparhund"
finaly... ZOIDBERG is the popular one!!!
lägger väl undan 4000-5000/månaden nu har precis blivit sambo o då har ju kostnaderna blivit mindre så jag hoppas kunna lägga undan ett par tusen till.
http://sajaaaa.blogspot.com
hobbs Jag fattar hur du tänker, men det låter som vissa typ sparar för att spara, inte för att de har mycket pengar och inte vill köpa något utan mer "jag ska spara 4000:- varje månad för att spara". Förstår du? :) Blasta Ja men se där, du sparar ju för att göra något du vill göra? Som kostar pengar? :) skunkafied Det är väl det som är mitt problem, jag skulle aldrig sätta min fot på Lidl och köper alldeles för dyra saker, och för mycket skivor och sånt där. Men ja, "rainy day" - tandläkaren som tidigare sagt kan vara bra att spara lite till ibland. Det krävs mycket för att man skulle behöva finna sig i en situation där man inte kan få tag på pengar. Vissa saker man köpt kan man alltid sälja typ en av skivspelarna eller något sånt, snabba pengar.
jagvillocksåhaenblog.com
nu sitter jag häroch drickcer upp säkert 2.3 kakrop,d det r fest ni kan ju sitta å spraa ere cashm n u ska jag dricka.. häörrrrrrrs då heeeeeeeeeeeeeeeejj
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."
Midas - I hear you brother. Jag spenderar en hel del på väskor...väskor är min last. men sen så är det det enda (förutom mat, då) som jag lägger ut större summor på. mat vägrar jag snåla med. ett hett tips är att anmäla dig för frisktandvård. då betalar man en viss summa per månad. har man bra kvalle på gaddarna, typ inga hål o så, så kommer man undan för 35:-/månad. sen blir man kallad för undersökning med 18 månaders mellanrum. man betalar inget vid undersökningstillfället eller lagning om det skulle hända nåt.
We call them winerbrods.
jag sparar ständigt till nya resor. nu har jag siktet inställt på en lång fin resa, nya zeeland och australien + eventuellt japan i två månader + fyra månaders spanskastudier någonstans i sydamerika. oktober 2008 - april 2009 är planen. =) annars är det väl alltid bra att ha en buffert. när jag blir äldre kommer jag spara för att kunna köpa större lya.
så brutaldålig på att spara och hushålla med min ekonomi, men just nu så går det runt ändå och jag lever rätt gott så 's all good. vet att om det händer nåt så kan jag låna pengar av mina föräldrar så den där tryggheten behöver jag inte just nu. sen har jag också låga fasta kostnader, lägre än dom flesta och lägger det mesta av min inkomst på att äta ute och köpa onödiga prylar typ.. vet att det finns ett bäst-före-datum på det där för snart börjar seriösa studierna men njuter av det än så länge. är helt imponerad av er som har självdiciplin att lägga undan så mkt! har dock en plan på att när jag slutar röka (när som helst nu, har snart läst klart 'äntligen icke-rökare' :P) så ska jag lägga undan alla pengar jag annars hade spenderat på cigg på nåt ställe, alltså lägga 40 spänn cash i en burk för varje cigg-paket jag INTE köper och köpa/göra nåt kul för dom efter ett tag. som en morot typ. lär bli en heeel del pengar. suck.
Producent
2007-07-29 11:59
hobbs du måste skffa dig en last! testa hello kitty, sneakers eller tv-spel. det funkade för mig
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
fyra. jag försöker skaffa laster hela tiden, men inget fastnar! inte ens mitt gamla missbruk av extra drops har jag lyckats hålla vid liv.
Göteborg på låtsas.
Någon som har FSB och vet hur man sätter upp en överföringsregel på e-banken? Alltså att X mycket pengar ska överföras från konto Y till konto Z vid ett tillfälle varje månad.. Har varit i kontakt med min handläggare och hon sa att man kan göra det på egen hand. Hon nämnde dock inte hur man gör.
minst 1000kr i månaden. om jag är nära på att bryta trenden så äter jag mindre eller drar ner på något annat. under 1k i månaden är bad policy.
jag har automatisk överföring på 6 000kr/mån till ett sparkonto kommer dock att sluta med det efter augusti eftersom jag inte kommer tjäna lika bra efter det.
NÄ fan jag pallar inte!!!orka palla liksom!!!!
brukar väll spara si sådär 40000 laxar per månad! Då pluggar jag o jobbar samtidigt.
Jag tog stolen och kastade den på henne när hon sprang när för trappan (yeeeees) och träffade henne och hon började gråta som en hora/snopp_dogg p19 om bråket med sin lillesyrra
Spliffsheriffen jaha? kan man ordna det själv via i-netbanken? trodde man bara kunde kirra sådant via ett möte med ngn personal på en bank. om du kommer på hur man gör så var inte sen med att skicka PM till mig med instruktioner :D
Scarface: 40 miljoner i månaden alltså? inte illa måste jag säga. vad jobbar du med?
sparar och sparar ... jag lägger undan några tusenlappar när jag får en bra lön. oftast har jag ganska knappt om pengar och kan inte avvara särskilt mycket. pengarna jag lägger undan är till för krisiga månader, som de brukar bli i början på sommaren. de är alltså främst till för mat och hyra om allt skulle skita sig. eller om jag nån gång skulle behöva gå akut till en tandläkare. så jävla tråkigt är läget på mitt sparkonto. funderar nu på att lägga undan lite varje månad, om det funkar, till nästa sommar, så att jag ska ha råd att vara ledig fyra veckor.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Jobbigt om man inte har råd att vara ledig. :\ 30 dagars semester är rätt bra. :)
jagvillocksåhaenblog.com
Midas P25 jo, det är rätt deppigt. men det handlar mest om att jag egentligen pluggar, så jag är timanställd och får min lön en månad efter att jag jobbat. men nästa sommar ska jag ha sparat så att det täcker både alla nöjen och lite förlorad inkomst.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world