Nej men säg att du har en vara som kostar 50:- , köp den två gånger så får du betala 100:- , kanske kan du storhandla och köpa två direkt för 80 eller nåt så sparar du 20:- på just den varan. Och kör du så på många varor så blir det en massa cash i slutändan, det är ofta billigare att köpa storpack än en åt gången.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Storhandlar man slänger man väl mer än 10% i slutändan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kanske du gör om du vill eller så handlar grejer du käkar upp eller så käkar du upp allt innan du handlar mer av något annat?
Vad sparar alla människor till egentligen? Jag förstår inte sådana där människor som har ett fast jobb, drar in minst 11-12 efter skatt men inte gör något utan bara sparar, men det vet själva inte till vad typ.
jagvillocksåhaenblog.com
Midas Dyra impulsköp. ;)
fetlyrik. Jo, det är klart att man nappar på såna erbjudanden, men att jag köper tre förpackningar krossade tomater istället för en eller att jag tar stora flingpaketet istället för lilla betyder inte att jag storhandlar? Jag gillar inte konceptet med att låna bil och ladda tre kundvagnar fulla med varor varje månad den 26e och jag tror heller inte att jag förlorar direkt mycket pengar på det. Om ens något..?
Göteborg på låtsas.
fetlyrik P13: För min del blir det så att jag storhandlar, sen bara för att jag har gjort det, blir man bjuden på käk, slaggar borta etc... Sen har saker och ting blivit gamla etc. Teori och praktik vad det gäller storhandling går inte ihop med min spontana livsstil... För övrigt storhandlar jag sällan.
Planen är att spara minst 2000-3000kr varje månad. De senaste månaderna har det dock blivit betydligt mer. När man lever på CSN är det svårt att spara, särskilt om de pengar man tjänar på sommaren måste gå till att betala sommarens skulder. Därför är det jävligt nice att ha pluggat klart och ha ett normalt jobb med en normal lön.
shake it!
när jag bodde hemma sparade jag i princip allt jag tjänade på jobb, sommarjobb osv. tack vare detta kunde jag köpa mig en lägenhet, och betala nästan hela kontant (+ australienresa, dator osv osv). nu när man bor ensam blir det ju lite svårare. jag har precis börjat lägga undan pengar, mest pga att jag vill fixa till lägenheten + åka på nån lyxig semester i vinter. började spara förra månaden, ca 5000 / månad. ibland mer ibland mindre.
We call them winerbrods.
för tillfället inget alls, i vanliga fall brukar jag få ett par hundra över varje månad utan att tänka på att spara. ska bli ändring på det framöver hade jag tänkt, ska försöka skala bort onödiga utgifter och spara mer pengar så jag har råd att dra någonstans varmt
Hehe, men dyra impuls köp sparar man ju inte till. Det tar man när lönen kommer. :) Jag kommer dock börja spara till notebook och TV då jag inte gillar avbetalning.
jagvillocksåhaenblog.com
Precis. Först tänker man "äääh 700 i månaden är ju inget". Men det är i alla fall lika irriterande varje gång man sitter med den fakturan varje månad.
jagvillocksåhaenblog.com
mellan 4-7000 kr varje månad, varav 2000 i fonder. lär inte bli mycket över nu när jag flyttar dock.
Kanske skulle ha bett folk ange sin lön netto och sen hur mycket man sparar månadsvis. Annars blir det rätt svårt att sätta det i sammanhang och jämföra med en själv. Å andra sidan lär väl de flesta vara tveksamma till att avslöja vad de tjänar.
Spliffsheriffen. Jag brukade få ut mellan tretton och femton ludna när jag hade jobb. En tredjedel av det brukade bli över. Hade ingen direkt sparplan, men gillar inte att konsumera.
Göteborg på låtsas.
Jag får ut 16500 netto. Men sen är min boendekostnad rätt hög, men det är ett val man själv gjort så. :) Sen har jag 1000:- i månaden på CSN också. Usch!
jagvillocksåhaenblog.com
Midas, vad är du utbildad som?
Beror ju på vad man har i lön samt vilken prisnivå som man sätter sina dyra impulsköp på ;) Avbetalning är f ö the devil. Skulle aldrig någonsin köpa något på avbetalning, hade slitit mitt hår varje månad som jag betalat.
Minst 1000kr.
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja
Pengar ger bara ångest, har aldrig mått bra när jag tömt ett sparkonto.
böf
domsenaste månaderna har jag sparat ca 6000-8000/mån.. men nu är dom slut
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Ska börja spara mer pengar nu eftersom jag ändå bara köper skit för mina pengar i stort sett. Den här månaden har jag lagt undan 2500.
Spliffsheriffen Ingen alls, bara gymansium. CSN skulden är mer hobbystudier eller vad man ska kalla det för, ingenting jag kommer jobba med eller ha någon som helst användning för. :)
jagvillocksåhaenblog.com
Åfan. Det fyllde säkert sin funktion ändå kan jag tänka mig. :) Angående avbetalning tror jag det är högst personligt huruvida det är bra eller inte. Jag tåg en VAIO på två års avbetalning, betalade av den på åtta månader. Tog ett hemmabioset på två år och har betalat av det innan ett år har gått.
ibland lyckas jag spara en tusenlapp på min csn-inkomst, men det är relativt sällan, kanske var tredje månad..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Ja, vet man att man tänker betala av mer fortare så går det väl, men den självdisciplinen lyser med sin frånvaro hos mig så därför skippar jag det helt i stället.
jagvillocksåhaenblog.com
Spliffsheriffen Är alla avbetalningar sådär? Att man kan betala av dem totalt om man känner för det? Blir det inte som regel dyrare med? Det jag tänker på (prylbög som man är) är om man köper, låt oss säga en dator, på avbetalning. Vi vet alla hur fort det går i datorbranschen. Den är omodern när du tar den utanför affären ungefär. Några månader senare är den ännu mer out of date och en massa andra roliga modeller har äntrat marknaden ...men där går man och betalar överpris på sin numera relativt slöa dator. Det där är mitt hårslitar-scenario :)
Är alla avbetalningar sådär? Att man kan betala av dem totalt om man känner för det? Menar i "ett svep", före den utsatta avbetalningstiden - det framgick kanske inte så tydligt.
Det finns ett minium belopp man måste betala varje månad, men man kan betala mer ifall man vill, så har de varit de två gånger jag kört på avbetalning.
jagvillocksåhaenblog.com
Ingenting alls. Skäms lite över att erkänna det, men jag hoppas mina föräldrar står för det.
En Vaio är en notebook från Sony.
jagvillocksåhaenblog.com
Sony! <3 :D
Daviden Är alla avbetalningar sådär? Att man kan betala av dem totalt om man känner för det? Blir det inte som regel dyrare med? I avtalet för både min VAIO och hemmabioset fick man betala hur mycket man ville i månaden. Precis som Midas säger fick jag ett minimumbelopp som jag måste betala varje månad. Betalade jag dock mer än minimumbeloppet en månad slapp jag, om jag ville dvs, betala månaden efter det. Datornbetalningen var räntefri första året så där slapp jag oroa mig för överdrivna månadsavier. Hemmabiogrejerna var räntefria i två år. Alla är inte så utan det beror helt på var du handlar och med vilken bank du gör upp avbetalningsplanen. Jag har 20 papp på kredit hos handelsbankenfinans vilket gör så att jag kan handla för dem hos en hel del massor av butiker som de har avtal med.Peaches Vaio är som Midas sa en bärbar datorserie från Sony.
peaches - både och..sparat flera år... sen så la morsan undan mitt studiebidrag från makedonien ;) lgh kostade 185' (för 4½ år sen var det t.o.m. dyrt haha) & jag betalade 166' kontant. så det var rätt bra pinkat. lycka till med sparandet!
We call them winerbrods.
Sparar aldrig :\ Ska försöka o lägga undan mellan 10 000 - 15 000 denna månad iaf :)
när jag jobbar o tjänar cirka 12 eller mer i månaden lägger jag undan 4000 till grejer, just nu till mitt företag och en resa.
3-4000
Jag har ingen forumsignatur.
Ca 10 000 kr. Jag har lite varierande lön pga extrapass, provision osv men... försöker hålla mig runt 10an.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Emil, bor du ensam? Skulle gärna höra mer om din situation, utgifter inkomster etc. Om du inte känner att är för privat. Men i min erfarenhet (varför är folk så privata när det gäller lön tråden) så är du rätt öppen :)
Spliffish: Jag bor ensam, låg hyra, låga omkostnader. Röker inte, dricker inte, snusar inte och är ingen shopping freak, om man bortser från min prylfetish. Jag plockar mellan 14-16 lax i månaden, ibland mer om jag har mycket spelningar och så.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Runt 1000 spänn, men jag bor inte i Sverige och tjänar inte en Sverigelön, så det är lite mindre än en fjärdel av min lön (innan hyra etc).
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
förra månaden lade jag undan 12.000. lär bli runt 10 k den här då jag inte kommer jobba lika mycket...
Be the change you want to see in the world.
folk som sparar mellan 7-14 000:- hur jävla mkt tjänar ni egentligen? bor ni hemma hos föräldrar och inte betaler hem något eller? nu känner jag mig lite extrem av olika anledningar när det gäller att inte lägga undan ett skvatt, för jag har lite ekonomiska investeringar som ligger i träda, men ändå... om vi ponerar att jag sparar, lätt att det inte kan bli mer än 2500:- per månad, å då får jag ändå ut runt 18k var månad... ibland mer... 2500:- är då ett snitt på vad jag kan spara, vissa månader naturligtvis mer, andra betydligt mindre, men 7-14k? är det udda att ni gör det? eller lägger man undan 14k var månad? varför gör man det? sparar ni till speciella syften? eller till en regning fredag? och än en gång, hur jävla mkt tjänar ni inte om ni kan lägga undan de summorna? när ni lagt undan dem, lever ni på nudlar sen och går i kläder ni hade i mellanstadiet? bara en stilla undran...
Apeman - antingen har man hög lön, eller så jobbar man som en röv för medellön. jag personligen får ut mellan 18-23' per månad (beroende på en massa faktorer, men det går vi inte in på nu). dessutom har jag i regel räkningar på typ 5000. allt som allt. då blir det en del över efter shoppingturerna.
We call them winerbrods.
och/eller så har man låga fasta kostnader =) mina landar på 4500/månad (avgift för lgh, el, internet, tv, telefon, mobil, försäkring, SL-kort och sats). Som student blir det inte överdrivet mycket över, men mina fasta kostnader kommer inte öka när jag börjar jobba.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
säger som ovanstående. hur fan kan ni spara så mkt? drar ni hem 25 rent i månaden eller?. fattar inte.. just nu under säsong drar jag in 15 efter just nu. och jag lyckas då inte spara Jack shiet. sitter här med några ludna lappar kvar när alla räkningar är betalda.. snälla hjälp mig. vad gör ni?
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."
enokkkk - shoppar på rea, röker smuggelcigg, handlar på Netto & kickar stammisrabatt där det går.
We call them winerbrods.
och fuskar på tåget till jobbet ;)
We call them winerbrods.
haha din räv!
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."