En sommar dedikerad till träning
Så, nu har jag gjort mig själv frivilligt arbetslös i hopp om att få mer tid att festa och bada med polarna. Men nu har ju förstås alla jag känner skaffat sommarjobb. Vad gör man då? Jo man tänker över alla slöa videofilmskvällar man haft i vintras samtidigt som man kollar på hängbuken och suckar över att man inte kan springa en kilometer utan att bli anfådd. Självklart ska jag försöka få mig så fit som möjligt nu fram till hösten då chipspåsen kommer fram igen. Idag började jag med att vakna och direkt hoppa på cykeln och cykla runt i fyrtio minuter, duscha och sen vart det frukost. Gröt, ett par mackor och en banan. Är det en bra start? Vad ska jag äta som är nyttigt egentligen (billigt)? Jag är vegan, så jag är inte så sugen på kyckling och köttdieter. Hur många mål? Hur mycket vid varje mål? Och hur ska jag lägga upp träningen? Jag äger en cykel och ett par joggingskor. Har inte råd att gå på något gym eller liknande. Kan man konditionsträna hela dagarna? Eller skulle jag bara ta sönder kroppen då? Jag är tacksam för alla svar. Från och med nu börjar mitt experiment!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kan inte riktigt uttala mig om vegankost som lämpar sig för träning men angående träningen så bör du ta en vilodag nu och då. Det är ingen idé att köra hårdträning varje dag, du kör bara sönder dig då. Om du inte har råd med gym så kan du ju ändå köra armpressar och sit-ups och dylikt. För att göra det effektivt så bör du köra serier typ 4x15 upprepningar.
Still in the bridge
Det är alltså konditionsträning som gäller för din del, då har jag ett råd. INGA vilodagar. Om du kör konditionspass dagligen i säg två veckor och sen vilar en dag kommer du vara stel och jävlig i flera dagar och förstöra din fina träningsrytm. Jag har ingen aning om veganmat så det får någon annan hjälpa dig med.
Clydisch P21 Vilodagar är av ondo. När de kör typ Giro di Italia och Tour de France och sånt så är de ute och cyklar på vilodagarna för att inte komma ur rytmen.
Troligen ska han inte köra Tour de France. För en amatör är vilodagar garanterat av godo.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Nä men kroppen funkar ju på samma sätt för honom som för de som kör tour de france...
Kroppen ja, men inte träningen. Det är mycket möjligt att det blir ett kraftigt avbräck i rytmen för ett cykelproffs att vila en dag, men knappast för en amatör.
Ang. mat så måste du få i dig kolhydrater (bränsle) och proteiner (byggmaterial) och dessutom fett (?!). Bränsle är bra att tillföra någon timme innan träningen, och dessutom direkt efter. Pasta, ris, potatis etc. Byggmaterial ska du klämma i dig ganska direkt efter passet för maximal effekt, men självklart också spritt under dagen. Bönor....eh, vafan äter veganer med proteiner? Jag vill säga mjölk och ägg, men det går ju inte....linser? Fett är alltid bra att få i sig om det är rätt sort, men man ska vara rätt sparsam. Nötter och frön (ej rostade eller saltade), avocado etc. Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål Mellanmålen behöver inte vara värsta projektet, räcker med en frukt och en näve nötter. Det är mest till för att hålla förbränningen igång. Jag är ingen expert dock, så risk för felaktigheter finns.
Redline!
Tackar för alla svar! Hur ofta kan jag dra ut och springa och cykla då? En, två, tre ggr per dag? Hur bör jag placera passen? För några år sedan körde jag en före frukost och en före kvällsmålet. För mycket eller för lite? Hur långa pass bör jag minst ta?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag kör konditionsträning ungefär varannan dag, och jag blir bara bättre efter en dags träningsuppehåll. när jag kör varje dag får jag ont i röven av cykeln och är relativt orkeslös i benen. självklart blir det ibland varje dag iaf, p.g.a. tristess eller bara sug. så en dags uppehåll är inte alls av ondo, enligt min erfarenhet. skillnad om du kör väldigt varierad konditionsträning. (simning, jogging, cykling, stairmaster-maskin o.s.v.). men du kommer nog inte ifrån att det sliter på benen. därför borde du ta det lite lugnt till en början, om du är otränad, så att du inte får benhinneinflammation och kanske inte kan springa på ett par månader. (något jag brukade råka ut för). jämfört med när jag gymmade tycker jag att min aptit är sjukt dålig när jag konditinstränar. har inte alls samma behov. utgår därför från att det inte är lika petnoga med hur man äter då.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Variera dig om du inte vill slita sönder din knän. Ät vid regelbundna tider... Det är väl typ det stora. Vatten är inte att underskatta heller, speciellt inte när det är så varmt.
librator: läs pocketboken "jag vill ju bara se bra ut naken", den är en rätt hyfsad introduktion med lite småtips både vad gäller mat och träningsupplägg. Du kan ju dock välja att skita i författaren (triathlonmästaren colting) tycker om vegetarisk kosthållning. jordnötssmör är bra.
alltså, om du inte sprungit direkt ofta innan ska du vara jävligt lugnt i början, du kommer få så innihelvete problem med benhinnorna om du inte vilar minst tre dagar emellan löppassen. efter några veckor kan du börja lite oftare. cykeln är nog lite snällare, cyklade fyra mil till och från jobbet varje dag hela förra sommaren och jag fick då inga problem trots att jag inte vart i direkt toppform innan det. vad gäller käk så har jag själv en del problem när det kommer till vegankäk. började teräna rätt mycket i höstas och magrade av rätt ordentligt, började käka mjölk och ägg igen så kom jag tillbaka. kan du säkert hitta tips om på andra sidor annars
http://www.kommandot.se/wp/
Hmm om man är vegan får man väl käka proteintillskott i form av soyaprotein (är jävulusiskt äckligt men vill man inte ha vassleproteiner så) för att komma upp i optimal mängd protein (någonstans mellans 1 och 2 * (ens kroppsvikt i kg) g protein per dag) sen så ska du se till att få i i dig alla vitaminer och mineraler osv. c-vitamin ska tydligen kunna påskynda återhämtningen för dina muskler osv.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
Dag ett: Det gick åt skogen, jag hade planerat att vakna åtta för att cykla och handla på andra sidan stan (en mil uppförsbacke) för att vara hemma nio och käka frukost. Nu är klockan tjugo i ett och jag käkar först nu, och jag orkade ändå inte upp till den affären i den här hettan (nästan 25 grader varmt). Frukosten består av havregrynsgröt med två knäckebrödsmackor med tofu, gurka och paprika för de som är intresserade. Det svåraste kommer nog att vara att vakna och äta på ordentliga tider. Jag börjar nog med att cykla någon mil två ggr per dag tills mina ben har vant sig vid träningen, sen börjar jag springa på morgonen då det inte har hunnit bli så varmt ännu. Tror det kommer gå galant tills myggorna kommer. Ska dra och göra hummus nu, och sen kanske cykla till affären och handla frukt och grönt och pasta. Hur är nudlar egentligen? Är det dåligt, bra eller bara värdelöst? Tack för alla tips återigen.
nu när det är så jäkla varmt så behöver du jävligt mycket vatten för att träna vilket påverkar ens aptit negativt (om man dricker tillräckligt) det kan göra att man blir lite tröttare och känner sig vekare. Btw så är nudlar riktigt värdelöst ät fullkornspasta med något istället.
oh fan va sugen jag blev på att börja träna nu! har redan tänkt köpa en sån nike+ipod kit och springa lite då och då när studenten är över, men nu ska jag börja käka gröt och springa 8 på morgonen.. verkar sjukt härligt! http://www.apple.com/ipod/nike/
jag har alltid rätt.
Emo P24 : Det märks! Dricker typ två stora glas i timmen. Och när man varit ute i solen för länge så känns benen som gelé.
Intog just mitt första mellanmål för idag som bestod av ett päron och en näve cashewnötter. Har också gjort kidneybönsbiffar till ikväll, tänkte koka potatis till dom om jag orkar, annars kör jag fullkornspasta! Men nu ska jag ut och snurra på cykeln igen.
Föresten, någon som kan ge mig tips på övningar man kan göra hemma om man vill passa på att bygga lite muskler? Har en tjugofemkilos skivstång någonstans som jag kan använda. Annars ingenting.
Bry dig inte om proteinhetsen. Äter du varierat finns det inte en chans att du får i dig för lite för konditionsträning. För en kroppsbyggare kan det ju behövas lite annat, men det är ju inte det det handlar om.
Med din tjugofemskilo skivstång kan du göra väldigt mycket, du kan göra frivändningar,militärpress,benböj (ass to the grass blir inte så jobbigt med 25 kg dock), utfall, shrugs osv. Förresten nu när det är så här varmt (25-32 grader) så ska du inte träna vid 12-14 tiden då solen är så himla stark då, du förlorar alldeles för mycket vätska för att kunna tillgodogöra det, enda gångerna man kan träna vid den tiden är ifall du har tidsbrist för att träna eller om du ska tävla typ.