I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köttfärssås i rumstemperatur över natten

Övrigt - Blandat

2007-06-02 11:43

Köttfärssås i rumstemperatur över natten

Gjorde ett kilo köttfärssås i en stor stålgryta vid 9-tiden igår kväll, drog sedan ut eftersom jag inte ville ställa in den i kylen varm, och självklart glömde jag det när jag kom hem.

Så nu har det stått ute i ca 10-11 timmar i rumstemperatur. Googlade lite på det och tydligen är köttfärssås ganska känsligt vad gäller bakteriebildning osv...

Hade ni käkat det? Jag har inte tid att bli magsjuk nu med tanke på tentorna i början av nästa vecka, å andra sidan är jag fattig student som hade kunnat leva på det där ett par dagar.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-02 11:45
jag skulle inte ha käkat det. hur ser det ut? ser det fräscht ut? näe, fan jag skulle inte ha ätit det ändå.
you know i spell girl with a B

2007-06-02 11:51
ät.ingen fara alls... koka upp så mycket du ska äta och inte allt på en å samma gång.. det blir farligt om du börjar värma och kyla ner flera ggr.. men släng in resten i kylen bara så löser sig allt
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-06-02 11:53
nejnej det e chill!
work some magic

2007-06-02 11:54
hahahaha inga roblems,,
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2007-06-02 11:57
Laga det igen, värm upp de på spisen så försvinner eventuella bakterier...
Ställ in den i kylen diekt nästa gång, fastän de e varmt. Man tjänar på det.

Promotor

2007-06-02 12:17
de är iiiiinget farligt.. ba o käka, värm den först..

2007-06-02 12:21
Du kan väl kanske steka den lite innan för att vara på den säkra sidan? Luktar det bra är det oftast bra. Om det inte stämmer, så dör du och då slipper du tentorna ändå.
Göteborg på låtsas.

2007-06-02 12:22
käften och ät för fan

2007-06-02 12:27

All mat (varma rätter) som har stått i rumstemp. över 3 timmar är dåligt.

Maten ska kylas ner under 5 grader inom loppet av 3 timmar om du vill att den ska vara bakteriefri.. sedan när du ska äta den ska den värmas upp till, eller över 75 grader för att bli av med bakterierna.

2007-06-02 12:35
whodini 
"om du vill att den ska vara bakteriefri.. "

Bla, bla bla.. Bakterier är det i allt mer eller mindre serru :)

Jag har ätit mat som stått i rumstemp, hur många gånger som helst, och jag lever än. Det är ingen fara!!
Sariiiiiiiish

2007-06-02 12:37
SoO

Om du inte vill bli sjuk ska den värmas över 75 grader.. inget bla bla

Om du vill att den ska vara helt bakteriefri utan risk för att andra bakterier ska bildas heller värmer du den över 121 grader.

2007-06-02 12:42
I egenskap av utbildad kock vill jag säga att det inte är någon fara. Enda undantaget är om den stått i solen hela morgonen eller om din "rumpstemperatur" är närmare 30 grader eller mer.

Nästan ingen mat är bakteriefri men du löper ingen större risk att råka ut för något, så länge du värmer det ordentligt innan du äter. Informationen du läste dig till gäller mat som inte är tillagad.

Så, ät och njut.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-06-02 12:46
Emil_Brikha

I egenskap av utbildad kock vill jag säga att det inte är någon fara. Enda undantaget är om den stått i solen hela morgonen eller om din "rumpstemperatur" är närmare 30 grader eller mer.

Om du säger något sånt som utbildad kock så måste det ha varit en komvux utbildning eller nått sånt.

2007-06-02 12:54
japanen som jag bor mer brukar ställa saker i rumstemeperatur, typ fisk och köttgrytor, några dygn. Sen käkar han det. Ham virker freisk!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-06-02 12:58
Altså även om den har stått ute i rumstemp. över dagen o så eller flera timmar så betyder inte att man blir sjuk ju, men det e farligt.

2007-06-02 12:59
verför är det då farligt? Om man inte blir sjuk..
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-06-02 13:01
Jag sa att i vissa fall blir man inte sjuk, i många fall har det slutat med döden.. man bestämmer själv om man vill äta det eller inte.

2007-06-02 13:05
Men ja du kan äta den... Tempa upp till 75 så äre lungt.. du kan fan bränna på den mer om du vill...

släng tråden.
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-06-02 13:07
whodini: "i många fall har det slutat med döden". Vill vi ha råd från en hypokondriker så ber vi om det... deal? ;)
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-06-02 13:08
Jag som går kocklinje, så vet jag. Man ska aldrig servera sån mat till gäster! Men om du vill äta själv, så är det inga problem. Du måste bara värma den ordentligt, ta en taste på den o se om den är aiight. Så du inte börjar mala i dig allt! Ska nog faktiskt inte vara några problem alls, några bakterier har väll ingen dött av? Tänk hur mycket bakterier det är ööööverallt, shiiiiit! ;D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-02 13:10
Hypokondriker skulle jag nog inte säga.. jag ger bara fakta över vad som kan hända... där rapporteras många fall per år pga bakterier i mat.. där av flera fall som lett till döden.

2007-06-02 13:11
de är hur lugnt dom hellst.. bara att äta.. har jag gjort många gånger..   
vafan.. skit i de du!

2007-06-02 15:46
"Hypokondriker skulle jag nog inte säga.. jag ger bara fakta över vad som kan hända... där rapporteras många fall per år pga bakterier i mat.. där av flera fall som lett till döden."

Även i länder som inte är Etiopien?
njut

2007-06-02 15:52
Även i länder som inte är Etiopien?

Ja, även här i trygga lilla scandinavien.

2007-06-02 15:58
I egenskap av en vanlig jävla människa med lite sunt förnuft vill jag säga att det är lugnt, ät det så länge det inte simmar kring mögel i grytan. Behöver väl ingen femstjärning master-cock alla Mr Brikha för att räkna ut det om en köttfärssås liksom.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-06-02 16:11
vill jag säga att det är lugnt, ät det så länge det inte simmar kring mögel i grytan

Man behöver inte kunna se det för att det ska finnas där, och just med köttfärs e det extra farligt för den bör inte ens stå i kylen (rå) mer än max 2-3 dagar innan den blir dålig.

2007-06-02 16:26
Ja, men med sunt förnuft äter man inget som stått framme mer än ett dygn, man får ju instinktivt äckelkänslor inför sådan mat
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-06-02 16:44
antiner får du låta det koka upp eller frysa in det.. borde väl döda det mesta.. om det inte bara sätter bakterierna på hold... kör hårt fan!
R.I.P sixten.. <br> #"¤%"%#¤&/&%&(&/()(/(/%¤/¤¤&%#%"¤# " ¤%%<br>

2007-06-02 16:46
Finns ju även en risk för att en liten trevlig fluga har lagt ett eller flera ägg där i din köttfärssås. Små gynnare som du kommer kunna höra kräla omkring strax under ytan alldeles strax. Tar tydligen knappt 8 timmar för flugägg att kläckas.
Intressepenisen hårdnar!

2007-06-02 17:44
en mikrovågsugn är en jävligt effektiv bakteriedödare.
Suss 

sen ska man inet ställa in varma saker i kylen, det värmer upp allt som är där
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2007-06-02 19:21
wasteapa01 P19

Eeeewwww, jag hade kunnat gått hela livet utan att höra det där! :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-06-02 21:35
ät och tig :D

2007-06-02 21:46
Äsch, ät skiten vafan :)
Don't eat red meat? Don't eat no green meat!
But for what it's worth yo, I got no regrets

2007-06-02 22:52
ät det saja! inga problem..

2007-06-02 23:28

Vet att det värmer upp allt annat där, men i vissa fall är det värt det :)

2007-06-02 23:43
whodini: Det är inte ostron eller ärtsoppa vi snackar om här, och personen ifråga är ingen 97årig kärring som skulle duka under av lite  okokt vatten. 90% av all den mat som slängs i mataffärer och på restauranger är ätbart, så länge man skall använda maten privat så skall man enbart tänka på detta: Hur luktar maten? hur ser maten ut? hur smakar maten? Hälsovårdsmyndighets gagg är inget man skall tänka på hemma i någon större utsträckning.

2007-06-02 23:55

sen ska man inet ställa in varma saker i kylen, det värmer upp allt som är där

+ att du inte ska ställa in varm mat i kylen just pga att den tar för lång tid på sig att bli sval...... under den tiden njuter bakterierna

2007-06-02 23:56
hypokondriker!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Lyricist

2007-06-03 00:09
Haha ni är så jävla omständiga. Ofta man ens tänker på sånt? Jag hade käkat upp det utan att ens värma upp skiten haha.

2007-06-03 02:34
enokkkk. Så det går inte att spara mat? Eller hur skall man kyla den är det tänkt?
Göteborg på låtsas.

2007-06-03 02:50
Man ska ställa in saker i en separat SVAL. Som är till för att svalna ner saker. Ska inte blandas med tex Mjölk och sånt. Men i ett vanligt hem så har man nog inte bara en sval, därför får dom stå framme tills dom bara är lagom varma o sen in, alternativt ha ett kallt vattenbad, sen ställa in dom.

2007-06-03 19:30
Jag hade lätt käkat det..

visst, det är knappast att rekommendera..
MEN
så jävla farligt är det inte..
folk käkar bra mkt "värre" saker jorden runt utan att det är någon större fara.. kroppen är inte gjord av porslin liksom..

bara att mumsa :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 19:31
whodini..

All mat (varma rätter) som har stått i rumstemp. över 3 timmar är dåligt.

Om man sitter med ett berg av mat och äter i fyra timmar och inte varmhåller särskilt.. är då detta farligt? =)
knappast så man kommer dö..
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 19:33
Jag sa att i vissa fall blir man inte sjuk, i många fall har det slutat med döden.. man bestämmer själv om man vill äta det eller inte

Vad grundar du detta uttalande på?
Personligen har ja käkat sån mat hela livet utan att nånsin blivit sjuk..

andelen som dör lär vara försvinnande få..
klart folk kan dö.. men knappast någon större risk..

hur tror ni vi människor klarade oss för 2000 år sen.. hade det varit som du beskriver skulle ju fan alla människor dött..
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 20:12
ju fler snittyter det finns på ett köttstycke ,desto "sårbarare" är köttet mot bakterieangrep. Därför köttfärs har kort hållbarhet och man ska se upp. det kan vara skitfarligt, allt whodini skrivit e korrekt. Men som privatperson hade jag antagligen tagit en nypa salt, kokat upp o krängt...

2007-06-03 20:14
"kan vara skitfarligt"..
ja nästan som att gå på ett minfält..

har man riktigt otur blir man lite sjuk..

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 20:17
joda: ja. ungefär så.

2007-06-03 20:30
måste haft jävligt tur under alla dessa år som överhuvudtaget lever med tanke på den extrema risk detta medför.
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 20:34
man ska inte ställa in varma grejer i kylen det sa iaf min kocklärare till mig

antar att maten kan bli dålig då...
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-06-03 20:43
Jag råkade ut för exakt samma sak för ett par månader sen, jag åt det och allt var aaaall good.