I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dumpa kompisen?

Övrigt - Blandat

2007-05-18 16:11

Dumpa kompisen?

Hej

jag har en polare som jag känt sen sjunde klass, vi har dom senaste åren varit väldigt bra och nära vänner och jag har henne att tacka för mycket. Men på senare tid har jag känt mig mer och mer likgiltig inför henne, hon bara gnäller och klagar och är tråkig och tar alltid mig för givet, att jag är den som hänger med på allt och den som alltid har tid och ska lyssna på hennes egenskapade problem som hon inte vill lösa, bara gnälla om.

Jag är jävligt trött på henne helt enkelt, men hon idoliserar mig lite och säger saker som "blabla jag klarar mig inte utan dig" och jag vet att hon aldrig skulle kunna ta en sak som "kan vi inte chilla lite med att träffas ett tag" eller liknande för hon är en satans dramaqueen som skulle skriva 5 a4sidors tårdrypande brev och sedan skulle jag aldrig se henne mer.

Det är alltså allt eller inget känns det som och jag vet inte riktigt om det är värt det, jag har pratat med henne om det men hon börjar bara gnälla om hur dåligt hon mår och skyller på att jag varit grinig. Det känns elakt att svika henne när hon mår dåligt men å andra sidan så gör hon det jämt. Över allt.

Vad tycker ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-18 16:14
Fixa bättre självförtroende samt tänk igenom vad du ska säga til henne när du väl säger det.
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"
Poet

2007-05-18 16:15
Låt det rinna ur sanden. Sluta svara på hennes samtal, SMS'a inte, var allmänt kall när ni träffas osv.
At the gates of Eternity...

2007-05-18 16:15
Hur menar du?
Jag har sagt det jag vill säga, men hon kan inte ta det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-18 16:16
BC99: Ja det testade jag ett tag, då blir hon lipig och "varför ses vi
inte längre som innan buhuhu" än så länge kan jag skylla på att jag är
stressad, men sen liksom?

2007-05-18 16:17
kan du inte bara fråga henne lite om varför hon alltid mår kass? alltså, tror du inte att ett litet snack skulle lösa saker och ting, eller iaf få henne att öppna ögonen om hur mycket du ändå ger medan hon bara tar..?

sen kan du ju lägga fram det snyggare än så som jag skrev här, haha, men ja.. ett snack kan lösa mer än vad man tror och blir hon helt ställd och förvandlas till dramaqueen så får du väl ta det därefter. skriver hon ett tårdrypande 5 sidor långt brev om att hon inte vill vara med dig om du känner som du gör (or whatever) så får du kanske ta det?

2007-05-18 16:19
Phatie: jo jag vet varför hon mår dåligt, vi har ältat det tusen miljoner gånger och hon villl som sagt inte lösa sina problem bara gnälla om dom.
Och breven skulle mer innehålla "buhu lämna mig inte" hade hon skrivit att hon inte ville träffa mig hade jag varit nöjd, hon är som en liten iiigel.

Jag gillar inte iglar:(
Poet

2007-05-18 16:21
Snara: Fortsätt med stress-ursäkten så länge det krävs. Annars kan du bara skaffa dig en kille eller något, och börja spendera "för" mycket tid med honom hehe.

Alltså av min erfarenhet, så är break-ups med polare 1000 gånger värre än med partners. Och av min erfarenhet, så finns det inga clean break-ups med vänner, det blir alltid beef av det, nästan hur man än vänder på det.

2007-05-18 16:23
nä, iglar är nog inte heller mitt favoritdjur av alla som finns : )

men hmm.. knepigt. alltså. kommer du ändå till den punkt att du sitter och resonerar så pass mycket som du gör nu så känns det som du kanske ska ta det steget med att säga till henne "på riktigt". och kanske understryka att du gärna har kontakt med henne men kanske inte lika intensivt så som ni umgås idag.

jag har aldrig behövt göra detta själv för det har alltid hänt något som gjort att jag och någon "kompis" separerat naturligt eller ja, så naturligt det kunnat bli under de omständigheter som varat.. det är ju sjukt knepigt. men har hon någon annan tight polare att vända sig till om du "lämnar" henne?
Manager

2007-05-18 16:25
Snara: Vad du än gör så är BC99's sätt....hur ska jag uttrycka mig....fittigt.

Var rak istället och säg att istället för att lösa sina problem så gnäller hon över de, och att du inte pallar med sånt. Sen om hon skriver ett brev på tusen sidor så är det bara lämna henne, för det har du redan i åtanke, men om du gör såhär så ger du henne en sista ärlig chans att ta tag i skiten.
Redline!

2007-05-18 16:27
phatie:

Ja, det gått så hade jag förklarat hur jag känner och sagt att jag vill vara utan henne ett tag, och sen se. Tyvärr kommer hon med 90% säkerhet inte kunna ta det.

Det är ju där skon klämmer serru, hon hade en annan sån riktigt nära vän men allt eftersom vi började umgås mycket mer så var det "du är mycket bättre än henne, hon är så himla blablabla" och så var jag hennes nya bästa vän. Hon är en sån som vill vara två, jag vill vara fem eller fler.

2007-05-18 16:28
ja, jag håller med Dr.Octagon, som jag sa - ta det med henne. att dissa sms/samtal/möten etc. är bara fegt och hon kommer säkerligen bli mer upprörd över det i slutändan även om hon kanske är mer ledsen för en "dumpning" i början innan hon vänjer sig vid att vara med andra människor än bara du.

2007-05-18 16:29
Ja, precis det känns så elakt och jag hatar ju inte tjejen på något sätt, jag vill inte att hon ska bli ledsen. Samtidigt kan jag inte vara polare med henne för att vara snäll.

2007-05-18 16:30
kan ju även tillägga att hon kommer inte bli glad hur du än gör - så gör det ärligaste och det som känns bäst för dig. du kan inte ta för mycket hänsyn till hur hon ska må efter eller liknande. visst kan du känna dig taskig men du mår ju själv knappast bra om du ska bli låst till en person som bara gnäller och mår dåligt och alltid lägger det som "ditt ansvar" för att hon själv vägrar ta tag i saker och ting.

2007-05-18 16:33
Åh shit! Jag trodde jag var ensam om att ha en sån kompis,och inte veta hur "göra sig av med" henne utan att det blir skottlossning så fort vi ser varnadra på stan.

Damnit. Gimme some advice. Att tillägga så har jag och hon gemensamma vänner så det behöver skötas relativt snyggt..
fortsättning följer.
Poet

2007-05-18 16:35
Dr Octagon: Så klart det är fittigt, men hon har ju uttryckt det ganska klart att det inte går att vara rak med kompisen.
Manager

2007-05-18 16:38
BC99: Uppenbarligen har hon inte varit rak nog, för polaren gnäller fortfarande om samma gamla skit.

Och hellre att jag blir tokdissad i ansiktet än smygdissad.
Redline!
Poet

2007-05-18 16:40
Dr.Octagon: Men då är det ju fucking självklart att hon ska vara rak!
Manager

2007-05-18 16:43
BC99: Ja?! Varför ger du henne tips som motstrider det då?
Redline!

2007-05-18 16:44
Det allra bästa vore att du sa som det är rakt ut.
Det näst bästa är nog att låta det rinna ut i sanden.

Jag hade själv en kompis som jag hade en liknande relation med, dvs att vi var mycket beroende av varandra. Men tillstlut så befann vi oss på så olika nivåer i livet att allt vårt umgänge bara blev konstruerat om ansträngt. Jag slutade höra av mig och kompisen hörde inte heller av sig... Det var nog bäst för båda faktiskt, även om jag gärna skulle vilja träffas någon gång i framtiden, men då på ett mer distanserat och fritt sätt.

Mitt råd är att våga gör något åt saken, det är jag i alla fall väldigt glad att jag gjorde.
Poet

2007-05-18 16:45
Dr.Octagon: För jag läste detta hehe

och jag vet att hon aldrig skulle kunna ta en sak som "kan vi inte chilla lite med att träffas ett tag" eller liknande för hon är en satans dramaqueen

Lite känsligt att beefa med en kompis, då de vet en hel del om en, som de fömodligen inte skulle tveka på att börja gossip about.

2007-05-18 16:45
Jag blev för jävla trött på hennes gnäll för några månader sen, där hon gjort likadant. Först blev hon arg och defensiv för att jag träffade rätt, sen kom hon krypade med "ååh du har rätt förlåt jag ska inte göra så mer, du är det bästa jag har lämna mig inte yadda yadda"
nu är det likadant, jag pallar inte.

2007-05-18 16:48
Varför ska det vara så svårt att göra slut med kompisar?

Jag har länge frågat mig själv det, och inte hittat något svar. Men jag tackar vilken högre makt som helst, som såg till att vissa stolpskott försvann ur mitt liv, det är bara att säga som det är.

"Jag diggar inte dig, du är inte min vän, vi kommer aldrig bli vänner heller, och det lönar sig inte att böla, för jag bryr mig inte."

2007-05-18 16:51
conspicuous F19:

Åh jag önskar att jag vågade säga så "och det lönar sig inte att böla, för jag bryr mig inte." för nu satte hon på lipen. Buhuhu.

Det är ju det att säger jag så kan vi aldrig umgås mer det vet jag. Och jag vill mer chilla och se om hon kanske kan växa upp lite och inse hur fan hon är.

2007-05-18 16:52
Bara skit i henne. Ska själv göra så mot alla jag känner typ och det är folk jag känt sedan dag ett. Flyttar från min stad för att börja ett nytt liv :)

Poet

2007-05-18 16:54
Conspicuous: För att alla har inbillat sig att det här med "killar/tjejer kommer och går, men vänner består"

Vänner kommer och går lika mycket som diverse partners i ens liv för in helvete!

Men det är svårt, för att vissa vänner har man växt upp med, och desto äldre man blir, så inser man att det inte finns så mycket kvar. Så vissa vänner blir lite av ens "tråkiga kusin" som man ser då och då, och hälsar på för att inte vara ohövlig. You don't hate the person, men du pallar ändå inte vara med han/henne.

2007-05-18 16:54

Jobbiga kompisar växer aldrig upp, man hamnar i en slentrian som är svår att ta sig ur, och till slut så går kompisen en så mycket på nerverna att man hållerp å att få spel bara man hör någon säga dess namn.

Jag vet hur det är, men det finns nog ingen mer befriande känsla än att dumpa en kompis som är riktigt jävla jobbig.

2007-05-18 16:57
Är det något jag inte gillar så är det när folk skapar problem, och gör saker krångligare än vad dom borde vara. Vilket hon gör med varenda liten del i sitt liv.

Vi pratar nu iaf och hon lipar och jag förklarar. Vi får väl se.

Helt rätt att avsluta vänskapen när dom mår som sämst!
Man har juh ingen nytta av polare som mår dåligt hela tiden...

BC99

Det är ju så himla mycket skitsnack, som gamla barndomskompisar som smsar "vi måste ta en fika en dag, snacka lite skit och uppdatera vad som hänt sen sist"

Nej, det måste vi inte alls.

Och jag håller fullständigt med dig, varför kan inte folk fatta att kompisar också kan "växa ifrån" varandra och göra slut?

2007-05-18 16:59
ifs: hon mår dåligt hela tiden. Ska jag vänta i 20 år tills hon växer upp och inser att det inte var riktiga problem menar du?
Manager

2007-05-18 16:59
BC99: Lite känsligt att beefa med en kompis, då de vet en hel del om en, som de fömodligen inte skulle tveka på att börja gossip about.

Seriöst, skulle det hända mig skulle jag bara garva.
Bara det bevisar hur patetisk personen ifråga är, och då har man ännu en anledning att sätta upp på listan om man nån gång frågar sig själv om man gjorde rätt val i att dumpa "kompisen".
Redline!
Poet

2007-05-18 17:02
Conspicuous: Eller hur? Om jag inte hör av mig på 6 månader (såvidare jag inte är i krig eller sitter inne) så är det väl inte så svårt att gissa att jag inte riktigt värderar våran vänskap så högt.

Snara: Sätt inte för mycket fokus på det här med att hon mår kasst. För då kanske hon pop's up efter några månader och säger att hon löst allt i sitt liv, och hon att hon vill börja om från noll igen med dig.
Poet

2007-05-18 17:03
Dr.Octagon: Självklart. Men fortfarande inte kul.

2007-05-18 17:04
BC99: Nej det ska jag inte, som sagt så mår hon dåligt hela tiden och vill inte lösa det så då hade jag fått vänta tills världens ände.
Jag har pratat med henne nu och hon kör ge mig dåligt samvete kortet men den gubben går inte.

2007-05-18 17:12
BC99

Hade man trott att man fortfarande hade ett förhållande med en person efter ett halvår utan kontakt? Nej.
Måste få folk att fatta att man inte kan försöka hålla kvar vid något "för gammal vänskaps skull", folk hänger ju inte kvar vid dåliga förhållande heller.

Enda skillnaden är ju att man inte humpar sina kompisar, då borde manre rent krasst sett kunna få dumpa dem lättare.

2007-05-18 17:29
Dumpa en kompis, pff
Upp i snoken ska det!

2007-05-18 18:11
Sätt dig ned och prata ut om era känslor så blir allt bättre, försök förstå varför hon mår så dålig..försök hjälpa henne och om hon bara fortsätter gnälla så säg att du behöver en paus och om hon inte klarar av det så får man sluta umgås..!!Men somsagt, sätt dig ned och förklara för henne hur du känner och låt hon förklara precis hur hon mår..!!haha ärlighet varar längst..!!
Breakare

2007-05-18 20:32
frågan säger allt, du tvekar om du vill ha nåt med henne o göra, första gången jag säger det eftersom det låter fucked up men follow your gottam heart mayn, pejs
HERB, bust a cap in yo ass

2007-05-18 22:20
lev med det eller säg va du tycker??? nä ja venne
Jag e clas beng vem är du ??

2007-05-18 23:42
bli kompis med mig istället!
Ska sanningen fram, Så är sanningen falsk!

2007-05-19 00:17
Skaffa en ny. Det finns massor och bättre :)
I fart to make you smell better.

2007-05-19 12:00
Jag "dumpade" en kompis en gång. Hon var lite som din kompis men det var mer att hon blev arg för allting, hon betedde sig barnsligt och blev typ arg om man hängde med andra... hon blev sur ifall man kunde dra nått skämt på hennes bekostnad (det var bara roligt om man skämtade om andra, inte henne). Så jag och  1kompis (bra tips, ta med nån som kan backa dig lite/vara stöd) satte oss ner med henne och sa rakt ut, vi pallar inte med hur du beteer dig vi skulle vilja ha en pause för att se hur det är utan varandra. Så vi hade pause... Sen började vi smått och smått träffas igen, och nu har vi ett jättebra förhållande till varandra. Jag tror att det vi sa fick henne att vakna upp lite, titta lite på sig själv hur hon är och så vidare. Hon har verkligen blivit mycket mer avslappnad och jag är jätteglad att vi tog den pausen.

2007-05-19 12:29
Säg till henne så här: Life is a bitch. We all have our problems, Solve them!!!

2007-05-19 13:11
Seinfeld....säsong 1....episod 2.

Svaret? Det går tyvärr inte att göra slut. Inte om man är kille i alla fall :P
"stora artister i USA nu för tiden är inget man vill prodda direkt" <--- generisk 16-åring i producentforumet låter oss ta del av hans tankar

2007-05-19 13:16

fortsätt var kompis med henne och sluta gnälla på whoa, annars dumpar vi dig.

diska hårdare, kvinna

2007-05-19 14:51
Säg: "allt som har sin början, har sitt slut. Vi hade vår början i 7'an, och idag har vi kommit till slutet. Hejdå."

2007-05-19 15:58
Säg att du har blivit homosexuell och skulle vilja "utveckla" er vänskap ett steg längre.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2007-05-19 17:07
be henne bara hålla käften.. palla sånt tjat hela dagarna i ända.. ställ henne mot väggen!
http://www.myspace.com/akinonline