I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Så här farliga är drogerna!

Övrigt - Blandat

2007-05-06 14:25
Asdöd - jamen statistik över vad? för som du säger så känns det som att khatbrukare inte direkt hamnar på akuten så ofta...
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2007-05-06 14:34
Idag är allting farligt. Det var bättre förr när man inte visste så mycket. Akta er för potatis, man kan få cancer av de.

Jag kan ha fel.
We remember Køge Bugt!

2007-05-06 14:36
är ingen drog expert, men kan tänka mig att det har att göra med att vanlig alkohol och tobak används i sjukt mkt större utsträckning än ex. LSD
"du är satsen som din morsa skulle fått i ansiktet"
/Leffe

2007-05-06 14:37
beror ju såklart på hur dom gjort sina undersökningar, men d va bara en hypotes=)
"du är satsen som din morsa skulle fått i ansiktet"
/Leffe

2007-05-06 14:41
 NuttyDread P24

du kan inte överdosera eller dö av LSD... det är omöjligt... så tyvärr du har fel...

user P17

Alkohol är med skadligt för kroppen än någon av drogerna under på listan... sen tror jag faktiskt att den är den farligaste drogen iom att den är så accepterad... det finns ju till och med fler alkoholister än t ex heroin pundare... vill ni ha källa på det så lätta själva för jag pallar liksom inte :P
Omae wa jowai

2007-05-06 14:52
Droger är öhhh hmm dåliga...försöker vara en duktig flicka här :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 15:15
definiera farliga...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-05-06 15:23
orkar inte göra en egen tråd för att fråga detta. droger som droger.

det är så att jag och en vän misstänker att hon blivit drogad och att förövaren har använt sig av någon "våldtäcktsdrog" som jag inte kommer ihåg vad det hette.
jag har sett filmer från kvällen och det började med att hon var glad och lite småberusad, men sen snurrade det bara om på mindre än 2 minuter och hon blev helt vild och kunde inte stå på benen eller kontrollera sig själv. hon stod och vrålade och skrek. och under våran 10+ års långa vänskap har jag aldrig hört eller sett henne bete  sig på det sättet. hon jämfördes med "tänk dig att stå i en liten roddbåt mitt ute i havet och det är en helvetets storm" typ.

så nu undrar jag lite bara, vad det kan ha varit om det inte var drogen det snackas om. och om det är försent att göra ett test och se om hon har haft någon form av narkotika i sig?
MoDo - the Heart of hockey!

2007-05-06 15:23
Vad är det som är så svårt att förstå? Att t.ex. flyktiga lösningsmedel hamnar långt ner på listan beror såklart på att jag kan knalla ner till macken dygnet runt och köpa mig en hög månad nästan gratis, men jag skulle ändå aldrig någonsin komma på tanken att göra det...

Cannabis hamnar ganska högt för att tillgängligheten ligger nästintill i nivå med alkohol och vita män börjar röka det dygnet runt och tror plötsligt på den svarta messias och vägrar att jobba i "Babylon".

Ecstasy krävs det en svensk för att missbruka, så att det hamnar långt ner på en brittisk lista är fan inte konstigt.

Heroin hamnar högt för att knappt en jävel klarar att bruka det.

Kokain är det fler som klarar att bruka, men fortfarande räknar man med att en majoritet som testar blir beroende till någon grad, och utöver den ekonomiska biten så sänker det den förväntade livslängden med 10-20 p.g.a. knullat hjärta...

Listan är vettigare än man tror om man kollar vad de mätt...
"jag har fin hår. som en waterfall."

2007-05-06 15:24
10-20 år så klart

2007-05-06 15:26
farlighet är ett relativt begrepp. vilken drog dödar flest människor i sverige? alkohol.

2007-05-06 15:31
tobak?

2007-05-06 15:40
boogey P23

eh? asså extacy ligger nog i top5 mest använda droger i England... det hyperstort där speciellt i deras trevliga och ganska stora rave och garage kultur. Så get your facts right innan du skriver
Omae wa jowai

2007-05-06 15:47
Klart det är stort, men de sitter inte tre pers i en sunkig etta i förorten och stoppar i sig piller 3 dagar i veckan och ägnar inte de återstående 4 åt att fundera på varför de är deprimerade.

Därav "det krävs en svensk för att missbruka ecsasy"...

2007-05-06 15:48
"ecstasy"

dum boogey

2007-05-06 16:09
Att ecstasy hamnar så långt ner beror väl på att det är omöjligt att missbruka, tar man det mer än 2 dagar i rad får man ju ingen effekt pga tomt seratoninförråd...

Skumt att cannabis hamnade så långt upp.. Sen är ju flyktiga lösningsmedel den farligaste av alla, men de som får för sig att använda det har är redan så efterblivna så det inte är någon större förlust...
<3

2007-05-06 16:51
Jontish P18, vadå, GÅR inte? känner folk som proppat i sig varje dag i flera väckor i sträck, effekt? självklart, bara för att serotoninet är slut betyder det inte att man kan få effekt endå, serotoninet i sig gör bara ruset mer intensivt.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-05-06 16:58
Hopp, antar att det, som någon sa, krävs en svensk för att missbruka E då...
<3

2007-05-06 17:05
Ecstacy går definitivt att missbruka.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-05-06 17:58
Den studien har man ju känt till i några år..
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2007-05-06 18:15
Gertrud F60

Ja det låter ju rimligt när den offentliggjordes förra året.

2007-05-06 19:26
PenDragon P22

tja, käkar man ett ark så...

vad är 900 gånger 150 µg?

RedmoonShinobi P0

va snackar du om? går inte att överdosera? allt går att överdosera,

men om det inte går vad kallar du att tro att alla dina polare vill en illa, att tunnelbanan byter riktning för att kontrollera hur du mår och att polisen kan läsa dina tankar och ser dom på dataskärmar,

en ultimat tripp?

testa sen äta ett gram och kolla om du överlever

"Abram Hoffer has estimated, on the basis of animal studies, that the half-lethal human dose--meaning half would die--would be about 14,000 . But one person who took 40,000 ug survived. In the only case of death reportedly caused by overdose (Journal of the Kentucky Medical Association), the quantity of LSD in the blood indicated that 320,000 ug had been injected intravenously."

2007-05-06 19:30
Lättare att bli beroende av droger, kan faktiskt räcka att man testar en gång........
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 19:43
NuttyDread P24

För det första är 150 µg per lapp rätt optimistiskt i dagsläget, för det andra skulle det bli smått enerverande att tugga i sig mängden lappar som skulle krävas ^^ För det andra skulle det blir dyyyyyyyrt.

2007-05-06 19:45
Och det hela är ju absurt oavsett då frågan ursprungligen snarare handlade om man kunde överdosera av misstag, du stoppar in i dig den mängden lappar av misstag, ska jag vara ärlig hinner du förmodligen inte få i dig så mycket då tiden det tar att tugga så mycket papper lär överstiga tiden det tar för substansen i fråga att verka. ^^

2007-05-06 19:45
du stoppar inte i dig*

2007-05-06 19:48
PenDragon P22

men om du råkar känna en keff kemist som typ tar fel på milli och mikrogram så finns möjligheten iallafall

inte för att kemister som e så skillade att dom kan göra lsd ofta gör såna misstag men...

2007-05-06 20:29
Sen tar dem kanske inte hänsyn till "dumma grejer" som folk gör under ruset.
T ex vid LSD får för sig att tåget är en ostbåge och försökerer käka upp den när godståget kommer där i 150knyck.

Eller?

2007-05-06 22:01
DAS 

nä, isåna fall skulle alkohol ligga i topp utan konkurens

2007-05-06 23:10
NuttyDread P24

den ända personen som dog av LSD överdos injicerade det.. I rest my case... sen kommer jag inte ihåg riktigt men det skulle väl krävas runt 2 ton marijuana på en timme för att lyckas överdosera..
Omae wa jowai

2007-05-06 23:26
jag har läst 50gram i minuten i 15minuter.. men lycka till den som försöker! haha...tror det krävs din egna kroppsvikt för att dö av överdos.. om man vill ta det lite lugnare än 15min
http://www.myspace.com/akinonline

2007-05-07 01:57
Cool. Vi är två i den här tråden som har fattat hur listan är gjord.
Big ups boogey :)

Till övriga: "inverkan" betyder inte alltid bara "effekten på individen", utan i detta fall så är det nog med en stor dos med "folk odlar opiumvallmo och utnyttjas av organiserad brottslighet" också.

Förhoppningsvis det enda inlägg jag skriver i den här tråden :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-05-07 03:02
fuck listor
 ----------------------------------------------------------------------------

2007-05-07 11:11
Pendragon

det är en grej man har dabatterat om i många år och nåt som inte är så svårt att lista ut heller däremot
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2007-05-07 13:42

dröm.

Läs aftonbladet artikeln så får du en förklaring.
Det finns så jäla mkt knarkare (folk får direkt upp en bild i huvet av vad en knarkare är, sudda bort den) som aldrig ens skadar sig, som aldrig åker ambulans, som inte magpumpas, som inte hamnar i finkan och som inte gör behandling. I nordafrika/spanien finns det inte ens någon haschproblematik som det gör i sverige. I afrika tuggas hallisknark vid ceremonier..
Drogerna blir mest farliga när dom blir olagliga. Hade koffein varit olagligt hade det förmodligen hamnat på den där listan..

2007-05-07 19:55

garanterat! Sverige är inget vidare liberalt land

2007-05-07 21:09
och ur vissa aspekter, tur det!
marackas och kastanjetter!

2007-05-07 22:05
Asdöd, word. Droger blir så sjukt mycket farliga när dom blir olagliga. Ingen kontroll vad man får för skit, plus att droger blir så sjukt mycket dyrare vilket leder till hela "göra inbrott dagligen för att få sin fix" osv.
jag älskar dig!

2007-05-07 22:06
Orkar inte läsa tråden men,
vet inte hur mkt LSD skadar kroppen, dock har jag hört att en överdos av det kostar vääääldigt mycket. En överdos skulle vara typ 2liter och vanlig dos är runt 1 droppe.
Och så har jag hört att den listan inte stämmer så bra eftersom att t. ex. uppgifterna om marijuanan var från typ 80-, 90-talet.

Men det är kul att den listan kommit ut eftersom den visar hur pass farligt alkohol i sig är i skillnad mot de andra "dödsdrogerna". Marijuana borde dock ligga mycket, mycket längre ner.

2007-05-07 22:53
teN
Nej, marijuana ligger där uppe eftersom, som det skrivs högre upp i tråden, studien tar hänsyn till att "kringeffekter" kring drogens produktion och distribution, inte bara dess bruk.
Och det är ju ganska välkänt att en stor del av den marijuana som är i cirkulation i världen är odlad och distribuerad av ganska ljusskygga typer som använder den relativt billiga marijuanan för att finansiera annan verksamhet.

Med andra ord: minimera skadeverkningarna, odla hemma!
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-05-08 13:53
Beso farligare än Amfetamin..

Det visste jag inte !

Johan Spinnell<br>www.eyesharp.se<br>[email protected]

2007-05-08 13:56
Benso even..
Johan Spinnell<br>www.eyesharp.se<br>[email protected]

2007-05-08 14:36
Cannabis är väl så högt upp i listan också för att det oftast blandas ut med tobak vilket medför andra konsekvenser än bara det dåliga som finns i CB, dessutom löper man ju en risk att bli nikotinberoende? eller? =)

2007-05-08 14:54
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-05-08 15:10
Gertrud F60

Att man inte blev förvånad av resultatet är ju en annan sak än att man skulle känt till undersökningen i flera år :) Den offentliggjordes som sagt förra året, det är allt jag sa.

2007-05-08 15:28
och så slutar ni ignorera mitt tidigare inlägg
MoDo - the Heart of hockey!

2007-05-08 22:09
ozzyåström
nej, det är inte alls drog som drog.. men kan tänka mig att hon fått typ amfetamin i sig.. annars är ghb rätt vanligt att folk häller i drinkar, vet dock inte riktigt hur effekterna på ghb är riktigt...