I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Så här farliga är drogerna!

Övrigt - Blandat

2007-05-06 02:05

Så här farliga är drogerna!

vet inte om det postats här tidigare...

men iaf! kikade runt på nätet tidigare idag och snubblade över det här...

Alkohol är farligare än LSD och amfetamin - och tobak orsakar större skador än cannabis och ecstasy. Dessa kontroversiella påståenden gör en ny regeringsutredning i Storbritannien.

hittade även en lista där dom rankat drogerna efter dess inverkan och farlighet som löd så här:

1: Heroin
2: Kokain
3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)
4: Illegalt metadon
5: Alkohol
6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)
7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)
8: Amfetamin
9: Tobak
10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)
11: Cannabis
12: Flyktiga lösningsmedel
13: 4-MTA (ecstasyliknande)
14: LSD
15: Metylfenidat (amfetaminliknande)
16: Anabola stereoider
17: GHB
18: Ecstasy
19: Alkylnitriter (poppers)
20: Kat

finns även flera sidor som använt sig av den här listan:
Aftonbladet
Expressen
GT

http://www.myspace.com/akinonline

2007-05-06 02:09
riktigt gammalt, och det har vart uppe förr :)
((MAAD))

2007-05-06 02:10
Det som förvånar här måste ju vara att cannabis och tobak hamnar före flyktiga lösningsmedel, GHB, Ecstasy mm.

Den där listan ger jag inte mycket för.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-05-06 02:10
Inte en changs att ecstasy och lsd är midre farligt än tobak & alkohol.
Hasta La Victoria Siempre!

2007-05-06 02:11
Stereotyp

Vad är så farligt med lsd?
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-05-06 02:13
Albin

GHB i sej är inte så farligt, jag har läst en del om det i skolan och så där, Det farliga med det, är att det är så jävla enkelt att överdosera det. Men drogen i sej skadar i kroppen så himla mycket!

Men självklart är det ju ingen drog att testa på.
Fucka ur!

2007-05-06 02:15
Jag är ingen expert men man kan väl ta dödliga doser av lsd?
Hasta La Victoria Siempre!

2007-05-06 02:19
Som sagt, Listan är nog gjord efter hur drogerna skadar kroppen, dom har nog inte räknat in överdosering för isf skulle Heroin lysa rött på listan :)
Fucka ur!

Stereotyp P1
inte så du dör, men så du hamnar i bad ass psykos
http://www.myspace.com/akinonline

Stereotyp P1

Nej, men det farliga är fett psykos du kan få.
"The best happen too those who made the best of what happend".

2007-05-06 02:39
albin, vet du vad du talar om?
((MAAD))

2007-05-06 02:41
vaa... är heroin farligt?
http://www.homage.nu/

2007-05-06 02:43
albin, skitsamma, jag läste fel!:)
((MAAD))
Rappare

2007-05-06 02:54
Kan detta verkligen stämma? Exctasy dränerar ju från ryggmärgen och den vätskan kan ju inte generera sig själv på nytt, känns som att det borde klassas som sjukt allvarligt.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-05-06 03:09
rainmaker, lol? vet du vad ecstasy innehåller öht ens?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-05-06 03:09
Kat inte farligt?

Litar inte på den listan för fem öre.. Aldrig att Alcohol är farligare än E eller LSD, kanske bränner hjärnceller etc.. men det är jävla crap
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-05-06 03:12
hahaha, ja fyfan alltså den där listan vinner alla priser.
men LSD är fortfarande gaaanska så svårt att "överdosera"..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-05-06 03:23
Jag har fan flera polare som har braindamage och epelepsi från E, men alla har utvecklats tack vare LSD?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 06:57
ang
lsd vs alkohol
så är tydligen delirium tremens (heter det så?), alltså akut alkoholförgiftning med hallucinationer, den värsta drogrelaterade psykos man kan råka ut för och jag hörde att man överlever max tre anfall

men
Alkohol
LD50
10.6 g/kg (young rats), 7.06 g/kg (old rats) orally

LSD
LD50
16.5 mg/kg i.v. (rats)

alltså, enligt dessa siffror (som iof inte går att räkna med på människor) så är det ungefär 427,8787878787 gånger lättare att ta livet av sig med LSD

källa Alkohol

källa LSD

2007-05-06 06:59
kleton P24

är epelepsi och braindamage något att tacka för?

2007-05-06 10:14
rainmaker: det var nog det roligaste på länge.

Någon som vet vad dom utgick ifrån när dom gjorde listan? För det är för mig ganska obegripligt hur dom har rangordnat allt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 10:16
ang lsd och huruvida det är skadligt o dödligt osv blabla.

jag var på föreläsning om detta och det var tydligen så att lsdn tillverkas ju i ark doppade i den här flytande blandningen som då ger dig rus. sen hängs dessa arken upp och som alla vet tar tyngdlagen ut sin rätt och "smörjan" rinner neråt. detta resulterar ju i att de må fyrkanter som är längst ner blir proppfyllda med lsd och i vissa fall kan dessa vara för mycket för en person, och kan eventuellt dö av överdos. det läskiga är att dom bara klipper isär allt och bryr sig inte om att lägga de "starka" på ett ställe. utan det är rena lotteriet. du kan få en som satt längst upp på arket och som kanske inte alls är stark.

därför är det jättefarligt. utöver att det är en drog då

2007-05-06 10:53
VA E ALKOHOL FARLIT???+++ D E JU LAGLIT!!!!!1111111111111111111111

2007-05-06 11:00
UtanAttTveka F19

riktigt så illa är det ju inte, blandningen du menar är lsd löst i 96% sprit, som dunstar ganska mycket fortare än tex vatten, så tyngdkraften har inte lika mycket tid att verka som din föreläsare ville att du skulle tro

om nu ens den metoden används, att spraya och torka liggande känns mera sannolikt

sen att dom skulle innehålla dödsdoser är inte jättetroligt
länk

2007-05-06 11:13
paha P18
Hade alkohol och tobak kommit till Sverige nu hade det blivit olagligt! Så det är ganska farligt!

2007-05-06 11:35
NuttyDread P24

jag är ingen expert, tillförde bara vad jag har hört. och jag tycker att man borde inte ljuga om saker på ett föredrag. Det var en man som hade varit med både vid tillverkning och försäljning och förtäring. kändes som han visste ganska mycket.
men jag kanske bara är lurad:)

2007-05-06 11:49
krullet
no shit sherlock :D

2007-05-06 11:54

2007-05-06 12:04
UtanAttTveka
Hashpsykos inte farligt? Desto mer du röker desto mer sitter effekten kvar i kroppen lite under en längre tid.

2007-05-06 12:06
blasta nu såg du nog fel?

2007-05-06 12:07
Men herregud, du har inte råd att lösa en överdos av LSD, det är flera tusen gånger en stark dos.

Gällande tillverkning av LSD sker det mig veterligen maskinellt och jag har aldrig någonsin hört om att man skulle hänga upp arken så att det rann ner på något vis, det droppas ut maskinellt som sagt och är jämt doserat redan då.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-05-06 12:07
ja som sagt, jag vet inte. jag tror blint på allt jag hör och ser

2007-05-06 12:08
Det finns inget som heter haschpsykos. En psykos kan framkallas av allt från tvspel till schlager. Givetvis även av droger, men det är något som ligger latent i kroppen. Vad som utlöser den sedan är anyones guess, kan vara allt möjligt.

2007-05-06 12:09
UtanAttTveka
Ja, det gjorde jag, förlåt. Det var speedboat jag syftade på.

2007-05-06 12:10
NuttyDread P24

Med tanke på att LSD doseras i µg (mikrogram, miljondels gram) får du köra på hårt om du ska komma upp i milligram.

2007-05-06 12:29
Den listan är helt åt helvete...

Hashpsykos inte farligt?

HAHAHA skönaste idag
<3

2007-05-06 12:33
Jontish
Förklara gärna ifall jag har fel i det jag säger.

2007-05-06 12:40
PenDragon

Särskilt om man ska komma upp i 16.5 mg/kg i.v., det blir ju över grammet, intravenöst dessutom.

OnT:

Jag vet inte vad listan har för utgångspunkt, men ska man göra en ordentlig lista ska man självklart se till kort- och långtidsskador, överdoseringsrisker, beroendeutveckling, sociala faktorer, förmågan att arbeta och fungera normalt mm.

2007-05-06 12:44
Blasta

Haschpsykos.
<3

2007-05-06 12:46
Vad jag har för mig om just den listan är att de bara inte räknat hur farliga själva drogerna är utan hur mkt dom förstör för omgivingen också. Hur familjerna far illa ut osv..

2007-05-06 12:53
RicOnE P22

Fel, en kombination däremot. Såväl fysiska skador som den skada de gör på omgivningen, säkerligen en faktor eller två till också.

2007-05-06 12:58
Ja men det var ju en kombination jag menade.

2007-05-06 13:00
även om ett papper hänger upp ett ark med lsd i så är risken att speciellt mycket av den sjukt lilla mängden skulle "rinna" neråt då arket i sig suger åt sig vätska. i sånna lägen kan vätska vandra mot tyngdlagen.

inte sagt ATT den gör det.

Clap.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-05-06 13:05
Ska börja tugga kat. Nån som vet var man kan få tag i ett par kilo?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-05-06 13:57
Det beror väl på vad man räknar som farligt?
Det kan vara farligt att ta LSD el. Ecstasy beroende på vad som händer i hjärnan när du tatt det. När man röker tobak känner man ju inte det farliga direkt, det farliga är knappt något man märker förrens det är för sent.
whoopzidoo

2007-05-06 14:06
Enda riskfaktorn med LSD är att individen i fråga fullständigt missar grundpelarna i form av set & setting samt tar en högre dos än de är redo för. Alternativt att deras psyke inte är speciellt stabilt, i det läget ska man dock inte röra någon psykedelia.

2007-05-06 14:15
exakt hur har den här listan tagits fram? för exempelvis heroin är ju betydligt mindre skadligt i sig, än t ex kokain och alkohol.
.:stöd din lokala Folkarmé:.
Manager

2007-05-06 14:16
Är det verkligen det?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-05-06 14:19
jao, det sliter betydligt mindre på kroppen än många andra droger (legala inräknat). det skadliga är ju snarare livsstilen heroinmissbrukare brukar ha. och den varierande styrkan på skiten.
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2007-05-06 14:21
Förstår inte ens att KAT är med på listan.
Trodde det var att gämföra med koffein..

Listan är inget att gå efter direkt. Lägg en drog i person A:s hand och han dör, lägg den sen i person B:s hand och den skador honom inte ens.
Nu har dom väl säkert utgått ifrån statistik, dödsfall och skador.
För det första är statistik oftast bullshit och stämmer inte med verkligheten. Och sen vet man inte exakt (eftersom att det inte redovisats) varför drog 1 är FARLIGARE är drog 2.

2007-05-06 14:23
Tex barbiturater som hamnade högt uppe på listan. DOm i sig är inte speciellt farliga, utan det anses bara som faligt eftersom att folk dör när det blandas med alkohol (barbiturater används inte längre i svensk sjukvård) och ofta används det i självmordförsök..