Stockholmare är blåsta brats som hänger på stureplan
Läste i City igår att några elever på rudebecksskola o slooentuna har gjot en undersökning bland folk ifrån göteborg och malmö där det visar sig över 80% av de tillfrågade bara hade negativa åsikter om Stockholmare."Dryga och snobbiga" var vanliga kommentarer och endast 16% av de tillfrågade uppgav att de gillade Stockholmarna. Jag tänkte kolla om whoa kan backa deras undersökning, är huvudstadsborna dryga och självupptagna. Frågorna jag vill ha svar på är: 1) Hur är en typiskt Stockholmare 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte 3) Vart kommer du ifrån
Hasch och Kokain - Bajensvin!
1, det är nog rätt olika, 2, sthlm förtjänar sitt rykte lika mkt som norrlänningar förtjänar "bönder som drikker hembränt å kör epa"-ryktet. 3, piteå! :)
((MAAD))
1) en typisk sthlmare för mig är en väldigt indie-pop osande pojke/flicka (fast de är runt 24) som lyssnar på musik de egentligen inte gillar (men det är inne!) fikar mycket och springer på debaser i cheap mondays. 2) Nej. 3) Jönköping.
pop full a beer
1) De hörs de syns, och de trivs med det. 2) jo, det tycker jag nog, tills motsatsen bevisas iaf... 3) Skåne, Lund för att vara exakt.
http://www.earforcefm.blogspot.com
1) Spelar innebandy, har en popfrilla och har trendiga/dyra kläder som igentligen inte är bekväma 2) jo, det tycker jag nog, tills motsatsen bevisas iaf... 3) Dalarna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det är väl man man får för bild när man tänker "typsik stockholmare" eller så blir det en skön snubbe från sööööder som dricker bärs. men man ska inte dra alla över samma kant
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1, det är nog rätt olika, 2, sthlm förtjänar sitt rykte lika mkt som norrlänningar förtjänar "bönder som drikker hembränt å kör epa"-ryktet. 3, piteå! :) Nallade ditt svar, delade din åsikt.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Skivsamlare
2007-03-28 13:06
1) Den enda generaliseringen jag kan göra är att folk brukar tro att man är helt dum i huvudet och kulturellt efterbliven bara för man inte kommer från sthlm när man pratar med dom. Men överlag tycker jag ni/dom är som folk är mest. finns idioter men det gör det överallt. 2) Nej, absolut inte. 3) Örebro.
1. En stockholmare är väl precis som alla andra beroende vart i stockholm/storstockholm man befinner sig. Känns som alla inriktar sig på innerstockholm såsom STUREPLAN. Vilket är ett vidrigt ställe med ytliga och självupptagna induvidualister. Förövrigt så har Göteborg i särklass den klart drygast befolkningen (dock så är de flesta tjejer grymt trevliga) om jag själv får tycka. Inga bra erfarenhet av den staden alls, usch. 2, fråga en Stockholmare vad han/hon tycker om Skåne/Göteborg. Men självklart förtjänar inte Stockholmaren sitt rykte. Med tanke på att jag känner absolut ingen ens i närheten till dryg stockholmare, och jag känner en del. 3, Stockholm. btw, jag såg en snubbe åka dit för snatteri igår. Så jag tror alla Stockholmare är snattare också.
Don't call me a backstabber, I stabb you in the face
Jag tycker lite synd om Stockholmare faktisikt..
1. En Stockholmare är som vilken annan människa som helst, med undantaget att han bor i just Stockholm. 2. Jag tycker inte att en människa bör dömas på förhand, speciellt inte baserat enbart på varifrån personen i fråga kommer, dock så är det svårt att undvika eftersom de flesta personer generaliserar för att snabbare kunna skaffa sig en uppfattning om ett ämne. 3. Stockholm. Jag har en undran även jag: Är det verkligen så att vissa människor från andra städer verkligen HATAR Stockholmare, bara för att de är det. Nu snackar jag inte om folk som retas och skojar, utan om renodlat hat, finns det verkligen?
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!
1) ingen aning, men de jag personligen har träffat är väldigt trevliga människor. 2) dryga och snobbiga? nej, generaliseringar är inte min tekopp. och jag tvivlar på att merparten av stockholmarna är "drygare" än invånarna i landets andra "storstäder". 3) malmö.
mAfakkah "Känns som alla inriktar sig på innerstockholm såsom STUREPLAN" Det där kan jag faktiskt hålla med om, Stureplanslirarna är inte bara irriterande, det förstör ryktet för alla sthlm:are genom att späda på bilden av Stockholmare som självupptagna backslicks idioter.
Man är väl inte blåst bara för man går på stureplan idi...
fader P18 Till den här artikel i City fanns även en intervju med en kille som hade blivit nekad jobb, just för att han kom ifrån sthlm. Kommer inte ihåg hur motiveringen för att han vart nekade jobbet var, men den grundade hursomhelst sig i att han var från sthlm (solna)
1) Hur är en typiskt Stockholmare Har ingen statistik i fickan över hur det "typiske stockholmaren" är. Kan dock tänka mig att han är en människokopia som många andra i Sverige... 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte Vissa gör väl det... 3) Vart kommer du ifrån Göteborg... tidigare dalmas... tidigare sthlmare...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
1 En person som vill ha framgång ibland lite för mycket, som skulle kliva över lik för att nå framgång. Någon som vill visa sin framgång genom att klä sina barn i Lacoste och Raplh Lauren medans dem själv går runt i Dressman och kör Skoda. 2 Absolut inte, detta är en generalisering 3 Göteborg, fel sida av majorna.
1. stressade o utsatta för ständig kritik, inte enbart emellan varann i dagliga möten utan även av andra fördomsfulla storstäder runt om i sverige. 2. njae, vissa strävar väl efter att va "sthlm" medans andra bor där av behov o bekvämlighet... som att döma ut görebort, e alla som bor där knarkare? jag har enbart träffat knarkare däreifrån =/ moget va... 3 e från stockholm / botkyrka i grund i botten. fast numera bor ja i hudiksvall så e jäävligt utsatt för just alla d fördomarna som folk nämnt ovan...
Är det här vi ventilerar lite fördomar? 1) Hur är en typiskt Stockholmare Högljudd, skrikig, skäms inte för att ta enorm plats och så långt från ödmjuk som man kan komma 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte Absolut! 3) Vart kommer du ifrån Malmö!
Finns ju massa olika personligheter i sthlm så klart. Men "wannabe-bratsen" är i rätt stor majoritet i främst innerstan.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Yun_DI: skulle jag iof inte vilja påstå att dom är. Dom syns och hörs mest bara.
www.nativeswedes.se
1) Hur är en typiskt Stockholmare Lasse Berghagen 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte Stockholmare förtjänar trängselskatt. 3) Vart kommer du ifrån Bygden
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
1) Hur är en typiskt Stockholmare? Totalt olika. Ska man våga sig på något så är det nog att Stockholmare har bättre självförtroende än svenskar överlag. Det kan ha att göra med att sthlmare lever i någon sorts föreställning om att man är en storstadsmänniska. 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte? Vet inte vad sthlmare har för rykte. Beror nog på vart man är. De flesta "rykten" jag hört är allt som oftast väldigt generaliserande. Alla stockholmare är inte "brats". Att sthlmare har dåliga kunskaper i svensk geografi kan stämma. I vart fall sämre kunskaper än de som bor på landsbygden. Bor man på landsbygden har man väl ofta lärt sig någon annan lokalgeografi än den tillhörande Sveriges största städer. Det ligger väl i sakens natur att man är mer intresserad av att lära sig om saker som anses "större" eller mer kulturella lr dyl varför folk nästan alltid besökt storstäderna i alla fall. Sthlmare tror ofta (med viss rätt) att sveriges all kultur och representation i övrigt finns samlad i huvudstaden. Om ett rykte florerar om att sthlmare bryr sig mindre om övriga Sverige än vice versa så kan det säkert stämma. 3) Vart kommer du ifrån? Stockholm.
1) Hur är en typiskt Stockholmare? Det finns inget som är en "typisk stockholmare" enligt min åsikt. Stockholm är en väldigt splittrad stad där människor och kultur skiljer sig ganska så extremt med tanke på att det bara är en dryg miljon som bor i Stockholmsområdet. Det finns alla möjliga människor här, men tyvärr så är ett gemensamt drag att många är distansierade från varandra, kanske lite därav den stora uppdelningen och individualismen som existerar. Folk pratar inte med varandra, ler inte åt varandra, tittar inte på varandra. Andra människor existerar inte i stockholmarens instängda värld med sin Mp3 i öronen medan han eller hon antingen läser Metro, Stockholm city,.SE eller någon annan av det ökande antal av gratis tidningar som finns. Gör man inte det, stirrar man ut genom fönstret eller håller på med mobilen. Man ser sällan stockholmare göra ingenting känns det som. Det finns inget ställe för "typiska stockholmare" att gå ut på, utan utelivet blir segregerat. Bratsen stannar kring stureplan för det mesta, så de slipper man som tur är på andra ställen i Stockholm. Men det är inte särskilt öppet ändå ute, många spelar på tok för självstolta och upptagna för att våga ta kontakt av någon främmande, eller låta sig tas kontakt av utan att agera på ett drygt sätt. Rädslor? Ovanan att ta itu med människor i vardagen kanske smittar av sig på helgen? 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte? Tyvärr så förtjänar nog många i Stockholm det ryktet, men långt ifrån alla.3) Vart kommer du ifrån? Stockholm.
Men snälla, oooooorka Den enda skillnaden är att Stockholm är sveriges enda "storstad" och det gör att folk lever lite mera i sin egen värld, precis som i alla andra storstäder. Götebort och Malmö är ju betydligt mindre och folk lever därefter, mindre! Försök att vara självupptagen i en byhåla... Jag är så förbaskat trött på detta förbaskade mindervärdeskomplex
föresten så finns det alla möjliga ställen på stureplan. sluta prata om att stureplan bara omges av en viss typ av människor för si det stämmer inte, finns allt möjligt folk där! men visst, runt omkring svampen/sturegallerian så är det ju en viss typ av människor, speciellt dagtid
1) Hur är en typiskt Stockholmare dem jag träffat är dryga, förutom en göteborgare på burger king och crunken, fast har inte träffat crunken men han lär vara skön. 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte ja 3) Vart kommer du ifrån sundsvall
Lookin at you through the glass..
1. Precis som Kleton P24 sa tycker ja att STHLM e en splittrad stad (i god bemarkelse). En metropolisk blandning av folk. Skulle saga att det finns fler "typiska" goteborgare o Malmobor an typiska stockholmare. Gillar verkligen inte att Stureplan e d som dom flesta grundar sina asikter pa. O annu mer att folk tror att dialekten STOCKHOLMSKA AR DEN SNOBBIGA. riktig stockholmska ar snarare d som folk skulle kalla soderslang eller oxo sa som typ Mona Sahlin snackar.. alltsa INTE snobbigt men kanske en subtil ton av oversittarmentalitet. 2. Nej 3. Stockholm
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
men d e klart att d finns snobbar o brats. Tyvarr sa ar d ju dom som syns mest i media, nar man pratar o Stockholmare.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
1) Hur är en typiskt Stockholmare Stockholmarna är nästan utdöda. Bönderna invanderade och fakka upp allt!2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte Nej och bor du i svergie är det tragiskt om du bor i någon annan stad3) Vart kommer du ifrån Stockholm. och låt mig tillägga att alla som svarat ovanför mig kan suga kuk eller sluta vara ignoranta! HUR MÅNGA PROCENT AV ALLA STOCKHOLMARE BOR I INNERSTADEN TROR NI? Hur många av alla stockholmare tror ni är brats? Och JA vi är dryga mot bönderna. För vart vi än åker så får vi kommentarer och skänt om vart vi kommer ifrån.
fcuk spleling
Hahaha... Antwan... hahahaha
1) Som sagt, det finns ingen "typisk stockholmare". En stor del av folket som bor här är inflyttade från andra delar av landet, så det är väldigt blandat. De skiljer sig inte något nämnvärt från infödda 08:or vad jag har märkt. Ska man ändå generalisera så tycker jag att Dj_Spell lyckades rätt bra; människor som springer till tuben trots att det går en ny om två minuter. Det är klart att det finns folk som är precis som fördomen; högljudda, tar mycket plats, egoistiska, o.s.v. De kallas för idioter här, precis som i resten av Sverige.. 2) Det ryktet verkar endast hållas igång av folk som antingen aldrig varit här, eller som träffat fel typer av stockholmare (läs idioter). Det är lika illa att generalisera över stockholmare som det är att göra det över någon annan grupp människor. Problemet är att det nästan blivit lite populärt att göra det, varför vet jag inte. Om man säger att man gillar sthlm så blir man nästan lynchad känns det som, medan det är mer accepterat att säga så om t.ex. göteborg eller malmö. Så lägg ner med generaliseringarna; en stockholmare är lika lite en brat som en göteborgare är som "Veiron i ottan" från Nile City, eller en norrlänning som i Pistvakt. Visst, det finns väl en och annan men jag hoppas att folk fattar att inte alla är så. Gör man inte det är man dum helt enkelt. Sen är det klart man kan skämta med folk om de här "typiska" stereotyperna, det kan vara kul ibland. Men håll det på den nivån. Att bli nekad jobb för att man kommer från en viss del av landet är ju hemskt. 3) Sollentuna, Stockholm.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
Jo jag tyckte samma sak... ska försöka hitta en länk till artikeln
1) Snobbar som tror sig vara bättre än alla andra för dom är så jäkla inne och bor i storstaden. 2) Helt klar! 3) Down South.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten. -Arne Anka
1. skrikiga o babblar alldeles för mkt, tror dom bor i NY. 2. Japp helt klart, get real. 3. Skit i det så lever du längre :D!!!
Marcan grejen med folk som dig är ju att ni säger emot er själva. jag menar, vem är det som är dryg egentligen? tänkt på den du.......
musica Det är din åsikt, OP frågade efter min om Sthlm'are och jag svarade så ärligt jag kunde...
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten. -Arne Anka
1) Äcklig jävel som snackar fult och är dum i hövvet(haha) 2) Ja, som fan 3) Göteborg
va?
1) Hur är en typiskt Stockholmare Ganska trevliga och småroliga, men med en dryg dealekt som gör att det skär i öronen. CentrumStockholmare brukar vara malliga och dryga 2) Förtjänar Stocholmarna sitt rykte Nej, dem som inte kommer från centrala stockholm brukar vara som alla andra. 3) Vart kommer du ifrån Jönköping
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
jag är helt säker på att över hälften som sitter och skriver att jag som stockholmare uppfattas som snobb är uppväxta i villa med båda sina föräldrar . Folk som uppfattar stockholmare som bara brats och idioter är ju totalt brända själva. Bott 24 år i Stockholm och känner inte en enda sån pajas som småstadsfolket här beskriver . Stockholm har förorter som är lika stora som mindre städer . Men dom flesta här verkar ju vara helt insnöade på att bara innerstan existerar i vår huvudstad. Man tycker ju att folk som hänger på ett hiphop community borde ha bättre koll. Eller uppfattas Ison och fille ,ken etc som brats i de flestas ögon?
Ison och fille ,ken etc som brats i de flestas ögon? Inte direkt men de är nog inte dem som folk tänker på när det gäller stockholmare heller :) Ni får det helt enkelt svårt när ni kommer utanför stockholm, vilket egentligen är en småstad som vilken annan i sverige. Ni är inte ens en miljon fan.
1. Stockholmare gillar att springa till tunnelbanan och gå fort fort fort. 2. Nja eller de beror på vilket rykte. 3. Eskilstuna, förr Stockholm.
Asul : Nej , precis . Och varför är det så ? . Varför tänker man på östermalm brats när stockholm är så mycket mer ? Folk här slänger ju ut att dom tänker att stockholmare är brats och snobbar. Och det är det som är tragiskt. Stockholm är långt över en miljon. Stockholms kommun är 750 000 nåt men tex Kista som tillhör stockholm ligger längre bort än Solna och Nacka som inte tillhör Stockholm fast det ligger precis intill innerstan . Stockholm + förorter är väl 1.9 miljoner eller nåt. Blev lite off topic. Men iallafall är det trist att bli uppfattad som en blåst brat.
1) Hur är en typisk stockholmare? Det finns ingen.2) Förtjänar Stockholmarna sitt rykte? Det ryktet som Stockholmare har angående att vi är dryga, snobbiga, självgoda och tror att vi är så himla häftiga är byggt på vilken verklighet? Inte vet jag. Stockholmare förtjänar sitt rykte licka mycket (läs: litet) som alla invandrare förtjänar ryktet om sig att vara våldtäktsmän, eller som alla skåningar att vara bönder. Och som någon sa tidigare, det tär ganska rejält när man kommer till andra delar av Sverige och möts av dessa fördomar som folk har om en, att de dömer en innan man ens har hunnit säga vad man heter liksom. Hur lätt är det att hålla sig ödmjuk då? Och när jag läser alla fördomar om stockholmare så förstår jag verkligen inte varför stockholmare skulle fungera annorlunda än andra människor bara för att de bor i en viss stad? Nej, jag blir faktiskt nästan lite ledsen i ögat och kniv i hjärtat när jag läser det..3) Vart kommre du ifrån? Sollentuna, förort till Stockholm
vegan power
Jag tänker inte på brats och stockholmare öht Bellybuster P24 det är bara det att de flesta stockholmare jag har träffat saknar självinsikt och låter som fan. Kvittar om det är en arbetare eller en stureplanare. Hey, vad är det för fel på lite skön lokalrasism egentligen? Brukar få rätt mycket skit av stockholmare själv för mitt skånska ursprung.
ASUL: om jag ska vara helt ärlig tror jag att alla får ganska mycket skit av alla andra pga var i Sverige de kommer ifrån..
vegan power
1, det ända som är dryga är alla inflytade personer som måste hävda sig som fan för det är ju så mycket sthlmare nu och måste håla på bajen m.m. 1, nja folk från östermalm med iq fisk mås och deras wannabe flock från förorten som läger hela sin månads lön på att passa in där är väl rätt brättigade sitt rykte. men annars är det nog rätt individuelt. 3, 110% stockhomare föd söderort bor på östermalm
Vadå .. alla stockholmare består ju mer eller mindre av inflyttade skåningar/norrlänningar/bönder som tycker det är så jävla hippa = självupptagna bara för att det bor i stockholm .. vilket leder till en ond cirkel
---------------------------------------- --- ------------ Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)
sant själv är jag inne och rullar på 7 generationen
men.. är det fler än jag som tycker att det inte är speciellt häftigt, coolt, trendigt eller speciellt att bo i stockholm?
vegan power