Konvertera till vegetarian
Nu är det så att efter lång tid av tankar och funderingar så har jag bestämt för att övergå till att bli vegetarian. Därför skulle jag behöva tips på bra hemsidor om processen att övergå till vegetarian, vegetariska recept, produkter som innehåller djur osv Jag styrketränar och jag vet att det kommer bli svårare och få i sig tillräckligt med proteiner osv när man inte äter kött så om någon har bra tips angående styrketräning och att vara vegetarian skulle vara ett stort plus! //Tack förhand
har okså tänkt på detta..
köp proteinpulver... det är väl inget animaliskt i det
Mabuhay!
www.vegan.nu Där har du nog precis allt du behöver.
Ps. Det är inte särskilt svårt att få i sig alla proteiner.
www.google.se
Vad bör man tänka när man ska börja övergå till vegetarian. Kan man bara slut äta kött på en gång utan att behöva må dåligt?
haha ja det är inga problem alls..
det enda du måste ha koll på, är att du får i dig de proteiner du förlorar när du inte längre äter kött. du kommer absolut inte må dåligt av det, tvärtom! dock, som jag sa, ha koll på proteinerna, annars kan din kropp börja må dåligt efter ett tag.
Wisdom is wonder
oh kan inflika en fråga lite snabbt här: är delicato bollar vegetariska? har för mig jag läst det på massa ställen o så ska jag hålla i cafe avdelningen under en konsär och man vill såklart ha vegetariska godsaker med....
Watakushi. Ja, delicatobollarna är helt vegetariska (veganska).
All makt åt Tengil, vår befriare<br>
Tarantino P-1 :läs boken
Vadå Vegan av Lisa Gålmark!
den är jättebra och inspirerande! hjälpte mig otroligt mycket! den kostar MAX 60-70kr i en bokhandel, och om dom inte har den så skickar dom in den åt dig utan problem!
den är inte tjock heller, lättläst och rolig! bästa tipset jag kan ge =D + att den innehåller recept och olika listor med mycket kunskap!
peace!
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se
Sen finns ju boken Vegoland som man iaf tidigare kunde beställa på djurensratt.org. Den är lättläst och lättsam. Dock är Vadå Vegan fetare har jag för mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
off topic: watakushi: Café på en konsert??? what the fuck?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
konvertera!, lite för starkt ord va? :P
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre
Tack för tipsen som jag fått hittils! Jag skulle gärna vilja ha mer tips!
Det finns protein i ganska mycket. Om du dricker/äter mjölkprodukter är det inte direkt svårt att få i sig bra och mycket proteiner. Om du blir helt vegan får man nog ha lite mer koll på det och så finns det soya proteinpulver som man kan komplitera med.
Forumssignatur...<br>
Juste, måånga ostar innehåller löpe som är ett enzym som utvinns ur kalv eller oxmage... Så ha koll på det om du vill vara noga med vegetariansimen, Västans Omega-3 berikade ost är bra och löpe-fri!
Om man äter ost borde väl inte löpe vara något problem?
Forumssignatur...<br>
om du styrketränar så blir lätt den vegterariska kosten bristfällig på protein. sen är det också lättare att bygga muskler av muskler helt enkelt för kroppen också... mitt tips är att du äter en varierad kost, som du styr efter du läst näringslära och så sveper du en proteindrinkn efter varje pass
köp sånt hemp-proteinpulver. Ska vara helt naturlig och skit bra. Kan dock inte mycke mer än så.
välkommen till vår värld!
Alkor: Jo, om du äter ost utan löpe är ju det vegetariskt, medan ost med löpe alltså innehåller kötprodukter, ganska stor skillnad. Är man däremot vegan så blir det ju ingen ost alls.
Jag styrketränar och äter vegetariskt. Dricker sojaprotein efter varje träningspass. Har ätit vegetariskt sen januari, har inte märkt någon skillnad i min styrketräning eller mitt välmående. Snarare så att jag är piggare nu än innan.
lite recept;
Dagens Vegan Grön mat
Pati F23, är det inte fisklever olja i den istället?
Förresten, gör inte så stor sak av det hela. Tänk mer att du väljer att äta vegetariskt än att du "konverterar" och blir "vegetarian". Gjorde det hela lättare för mig iallafall då jag inte gillar att placera mig själv i nåt fack. Det är inte så stor sak, gör den inte större än vad den är :)
Pati F23. Löpe är väl ända ingen "köttprodukt" visst det är animaliskt men det är ju mjölk med. Löpe finns naturligt i kalvens löpmage(magsaft). Kan även framställas med genmoddade bakterier och jästsvampar nu för tiden.b0ris P20 . Nej kroppen bygger inte bättre muskler av muskler. Det som spelar roll borde dock vara om proteinet är fullvärdigt eller inte, dvs om det innehåller alla aminosyror som är viktigta vid muskleuppbyggnad. Soyaproteinet är ett sådant t ex.
Forumssignatur...<br>
fast till skillnad från mjölk så utvinns väl löpen ur djuret vid slakt?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Har nu läst igenom hela tråden. Kanske är det bara jag, men varför har ingen ställt Tarantino frågan varför han vill bli vegetarian? Är det bara jag som inte skulle kunna leva utan kött? Vad är så farligt med produkter som på ett eller annat sätt utvinns av djur? Omega3 kommer väl ifrån fisk?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Misery_chick: Ja det stämmer kanske. Jag vet inte på vilket sätt den utvinns. Dock borde man ju fundera på varför man kan dricka mjölk då men inte "äta" löpe. Jag antar att man inte slaktar en kalv bara för att man ska fixa fram lite löpe? eller? :)
Forumssignatur...<br>
Askin P20 ja omega-3 finns i fisklevern i höga halter. men finns även höga halter i linfrön
alkor P23 det var bara en tanke då jag vet vegetarianer som inte äter saker som man har ihjäl djur för att utvinna, exempel: ägg behöver man inte sprätta upp hönan för att komma åt, till skillnad från fiskägg, ergo: det är mer okej att äta ägg än kaviar. men jag vet inte,jag är inte vegetarian.
alkor P23 löpe framställs vid slakt är det svårt att förstå?
Att påstå att du inte skulle kunna leva utan kött är för att du själv inte vill engagera dig. Ett konstigt uttalande. Klart du skulle kunna leva utan kött.
Jag slutade äta kött för att jag anser att det är sjukt att vi använder annat liv som en produkt i våra fabriker. Skulle själv inte kunna döda ett djur - vad rättfärdigar då mig att äta det?
Sen att äta/dricka animaliska produkter tycker jag mest känns konstigt (nuförtiden), varför dricker vi mjölk från kossor? Är vi kalvar?
Äta obefruktade foster och dricka mjölk som är tillägnad kalvar, njeh.
Hur en stek ser ut innan den anländer på ditt matbord (kolla inte om ni inte klarar av att se djur slaktas)
jag är inne på misery chicks spår, ett hönsägg som varken är befruktat eller direkt skadat hönan genom att man tar det är inte samma sak som att sprätta upp en fisk. Däremot kommer hönsäggen från en vidrig industri, så det skulle ju vara därför isåfall.
Askin, Om du har övertygelsen att du inte vill äta döda djur för att du mår dåligt av det så har du nog inga problem att sluta med det. Annars tror jag inte att det är själva köttet du inte kan va utan, utan snarare hur det är kryddat, och krydda använder man ju på vegetarisk mat med.
jag trodde också att jag skulle må skit utan min dagliga dos kött, men det har inte varit några problem alls, veg-alternativ till tex köttbullar och liknande är oftast godare än the real thing.
Alkor: "Hur tillverkar man löpe? 1. Magarna kommer frysta till löpefabriken där de finfördelas och mals. 2. Den malda massan förs över till tankar där den extraheras (lakas ur) med 12 % saltlösning. Under extraktionen lakas chymosin och andra enzymer ut ur magarna. 3. Extraktet av enzymer separeras från resten av innehållet i tanken genom filtrering. 4. Rening sker i ett flertal steg för att få bort partiklar och oönskade bakterier. 5. Extraktet koncentreras till rätt koncentration och löpestyrka. Det sker med hjälp av ultrafiltrering. 6. Produkten är klar. 7. Kontroll.""Finns det vegetabiliskt "löpe"? Löpe är per definition ett enzym som kommer från nötboskap. Inget annat mjölkkoagulerande enzym får kallas löpe. Kalvlöpe, eller i dagligt tal löpe, är det enzym som används mest i hela världen vid osttillverkning." Så nej.
nattkrig: Även det saftiga och konsistensen som är kött. Skulle knappast kunna sitta och mumsa i mig enbart kryddor och känna att det skulle vara samma sak. Hoppas att det besvarar frågan varför jag inte skulle kunna leva utan kött. Eller ja "kunna" kanske var ett ordval som inte riktigt passade "vilja" är nog bättre. Jag förstår vegetarianers tankesätt när de inte vill äta "döda djur", eller som du sa antwon "att använda ett annat liv till mat", men mig personligen berör det inte speciellt mycket. Kalla mig empatistörd om ni vill...
Misery_chick: Ja sant, tänkte på det. Det räknas väl som en slaktprodukt då. Att äta mjölk/ägg eller inte är annan fråga. Men det finns som sagt ost utan animaliskt löpe i.
Forumssignatur...<br>
Askin, jag tror ärligt talat inte att du skulle ha några problem, för du ersätter ju bara köttet med andra alternativ, jag hade inga problem alls med att sluta äta kött och jag vet ingen som haft det, men då kanske den vegetariska övertygelsen krävs liksom. Aja, men eftersom du inte har den så gör det detsamma. Värme
nattkrig: Jag tror heller inte att jag skulle ha några direkta fysiska problem med att sluta äta kött. Jag tror däremot att jag skulle sakna kött och skulle absolut inte förstå till vilken nytta. Visst kan jag hålla med om att köttindustrin kan behandla djur på fel sätt, men det är fortfarande inget jag skulle sluta äta kött över. Som jag ser det är vi en del av naturen, hur mycket vi än försöker att stå över den. Vissa av oss är köttätare, vissa vegetarianer, fine by me.
Pati: jaha okej, då är det så att om det står löpe så vet man att det garanterat framställt av djur. Men det finns som sagt ostar som inte innehåller "löpe". Visste inte att det bara är "kalvlöpe" som får kallas löpe.
Forumssignatur...<br>
alkor: Jag vet, i mitt först inlägg sa jag att man bör ha koll på att många (dvs inte alla) ostar innehåller löpe, och gav tips på en ost som inte gjorde det.
kjello: Nej, den tar sitt omega 3 från rapsoljan istället. Så för vegetarianer som äter ost är det fritt fram...!
Det som fick mig i grund och botten att komma på tankarna att bli vegetarian är korv. Jag började mer och mer tänka på vad en korv innehåller. S k restprodukter. Sådant som inte säljs i köttdisken hamnar i korven, tarmar,öron osv. Och då började komma in på tankarna att jag skulle ju aldrig äta en tallrik med bara massa tarmar(och diverse restprodukter) och mos. Så varför ska jag äta samma sak fast i en annan form, korv allstå. Jag kände mig ignorant som åt korv fast än jag blev äcklad utav innehållet.
jag slutade bara äta kött när jag slutade äta kött, visste inte att det var ett projekt...
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
kan någon vara snäll och förklara följande: lacto vegeterian ovo vegeterian och vad innebär det då att vara vegeterian "på riktigt"?
lacto är när du äter mjölprodukter ovo när du äter ägg skillnaden mellan vegetarian och vegan är att veganer är mer, hålla kolla på att hygienprodukter inte är testade på djur som dom använder, använder inte djurprodukter som skinn, läder osv. Samt äter ej honung, eftersom bina producerat detta och vi "stjäl" den. Kort sagt kan man säga att vara vegetarian är ett kostval och att vara vegan är mer ett livsstilsval. TYP
så om jag är vegeterian och alltså äter mjölkprodukter (mjölk, smör etc.?) så bör jag kalla mig för lacto vegeterian för att vara korrekt egentligen..? jag funderar på att sluta äta kött helt. sen flera år tillbaka har jag valt bort att äta fläskkött. det som "oroar mig lite" är det här med protein , det finns ju i ägg (vilket jag inte kommer äta) och vad mer? jag är en sån människa som plötsligt har järnbrist, plötsligt har vitaminbrist.. så det vore skitbra om jag kunde få lite koll på vad som är bra för vad och så. sen jag flyttade hemifrån så har jag börjat äta mycket vettigare mat (mer grönsaker etc. till skillnad från hemma även om det knappast serverades skräpmat). mycket oftare vegetariskt (inte för att jag inte har råd med kött utan för att det känns fräschare helt enkelt) och känner att jag kan styra min kosa på den banan lite mer än tidigare :)