Misery_chick för ja ser det som mord.. vatikanen ser kondomanvändning som mord, de tycker ja e fucked up..men när bullen i ugnen redan börjat jäsa så får man stå för sitt ansvar...men kan ju alltid adoptera bort ungen... Om du har en katt, sen märker du att du e allergisk..skulle du släppa den fri eller mörda den?
Roni. sen kan det hända att man får oönskad graviditet även som skyddad. det är inte svårt att spräcka en kondom direkt. det gäller att vara uppmärksam, ta dagen efter piller osv om man nu har gått på oskyddat, jag känner ingen kvinna som anvärt abort som preventivmedel som skulle vara ett grovt övertramp på alternativsfriheten. abort är smärtsamt, både psykiskt och fysiskt, och jag känner nästan ingen som gjort aborter fler gånger. fast det finns ju självklart de som gör.
Femme fatale
Dirt. alla har inte möjlighet att föda ett barn och accepteras in i sin omgivning. gäller kanske inte folk i sverige men i en rad betydande mängd länder.
Femme fatale
Jag e för abort så länge man inte använder de som att slags preventivmedel som en del faktiskt gör.
Dirt_McGirt P20 så abort är mord, men du är för dödsstraff på öga för öga- sätt? och vilken idiot skylle släppa en katt "fri" på grund av allergi?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
så de länderna har lättare att acceptera mördare än teenage-moms? vilka länder e det...tyskland eller?
Dirt_McGirt: Så du tycker att abort är samma sak som att mörda en människa som levt i tjugo år...? Får du dåligt samvete när du runkar också?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Misery dödsstraff schmöttstraff...men a egentligen ja..öga för öga..men ja anser inte att de e upp till oss människor att straffa folk för deras synder.. så du skulle döda katten? ( om ingen du känner kan ta hand om den)
Askin P20
aa om ja kommer för snabbt
Amar F19 ok, men hur stor är sannolikheten att man spräcker en kondom flera gånger om och det alltid leder till graviditet? Dessutom finns dagen efter-piller och blir man ändå gravid om och om igen är man onormalt fertil och borde söka konsultation om en lösning. Jag vet flera och har även hört om idioter som använder abort som preventiv-medel. Jag känner inga pedofiler men det betyer inte att dom inte finns i stor utsträckning!
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Allvarligt, att göra abort när fostret är såpass outvecklat som det är kan inte klassas som mord! Öga för öga... tss
Dirt_McGirt P20 "men a egentligen ja..öga för öga..men ja anser inte att de e upp till oss människor att straffa folk för deras synder.." men det är ju ganska exakt vad öga för öga går ut på, hur ska du ha det?"så du skulle döda katten? ( om ingen du känner kan ta hand om den)" nej, jag skulle väl lämna den till något katthem eller sälja den, att släppa ut den i naturen vore ju rent djurplågeri.
och vad är det för jävla jämförelse förresten, jag är inte för att sätta ut varesig husdjur eller oönskade barn i skogen.
såå om ja skulle sticka ut ditt öga..gå därifrån skrattande...sen på jobbet så slinter ja o skjuter mej me spikpistolen i ögat...skulle inte du kalla de öga för öga.. ja får va ja förtjänar just för att ja förtjänar det
Dirt_McGirt P20 är du hög eller full eller något liknande?
såå om ja skulle sticka ut ditt öga..gå därifrån skrattande...sen på jobbet så slinter ja o skjuter mej me spikpistolen i ögat...skulle inte du kalla de öga för öga.. Det är just det som inte har med abort att göra... skojar du?! haha
neehe men ska du göra abort kan du lika väl lämmna ungen i skogen så har han ju iaf en pytteliten chans att leva..o du får lida lite under förlossningen som tack att du ens tänkte på abort ps..ja e ej katolik
Dirt_McGirt P20 du är ju verkligen helt ovettig.
Att den där "öga för öga"-jämförelsen inte håller då du inte kan jämföra en tjugoårig människa med ett helt outvecklat foster!
Askin P20 oo vem fan har sagt att ja inte kan jämföra dom ee du inne mitt huvud? e du det? så du vet va ja tänker ? bra då kan ju du försätta svara åt mej nu så går ja o smögar o kollar på jurassic parc...ja tror ni skulle gilla den ni som vill spela gud
haha, snacka om insnöad...
gör ett nytt insnöad-forum om du så gärna vill snacka om det :P
Haha vilket pucko! (Till han som hellre sätter ut ett nyfött barn för att dö i skogen än att låta mamman göra en abort) Men vadå preventivmedel? När blir abort preventivmedel? Är det inte redan det? Går gränsen vid två aborter, eller är räcker det med en om man inte skyddat sig? Ska man införa något slags fysiskt straff för kvinnor som gör abort (som jag sett att vissa tycker man ska) ovanpå den psykiska och fysiska påfrestningen som en abort ger, för att man inte ska göra det så lättvindigt? Och vad ska straffet vara, räcker tio piskrapp, kanske ett år i kolgruvan? Man har gjort aborter sen stenåldern typ, lika bra att låta folk göra som de finner bäst i den här frågan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För Vissa kan inte berätta för sina föräldrar om dom blir gravida. Vissa kan inte hantera skiten. Det är inte mord om det inte är ett foster. De första veckorna är det ett embryo och då är det bara en massa, eller vad det är. Och efter 12 veckor, eller vad det är så måste man ha stöd från soc. Chocken att få höra att man är gravid när man är ung kan göra så att man bryter ihop, jag vet inte vad jag hade gjort om jag inte hade fått göra en abort. Att vara emot är att ta ifrån någon en möjlighet att välja. Och att föda ett barn som man inte kan ta hand om är inte aktuellt alls. Jag är iaf. för. Det känns lite väl primitivt att vara emot det, obildat att kalla någon mördare för att man gör en abort.
whoopzidoo
dewilicious P19 Ska det vara fysiska straff på allt man tycker är moraliskt fel? Preventivmedel är till för att förebygga att det går så långt som till graviditet, och det av en anledning. Och ska vi gå efter stenåldersmodellen som förebild för nutida etik? dom använde även pessar och djursenor till kondomer för jävligt länge sen!
Roni Nej det ska inte vara fysiska straff på allt man tycker är fel, hoppas du inte fick uppfattningen om att jag tyckte det. Påpekade det sjuka i att det finns folk som faktiskt tycker det. Försökte bara se på det ur en annan synvikel eller vad man ska säga, för preventivmedel är ju preventiv medel just för att det ska förhindra graviditeter som du sa, alltså kan en abort inte vara ett preventivmedel. Snarare att det i vissa fall är ett dåligt avvägt alternativ till att föda barn. Stenåldersetik är iofs kanske inte något man ska eftersträva, men man kanske ska ha det i åtanke att det inte är något nytt fenomen. En annan sak jag tänkte på var. Är ett barn till en våldtäktsman mindre värd än ett annat barn? Varför ska inte det få samma möjlighet att leva som andra foster/barn/människor eller vad man vill kalla det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
rent moraliskt är jag emot abort. därmed inte sagt att jag aktivt skulle lägga mig i vad andra människor gör med sina kroppar, men om jag skulle göra en tjej gravid skulle jag absolut inte vilja att hon gjorde abort... grymt touchy ämne förövrigt...har gjort misstaget att ta debatten på ett par fester. big jävla no-no, som att diskutera politik fast gånger 100. folk verkar ju nästan utgå ifrån att jag är någon högerextremistisk bibelviftare för att jag principiellt inte stödjer abort...liksom, jag är den som vill att barnen ska födas men någonstans i det hela blev jag monstret? så länge jag inte bombar abortkliniker, mördar läkare eller aktivt propagerar emot det så kan jag väl få ha min åsikt utan att folk i det närmaste ska hoppa på en... En annan sak jag tänkte på var. Är ett barn till en våldtäktsman mindre värd än ett annat barn? Varför ska inte det få samma möjlighet att leva som andra foster/barn/människor eller vad man vill kalla det. eller hur...om man gjorde en enkät bland barn som fötts till följd av våldtäkt verkar det ändå rimligt att utgå ifrån att dom flesta trots allt föredrar att leva framför att inte ha fått födas ö h t. TROR JAG.
babyphat jag vet att det inte är lagligt.. men man kan gå runt det väldigt lätt..det kan man inte i sverige
Felici-JAH då är du med andra ord emot den nuvarande lagstiftningen vi har för abort där aborter är tillåtna utan prövning fram till 18:e veckan av graviditeten?
Foster som ler aborteras intressant angående nuvarande lagstifningen om abort
Demento Jag är inte emot abort på något sätt. Det är ett beslut man fattar själv, vill man behålla ungen, då gör man det. Vill man inte göra det, så gör man inte det. Det är inget beslut man gör utan att tänka på konsekvenserna. En abort är något av det värsta man kan gå igenom, fysisk smärta och mental smärta för vissa. Om du uppfattar att jag är emot abort i 18 veckan, så har du missuppfattat mig. En bekant fick föda ut fostret för att hon kom på det för sent, tror du att jag satt o dömde henne o sa "Hur kunde du mörda barnet?" så tror du fel. Jag säger det igen, om det jag skrev missuppfattades, så kan jag förklara att jag INTE är emot abort så länge beslutat fattas i tid, vare sig det är precis på håret eller månader innan.
whoopzidoo
dewilicious P19 En aspekt på det där med ett barn efter en våldtäkt kan vara hur rättvist det skulle vara att ge så dåliga möjligheter för ett barn att leva ett drägligt liv. Inte bara det att barnet har råttpiss i genpoolen, utan ett ett liv att känna sig oönskad, känna sig som en belastning för sin förälder etc. Det bäddar för dålig självkänsla och depressioner och allt möjligt man inte vill utsätta ett barn för. Så har man inte möjligheten att ge sitt barn ett värdigt liv och inte kan leva med att lämna bort det så ska abort vara ett alternativ. Men det privilegiet ska inte utnyttjas som ett vardagligt förfarande, då försvinner helt fokus på hur allvarligt man borde ta detta, då det faktiskt är en fråga om ett mänskligt liv.
Felici-JAH De första veckorna är det ett embryo och då är det bara en massa, eller vad det är. Och efter 12 veckor, eller vad det är så måste man ha stöd från soc. det var det där jag syftade på. det lät som att du inte stödjer abort lika mycket när det inte handlar om ett embryo längre. jaha så om man har stöd från soc så är det alltså inte en människa som man har i magen?
jag fattar naturligtvis att ingen, eller det finns väl idioter för allt men nästan ingen, går och gör abort för att gå och käka på mcdonalds en halvtimme senare. poängen är inte att det är lättvindigt beslut för den gravida kvinnan, utan att det är ett beslut som inte bara handlar om henne själv...
Roni varför inte bara skjuta alla ungar som föds med defekter som gör det troligt att dom kommer att bli mobbade, deprimerade och olyckliga också? (naturligtvis inte helt jämförbart, försöker bara få fram en poäng :)) att ett barn med största sannolikhet kommer att få en rutten uppväxt och möjligen också ett ruttet fortsatt liv är i sig inget argument för abort. taskig uppväxt vs. att inte få leva överhuvudtaget
Demento På konviktet sa dom dock att jag skulle kunna gå ut o på stan efter en halvtimme. Men så var inte läget. Man kan nästan inte tala om det här ämnet om man inte har upplevt det själv, att först få höra "Det är positivt" när man testar sig, och sedan få gå omkring och veta att något växer i ens mage när man inte är i närheten av redo att ta hand om ett barn? Man får inte göra en abort efter 20 veckor, då är det över, då måste man föda barnet. Det är bättre att göra en abort än att föda ett barn som man inte kan ta hand om? Jag har inte tid att skriva klart, för nu stänger dom.
whoopzidoo
Felici-JAH nähä? jag sa ju precis att det inte handlar om att det är ett enkelt beslut vare sig före eller efter aborten, det är inget som jag påstår så du behöver inte berätta för mig hur jobbigt det var för dig för det tror jag alldeles säkert att det var.
jag ogillar att du blint verkar acceptera lagstiftade gränser som rimliga. ett 20 veckor gammalt foster kan överleva utanför livmodern, är det inte ett liv man tar om det fostret aborteras då? och nej, jag tycker som sagt inte att det är bättre att göra abort än att vara en kass förälder. det finns gott om människor som haft taskiga uppväxter, det betyder inte att dom önskar att dom aldrig fötts (som jag redan skrivit...) förövrigt tror jag knappast att du skulle skitit totalt i ditt eget barn om det hade fötts enbart av anledningen att det var en oönskad graviditet, jag tror att det samma gäller dom allra flesta kvinnor.
Klart man är för abort. Jag har jort en tjej med barn och hon var bara 16 och gjorde abort vilket jag är rätt glad över..
Demento vad är isåfall ett argument för abort än att föräldern inte har möjlighet att försörja och uppfostra sitt barn i en dräglig miljö pga ålder, miljö etc.? eller till exempel om man nyligen testats HIV-positiv? Vill man föda ett barn som löper en väldigt stor risk för att födas med en sån "defekt"?
Och visst, hade jag haft ett barn med t ex en utvecklingsstörning och jag visste att det låg genetiskt så skulle jag tänka en extra gång om jag skulle ta risken att sätta ett till barn i världen.
för övrigt vill jag inte verka dryg eller nåt sånt, men det är inte världens lättaste uppgift att försöka redogöra min något kluvna ställning i den här frågan
freedom of choice is bliss!
Fast kan verkligen foster i v 20 överleva utanför livmodern? Ställer mig tveksam till det? Dock så tycker jag att det fruktansvärt att abortera foster som skrattar, blinkar och sparkar i magen. Allt enligt artikeln som demento länkade till.
Demento Men hur hade du känt om du hade fått reda på att du var gravid i tjugonde veckan, du har inget jobb, går i skolan och sen få reda på att du inte får göra en abort? Det ska finnas ett val mellan att behålla och inte behålla.
Jag är emot att föda ett barn som man inte kan försörja eller ta hand om. Och speciellt när man är bara barnet själv.
Klart att jag inte hade skitit i mitt barn, men det finns människor som är så desperata att dom gör det!
Och det ska då finnas chans att ta bort ungen.
Man kan upptäcka att man är gravid när man är i tjugonde veckan, och som människa ska man ha rätt till att välja!
________
De va någon som skrev att dom var emot, eftersom man kan preventinmedel om man inte vill bli gravid, det finns fall där man blir gravid ändå. Man kan nog inte säga något om det här om man inte själv har upplevt det, eller stöttat någon som har varit med om det.
whoopzidoo
tro fan att möjligheten måste finnas. Men det är jju inget man skulle vilja gå igenom. Jag tror på preventivmedel!
felici-jah man kan visst göra abort efter v20..fram tillv22 är det. vet en som skrev i en tråd som hade gjort det i v22. och det är efter v12+ man får föda fram barnet!!!! det var en unge som hade fötts i v21 som hade överlevt utan ett enda men.
Felici-JAH du fattar nog inte vad jag skriver. det handlar om mer än en person. det handlar om den lilla personen också. man kan upptäcka att man är gravid senare än 20:e veckan också, det kan dröja riktigt jävla länge för vissa...man får alltså göra abort precis när man vill egentligen? var går gränsen?
jag tycker ärligt talat att din inställning är rätt jävla sjuk.
Om fosterutvecklingen känner vi redan till att hjärtat börjar slå 21-25 dagar efter befruktningen; att de första nervimpulserna från hjärnan kan registreras i vecka sex, att alla organ finns på plats i vecka åtta, att handen kan gripa och öppna sig i vecka 11 och att möjligheten att känna smärta; existens av nervtrådar, ryggrad och thalamus, finns från vecka tolv. det där spelar alltså ingen roll enligt dig, det handlar enbart om vad som passar bäst för den gravida kvinnan? jag kan hur mycket jag än försöker inte tycka att det är annat än skev människosyn.
Roni det enda rimliga argumentet är om man hävdar att det som som finns därinne ännu inte har utvecklats till en egen livsform med människovärde. någonstans där tycker jag rent personligen att det blir lite otäckt samt spela gud över det hela.
hehe nej du är lite svårtolkad :)
Om det är något som INTE behövs så är det väll ändå fler barn? Gör abort och adoptera någon fattig balt i stället då gör ni världen en stor tjänst.
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
The_Genius P19 Du gör inte direkt skäl för ditt nickname. Tycker precis som Demento att det är läskigt att se hur folk resonerar. Ska kvinnan få välja själv när hon vill göra abort? Det kan ju gå hur långt som helst isåfall, varför inte lika gärna döda barnet utanför livmodern istället, om man nu ändå tycker det är okej att göra abort i ex. v 25-30 ?
Det enda jag blir orolig över är hur människor kan vara emot ett fritt val. Man ska inte ha ett barn när man är ett barn själv, när du tar studenten ska inte du behöva gå ut med en barnvagn. Du ska inte behöva strunta i att fira dina vänner på sin 20 års för att ditt barn ligger hemma med vattenkoppor. Man ska ha rätt till att välja att vara barn själv, och att vara mamma. Man MÅSTE få ha rätten till att välja själv. Skyddad eller ej, olyckor händer, och tur som det är, så har man rätt till att välja att inte behålla det. Herregud min skapare.
whoopzidoo
Felici-JAH anledningen till att det är ditt enda orosmoment är väl förmodligen att du har bristande empatiförmåga kan jag tänka mig...på dig låter det verkligen som att abort är en ren och skär bekvämlighetsfråga. man ska inte föda barn för att det påverkar ens eget liv negativt...liksom, nu kan jag inte resa till thailand och hitta mig själv för att jag skaffat en unge. tänk på barnet kanske...
herregud min skapare indeed, jag börjar misstänka att allt inte står rätt till uppe i hjärnkontoret. svara gärna på mina tidigare frågor förövrigt.