I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Abort - för eller emot?

Övrigt - Blandat

2007-03-08 09:50

Abort - för eller emot?

Tjo!
Har på senare tid kommit att tänka på det här med Abort.Vilka är för eller emot?och varför?
Själv är jag för det.Varför?
Om ett par får ett barn och inte är beredda eller kan hantera ett barn så är det bäst om man får göra abort,det vore inte rätt mot barnet om föräldrarna inte kan hantera det och situationen.
Men om barnet är för utvecklat så tycker jag inte man borde göra abort.Då borde man föda det och låta socialen ta hand om det.
Vad tycker ni? och varför?

Meep meep

2007-03-08 10:02
Låta socialen ta hand om det? Va?
Tror inte att det är ett lätt val att besluta sig för att adoptera bort sitt barn heller.

Och för eller mot? Personligen skulle jag aldrig kunna göra en abort, har redan gjort en som nästan krossade mig. Mådde väldigt dåligt under en lång tid, fick åka in till psyket mm. Jag tror på att inte planera livet alltför mycket, utan ta det som det kommer till en..

2007-03-08 10:11
Aa,socialen.Ingen expert på det,men kan inte dom ta hand om barnet när det är fött och inte föräldrarna kan?
Gör en undersökning som vi fick i skolan och tänkte fråga hur ni ser på saken
Meep meep

2007-03-08 10:26
I första hand blir det väl mamman som får ta hand om barnet? Men om hon absolut inte kan/vill så kliver väl socialen in med stöd. När barnet är lite äldre kanske det hamnar hos nån fosterfamilj eller liknande, förutsatt att mamman/pappan inte är kapabel till att ta hand om barnet.

Jag är hur som helst för abort, förstår att det inte är en lätt sak att gå igenom, men jag tycker ändå att det alternativet bör finnas tillgängligt för dom som känner att det krävs.
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2007-03-08 10:50
Jag är för abort inom lindrig tid.
Accidents happen och jag har rätt att bestämma själv, dessutom så passar inte jag som förälder och så irriterar barn mig i allmänhet.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-03-08 10:50
jag tycker "för abort" låter så konstigt, "jag är för aborter, abortions for all" typ, men jo, jag är också helt för att det ska finnas som alternativ.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-03-08 10:54
ja e för abort varför ska man inte få göra det tenk fall man blir voltagen lixom de e klart man moste få göra de

2007-03-08 10:59
Jag är för abort.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt
Poet

2007-03-08 11:18

jag är för så länge man gör det innan det räknas som mord.

What I said, yo!

2007-03-08 11:23
"ja e för abort varför ska man inte få göra det tenk fall man blir voltagen lixom de e klart man moste få göra de"

Aa, för barnet föds ju 5 minuter efter våldtäkten, så man hinner ju inte köpa p-piller.
A historian is a prophet in reverse

2007-03-08 11:24
Daniel-Blade P17

menar du dagen efter- piller?

2007-03-08 11:25
Cpt_HadoK,
jag lade märke till orsaken till ditt tänkande på din presentation.

"Everybody. Don´t be fools fuck all school in the hole wide world!"

Och din stavning finns det ingen annan ursäkt än dyslexi för.

2007-03-08 11:25
Ja, dagen-efter-piller, MC.

2007-03-08 11:27
Jag är emot abort. Eller emot och emot. Det är inte så att jag dömmer andra som gör det.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-03-08 11:33
Jag är FÖR abort.

Det är fan människoplågeri att ta ett oönskat barn till denna redan överbefolkade planet.

Ett barn behöver kärlek och trygghet för att kunna utvecklas till en någorlunda bra människa.

Kan/vill inte föräldrarna ta hand om barnet, så ska de ha rätten att besparara denna själ lidande genom att göra abort.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-08 11:45
jag är emot abort, är man redo att ha sex så är man redo för att få barn. det måste man ju vara för man vet ju var konsekvenserna kan bli av oskyddat sex.

visst jag har inget emot de som väljer att göra abort, men tyvärr är det så att endel använder abort som ett previtivmedel.

2007-03-08 11:58
Alltså. Frågan är om man är emot eller för FRI abort. Om man inte kan tänka sig göra en abort själv kan man ändå vara för FRI abort. Och att inte vara det är verkligen att sätta sig över andra människor. Kul att föda ett barn man inte vill ha. Och det där "det skulle du tänkt på innan" är bara idioti. Jag tror nästan alla människor som har ett mer eller mindre aktivt sexliv har slarvat med preventivmedel, och då kan det faktiskt hända. Bara för att man är mogen nog att ha sex betyder inte det att man varken kan eller vill ta hand om ett barn. Dessutom genomförs aborter även om det är förbjudet, men under jävligt mycket mer vidriga förhållanden än om det är lagligt. Fri abort är en mänsklig rättighet, som tyvärr inte betraktas som en sådan eftersom det är en fråga som i störst utsträckning rör kvinnor och sådana frågor tenderar att hamna längst ner på dagordningen.
shake it!

2007-03-08 12:01
Minkx F18

vilka använder abort som preventivmedel? det vill jag verkligen ha svar på. hur vet du det?

hur kan du vara emot abort men inte ha något emot de som väljer att göra det? är det motivet bakom aborten som du värderar?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-03-08 12:06
"är man redo att ha sex så är man redo för att få barn det måste man ju vara för man vet ju var konsekvenserna kan bli av oskyddat sex. "

du får det att låta som om man ska tvingas behålla barnet som någon sorts straff för att man var dum och inte skyddade sig.

visst jag har inget emot de som väljer att göra abort, men tyvärr är det så att endel använder abort som ett previtivmedel.

det lär inte vara sådär jättemånga, har man gjort en så lär man inte vilja göra det fler gånger, att göra abort är inte direkt kul, och det är heller inget man glider in och gör på lunchen.

2007-03-08 12:09
Meningslös frågeställning, "för eller emot abort".
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-03-08 12:12
oj, jag missade att sätta citationstecken.
den här meningen:

"visst jag har inget emot de som väljer att göra abort, men tyvärr är det så att endel använder abort som ett previtivmedel."

är alltså något jag citerar, inte något jag själv säger/tycker

2007-03-08 12:36
man får göra som man vill . Jag tror att endast den som har varit med om att ta ett sånt beslut vet vad det innebär . mycket kännslor . det är inget amn BARA tycker om eller inte . 
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-08 14:19

shorty F23 Jag är emot abort men man måste väl endå acceptera andras beslut. jag kan ju inte göra något ogjort, eller hur? för det är ju endå upp till var och en vad man ska göra. jag kan ju inte tvinga någon att inte göra abort bara för att jag tcyker att det är fel.

jag kan tyvärr säga att det finns tjejer som använder det som "previtivmede" jag vet om tjejer som har gjort det. de har tyvärr inte förstår vad de sysslat med förren flera år senare. så ja abort som previtivmedel förekommer. även om det inte är rätt.

2007-03-08 14:28
Minkx F18

så du skulle ändå inte vilja förbjuda aborter? jag undrar egentligen eftersom du verkade tycka att anledningen till aborten var det viktiga.

så du vet att det förekommer för att du vet människor som haft oskyddat sex och bara "äsch, jag gör abort sen". som du har frågat vad de använder för preventivmedel och de har svarat "abort". jag menar såklart inte att detta inte skulle förekomma, jag är däremot skeptisk till att det skulle vara särskilt vanligt. jag tror att det är vanligare att killen bara vill "prova lite" utan kondom, eller propsar på att dra sig ur innan han kommer, och tjejen faller för det, om man säger så.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-03-08 14:36
Snorty F23 jo jag skulle vilja förbjuda aborter, anledningen till abort spelar ingen roll. även om det är ett foster så är det fortfarande ett liv. bara föra att jag tycker att abort är mord så behöver jag inte gå omkring och hata alla för det?! det är inget jag kan göra åt. visst jag tycker att det är fel för att det är ett liv man släcker genom abort.

och jag har inte sagt att det är vanligt att folk använder det som previtivmedel, det har jag aldrig påstått. ja tyvärr har jag faktiskt hört folk säga så. sorgligt men sant.

2007-03-08 14:38
Givetvis är jag för, allt annat är absurt i min värld.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-08 14:54

Att säga "jag skulle aldrig kunna göra en abort" är väldigt lätt att säga, svårare är valet när du står där gravid och inte ser en annan utväg än abort för det liv du har planerat.

2007-03-08 15:40
Emot

Vill man inte bli med barn så är det på med hatten, så enkelt är det! I annat fall avstår man helt från sex. Ska dina djuriska lustar att strunta i preventinmedel leda till mord på ett levande ting? Vidrigt!

Någonstans får man faktiskt ta sitt ansvar! Man talar om en kvinnas kropp, kvinnas ansvar, men ej om det liv som tas när man vrider denna rättighet till sin egen fördel, och använder den som preventinmedel.

Jag kan förstå personer som gör abort efter att ha blivit våldtagen, utnyttjad, minderårig, osv. Men vuxna människor som blundar för att se över sitt liv och kanske planera om när ett barn är påväg, är fan löjligt och fegt. Och detta gäller GIVETVIS männen!

Nej jag är inget Jesus-freak. Är Ateist men tror på liv, ingenting annat.

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-03-08 16:53

Man undra ju vad som menas med jag är för aborter, men jag gillar inte att döda spädbarn (ja jag överdriver). I Sverige har vi bland de högsta gränserna för när man får göra abort i hela världen. Gränsen sätts ungefär vid den vecka fostret anses kunna klara sig vid en för tidig födsel, runt tjugonde veckan tror jag.
Man undrar ju lite var gränsen ska gå, och när fostret får ett värde som en människa. Grubblat lite på det och har inte kommit fram till nåt så jag skiter helt enkelt i, eländiga små halvmänniskor får helt enkelt finna sig i om deras liv blir terminerat, inte som att dom kommer känna så mycket.
För att citera Bill Hicks.
- "Youre not a human being until youre in my phonebook!"

Toastare

2007-03-08 16:59
Jag är för abort och har själv gjort det. När jag får barn vill jag kunna ge det allt jag kan och lite till. Jag vill ha en säker framtid och det samma gäller min pojkvän.
Sen ska det ju absolut inte användas som preventivmedel. Men misstag sker hur försiktig man än är...
Jag skyller allt på Emma!

2007-03-08 17:05
gränsen går vid 22 veckan, efter v 18 måste man ha tillstånd från socialstyrelsen. i spanien kan man ju göra abort i vecka 30 liksom

2007-03-09 00:21
mstery F22

Det är inte sant ang Spanien. Fri abort finns inte i Spanien om det inte föreligger fara för moderns liv, om graviditeten är resultatet av en våldtäkt eller om barn/et kommer födas med allvarliga handikapp. Du syftar säkert på inslaget i Insider om svenska kvinnor som åkte till Spanien och gjorde abort i v.34- det är EJ lagligt i Spanien.  Dessutom är det så jävla sjukt att jag knappt finner ord, v 34 liksom. En fullgången graviditet är 40 veckor, så vad är då skillnaden på att döda barnet utanför magen istället?

Tycker frågan är så konstig, är det någon som tycker att abort generellt är helt fel även om det föreligger risker för modern och barnet? Det jag kan känna är att det är trist att så många anser " nej det är inte läge just nu, vi satsar på barn senare" Tror aldrig man känner sig redo att skaffa barn. Dock är det en extremt personlig tolkning och jag vill absolut inte trampa någon på tårna.
Jag har som sagt också gjort en abort, och det var inget lätt beslut. Har sagt att jag aldrig tänker göra om det, och det beslutet står jag fast vid.

Toastare

2007-03-09 01:15
socialen har inget med det att göra, men man kan välja att adoptera bort sitt barn. Vilket nog är mycket ovanligt i Sverige. Det är en större psykisk påfrestning att bära ett barn i 9 månader och gå igenom en födsel för att sen lämna bort det.

Jag skyller allt på Emma!

2007-03-09 02:12
För. Behöver inte ens motiveras.
Yeah!
Rappare

2007-03-09 02:59
jag är också FÖR abort och jag håller med komplex om att det inte behöver motiveras. Men jag ska göra det ändå för diskussionens skull.

Det kan ses som moraliskt fel att göra abort för vem har rätt att säga när ett liv börjar? Jag vet att många farit illa under historiens gång då de blivit gravida men inte kan leva upp till det ansvaret och då försökt göra någon form av hemma-abbort och det blivit katastrofalt.

Därför tycker jag att möjligheten till abbort ska finnas för alla. T.ex. vem vill föda en våldtäktsmans barn? Vem vill bli mamma vid 14 års ålder? Att bli gravid behöver inte alltid vara plannerat och om det då inte passar alls att bli förälder så ska valet finnas att välja bort det.

Sen om det klassas som mord eller inte det får bli upp till var och en. Om föräldrarna väljer att inte ha barnet så tycker jag inte det är mord. Men att knivhugga någon i magen så att fostret dör, det tycker jag är mord. Så det beror väll på omständigheterna ifall livet har börjat i det stadiet eller inte.

Rain out.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-03-09 06:44
Jag är för abort rakt av, flickvännen ska tyvärr(av moraliska skäl ledsamt) göra abort på onsdag. Hon blev gravid trots att hon inte missat p-piller en enda dag, det är som sagt inte bulletproof men det var verkligen inget vi önskade och vi känner båda att vi är för unga, därför är det i detta fallet en jävla tur att abort finns.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2007-03-09 06:54
för abort.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-03-09 09:58
Är man inte redo att ha hand om ett barn så ska man  inte ha oskyddat sex eller inte käka p-piller. Är emot abort där folk är för lata för att köpa kondom eller p-piller.
För att sen bara blir jag med barn kan jag alltid göra abort.

Sen finns det ju fall där kanske någon har blivit våldtagen där är jag helt för abort där .

kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-03-09 10:06
kaos

om man blir gravid trots preventivmedel då?

2007-03-09 10:10
Jag är varken för eller emot. Ett barn ska inte behöva bli uppfostrad av föräldrar som egentligen inte ville ha barnet, därför borde abort vara ett alternativ. Jag är däremot jävligt emot att abort ses som ett preventivmedel som jag sett flera stolpskott göra genom åren. varje gång skapas en början till en unik människas liv och att döda ett levande foster varje gång man skitit i att skydda sig för att man är så jävla bekväm av sig ser jag som ett mord i sig. Såna förtjänar att få kapade äggstockar.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-03-09 10:17

tycker man att abort är mord så borde det väl inte spela någon roll varför den utförs, då borde man väl aldrig tycka det är okej?
är abort mord så är det väl lika illa att ett våldtäktsoffer gör abort som att en tjej som inte skyddat sig gör det, det är likförbannat ett foster/embryo som plockas bort oavsett omständigheter.

det känns lite hora/madonna över det hela, där dukiga flickor som skyddat sig ska få göra abort om de råkar bli på smällen ändå, men de dåliga flickorna som inte skyddat sig ordentligt och kanske (ve och fasa) legat med massa olika snubbar, ska straffas genom att tvingas bära och föda ett oönskat    barn.

2007-03-09 10:20
skulle man införa en lag som skulle bygga vad jag sa i mitt föra inlägg. Skulle ju alla använda sig av det kryp hållet du lägger fram.
Så funkar ju inte "juridiskt". Skulle det drabba mig själv skulle jag väl kunna göra abort med renare samvete .
inte målaren tillståndet

2007-03-09 10:24
Roni det är så jag menar men inte har förmågan att skriva
inte målaren tillståndet

2007-03-09 10:37
alla som e för abort borde aborteras..skiter i om doktorn säger de e för sent

2007-03-09 10:38
 Dirt_McGirt P20

det där var ju helt ovettigt.

2007-03-09 10:40
men det gör det inte fel för det

2007-03-09 10:40
Misery_chick 
ja, självklart! Det har med ansvar att göra. man får väl lära sig av sitt första misstag och skaffa en jävla kondom för fasen. vem blir man mest förbannad på, den tidigare ostraffade som snattat en chokladkaka eller den nymuckade som rånar kassan på statoil?

Och ja, jag anser att abort är en form av mord, pga att jag har respekt för liv. Men att födas in i ett liv där man är oönskad redan från början är inget någon förjänar så därför borde alternativet finnas. På samma sätt är jag på ett sätt för viss dödshjälp också.

Det är missbruket av alternativet jag hatar. Det delas fan ut gratis preventivmedel överallt men ändå finns det dumhuven som gjort flera aborter och fortfarande är lika tiltade i huvet.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-03-09 10:42
Dirt_McGirt P20

kan inte du försöka förklara lite tydligare vad det är du säger?

2007-03-09 10:46

Misery_chick 

öga för öga tand för tand 

det e va ja vill säga...o sen lägger ja till att du e het på bilden ;)

2007-03-09 10:47
 Dirt_McGirt P20

men...du är alltså  för öga för öga - grejen...men du är emot abort?
varför är du emot abort då?

2007-03-09 10:51

för abort. kommentarer överflödiga, dock måste det finnas restriktioner vad gällande aborttiden, en 8månaders baby som kan leva utanför mammas mage är ju knappast ett foster längre
Femme fatale