I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Störande moment på förfester

Övrigt - Blandat

2007-02-23 13:18

Störande moment på förfester

Den överlägset bästa platsen att förföra och charma damer på, har, och kommer alltid vara på mysiga och lugna förfester. Den atomsfär som billig cigg, alkohol och tjusiga parfymer skapar är oslagbar och nästan alla mina tjej-vinster har initierats av ett fint snack på just förfesten. Skillnaden mellan att stå ute på en bar och försöka vara en god lyssnare med åttiofem decibel tuggummipop i öronen och att sitta i en skön soffa och viska hemligheter till varandra kan, och får man inte förringa.

Att förutsättningarna är så fruktasvärt fina, så fantastisk optimala, gör mig förutom glad och småpilsk, även dubbelt frustrerad när dessa premisser rubbas. Jag har därför, driven endast av irritation och en viss svartsjuka upprättat en lista över saker som stör mig på förfester. 

Den politiska diskussionen

Händelseförlopp:

Någon säger, gör eller ser någonting som för in tankarna på ett politiskt och hett ämne. En diskussion föds och frodas, och under en lång tid kan folk inte fokusera på annat än att spotta ur sig politiska floskler. Detta fortlöper under någon timme, för att sedan dö ut.

Varför stör detta mig:

När människor som inte är känner varandra speciellt bra ska diskutera heta potatisar, blir det alltid smetig pannkaka. Antalet smarta, orginella och genomtänkta argumnet jag snappat upp på förfester under årens lopp är noll, och det finns en anledningen till det. Alkohol och politik hör inte ihop.

Gitarrmongot

Händelseförlopp:

Plötsligt dyker en gitarr upp från ingenstans och den lugna, självsäkra virtuosen rapar ur sig några halvlama protester samtidigt som hans wing men uppmuntrar och "övertalar" honom att iaf spela någon enstaka låt. "Okej då" svarar knastet blygt, samtidigt som han strechar sina fingrar och börjar spela. En timme senare sitter han svettig, rödögd och glad, med en flock tjejer runt omkring sig och säger: "Äsch, så bra var det väl inte..."

Varför detta stör mig:

För det första gillar jag inte när uppmärksamhetslampan förflyttas från mig till nån annan. Speciellt om jag försöker vinna lite kvinnlig kärlek. För det andra är det ett beteende likt jonglering, korttricks och fotbollstrixande som mot alla odds vunnit acceptans ute i stugorna. Allsång går an, men när jag tvingas sitta och lyssna på en annan mans raggningsknep i 45 minuter blir jag småtrött.

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-02-23 13:23
haha, lär dig spela gitarr då förfan! så får du all uppmärksamhet + slipper politisk diskution!;p
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-02-23 13:24

Den politiska diskussionen

haha, måste nog känna mig lite träffad av den där.
blir alltid glad på debatter när jag är full :)

gitarrspelaren är ju bara en fjant, händer aldrig här i norr :P.

shupp shupp! pilliwillie!

2007-02-23 13:24
exakt, när någon plockar fram en gitarr så är festen över.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-23 13:27
fy fan för gitarrer :p Speciellt när dom stänger av musiken för att lyssna på nån snubbe som lirat gitarr i 2 veckor...
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-02-23 13:28
Brudar som drar igång singstar

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-02-23 13:29
Du behöver dricka mer alkohol.

det värsta är blandningen av politik och gitarr. Detta resulterar dock oftast inte i att gitarristen blir tjejernas favorit, utan han sitter och spelar keops pyramid och sjunger hela låten och försöker egga alla att sjunga med:I skulle var tmycket värdare om fiol var instrumentet alla kunde, då skulle man kunna styra upp hootienannys

Phlegm

Det är synd att du krystar ur dig så hårt i dina texter Phlegm annars skulle jag läsa vad du skriver då du säkert har goda tankar och funderingar. Men det blir bara för jobbigt när det blir 1 A4 med floskler och ordbajsande..

//Pz

2007-02-23 13:32
JAG HATAR KILLEN MED GITARREN!
Wordlife no doubt baby

2007-02-23 13:34
jag svär, får jag höra kung av sand en gång till mördar jag någon!
Wordlife no doubt baby

2007-02-23 13:34
jag hatar all form av allsång. nån drar igång en 90-talsdänga på laptopen och jag blir lika förvånad när alla helt plötsligt, från schlagerbög till bikersnubbe i princip, börjar fylleskråla. sånt får mig att sänka all alkohol jag har i handen för tillfället och panikskämmas för att jag är närvarande i rummet
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-02-23 13:38
phlegm P22:

Hahaha, fan vilken härlig och rolig läsning!:D Keep it up!
Lägg av, är det sant?

2007-02-23 13:42
phlegm P22

Dom 2 reglerna du inte bör prata på när du är på fester. Eller om du åker utomlands.
1. Fotboll.
2. Politik.

2007-02-23 13:42
GAIA P25

Ey!

Jag vet att mina fingrar producerat en fin mäng ordbajs under årens lopp, men detta inlägg är ju inte ens i närheten av jobbigt. Pallar du inte läsa igenom denna enkla tråd, tvivlar jag starkt på att du klarar dig igenom en dagstidning, en skönlitterär bok eller ett recept.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-02-23 13:45
Ingen vågar slita fram en gitarr i närheten av mig eftersom alla vet att jag är bäst... så jag slipper dessa gitarrmongon...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-02-23 13:48
Phlegm

Jo, det är sant, denna var lite bättre faktiskt, läste nån annan tråd av dig nyligen där man till slut blev helt trött i huvudet av alla utdragna beskrivningar. Man måste inte stoppa in synonymer, superlativ och extra adjektiv för allt man vill ha sagt, ;)

Jag vet inte dina skäl till varför du ofta gör så, kanske är det ditt sätt att skriva. Jag tror du skulle göra dig själv en tjänst om du skrev lite mer rakare och enklare. Fler skulle nog läsa dina tankegångar.

//Pz
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2007-02-23 13:52
Att diskutera politik på fyllan dödar typ all stämning. Och när nån kompis kompis arbetskamrat till solbränt discobyggarmongo sätter sig och sjunger wonderwall kan man lika gärna gå därifrån, så jag håller med dig där.

En annan höjdare är ju när folk börjar tala om sitt jobb, eller om två eller flera arbetar på samma ställe och börjar prata om sitt jobb eller sina arbetskamrater som t.ex "bosse på tolv-åttan". Okej om man har värsta flashiga och händelserika jobbet där det faktiskt händer något men om du spenderar dagarna med att montera ihop duschmunstycken eller paketera filmjölk så skiter vi antagligen i era jobbhistorier om dom verkligen inte är något utöver det vanliga.

Jag håller till viss del GAIA. Det blir för mycket, men du skriver om intressanta saker. Tona ner lite men fortsätt :)

2007-02-23 13:54
Det värsta är när man blir Gitarrkillen ofrivilligt:

"Öööh, du kan ju spela gitarr! Jaaa, fan ge honom gitarren... Kom igen nu spela den där naaannananananaaa...fan heter den, ah men du vet!"

När man absolut inte hade tänkt sig spela gitarr...

...sen kommer den avundsjuka jäveln som ska påpeka hur man spelar alla låtar också...

"Men det är ett G sen...sen A-moll...kan du spela den här andra låten, eller asså...här, får jag visa!"

Ja, förfester är inte alltid det lättaste:P
Lägg av, är det sant?

2007-02-23 14:05
GAIA P25

Jag måste först och främst säga att jag börjar omvärdera dig. Från att ha varit en irriterande och lömsk filur, börjar du nu mjukna upp och nästan bli trevlig.

För att svara på din kritik kan jag bjuda på en liknelse:

En ung talangfull forbollspelare behärksar inkast, bredsidor och vattenflaskpåfyllnad. Hade du uppmuntrat honom att fortsätta med endast detta eller hade du kanske rekomenderat honom att uttöka sin repetoar?

En ung talangfull musikproducent behärskar fruity loops , Hiphop EJay och Winamp. Hade du uppmuntrat honom att fortsätta med endast detta eller hade du kanske rekomenderat honom att uttöka sin repetoar?

En ung ung talangfull skrivare behärskar enkla, lättbegripliga inlägg, skriva snälla frågor och att tjaffsa med konstiga filurer på whoa. Hade du uppmuntrat honom att fortsätta med endast detta eller hade du kanske rekomenderat honom att uttöka sin repetoar?

2007-02-23 14:11
Phlegm

Well, liknelserna är inte speciellt bra. Om man kör för mkt åt ena hållet så blir bara idén en back fire. Många uttrycker sig som idioter på whoa och det är för långt åt ena hållet på skalan. Sen finns det folk som gör det motsatta och skriver för långt åt andra hållet på skalan. De låter utformningen av texten gå före själva innehållet, dvs budskapet blir lidande. Flow är otroligt viktigt i en text, man ska inte behöva hacka till när man läser för då störs hela tankeprocessen som byggs upp medan man läser texten löpande. Det är inte det att du skriver fel grammatiskt eller liknande, misstaget du gör är att du inte anpassar din text så bra för din publik. Du kan fortfarande skriva detaljerat och nyanserat men du behöver inte försöka bevisa någon poäng eller överanvända tekniken.

//Pz

2007-02-23 14:20
Förstår inte dealen med att hata snubben me gitarren? Speciellt inte när det enligt phlegm verkar handlar om ren och skär avundsjuka?

Man lär sig spela gitarr för att man tycker det är kul, inte för att man vill ha vart enda brud i hela världen. Anledningen till att man tar med den till en fest är förmodligen för att man tycker det är kul att spela och förhoppningsvis får sig en och annan lyssnare. All in all, a good week as the life of an artist.

Sen att musiken han spelar inte tilltalar er är ju hemskt synd, men det problemet kan ju skapas i ett rum med en CD spelare och ett par folk med olika musikstilar aswell så cant see the dillie?

Personligen har jag trevligare på en fest där man kan få lite blanding av allt, lite sjysst mixning eller att någon drar fram ett par bongos eller en gitarr och någon kanske droppar lite lines.

Sen går alkohol f.ö inte ihop med något samtalsämne, oavsett om det är politik eller vilket väder det är utomhus, att du/ni inte hört en enda smart kommentar inom politik handlar snarare om vilka ni hänger ut med än att de har alkohol i blodet.

2007-02-23 14:23
hangeye:

Jo, men åtminstone jag känner då ett tvång att sitta och lyssna med uppmärksamheten riktad mot gitarrspelaren, till skillnad från den dåliga låten från en cd.

Om man alltså är på en fest och småflörtar kan man inte fortsätta med detta (annat än med sarkastiskt höjda ögonbryn och nickar riktade mot spelaren ifråga) när gitarren plockas fram.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-23 14:30
Balkongskuggan
Händelseförlopp:
Du känner dig sugen, reser dig upp och går ut på balkongen. Precis när du fått upp ciggpaketet inser du att du inte är ensam, intill dig står en tragisk figur med stora hundögon. Eftersom ni två är ensamma i hela världen, och du har en gedigen medelklassuppfostran präglad av ledordet Artighet, känner du dig tvungen att bjuda på en marlboro. Sen är det kört, balkongskuggan kommer obemärkt att följa dig ut under hela kvällen och njuta av dina cigg.

Varför detta stör mig:
Jag arbetar 10 timmar per dygn, offrar nöjen och förhållande för att min lön ska finnas på kontot den 25:e. Jag köper högt beskattade cigaretter för min högt beskattade lön. Jag är inte snål, mer än gärna bjuder jag på en rackare. Men inte 10. Speciellt inte när den bjudna tar munbloss och inte ens tycker att det är gott. Det är en imagegrej rakt av, och det får man fan bekosta själv.

2007-02-23 14:42
GAIA P25

Bara för att liknelsen inte passar in med dina argumnet, behöver det inte vara en dålig sådan. ;)

Uppenbart är det iaf att dina och mina preferenser angående whoa, skrivande och kompromissande inte går hand i hand och jag tycker därför att diskussion blir lite meningslös. Jag förstår dock dina intentioner, men jag har inga direkta planer på att anpassa mig för någon främling på whoa.

hangeye P22

Anledningen till att jag och många andra stör oss på gittarmongot kan sammanfattas med ditt uttalande.

Anledningen till att man tar med den till en fest är förmodligen för att man tycker det är kul att spela och förhoppningsvis får sig en och annan lyssnare. All in all, a good week as the life of an artist.

Precis. Toppenkul och fint för killen med gitarren. Men för oss andra som oombedda sögs in den timmeslånga, improviserade solokonserten blev det en riktigt trist avbrott. All in all, a crappy hour as the life of an human being.

2007-02-23 14:45
Phlegm

Missförstå mig rätt bara, det är kul att du skriver mkt och ofta om dina tankegångar och ofta är det bra idéer. Eftersom jag har väldigt stor erfarenhet av att ge feedback på just texter, poesi, verser etc så ger jag ju det i de lägen jag anser den behövas. Sen betyder ju inte det att jag är något slags orakel som vet alla svar, du får ju göra som du vill eller lyssna på någon annan om du vill det. Tona ned användandet av alternativa synonymer, adjektiv och superlativ samt korta ned dina texter lite så tjänar du nog en del på det. Detaljerat och intressant kan det fortfarande vara. Jag ger dig feedback för din egen skull, inte för min eller någon annans. Sen kan du ju strunta i vad jag skriver, det är helt okej, :)

//Out
Toastare

2007-02-23 14:47
vad går ni på för förfester? På mina förfester hänger bara polare jag diggar och oftast är det svinkul så man inte vill gå ut...

och hänger man med polares polare så är de ofta likadana människor som ens polare.. dvs. sköna.

det är på efterfesterna stolpskotten finns, men då är man så full att man ändå älskar alla.
Jag skyller allt på Emma!

2007-02-23 14:47
Gitarrmongot gör mer eller mindre att jag går hem nuförtiden, såtillvida det inte är min flickvän som spelar. Jag önskar varje gång det dras på tal att jag slipper höra Winnerbäck, Gessle och dyl. mer i hela mitt liv.

Fyfaan.
 Rädda DITT privatliv..
http://www.stoppa-storebror.se/

2007-02-23 14:49
freestylefilosofi: Haha, håller med dig! Winterdäck och Gessle kan väl ha gjort den mest uttjatade b-musiken i landets historia!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-02-23 14:54
BountyBoo F27
Jomenduvet, ibland dyker det upp en och annan fullblodsidiot som är en kompis systers kusins pappa eller något. I den egna vänskapskretsen brukar det inte vara några problem, där rensas defekta individer ut ganska snabbt. Lite som i Tyskland 1939.

2007-02-23 14:57
GAIA P25

Nu, när du framför dina åsikter på ett enkelt, tydligt och smart sätt, har jag inga som helst problem med att snappa upp ditt budskap och på riktigt förstå dina intentioner.  

Du får dock förstå ett påstående från din sida (en gammal B & C/Lyricism-gud) om att du skulle ha problem med att läsa och förstå min enkla Kalle Anka-text, kan jag aldrig omtolka som konstruktiv kritik. ;)

2007-02-23 15:04
phlegm - Alkohol och politik hör inte ihop - du har aldrig varit i f.d. Jugoslavien va? efter ett glas hemmagjort brännvin är de politiska diskussionerna givna. personligen tycker jag att det är ett välkommet inslag i förfestandet (och alla andra tillfällen där alkohol är inblandat). fast då ska man inte vara en gnällig kärring som surar för att nån inte har samma åsikter.

gitarrmongo-situationen.
du har helt rätt gällande situationen i fråga. vissa killar verkar tro att ett gitarrsolo skulle vara nån sorts chick magnet. så är dock inte fallet. MEN, det kan funka i ett - och endast ett - läge; nämligen om "alla" säger "åh cristoffer...kan du inte spela 'welcome to the jungle' på din akustiska gitarr??"
We call them winerbrods.

2007-02-23 15:05
Phlegm

Hehe, nej inte alls, jag syftar mer på helt andra texter du postat där halva tråden nästan hätskt skäller ut dig, :)

Den här var ok, men med lite tendenser till det jag tagit upp.

Sen är bara whoas textskrivarforum en del av min erfarenhet, arbete på en del tidningar och filmmanus, publicerade dikter mm spelar också roll. Men det får inte låta bara som massa skryt nu. Jag har som sagt inte automatiskt rätt på något vis alls. Däremot kan jag uttrycka min åsikt om jag tror att det hjälper dig och hänvisa just till erfarenhet inom området. För du måste ju erkänna att väldigt många på whoa kritiserar ditt sätt att skriva på?

Yes, men som sagt, du får göra precis som du vill, jag ska inte gå offtopic ngt mer i tråden, laterz,

//Pz

2007-02-23 15:39
Hehehe jag är killen med gitarren. Fan vad ska man göra när ena hälften av publiken blir våtare och våtare medans den andra hälften mördar én med blicken och smider splashiga mordplaner? Jo efter X antal irriterande rockballader drar man fram sazen istället och drar igång "AlaaaAaaAhu AAAAAALLLAAAAAh AkbaAaar" så vänder man på steken alt. alla hatar en utom allah
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2007-02-23 15:47
Narcissus 

För att vara ett tvättäkta gitarrmongo, måste jag säga att du verkar trevlig. 

Men hur funkar det egentligen? Har du några polare som "tvingar" dig till  att spela, eller vilka knep använader du dig av för få flasha dina guitarskills?

2007-02-23 15:48
hatar gitarrhomos

2007-02-23 15:53

gitarrer på förfester är LAME. bring me some party music dammit

sen de politiska diskussionerna får du väl leva med, det är inte som att det brukar bli några storslagna debatter oavsett ämne...

skriv kort, helst inte alls

2007-02-23 16:07
Stackars alla gitarrmongon

2007-02-23 16:15
"vad går ni på för förfester? På mina förfester hänger bara polare jag diggar och oftast är det svinkul så man inte vill gå ut...

och hänger man med polares polare så är de ofta likadana människor som ens polare.. dvs. sköna.

det är på efterfesterna stolpskotten finns, men då är man så full att man ändå älskar alla."

Håller med dig, de flesta förfester jag är på så är det så kul att jag oftast lyckas övertala även de mest inbitna klubbfansen att stanna kvar ("bara en timme eller två till, vafan, ni kan ju dra ut lite senare..." mohahaha), fast det var mycket mer så i Sverige, nu tycker jag att det kan vara schyst att gå ut (vilket jag vanligtvis inte tyckte i Sverige).

På efterfesterna bryr man sig inte lika mycket, men jag brukar kunna hitta/skapa rätt schysta efterfester också.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-02-23 16:17
Phlegm

Hehe är det inte det som är felet på gitarrmongos? Att de är så äckligt trevliga?
Nah när jag tänker efter, inte fan spelar man gitarr på förfesten? Det är väl efterfesten vi snackar om då? Och då går det till så att om den äger rum hos mig så har jag Gitarren och Sazen på väggen i ett hörn. Sen är det bara en tidsfråga innan nån säger "WOOOW kan du spela?!" NEJ ditt satans CP jag tycker bara dammet lägger sig så fint på den...

Polarna ber snarare om Sazen nice att röka vattenpipa till. Eller för att styla "Kolla kolla som han ser ut kan ni tänka er honom köra "Jag ger dig min morgon" (eller nått annat cheezy)?"
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2007-02-23 16:17
Jag har aldrig mött en gitarr på förfest, däremot har jag träffat en mängd hemmaskolade den-bästa-musiken-för-en-lyckad-förfest-experter. Konstigt nog dyker det alltid upp minst tre av den här sorten samtidigt och de tycker aldrig lika. Det får som resultat att varje låt spelas max 15 sekunder innan någon annan expert har invändningar och helt sonika byter skiva. På sådana förfester blir det många intron men jävligt få outron...

2007-02-23 16:26
Johnny_K_Ståhl,
sådana förfester existerar inte för mig, antingen klagar jag på personen som äger lokalen så fixas det, eller så drar jag, eller så är det jag som har makten och då säger jag åt glinen att skita på sig och om de byter musik en gång till måste jag tyvärr sparka ut dem.

Gitarrer träffar jag inte på särskilt ofta på förfester, även fast jag själv äger en (i Sverige iaf) så hade jag den aldrig framme när jag hade förfest. Tycker det inte är så jävla party med en ensam snubbe som lirar gitarr helt enkelt, då funkar det bättre med grym dancehall/hiphop/rock etc dunkandes ur högtalarna.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-02-23 16:59
Hatar dom dära som rockar 10 technofjortislåtar hela kvällen och som börjar gnälla direkt man drar på någon trevlig fyllelåt..
Vart så i sommras på festivalen ( som ska ha årets förfest) drog ganska så snabbt till en annan något stabilare förfest!
Spelar dom boten anna och säger att "den är obligatorisk på förfesterna hos mig" och att "techno är ju skönaste festlåtarna" så är det ju bara att gå..
Men lika glad är jag för det!

2007-02-23 17:02
Jag tycker det är sjävklart att det ska diskuteras politik och elände på en förfest när bärsen och spriten flödar. Även om nivån höjs drastiskt och en del sura miner så behövs det fan, det är så mycket orättvisor och skit i världen så vafan och "happytime" mentalititen behöver inte sänkas pågrund av det.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-02-23 17:02
Död åt gitarrkillen!

It´s all about Don W Miami!

2007-02-23 17:05
Vet inte om nån sagt det för jag pallade inte läsa alla inlägg men, det finns inga tjejer som gillar gitarrmongot längre. gitarrmongot är värsta clichen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-02-23 17:05
Håller med, politikdisussioner på förfester behöver inte alls vara en partykiller, har haft en hel del kul med det (visst, ibland blir det ju lite sura miner, men vafan, då är det bara att ta en öl till, och man behöver ju inte snacka politik hela tiden)

2007-02-23 17:09
En annan klassiker är när damerna vill ladda upp till sina tjejklassiker och tar kommandot över musiken.

Alla grabbar i rummet är så hypnotiserade av den vaginala närvaron att ingen motsätter sig den urusla kavalkaden av dålig rnb,Cindy Lauper och radiohits.När en hyvens karl försöker rycka in och styra upp haveriet pekas han direkt ut som den fulla otrevliga killen och isoleras av den kvinnliga flocken resten av kvällen.

Varför detta stör mig?
Den fulla,otrevliga killen har en tendens att bli jag.
It´s all about Don W Miami!

2007-02-23 17:34
skivspelarna funkar, blir det dansande i vardagsrummet runt en
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-02-23 17:36
låtbytarterrorismen är med stor marginal det värsta förfestmomentet jag känner till. alltid nån kille som tycker sig "ha koll" som ska försöka ta över spellistan, men då kommer nästa kille med koll och så har det satt igång. fan vad jag hatar dom, låtbytarterroristerna.
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2007-02-23 17:39
en annan rolig grej är ju när det går in 5-6 stycken i ett rum och kommer ut red eye och spelar som ingenting fast det stinker sensi
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound