I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vegetariska recept [Request]

Övrigt - Blandat

2007-01-06 15:00
Måste man som vegetarian/vegan äta nått sånt där kost tillskott? För att kroppen ska må bra alltså
Leker live eller?

2007-01-06 15:20
beror väl på hur duktig på näringslära du är o hur mkt vegan du är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-06 15:21
för övrigt borde de flesta äta näringstillskott, inte bara veggos. alla som äter dåligt o enkelriktat
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-06 15:23
ja är inte de överhuvudtaget, men min kompis börja dilla om att alla veggisar va tvugna att knapra kreatin för att kroppen ska mår bra.. Så undra bara.

Äter du själv nått tillskott Peppis?
Leker live eller?

2007-01-06 15:26
jag är ju inte veggo som sagt. men jag äter rätt enkelriktat. så jag tar mivitotal som extra "tillskott"

2007-01-06 15:31
Jag älskar såna här trådar!! Jag behöver verkligen hjälp i köket (eller ptja, behöver lite hjälp med recept och shit).

Någon som har något grymt recept på hummus?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-01-06 15:38
*..emelie..* 
grymt vet jag inte, men hummus (finns det någon korrekt stavning?) kan inte gå fel.

1 burk kikärtor, sköljda i kallt vatten
1-2 vitlöksklyftor
citronjuice
olivolja/vatten
salt
cayennepeppar
peppar
färsk hackad persilja

mixa alltihop utom persilja. så brukar min se ut ungefär.
Rehab is for quiters.

2007-01-06 15:42
clone
Hummus kan visst bli fel! usch. ätit så grymt äcklig hummus så jag nästan spytt (okej, jag överdriver lite men. ja).
Jag gillar när den smakar mycket vitlök och kryddor, det som gör det tycker jag! : D
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-01-06 15:52
 *..emelie..* 
usch då.
jag gillar när den smakar mycket citron, spiskummin brukar jag också ha i! massor av spiskummin, hur kunde jag glömma det.
Rehab is for quiters.

2007-01-06 15:53
All mat som innehåller kött går ju att göra vegetarisk, bara att skippa köttet och använda bönor, qorn eller ngt liknande istället.

Jag gillar soppor, det är gott och mättande. Speciellt med en smörgås till.

Potatis & Purjolökssoppa

4-5 potatisar
1 lök
1 purjolök

Koka skalade potatisar, lök samt purjo i 2,5-3l vatten. Krydda.
Låt koka i ca 10 minuter, mixa sedan ihop det med en mixerstav. Du kan ha i creme fraiche om du vill, det bli gott. Servera med en kvist persilja och smörgås med avocadoröra på. Gott!

2007-01-06 15:54
clone
VITLÖK! : ) vitlök är det bästa. jag älskar det!!!

2007-01-06 15:55
_babyphat F23
Jag brukar ha buljong i mina soppor ^^

Prova röra ner lite parmesan när den är klar, det blir jättegott.
Rehab is for quiters.

2007-01-06 16:01
Ajustja, Clone visste att det var ngt jag glöt. Koka potatisen och löken med buljong. Självklart:) Grönsaksbuljong är fint. Fond funkar också.

2007-01-06 16:01
Glömt ska det självklart stå.

2007-01-06 16:05
sjukt god hummus

kikärtor - valfri mängd
Olivolija
en skvätt vatten
Vitlök
spiskummin
salt, peppar
citron
Nu får man välja om man vill smaksätta med soltorkade tomater, färsk basilika eller ruccola..

Vilken man än tar blir resultatet ljuvligt.

öhm.

2007-01-06 16:06
emelie och clone

Nej nej! Nej nej nej.

Aldrig någonsin ha konserverade kikärtor i hummus! (Inte i ngt annat heller för den delen..)
Det är faktiskt en enorm skillnad på hummus på kokta och konserverade kikärtor!
Konserverade kikärtor blir aldrig slätt och lent som kokta om man mixar dem.

Det här är en god hummus:

Kokta kikärtor
Kokta röda linser (detta är vad som gör den god!)
En vitlöksklyfta
Salt
Paprikakrydda
Sambal Oelek
Citron

Överkoka linserna i buljong.
Mixa sönder kikärtorna tillsammans med vitlök, chilin o kryddorna.
Häll på linser till konsistensen är bra, få med lite av buljongen.
Smaka av med citron.

Windi
Har aldrig behövt ta några tillskott, har varit vegan i över två år och vegetarian i åtta år innan dess.
Det hela beror på hur man ser det.
Att äta vegetariskt innebär inte att utesluta kött, utan att ersätta det.
<br>

2007-01-06 16:06

Ja fan.. Linfröolja i hummusen.. det glömde jag..

<br>

2007-01-06 16:09
_Rookie F21

Prova byta ut kikärtorna och linserna mot kokta morötter. Det är också sjukt gott.
Rehab is for quiters.

2007-01-06 16:41
_rookie. Jag kan inte tänka mig en hummus utan vitlök, sen kanske det beror på min förkärlek till den löken.

Berätta gärna vad sambal oelek är för något?
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-01-06 16:51
jag älskar denna tråden. fortsätt ge recept!

2007-01-06 17:34
clone
Vda blir det då? Morotspuré? =)

YoL
Sambal Oelek är chilipasta, hanteras varsamt!
En knivsudd är ofta för mycket.. I varje fall om man gör sin egen, köpta brukar vara aningens mildare..

För att bidra till receptsamlingen:
Rookie-favoriten atm:

Röda o gula linser
Morötter
Lök
Ärtor
Blomkål eller broccoli
Potatis
Vitlök
Curry
Kokosmjölk
Buljong

Koka potatis o morötter, skär i mindre bitar.
Stek lök o curry, sedan resten av grönsakerna. Häll över linser, smula ner buljong, häll över mjölken. Låt koka tills det ser lagom ut.
Ät med ris o nått bröd!
<br>

2007-01-06 17:47

Inte direkt mat, men helt klart mina (och många andras) favortitkakor.
Måtten kanske ser fåniga ut, men det är väl beprövat och de blir helt klart bäst såhär.
Veganer kan också göra svingoda kakor.. till och med utan "konstiga" ingredienser.

Chocolate Chip Cookies

1 dl havregryn
4 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1-2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g hackad mörk (mjölkfri) choklad
1 dl hackade jordnötter
1,3 dl olja med neutral smak
0,6 dl vatten

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner oljan och blanda ihop det väl. Tillsätt vattnet.
Forma fyrtio jämnstora bollar av degen och placera dem lätt uttryckta på två plåtar.
Grädda på mittersta falsen i 10-12 minuter, beroende på hur knapriga du vill att de skall vara.

2007-01-06 17:52

Är det förresten ingen som har i tahini i sin hummus? Det är ju pricken över i.

2007-01-06 18:50
Vad är tahini?

2007-01-06 19:03
emelie. tahini är en sesampasta.

quinnan. en hummus utan tahini är ingen riktig hummus.
tror förövrigt att jag ska prova på ditt kakrecept.

2007-01-06 21:03
Mjau. Jag hade faktiskt vegansk julskinka, räkor och ankfötter här hemma för inte så längesen. smakade iofs rena rama helvetet

2007-01-06 21:13
alltså, jag var vegetarian i en massa år och har alltid funderat på en sak: varför har vegetarianer generellt så dålig smak? det var verkligen hemsk mat man fick när man inte åt kött. sen är ju kött det bästa som finns, och det kanske är en del av förklaringen..
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-01-06 22:15

YoL

Ja, gör det! De är verkligen omöjliga att få ens i närheten av äckliga.

2007-01-07 01:14
Sjysstaste receptet hittils; mjau F23
Sjukt nice med bilderna också =)

Blir till att käka korvstroganoff imorrn  ;D
http://Soldjah.blogg.se/

2007-01-07 02:33
Anders!

Jobbar du nåt nu eller e du fortfarande på resande fot?
Fan svenskar använder för lite blekselleri har jag märkt.

-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!-
"Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."

2007-01-07 02:40

Jag är hemma i skiten igen, ska jobba under VM.

Ja fan, apelsinbrässerad rotselleri är en annan höjdare.

Rehab is for quiters.

2007-01-07 02:41
vart bor/jobbar du nu??
-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!-
"Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."

2007-01-07 02:56
Tahini(Thine) is the shit om man ska fixa hummus ja!
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-01-07 03:27
god sallad:

roccouolasallad (stavning?)
fetaost
solroskärnor
svarta oliver
rödlök
groddar

dressing till det: olivolja med citron och svartpeppar

sen finns det en jävligt god grytbas som heter "hot chili" eller så heter den "red curry" kommer inte ihåg, men den innehåller kokosmjölk och lite asiatiska wookgrönsaker
ta den grytbasen och häll i egna valfria grönsaker

sen äter du bulgur till det som du kryddar med kanske curry eller svartpeppar eller båda två

2007-01-07 05:40

Sallad ala Tina

1 burk kidneyböner alternativt svarta bönor.
fullkorns bulgur
pressa därefter 3 klyftor vitlök och blanda med den färdig kokta bulgurn.
3 nävar -färsk- persilja
1 halva citron pressas därefter i salladen!

Klar att servera, enkelt, mättande och nyttigt!

2007-01-07 13:52
Clone:

Varför kan inte veganer äta quorn? Det är ju ett svamp protein, måste erkänna att jag inte är jätte påläst på veganskt kost men jag tycker det verkar lite konstigt.

2007-01-07 13:55
för att man tillför ägg

2007-01-07 13:55
Fredrik

Quorn innehåller både mjölk o äggvitepulver (tror jag att det är), så det går bort direkt. Finns Mince-färs istället, gjort på sojaprotein och faktiskt godare!
<br>

2007-01-07 13:56
quinnan:

Du har så rätt så, skulle inte ens kalla det hummus utan tahini.

Skall förresten droppa ett bra vegetariskt jag med, måste bara fundera lite.

2007-01-07 13:59
rookie- nej men urs o tvi, mince färsen är heeeemsk. den håller ingen konsistens, blir bara gröt. ned med soya.

2007-01-07 14:01
Rookie:

Tänkte inte så långt, det stämmer, dumt att de inte släpper quorn produkter utan mjölk och äggviteprotein. Skulle ju funka med sojaprotein och annat. En helt ny marknad.

2007-01-07 14:02
inte mjölk. bara ägg.

2007-01-07 14:03
De har mjölkprotein i många av sina produkter faktiskt

Producent

2007-01-07 14:49
husmansrecept nr 2

köttbullar och stuvade makaroner
(denna gången orkar jag inte bilderna)

gör såhär med köttbullarna, fast använd vegfärs istället för köttfärs.
(om du inte har skrivare)

och såhär med makaronerna
(om du inte har skrivare)

glöm inte ketchup! eller alternativt någon enkel svennesallad

"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-01-07 15:00

Brukar ni äta dessa kinesiska vegetariska räkor, lax, kyckling, fläsk osv? Vad tycker ni om dom i så fall?

2007-01-07 18:15
deZZe F22
jag var på en restaurang i peking en gång som bara serverade såna grejer, jävligt creepy faktiskt, allt smakade likadant, vilket var okej, men det kändes mest konstigt.

däremot åt jag jävligt god vegetarisk "lammgryta" i malaysia i höstas, som var gjord på sånt fejkkött. fantastisk verkligen, till och med jag som är kock hade svårt att känna skillnad på den och riktig lammgryta.
Rehab is for quiters.

2007-01-07 18:16
Jag vill inte försöka efterlikna kött för mycket, läskigt att äta något som smakar likadant.. nej blä

2007-01-07 18:55

Snara

Jag är inne på samma spår, men båda soja- och svampprotein är ju en massa och att det blir i färs- och biff-form är ju ganska naturligt.
När det gäller veganska räkor eller lax känns det bara överdrivet. Vegetariskt ska vara vegetariskt.

<br>

2007-01-07 19:12
http://www.vegankrubb.se

http://vegania.mine.nu/index.html

2007-01-07 19:14
_Rookie

Precis, även om en quornfile är ganska like n kycklingfilé är det ju inte samma i varken utseende, smak eller konsistens. Vill man att det ska vara likadant som kött kan man la lika gärna äta det..