I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vegetariska recept [Request]

Övrigt - Blandat

2007-01-05 17:33

Vegetariska recept [Request]

Som topic lyder;

Vill ha recept på olika köttfria recept =)

Så drop your favourites.

http://Soldjah.blogg.se/

2007-01-05 17:39
åh vilken bra tråd!

Idag åt jag:

bönsallad: skär purjolök,paprika,zuchini och tomat blanda med zetas blandbönor (stora vita, kikärter och nån mer) och svarta bönor. Gör en dressing av rapsolja och salt+garam masala+salladskrydda häll på blanda allt

stek en nutanas crisp mexiburger ät till. voila!

ett till favorit är min sjukt goda färssås.

sojafärs
purjolök
en riven morot
zuchini
skär och stek
gör en redning på havremjölk+rågmjöl och häll på
krydda med vad du gillar, jag gillar garam masala, salladskrydda, basilika och vitlökspulver.
Låt ca 1 dl röda linser koka med, i med soja för färgens skull och ketchup. koka tio minuter, servera med typ pasta.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 17:41
www.vegan.nu

www.vegomums.com

www.vegetariskt.com

här finns också en del, lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 17:44
Istället för själva "köttet" så använd dig av kidneybönor!

ex.
En Kidneyfärs

1. Blötlägg bönorna dagen innan i kallt vatten.
2. Skär upp allt du ska ha i ex. löken, vitlöken, paprikan, morot
(Det är hära du bör ösa på med roliga grönsaker, skär dem bara i mindre bitar så det blir lättare att fräsa sen)
3. Öppna ex. Krossad tomat burk.
4. Fräs allt hackat
5. Släng på bönorna och fräsvidare ett tag till.
6. Ös på tomatkrossen.
7. Låt sjuda lite.
8. Salta och peppar. Plus annan önskad krydda.

---

När jag serverade det hära på jobbet så mixade jag bönorna också,
men det är inget måste. Jag tycker det var godare så.

Barnen som åt trodde det var köttfärs :)
Love Music And Dance

2007-01-05 17:48
Tack så mycket.

Verkar nice som fan =)
Speciellt färssåsen och kidneyfärsen ;D

Gå o handla imorgon =)

Keep 'em coming!

2007-01-05 17:49
ska alldeles strax göra iordning en wok med tofu och nudlar.

Woka valfria färska grönsaker, jag brukar använda
lök, morot, purjo, vattenkastanj, minimajs, tomat, sockerärtor, groddar, bönor, minimajs. Allt gott och grönt man kan tänka sig i princip.

blanda i kokosmjölk och smula slutligen i tofun. Krydda med chili,vitlök,ingefära etc.

Snara. Vegan?
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-01-05 17:51
ooh.. Cornfilé, med stekt ris o wok (inte kokt)  :) me massa kryddor
(allt ska stekas i samma panna på samma gång typ) :D
!! :)

2007-01-05 17:51

2007-01-05 17:52
nu menade ja sånnadär wokgrönsaker som en del knäppon kokar!  fast de funkar säkert likabra med vanliga :)

2007-01-05 17:52
YoL: yes, om du slutar döma sidan efter dess namn och går in och kollar så kan du skaffa dig en uppfattning istället!

Dessutom kan man bara byta ut tex sojamjölken i recepten mot mjölk om det skulle vara så, så blir den vegetarisk ist för vegan.

2007-01-05 17:57
Tackar !

2007-01-05 18:01
om någon kan fixa ett snyggt veganrecept får ni en klapp på axeln av mig.

för allt är bara fula färsbiffar alternativt grytor.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 18:01
det jag menar är alltså något som känns lite festligare.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 18:05
Jag kanske också skulle lägga mitt tips;

-Israelisk pyttipanna;

Ta va du har av rotfrukter och andra grönsaker, exempelvis morot, palsternacka, o.s.v.
Riv allting, stek det och knäck några ägg över pannan.
Krydda vid behov.

2007-01-05 18:05
Clone de ja sa är lite festligare^^
man kan ha i vin också :)
Bli fint när man lägger upp de på tallriken å smakar grymt gott

2007-01-05 18:06
åh rotfrukter är så jävla gott!

grönsakssoppa har alltid varit och kommer alltid vara min all time favorite.

2007-01-05 18:07
Droppa ngt fint recept på en sjysst soppa då =)

2007-01-05 18:08
Snara. Ursäkta vad? Och döma vilken sida till vad?

förstår inte riktigt vad du dillar om, och jag tänker inte byta ut soyamjölken då jag inte konsumerar några animaliska produkter över huvudtaget. jesus

2007-01-05 18:09
åh jag gjorde en löksoppa med ädelost i en gång..fyfan vad god den var, till och med min sjukt kräsna storebror gillade den. linssoppa är också gott som fan.

googla!

2007-01-05 18:10
usch, linser just ain't my thing =/

2007-01-05 18:13
amandus, när jag blev vegetetarian åt jag inte heller sånt. Bara quorn typ, sen bjöd min dåvarande svärmor mig på linssoppa, och den var nice! Man lär sig, tillagar man saker rätt kan det mesta bli gott, nu äter jag linser och bönor till nästan varje måltid.

Yol: jaja hold your breath mr PK, vad menade du då?

2007-01-05 18:13
Amandus. säg det efter att du ätit en linssoppa på röda linser. Sjukt gott.

2007-01-05 18:14
Snara. Jag frågade om du var vegan len

2007-01-05 18:16
haha okej då, nej jag var ett tag men kunde inte motivera mig nog. Däremot äter jag inte ägg mer än i undantagsfall. Och byter helst mjölken mot havremjölk, men kan inte kalla mig vegan.

2007-01-05 18:16
Laurelisse:
Ja fast veganer kan ju inte äta quorn. Problemet är att försöka bjuda vegetarianer/veganer på något som känns festligt och lite annorlunda. Många vegetarianer jag känner käkar quorn ganska ofta och då försvinner ju lite det festliga, dessutom är vegetarianer ofta bra på att laga mat själva (som att laga italienskt till en italienare). Men silkestofu är ett okej alternativ, om man panerar den med rivet citronskal, sesamfrön och rosépeppar så ser den ganska trevlig ut, och det är ju ganska gott.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 18:22
Får väll prova på linssoppa då =)

2007-01-05 18:25
veganer är lite too much, dricker inte ens öl från tyskland osv.

men bra tråd ska testa flera recept sen :)

Ska lämna datorn nu men fortsätt gärna att droppa recept =)

Tackar alla!

2 gula lökar, 2 stora huvuden med färsk broccoli, 6st stora champnjoner, 1 vitlök. dijonsenap och kokbar krämfräääsh.

fräsk löken först, tillsätt sedan broccolin, när broccolin är klar tillsätt champnjonerna och pressa 1 klyfta vitlök över, fräs nåra minuter, sen i mied en burk kräm f och nåra matskedar dijonsenap (jag burkar köra ~5), kryddas med svartpeppar.

serveras självklart med färskpasta som hälls i pastasåsen efter kokning, rör om innan servering. WHITE WHINE WITH DA PASTA!

2007-01-05 18:26
auborgine
champinioner
valfri pasta (helst penne)
quorn
vitlök
tomatsås
ost (om lakto såklart)

grejja ut auborgineköttet med en sked (skada ej skalen)
koka pastan al dente (med tuggmotstånd)
fräs vitlök,svamp,quorn,auborginekött
tillsätt tomatsås
krydda med salt+peppar
blanda med pastan
olja in auborgineskalen och fyll med pastaröran
strö över parmesan och gratängost (om laktoveg)
in i ugnen i ca 10min
You are not the content of your wallet. -Tyler Durden

2007-01-05 18:53
lever på quorn just nu (för övrigt vafan håller coop på med? de har ju numera eget qourn märke som är äääääännu dyrare än vanliga quorn som fan är svindyrt som de är...vad pysslar de med...ska man inte göra fettsnål mat billigare?)
aja

bra vegetariskt me quorn är ju egentligen alla recept och byt ut kyckling mot quorn, sedan ligger man ju risigt till om man inte äter mjölkprodukter, men då äter man ju troligen inte ägg, vilket finns i quorn så.

har droppat den förut men: stek quorn, ha på vitlök, paprika pulver, spenat, peppar, soya, soltorkade tomater, cashews och häll över matlagningsgrädde/finns väl ngn havre-soya alternativ
serverar själv me fullkornspasta 

2007-01-05 18:54
min kompis gör skitgoda hamburgare med kidneybönor och till detta coleslaw!

Hon tar helt enkelt 2 burkar kidneybönor och hackar.
sedan blandar hon skorpmjöl med soja och rör ihop det med kidneybönorna. dessa steker hon först och lägger sen in i ugnen med pitabröd.
till detta gör hon världens godaste coleslaw med isbergssallad,morötter,äpplen,majonäs och vitvinsvinäger.
sjukt gott!

2007-01-05 18:55
...måste väl vara kål..inte isbergssallad....cole slaw....

2007-01-05 18:57
clone de har du iof rätt i corn är rätt vanligt..Tänkte inte så långt ja käkar typ bara corn eller olika sallader, orkar aldrig ta mig tid att göra en gryta :/:(:P wellwell :) får ta å prova de du sa nån gång :D 

2007-01-05 19:01
Laurelisse:
Det är det jag menar. Jag ör inte vegetarian själv men käkar mest grönsaker. Och visst går det att göra goda grejer men det är just när det ska vara lite finare det blir problem.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 19:07
clone P21

Grön festmat

2007-01-05 19:13
vitkål var det ja! inte isbergssallad.

2007-01-05 19:13
Snara
Bra försök. Visst går det att göra mycket trevlig och fin vegetarisk mat, men det är svårt att få den särskilt fancy. Särskilt veganmaten.

Det känns inte så kul att ersätta den halstrade hälleflundran med grillad zuccini om ni förstår vad jag menar.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 19:14
äh, grejen är mycket kryddor och mycket färgglad mat.

2007-01-05 19:17
Varför börjar alla vegitarianer äta tofu, bönor och linser när de slutar med kött? Det var inte gott innan man blev veggo, det blev inte godare efter. För att inte tala om allt jävla köttsubstitut; varför?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-01-05 19:20
därför att det är en bra proteinkälla när man inte längre får det från kött och det är visst gott!

2007-01-05 19:20
dundermannen:
Bönor och linser är gott. Dessutom innehåller det mycket protein och andra vitaminer som veggisar inte får i sig när dom slutar med köttet.
Tofu är mest ett bra komplement när man vill fylla ut en gryta eller nåt, det smakar trots allt inte särskilt mycket.
Rehab is for quiters.

2007-01-05 19:22
dundermannen- nu är ju jag inte vegetarian, men jag tycker inte om kyckling eller kött men däremot är jag kär i qourn....smaken är som baken eller så. tycker dock soya i alla dess former är extremt äckligt.
Admin

2007-01-05 19:25
Vad gäller kött så smakar det ganska lite. Det är bara kryddorna och stekfettet som smakar (och eventuell marinering). Dessa kryddor går att få in i vegetarisk mat.

Själv har jag nästan slutat kött helt enbart pga att det är mycket godare med alternativen.

Ett generellt tips är att ersätta krossade tomater (som jag ser att många använder i sina recept) med tomater på burk. Dessa är mjuka och såsiga. Bara sticka hål med en kniv eller mosa sönder i matlagningen. Det ger en något fylligare smak, men ser ungefär likadant ut.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-01-06 02:13
Nja; för det första så smakar kött, myten att det inte gör det vill jag gärna döda här och nu. Köttbuljong/kycklingbuljong hade varit en konstiga buljonger annars och man märker direkt skillnaden mellan en tomatsås som kokat med köttfärs och en som kokat utan. Däremot smakar bönor och linser ganska lite. Jag har varit vegitarian och blivit utsatt för all denna smaklösa smörja. Jag har iofs inget emot bönor i tex en chili, men ser det mer som ett alternativ till ris eller potatis, och jag gillar en god linsoppa, men nog är det löken och buljongen som bär lasset där? Och det där argumentet med proteiner/vitaminer köper jag helt enkelt inte, om man inte råkar vara någn sorts extemsportare får man i sig det ändå. Nej det behövs en ny matkultur för vegitarianerna så ni slutar plåga oss med era sanslöst tråkiga rätter som man är tvungen att låtsas att man gillar när man är och hälsar på er.

2007-01-06 05:15
"Och det där argumentet med proteiner/vitaminer köper jag helt enkelt inte, om man inte råkar vara någn sorts extemsportare får man i sig det ändå."

Ditt imunförsvar...nolla

2007-01-06 05:41
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Graffare

2007-01-06 09:18
Kokt med bröd

Kokt varmkorv
Korvbröd
ev senap eller ketchup
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-01-06 09:41
dundermannen- varför ens försöka ge dig in i denna diskussion här? gör en ny tråd eller ngt.
om jag säger att jag inte tycker kött smakar gott så tycker jag inte det. om jag säger att quorn smakar tusen gånger bättre. så tycker jag det. smakförhöjare kommer inte enbart i vegetabiliskt form för övrigt. ever heard of spice?
låt folk bestämma sig själva för vad de vill o tycker, för de låter säkert dig tycka vad fan du vill. men du är ju inte direkt välkommen hem på middag till mig iaf.
one extra- säg till dina vänner att du inte vill ha deras äckliga mat eller ta med dig ngt eget. alla kan inte laga mat o de brukar inte hänga på huruvida man är vegetarisk eller inte. för övrigt märker inte folk skillnaden när jag lagar min lasange, köttfärssås etc, och de e ju troligen på den mkt varierade äckliga köttfärs som säljs runt om i landet- folk är vana vid att de kan smaka precis hur som helst. nasty.

2007-01-06 10:09
kikärtsbiffar:

1 burk kikärtor
lite jordnötter
1 vitlöksklyfta
1/2 liten lök
salt peppar
lite olivolja
o nån god krydda, tex garam masala elle blanda lite som man vill

kör allt i en mixer/matberedare, blir smeten för kletig så ha i lite mjöl, vill man så kan man ha i ett ägg så blir dom mer stabila. stek i lite olja o servera med t ex ris o nån god sallad.

2007-01-06 14:54
Peppis - förlåt jag ska sluta. Var bara tvungen att få ut mig lite ilska. Den här meningen var föresten rolig "om jag säger att jag inte tycker kött smakar gott så tycker jag inte det."