I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chilenare? Titta hit plz

Övrigt - Blandat

   

2006-12-14 20:02

Chilenare? Titta hit plz

 

Hej, skulle gärna vilja ha lite hjälp av er (fellow chileans haha)


Det är nämligen så att jag ska göra ett arbete inom Socialantropologi.

Mina frågor är:
"Hur är det att vara ung och att leva med två kulturer; en chilensk och en svensk?
"Hur upprätthålls den chilenska identiteten i Sverige?"
"Hur ser du på dig själv och din identitet?"


Så om ni vore snälla och hjälpa mig med att bara diskutera kring frågan lite, jag ska ju göra en observation och intervjuer, men jag vill ha en liten start här. Som halvchilenare och halvsvensk så har jag ju lite information om detta redan, men jag är främst intresserad av helchilenares känsla av identitet.


För lite hjälp tänk på: umgås du mycket med chilenare? Bor det många chilenare omkring dig? Talar du spanska med dem eller svenska oftast? Talar du spanska hemma? Beskriv varför du (om du nu har) en stark känsla av samhörighet med Chile? Vad uppfattar du dig som? Hur känner du dig accepterad i Sverige? Hur känns det att åka till Chile, och vad var din bild av landet innan du hade varit där första gången? Vad är dina känslor om det förflutna alltså statskuppen och Pinochets död?
Och om ni var på Sergels torg dagen efter Pinochets död (vilket jag missade) beskriv gärna stämmningen och din känsla kring det.


Hoppas ni har lust att svara lite på mina frågor :)
Pretty pleaaase

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.