I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Era hårda barndoms minnen

Övrigt - Blandat

2006-12-07 10:50
hur fan kan man ens komma på tanken att förespråka att slå sina barn ? förstår inte det alls faktiskt. man ser ju kontentan av det hela det enda folk har lärt sig som man har sett exempel på här i tråden är ju att ni som har blivit slagna av era föräldrar växer upp och tror det är ok och kanske ger era egna ungar stryk i framtiden.

Ge mig gärna ETT exempel på vad som skulle kunna vara bra för en uppväxt att slå sina barn ?
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 10:52
maran: Om ens barn kanske har för vana att våldta folk, och man spöar upp barnet ordentligt och säger att det ska sluta våldta andra, och barnet sluta på grund av det. DET skulle väl kunna räknas som bra effekter av att slå sitt barn?
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

om jag går omkring i stan med min föräldrar så drar de mig jättehårt i armarna så fort vi närmar oss ett övergångsställe så att jag inte ska bli påkörd.

och JO det är stor skillnad på att få stryk och få några örfilar då och då ... lite örfilar behöver alla typ, alla ungar. Men jag håller med om att man itne ska misshandla barn , men lite örfilar kan vara bra för dem ...

2006-12-07 10:53
PenDragon P22
du har ju uppenbarligen fått dina åsikter om aga nånstans ifrån, och om det inte är genom personliga upplevelser måste jag väl utgå ifrån att dom kommer från din omgivning.

ja, låt oss förkasta allt som inte ingår i vår egen kultur som barbariskt, onödigt och dumt när vi ändå är igång. i asien käkar man med pinnar. HAHA VILKA VILDAR! som sagt, jag förespråkar inte aga i någon form men din inställning är jävligt arrogant. vem fan är du att kalla någon hjärntvättad?

- jag hade en schysst uppväxt
- nej du blev misshandlad! dina föräldrar var idioter, du är hjärntvättad och egentligen mår du skit för att du fick en örfil då och då!

2006-12-07 10:56
Magyar P19

Grattis, du är dum i huvudet.

Demento

Aha, för jag kan inte ha kommit till den knepiga slutsatsen att det är fel att slå sina barn på egen hand? Oh, du jämställer misshandel av sina barn med att äta mat med pinnar? OK, då vet jag vilken nivå du ligger på!
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-12-07 10:56
Brunsås 

det scenariot tror jag inte är speciellt realistiskt. Dessutom så har jag svårt att tänka mig att någon skulle sluta våldta för att pappa prylar ungen och säger våldta e fel.

solkatt F16

det där e inte riktigt samma sak :P
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 11:01
PenDragon P22
hur kom du fram till det då? det är väl det som är intressant. är det din empiriska forskning inom ämnet eller? och kom inte dragandes med någon fucking undersökning NU, det jag vill veta är hur du fick veta att alla former av aga är fel. VETA. inte tycka. notera skillnaden.

njae inte direkt, var ju mest ett svar på att du jämställde kulturella skillnader som att äta hundar med att slå sina barn. om du tycker att det är på en annan nivå än den jag låg på så kanske du ska se över din argumentationsteknik buddy...

2006-12-07 11:04
Tycker det är så läskigt att folk som blivit uppfostrade med "nån örfil när dom förtjänat det" oftast verkar ha den inställningen att det är ok? Varför ska man slå sina barn? Har inte sett någon hittills som kunnat säga vad som blir bättre av att man ger ungen en örfil...?
Våld är något föräldrarna tar till om de inte klarar av att lösa situationen på annat sätt. Det kanske får ett snabbt slut på bråket, visst, men vill man inte att ens barn ska respektera en utan att vara rädd för att få stryk? Självklart kan barn vara sjukt jobbiga och vägra lyssna men det finns metoder som är så psykologisk överlägsna en örfil. Våld kommer bara att leda till mer våld.
För han heter Glenn och hon heter Glenn...

2006-12-07 11:07
-linn- F20

jävligt sant.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 11:09
Demento

Det var väldigt enkelt... jag tog mig en funderare, "hmm, är det rätt att slå sina barn?", min slutsats blev "nej, det är fan inte rätt att slå sina barn". Och gällande ditt söta försök att hänga upp dig på ordet VETA jämfört med TYCKA, det mesta vi säger är våra egna åsikter, således är det tröttsamt att behöva påpeka det så fort man säger något. Det finns ytterst få definitiva värden här i livet, det finns olika teorier och funderingar, min teori tycks bara vara bättre än din.

Du förstod inte alls varför jag gjorde det va? Det finns tonvis med kulturellt förknippade saker som pågår, vilka är ren idioti i mina ögon. Vad de själva tycker om det hela skiter jag faktiskt högaktningsfullt i, könsstympning är inte coolt, aga är inte coolt. Ser du mönstret? Man orsakar inte sina barn fysisk smärta, and that's that.

2006-12-07 11:11
-linn- F20

Våld är något föräldrarna tar till om de inte klarar av att lösa
situationen på annat sätt.

Tack för den sammanfattningen, instämmer till fullo :)

Jag ber om ursäkt Demento! Jag ber om ursäkt för att jag växt upp med föräldrar som kunnat lösa sina problem verbalt istället för fysiskt!

2006-12-07 11:14
PenDragon P22
men ditt jäva nöt, nu tappar jag fan tålamodet. du fattar väl själv att din lilla funderare påverkas av vad du fått höra i din omgivning? således är du lika hjärntvättad som alla andra.

jag förstod, däremot tycks du inte fatta min jämförelse. om du tycker att det är fel att äta hundar kan du lika gärna tycka att folk är dumma i huvudet för att dom äter med pinnar. eller för att dom uppfostrar sina barn på ett annat sätt än det du växt upp med. du har rätt till vilken åsikt som helst, i grund och botten håller jag ju t o m med dig. det som stör mig är när människor som du ser sina egna teorier som definitiva och vägrar fatta att andra kan se det hela på ett annat sätt. du är en elitistisk idiot. kliv ner från den höga hästen innan någon drar ner dig...

tack och hej.

2006-12-07 11:19
Demento

Nämen gubben, varför blir du så sur? Ska du slå mig också nu? Eller ska vi ta steget ut och lösa denna "konflikt" med bokstäver istället för slag?

Jag förstod din jämförelse utmärkt, problemet var att den sög. News flash, världen har utvecklats, förr i tiden var det inne att slå sina barn här också, men det har hänt lite sen dess. Att din familj sen inte utvecklats som övriga är helt och hållet ditt problem, inte mitt. Trivs du med att få stryk av dina föräldrar är det ju peachy peach, men försök för helvete inte att pracka på din våldskultur på människor som utvecklats IFRÅN den.

Klart som fan jag är elitistisk, inte mitt fel att så många människor är dumma i huvudet :) Måste kännas rätt häftigt ändå, att du kan ta ett steg 50-100 år in i framtiden endast genom att inte slå dina framtida barn.

2006-12-07 11:29
PenDragon P22
man kan ju fråga sig om du överhuvudtaget är läskunnig. jag har aldrig påstått att man SKA slå sina barn. överhuvudtaget. däremot har jag sagt att jag inte kan avfärda det som totalt fel och idiotiskt eftersom jag inte vet hur det påverkar folk. jag är inte arrogant nog att kalla alla som blivit örfilade som små och säger att det varit bra för hjärntvättade lögnare, vilket du gör. sen får du jävligt gärna lämna min familj utanför det här. det är mycket troligt att min önskan om att slå dig på käften grundar sig i våld jag sett och blivit utsatt för som ung, men då jag blivit slagen så har det inte varit smisk eller örfilar i disciplinsyfte heller så den diskussionen är irrelevant...

2006-12-07 11:32
OK, då kanske jag ska testa att discplinera dig med lite smisk eller örfilar? Du tycks behöva det.

För att citera -linn- ännu en gång:

Våld är något föräldrarna tar till om de inte klarar av att lösa
situationen på annat sätt.

2006-12-07 11:37
Ja den här debatten var ju spännande, i typ två inlägg tills ena sidan valde att skita allt vad resonemang heter och istället rikta in sig på förolämpningar och påhopp. Konstigt nog är det sidan som ser sig själv som mer civiliserad.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-12-07 11:45
Inte lätt när det är svårt :) Känner inget större behov av att bemöta motståndarsidan i denna diskussionen med så stort allvar.

2006-12-07 11:55
Behov eller ej så är det väl jävligt lågt att ta till sandlådefasoner? Det hade väl räckt med att du tackade för dig och sedan höll käften, eller har du behov av att trycka ner folk bara för att du själv tycker att du är smartare än dom?

2006-12-07 12:07
ja, det är fel att misshandla sina barn. men det är inte alltid så att man blir störd i huvet om man får stryk som liten. både jag och många jag känner har fått på käften av våra föräldrar, och vi blev ju helt okej.
We call them winerbrods.

2006-12-07 12:09
Ge larare ratt att sla sonder eleverna fran lagstadieniva och framat, da blir det fart i skolan igen.

2006-12-07 12:11
Brunsås

Varför i all världen ska jag hålla käften när någon öser ur sig skitsnack? Det kommer aldrig att vara ok att slå sina barn, punkt jävla slut :) Sen har jag väl f.ö. inte sagt att jag tycker jag är smartare? Det gör jag givetvis, men jag hade väl inte sagt det tidigare?

skunkafied F24

Klart att man inte per definition blir störd i huvudet av att bli slagen som liten, men det är ju ändå inget argument för att man ska fortsätta med det. Som sagt, det var ju trots allt högsta mode att slå sina barn här och för en 50 år sen, det betyder ju dock inte att den onda cirkeln inte bör (eller kan) brytas :)

2006-12-07 12:12
Oj, "slå bina barn här också för en 50 år sen" skulle det så klart stå.

2006-12-07 12:22
Pendragon - du har rätt, det är inget argument för att slå ungarna. men jag går liksom inte omkring och är arg på mina föräldrar för att dom gav mig stryk. och jag lär inte misshandla mina barn (okej, kommer min som hem o kallar mig hora lär han få en smäll).
We call them winerbrods.

2006-12-07 12:26
skunkafied F24

Nej man vinner nog inte så speciellt mycket på att gå omkring och hata i resten av livet för att man fick stryk som barn :)
Till saken hör att jag aldrig skulle få för mig att kalla någon i min familj något sånt... det finns helt enkelt inte. Men som sagt, det är aldrig för tidigt att bryta våldscirkeln ^^

2006-12-07 12:37
när jag bröt handen på en kompis
när en kompis bröt armen på mig
när brorsan slog ett slagskott (med puck) så min läpp sprack och mina tänder flög
när min bror slängde ner mig för slänten (med huvudet före) varje gång jag inte gjorde som han sa
när mina bröder spalde innebandy (med en bandyboll) inomhus och sköt hål i fönstret och gav sedan mig skulden. så försvarslös har jag aldrig kännt mig. jag var ledsen i flera veckor.
när brorsan stack en kniv i halsen på mig, tur att jag hade någon form av ben där som stoppade. konstigt nog har jag ännu en jack i benet.
när brorsan satt mig upp och ner i en stooor tunna full med vatten så jag inte tog mig upp
MoDo - the Heart of hockey!

2006-12-07 12:56
när det vi firade nyår 2000 o mamma blev så packad så att hon bad mig själv åka tunnelbana själv med min 6 åriga kusin(jag var 10). från kärrtorp till zinkensdamm . det va hemskt . jag minns det mycket väl
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-07 12:58
Jag hade det tungt som fan hela upopväxten. Först var min morsa förskolelärare på min skola, så jag hade henne hela dagarna där och hon var pinsam hela tiden. Sedan när jag kom ifrån förskolan gick tanten och blev chef över hela skolan, så jag blev inte av med henne då heller! Inte konstigt att jag skär mig och har ont på insidan :/

2006-12-07 13:05
ja jag är ett praktexemplar för att man inte ska slå barn.
Man ska inte tappa oss heller för då jävlar i det går det så här snett. 
whoopzidoo

2006-12-07 13:10
ozzyåström

Sitter din brorsa på psyket änn?

2006-12-07 13:29
ozzyåström

shit det låter som du har haft en brutal bror under din uppväxt :/
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 13:53
Åh jag blir så himla arg. Hur fan kan man slå ett barn? De som någonsin ens tänkt tanken att lappa till sin unge borde få obligatorisk vård. Att sedan slå sitt barn upprepade gånger är fan så jävla äckligt att det inte finns. Skulle jag någonsin träffat era föräldrar som slagit er, så skulle de få ångra det. Jag fattar itne hur man kan göra illa ett barn, sitt eget barn dessutom. Sjuka jävla människor asså.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-07 14:08
jag betvivlar att en artonårig kvinna från whoa skulle få min 1,90 långa farsa på 120 kilo att ångra sig, men du får gärna göra ett försök. faktiskt! :)

2006-12-07 14:23

Vet att min farsa förvred min verklighet så att jag trodde på saker som inte var sant. Fick massa med skit av andra runt om mig p.g.a det. Han hade dåligt tolamåd och kunde slå mig ibland för att jag inte fattade. Såg inte till han så mkt annars.

Det var ett gäng på gården som var ett par år äldre än mig, som jagade mig och slog mig när dom fick tag i mig.

Gillade att samla på ishockey bilder specielt wayne gretzky, tävla med en annan snubbe hur många olika vi kunde få tag i. Ända tills min syster eldade upp hälften av alla bilderna.

Min syster låst in mig i ett skåp ibland. Hon förstörd mina projekt jag höll på med, blev galen och skaffade mig pinnar,plankor, hammare allt möjligt som gjorde skada för att kunna försvara mig, ibland funkade det om det var tillräckligt stora andra gånger andvänd hon sig av sina karate och spöade skiten ur mig. Hon blev bara bättre och bättre med sin kamsport så jag blev tvungen att skaffa kast saker i stället, blev kassetband, muggar, leksaker ibland knivar. När jag var på "säkra" ställen kunde hon dyka upp från ingenstans, visste vad hon ville så jag förstörd det själv för att hon inte skulle få nöjet, blev att springa som fan till morsan för att inte få spö.

Jag och en klasskompis slängde in mat på en balkong hos en grankärring till han, vi höll på så i flera dagar, samt efter varje skolavslutning så krossade vi minst 10-15 st små fyrkantiga glasrutor hos en annan skola, för att starta ett bråk med dom. Allt vi fick var en förbannad vaktmästare som började slänga tillbaka stenarna, fick ett jack i ryggen.

En annan kompis och jag hoppade på bilar i ett parkeringshus, han syster skvallrade så jag fick en läxa av farsan nävar.

Var runt 8 år när allt det hände, sen blev det skilsmässa flyttade med morsan till en liten by, levde där i några år. Blev lugnar mot omgivningen förutom en kille som vi mobbade extremt mycket även hans storebror var med på det?? Det tog stop efter att dom hade stängt in han i en liten box och slog in långa spikar, flippade ur och hämtade en fällkniv med fjäderband och jaga bort dom. Hämta hans storebrorsa och hotade några av dom. Sen fick jag spö av hans storebror.

Har gjort mycket saker och råkat ut för mycket.

2006-12-07 14:27
Tombombadilla 

fy fan, vad har du för relation till din syster idag ?
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 14:35

Hat kärlek, hon e min syster och kommer alltid vara det så jag pratare med henne ibland. Bodde hos henne för några år sen och innan dess har vi inte prata på mer än 10 år. Hon har haft det svårare än vad jag hade, och har det fortfarande. Kanske därför jag fick så mkt skit av henne.

2006-12-07 15:29
Tombombadilla 

hmm aa ok låter jobbigt. bra att ni har kontakt ialla fall.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 16:07
Jag hade en dræmbarndom, på landet med djur och natur

låter som en mardröm.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 16:10
ja fick alltid äta upp min mat annars sa min mormor alltid (si no comes la comida te lo meto por el culo)

vilket betyder, äter du inte maten så stoppar ja upp den i arslet.

Jag åt alltid upp min mat.. Alltid

2006-12-07 16:15
jink och maran

nejdå, han är för jävla underbar. its all love :)

MoDo - the Heart of hockey!

2006-12-07 16:17
peaches F23

vem fan har sagt nått om att inte gilla djur ? jag hade aldrig pallat leva ett jävla lantliv som nån jävla bonde bara. Djur har jag inget emot även om kor, grisar och höns inte toppar min lista av sköna djur.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 16:19
Jag minns att när jag var runt 13 - 15år så brukade jag och farsan bråka så mycket så det slutade med slaggsmål så var morsan tvungen att rycka in.

Eller som den gången moran hittade min snus dosa och tvingade i mig alla snus i munnen sammtidigt för att jag skulle sluta snusa.

Eller när morsan skickade mig till psyket då jag hade hotat min pappa med kniv.

2006-12-07 16:21
Eller som den gången moran hittade min snus dosa och tvingade i mig alla snus i munnen sammtidigt för att jag skulle sluta snusa.

haha förlåt men det lär jävligt lustigt :P
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 16:32
maran P2
Det är skit kul, men jag snusar fortfarande så det funkade inte. Kom ihåg hur äckligt det var. En full dosa general orginal portion i käften. :P

Btw, det är inte min riktiga farsa jag har slagits med.

2006-12-07 16:41
ReM 

hehe aa ok, ja jag hade inte pallat en hel dosa på en gång :P dock har jag fett med abstinens nu för mitt snus e slut, har vatt utan i 3 timmar nu fan och jag slutar jobbet om 20 min :S
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 16:45
Jag var dock bara 13 år då det hände. Men sen gick jag in i mitt rum för att inte morsan skulle veta att jag hade spottat ut alla snusar så gjorde jag pappers bollar jag tryckte under läppen istället och hon gick på det. ;D

2006-12-07 16:55
Hade en jävligt lugn uppväxt.

Fick däremot höra för ett tag sen berättat hur min bror och mina granne (helanay@whoa) lurade i mig harskit.
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2006-12-07 18:10
ReM 

haha smart drag där :D
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-07 20:06
mina grannar firade med tårta o grejjer när vi flyttade. Det var lite kul :D
mhm

2006-12-07 20:07
fast det kanske inte va såårt.. men ett roligt minne ialf
mhm