I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

77 frånvaro timmar i skolan !!!

Övrigt - Blandat

2006-11-08 13:05

77 frånvaro timmar i skolan !!!

Jag har fan 77 frånvaro timmar den här terminen o går i 9:an, de är inte bra va :S nån annan som haft värre men klarat sig bra?

hon var snygg långt ifrån..
..men långt ifrån snygg

2006-11-08 13:07
SERIÖST, ja vill inte komma in på IV :(
..men långt ifrån snygg

2006-11-08 13:08
tveksamt om du kommer in nånstans om du ska hålla på så!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

nr54, du kan ju kamma dig då, du har över en termin. Annars har jag hört att man får fett med poontang på iv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Jag hade 64% frånvaro i gymnasiet, fick studiebidrag hela tiden trots att gränsen då låg kring 30%. Snacka om fuffens!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-11-08 13:10
77 timmar? Det är ju ingenting? Tänk på att dom plussar på dubbelt ibland och så också när du inte sköter dig osv.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2006-11-08 13:11
Brunsås, olika skolor olika krav, jag hade uppåt 80% i vissa ämnen o fick inte ens en varning.

2006-11-08 13:12
amen de är ju höstterminsbetygen som spelar roll, sen kan man ju bättra sig på våren men har inte lika stor valmöjlighet. eller? har mest missat kemi/fysik och biologi...
..men långt ifrån snygg

2006-11-08 13:14
fick varningen igår, blev så sur att ja inte gick till skolan ida, haha bra början på förbättring... :)
..men långt ifrån snygg

2006-11-08 13:14
ModernDrunkard: Ja, och 30% var kravet på min skola, fick varningar flera gånger i veckan och så, men dom gjorde aldrig slag i saken och tog pengarna av mig, vilket dom borde ha gjort.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-11-08 13:15

om man har högfrånvaro i nian bådar de fan inte gott inför gynasiet där det i stort sett är tillåtet att skippa lektioner...

Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man...
http://boegballe.tabulexnet.dk/

2006-11-08 13:15
ja skolka nästan hela 7:an halva 8:an o stora delar av 9:an va inga problem :/ jobbigt o gå IV bara
---:--: nak nak

2006-11-08 13:17
vadå våran gräns ligger på 20%,.. och jag har fått typ 22 % frånvaro.
jag ska ha "elev-vårds-möte" möte idag och mina lärare tycker typ att jag är skitkeff. Men jag får iaf. studiebidraget.

2006-11-08 13:17
Jag gick till skolan en timme i veckan en hel termin, lyckligtvis hade jag tillgång till frånvarosystemet så jag ägnade den timmen åt att radera frånvarotimmarna innan de lämnades in .)

2006-11-08 13:51
nr54 (eller ska jag säga nr77?) - bull läge. skyll dig själv.
We call them winerbrods.

2006-11-08 14:28
jag brukade komma till skolan bara för att skita i lektionerna, sen pissade jag på en lärare en gång. Fick IG i alla ämnen men ändå mitt studiebidrag, jag raderade all info som fanns om mig och fixade MVG i alla ämnen genom att fuska i datorn, hehe :)
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2006-11-08 14:34
när man går inian kan man väl vara borta 100% efter som man fortfarnde får barnbidrag
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2006-11-08 14:36
Närvaro är egentligen skitsamma så länge du uppfyller betygskriterierna för ämnet i fråga, and that's a fact. Säger någon lärare annat är det bara att skicka skolverket på dem :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-11-08 14:42
i min skola är inte närvaron det preliminära, bara man får bra på kursprovet.
jag skolkade apmycke från engelskan i 2an och fick vg på kursprovet och fick därmed vg som slutbetyg.

samma sak va det i nian med engelskan.

e du hyffsat bright och kan allt ni läser om på lektionerna så behöver ju inte närvaron vara bländande men om så inte är fallet så är det nog en skärpning som behövs om du inte vill slösa bort ett år av ditt liv på IV.
Anima Sola

2006-11-08 15:19
Jag hade över 100 timmar,men det var i 7an.
AayFukYuuuu :@

2006-11-08 15:25
på våran skola är det 20% och jag har ungefär 80% nu..

ville bah skryta litte =)=)=)

2006-11-08 15:28
jag spenderade inte spec. mkt tid i skolan i 9an, vad jag kan minnas. och jag anser mig själv ha lyckats rätt jävla bra ändå.
syumoan akoinwe!

Carl,jo men det är väl också ganska svårt att uppfylla betygskriterierna och hänga med i ämnena om man har mycket frånvaro och aldrig är på lektionerna.
AayFukYuuuu :@

Så länge du får betyg så spelar ju itne timmarna nån större roll :):P beror ju på lärarna.. jahade x antal timmar för mycket när ja gick i nian men läser nu på högskola så de, beror på lärarna som sagt;D
!! :)

jasså? min samhällslärare säger att hon går på närvaron.
vad får hon för "straff" om man skickar skolverket på henne?

2006-11-08 15:29
det är kört.
whoopzidoo

77 frånvaro timmar på en termin är ju inte ens en dag i veckan..
va jiddrar du om egentligen..

cry me a river!
--> thcrew

brunsås, finns ingen exakt gräns, det där är en myt..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:30
eller det beror kanske på vilka resultat du har i skolan? Lär inte va dom bästa med 77 timmars frånvaro.
Det är väl poängen fixar in dig på gymnasiet?
whoopzidoo

2006-11-08 15:30
dephass, detsamma till dig..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:31
Pendragon, felaktigt, närvaro är inskrivet i kursplanen

"Eleven skall aktivt delta under lektionerna"

dock helt jävla skevt att närvaro spelar in när det rör sig om teoretiska ämnen..

det torde väl vara mer intressant att betygsätta visade kunskaper än att betygsätta hur duktig man varit på att sitta i skolbänken..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:32
andiii

Hon får inget straff, hon tvingas ändra ditt betyg. Been there done that så att säga :) Men det förutsätter så klart att du uppfyller betygskriterierna, gör du inte det är du körd.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-11-08 15:34
andiii  haha :D va ska du skicka på henneP:?..  anser hon att du är borta såpass mkt att du förlorar massa viktiga genomgångar å information så har hpn mer än rätt att sätta ig på dig:)
Eftersom det är obligatoriskt att gå i skola när man väl börjat så måste du va där varesig du vill eller inte :)

2006-11-08 15:34

Pendragon, om läraren inte anser att du visat tillräckliga kunskaper på lektionerna och deltagit aktivt i alla moment blir det problematiskt att kräva något över huvudtaget..

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:36
joda sa de:P

2006-11-08 15:37
Lau, detta rör väl dessutom grundskolan som täcks av skolplikten eller vad den nu kallas..

här kommer förövrigt myt 2 in i bilden

"Går du inte i skolan kommer polisen och hämtar dig"

Eller så kan ovanstående inte hända, det som kan hända dock , och det som händer förvisso är ju att ärendet lämnas över till socialtjänsten och vad dom kan hitta på vet man aldrig..

men nej, polisen kan inte hämta folk och skjussa dem till skolan hursomhelst bara för att man inte går dit självmant..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:43
ne precis.. dom hämtar väl bara i extrema fall när dom anser att man e för våldsam eller tror att man tar droger å liknande.. aldrig vart med att polisen hämtat nån för att skolan skickat av nån annan anledning
DJ

2006-11-08 15:44
nr54:

"SERIÖST, ja vill inte komma in på IV"

För att inte komma in på IV får du nog se till att skolka och ställa till det ännu mer tror jag.

För övrigt.. skyll dig själv.

Joda har rätt angående närvaro, i alla fall är det så det fungerar för det mesta i praktiken, och det är bra. Kunskaper är visserligen det viktiga, men för att tillgodogöra sig kunskapen och för att ge läraren en ärlig chans att bedömma den krävs förstås närvaro på lektionerna.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2006-11-08 15:48
jag gjorde som amfetamin hehe.. våran lärare i 9an gillade inte datorer så hon hade alltid pappret ligande i hennes handväska.. vi såg alltid till att lura ut henne ur klassrummet o ta pappret med jämna mellanrum.. hon trodde alltid att hon lyckades tappa bort pappret hehe..
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2006-11-08 15:52
kom ihåg att om man är van att komma och gå när man vill så blir det ett helvete när du ska börja gymnasiet och måste plugga.. jag var aldrig i skolan i högstadiet, gick iv, sen började jag på itg men pallade inte med det för jag vart inte van att plugga.. stort misstag att inte gå i skolan!
R.I.P. Zika R.I.P. Teraq R.I.P. Jens R.I.P .Calle R.I.P. Stoffe

2006-11-08 15:52
fett mannen! Men det är lungt. Jag hade 100% frånvaro och fick alla mvg.

2006-11-08 15:54
Lau, polisen hämtar inte ungar förrän socialtjänsten slagit klorna i en, förutsatt att man inte begått något brott, då vet jag inte riktigt hur det ser ut till 100%.. men vanligtvis går dessa även via socialtjänst innan något händer förutsatt att personen inte är straffmyndig dvs, och brottet i sig inte är väldigt allvarligt, för straffmyndiga så ser det väl lite annorlunda ut, men även här så är det vanliga förfarandet att saker går via socialtjänst om det är möjligt..

NickeManne, problemen uppstår ju dock på när det blir möjligt att tenta av kurserna, dvs att utan närvaro alls avsluta kursen, bör då elever som visar motsvarande kunskaper vid alla provtillfällen få ett lägre betyg bara för att dessa har varit på 60% av lektionerna?

onekligen går det ju att betygsätta kursen utan närvaro så varför lägga så stor vikt på närvaron i teoretiska ämnen..

universitetssystemet e bra mkt bättre..

när eleven börjar gymnasiet anser jag att frihet under ansvar ska råda. är det vissa moment som måste gås igenom är det en lätt sak att göra dessa delar obligatoriska och sedan hålla resten av kursen fri, detta leder till bättre disponerade lärarresurser och ett mer rättvist betygsystem..

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 15:58
joda :) ja ag antar ocksåa tt de går via soc så mkt som möjligt .. vet bara att en polare hade besök av polisen men då hade dom kanske redan vart igenom allt de där med soc så ;D
Producent

2006-11-08 16:01
TUUUUUUUUUFFT

2006-11-08 16:03
lau, när socialtjänsten fattar beslut om tex, LVU, så har dom för vana att låta polisen sköta ärendet, trots att SoL säger att kontakten ska i de fall det är möjligt alltid ske via socialassisten i fråga, detsamma gäller även vid LVM..

istället för att socialassistenterna själva sköter transport osv så slängerom iväg en handräckning.. riktigt ruttet faktiskt..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 16:14
ja försstår ja försstår :)..
Ja tror även de gjorde husransakan (stava) hos honom så.. ja ..  polisen va där på grund av nått skolan starta genom att han va bråkig å aldrig där... sen vet ja itne va som hände;D

Nåväl..nu ska ja inte lägga mig i mer för ja vet inte mer än de jag sagt:D joda verkar ha koll på detta;D men de käns inte som att de borde va nå problem med 77 timmar.. sålänge de inte e 77 timmar från samma lektion å lärarna klagar som dårar.. typ
Va vet jag! :)

2006-11-08 16:19
skolan gnällde till socialtjänsten, de gjorde en utredning, bussade polisen på honom.. säkerligen den vändan som skedde =)

77 timmar är en piss i rymden ärligt talat..
jag hade mer än så på gymnasiet och tog mig in på universitetet utan problem..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 16:30
frånvaron har inget me o göra om du kommer in på iv eller inte :/?

2006-11-08 16:35

konstigt att dem inte drogstestar och stänger av dig :S

2006-11-08 16:37
joda  precis va jag tror :D nåväl.. sånt som händer:P  haha

2006-11-08 16:51
77 timmar plockar man ju lätt.
jag har nog haft mer än så varje år.
men endå klarat mig fint.

jag skryter inte. 77 timmar är ju inte speciellt mycket egentligen.