I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är du så konsekvent i din klädstil?

Övrigt - Blandat

2006-11-07 15:20

Varför är du så konsekvent i din klädstil?

Jag vet inte vad det är som irriterar mig mest med människor som klär sig konsekvent, stilrent och efter outtalade normregler, men det är något som jag inte kan sluta störa mig på hur mycket jag än vill och försöker. Irritationen växer sig starkare för var dag som går, och snart pallar jag inte längre. En vandrande H&M-docka kommer snart få smaka på några beska och välsmorda 
kommentarer...

Jag har visserligen några misstankar om vad det är som kittlar mina känsliga irritationsnerver, men än kan jag inte vara hundra på vad det är som faktiskt utlöser min klåda. Antingen är det det faktum att det är fantastiskt fantasilöst, att de helt och hållet verkat gett upp, eller så kan det vara alternativ nummer två; flockbeteende i kombination med grupptryck.

För er som inte fattar vad jag menar kommer här några retoriska frågor:

Hur ofta ser du någon gå klädd i rastafaripannband, canada goose-jacka, batiktröja och gummistövlar?

Hur många gånger har du iaktagit kombinationen: Seglarhatt, rutig slips, manchesterbyxor och blinkande skor?

Godishalsband, pradaväska, Dr Martins och pilotbrillor, någon?

Visserligen något tillspetsade och överdrivna exempel, men jag hoppas ni fattar vad jag menar.

Iaf, det har pågått i flera år nu, denna sabla irritation, och jag måste snart få ett givande svar på min naggande fråga. Det är alltså i ett sista desperat försök jag nu vänder mig till whoa, för att ta del av er visdom. 

Varför klär sig folk så konsekvent?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-11-07 15:23
låter som du bor på lidingö eller nåt sånt
Graffiti is like music for your eyes.

2006-11-07 15:24
vissa människor kanske inte tycker att kläder är ett viktigt sätt att visa sin personlighet, tar det som hänger på dockorna i HM-butiken och lägger ner pengar och energi på annat?
den som hoppas skiter på sig och dör

2006-11-07 15:42

Okej, fattar att dina exempel är lite överdrivna men.. anledningen till att man inte matchar grejer sådär hejvilt är för bara för att det inte ens är snyggt.
Jag blandar olika influenser men vill ändå ge ett stilrent och enhetligt intryck så batiktröja och gåsjacka känns inte så hett :)

..och för att avsluta det hela: Vi är dessutom flockdjur och alla små grupper har sina inofficiella dresscodes.

2006-11-07 15:45
alexx 

Okej. Du har helt fel, men föklara gärna hur du tänker...

Teddy_Knogjärn P21

Du har självfallet en poäng, men jag tycker nog att detta är en trend man kan skåda även hos den stora folkmassan. De som är intresserade av mode, visar också tendenser på denna likriktning...
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-11-07 15:47
phlegm P22

Du vet mycket väl att en sån här tråd ALLTID måste backas upp med bilder. Så fram med bilderna där du visar var skåpet ska stå. Annars framstår du ju bara som ännu en übersvenne, som måste gnälla på allt och alla. Lead the way, dude...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-11-07 15:53
fan vad jobbigt det måste vara att gå och bry sig om hur folk klär sig...

2006-11-07 15:54
Ämli F18

Visst, mina exempel var något obskyra och fula, men jag var tvungen att statuera för att alla skulle fatta.

"...och alla små grupper har sina inofficiella dresscodes."
-
Det är det här jag menar. Varför är det ingen som tar språnget ut från den s.k. gruppen, och hittar på sin alldelles egna dresscode? I dagsläget känns det som om det bara är mentalt handikappade och hemlösa som verkligen, verkligen släpper loss. Är kläder verkligen ett så ömtåligt område att experimentera med?

JaeLee P25

Med risk för att denna tråd förvandlas till en "kolla på mig och min lustiga hatt"-tråd tror jag att jag hoppar. Men visst, blir det ett folkligt stöd för din förfrågan här i tråden, får jag väl leta upp en liten ful bild.

2006-11-07 15:56
Diffe P22

Ungefär lika jobbigt som att bry sig om att folk bryr sig om vissa specifika ting, skulle jag tippa...

2006-11-07 15:57
phlegm
haha touche
det e nog sannt, träffad där!
Producent

2006-11-07 15:58
Jag brukar ha på mig t.ex Clarks dojjer, gola dojjer, timbalands, kalasbyxor och vita stora t-shirts, pilotsolglasögon, new era keps, baggy manchester byxor, skinnjacka, secondhand skjortor, hoodies, east pack ryggsäck, gamla slitna jeans o.s.v
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-11-07 16:17
Phlegm

Jag håller med dig till viss del.. för det ÄR verkligen tråkigt folk med hela gäng i sina identiska HM-uniformer eller helgon.net-outfits.

Men sen kan man ju "släppa loss" (haha fel ordval kanske) utan att se galen ut.
I min garderob finns både pop-,rock-,hiphop och brat-grejer liksom. Bara man blandar med en liten känsla så är det ju snyggt utan att sticka folk i ögonen.

2006-11-07 16:24

jag gillar inte folk som klär sig konstigt bara för att sticka ut från mängden...

Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man...
http://boegballe.tabulexnet.dk/

2006-11-07 16:28

Det skulle kunna bero på att människans hjärna (eller iaf de flesta människors hjärnor) har en känsla för färger och därmed vad som passar ihop, och det blir oftast inte så att någons klädstil står ut alltför mycket.
Men det handlar väl iofs mer om vilka mönster och färger som är på kläderna en människa har på sig och inte vilken klädstil den har.

2006-11-07 16:31
släng upp en bild på din egen wardrobe nu kompis och visa hur man ska glida

2006-11-07 16:37

jag blir snarare lack när människor matchar fel.

2006-11-07 17:09

fiffi 
Då jag sitter på jobb och således på annan dator än min egen, har jag inte tillgång till några konkreta bildbevis, så jag väljer att slänga upp en målande beskrivning istället.

Så här klär jag mig en vanlig sommardag:

* Hemmagjorda shorts
* Brottarlinne
* Skjorta
* Knästrumpor
* Kardborreskor
* Goth-halsband
* Gucci-Brillor
* Tandställning

Så här klär jag mig en vanlig vinterdag:

* Overall
* Liftkort
* Keps

Producent

2006-11-07 17:12
folk kickar sin stil, vissa hittar den som passar andra inte..
vissas stilar är lite wierd men det är deras grej, vissa är "normala" men deras grej..

själv så glider jag i det som jag vill ha vilket varierar lite:)
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se
Producent

2006-11-07 17:23
Det där hänger nog ihop med Darwins teori, att det inte är de starkaste som överlever. Utan de mest anpassningsbara. Så det är överlevnadsinstinkten som syns i ett modernt samhälle.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-11-07 17:23
...För att då ser jag inte ut som er andra slashasar.  
strength

2006-11-07 17:25
Jag har på mig traditionell skinheadmundering var eviga dag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-07 17:38
phlegm: haha haru overall på vintern?! =O coooolt :D

2006-11-07 17:50

varför i helvete haru knä strumpor på dig? blir så jävla irriterad på folk som ska klä sig i det de finner  bekvämt! vad har hänt med sverige igentligen! konsekvent klädsel är bekvämast för det är lättast att hitta sånt ni andra kan dra åt helvete. jävla bryhoror

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-07 17:55
phlegm P22

"Visst, mina exempel var något obskyra och fula, men jag var tvungen att statuera för att alla skulle fatta. "

-------------"...och alla små grupper har sina inofficiella dresscodes."
-
Det är det här jag menar. Varför är det ingen som tar språnget ut från den s.k. gruppen, och hittar på sin alldelles egna dresscode? I dagsläget känns det som om det bara är mentalt handikappade och hemlösa som verkligen, verkligen släpper loss. Är kläder verkligen ett så ömtåligt område att experimentera med?

Så fort någon tar detta språng så skapar den männsikan en ny klädstil, och folk som gillar det tar efter. Det är som alla musikgenrer som finns just nu. Så fort man lägger ett trumslag lite annorlunda så har vi en ny genrer i dagens läge.
http://www.iamthereasonwhy.com/

2006-11-07 18:04
MaXxX P1

Dina iaktagelser är fina som uppsminkat snus och går inte att klanka ner eller titta snett på... Men det var inte själva processen jag kritiserade eller hade funderingar om, utan mer det faktum att dessa utbrytningar sker alldeles för sällan.

2006-11-07 19:08
äh, folk klär sig som secondhand-dockor iaf... alla går runt med sina nedrans adidas och flashar---
Sök: ◦ webben ◦ sidor på svenska ◦ sidor från Sverige

Kompletterande resultat - Cachad - Liknande sidor

2006-11-07 19:17
Finns inget värre än när folk klär sig för att sticka ut, "HEY LOOK AT ME MOM"-kläder är spyframkallande. Ser det bara positivt med människor som klär sig i stilrena kläder och matchar rätt. Sen behöver man ju inte köpa hela koncept från ett märke/stil utan göra det lite mer spicy med saker från olika stilar. Men då gör man det vettigt och snyggt, var en attentionwhore och dö. Vem fan vill gå i spräcklia Versace-skjortor? Flottiga italienare, inte stilsäkra svenskar.

2006-11-07 19:20

adidas är lika orginellt som fake LV väskor. Alla har adidas nu, innan kändes det bara så när man gick på nån live-spelning. Nu lallar pop-asen omkring i det & allt möjligt folk.

Alla är egna fram tills man träffar någon med en liknande klädsmak. Så ere.
Ska man sticka ut ur en folkmängd ska man ha något lockande ansiktsdrag eller snygga skor.

whoopzidoo

2006-11-07 19:28
varför kan folk inte bara få ha på sig de kläder de trivs i? och varför ska man vara så jävla "alternativ" för då? vad är det som är "bättre" med att klä sig som du ger exempel på i första inlägget?

2006-11-07 19:40
phatie 

För att förtydliga. Detta är inte något tilltänkt lagförslag jag gått och ruvat på, utan en helt vanlig åsikt om ett beteende jag irriterat mig på...

2006-11-07 20:00
Det är ju ganska givet att man försöker matcha sin outfit. Anledningen till att man inte glider i gröna gummisar, lila fakepälsjacka och brun manchesterhatt är just för att det är så jävla fult.
Yeah!

2006-11-07 21:35
Jag köper det som är snyggt, och snyggt är det!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2006-11-07 23:33
för att det helt enkelt är snyggare att "matcha" en outfit istället för att bara ta nåt jeffla plagg
Lyricist

2006-11-07 23:36
Du är typ ordbajsare #1.

Fast det kommer alltid vara så som du beskriver. Några står ju ut från mängden, men trender kommer ju alltid finnas.

Inte för att jag tillförde någonting men haha

2006-11-07 23:37
Jag klär mig som jag vill och skiter i hur andra klär sig.

2006-11-07 23:42
phlegm P22

självklart förstår jag att detta inte är ett lagförslag eller något annat liknande. men jag förstår bara inte vad det är för fel på att människor råkar ha på ett ungefär samma stil? ingen är den andra exakt likadan även om jag kan förstå att det är lätt att peka ut många människor som levande "H&M"-skyltdockor för att de råkar köpa väldigt mycket kläder där. men jag förstår bara inte felet med att faktiskt gilla "mainstream"-klädkedjor. det är väl knappast ett beteende egentligen, alla råkar ha sin egna smak bara och that's it.

och sen förstår ännu mindre varför du irriterar dig över att folk inte är "tillräckligt" alternativa i sin klädsel. alla gillar inte din combo av kläder så varför ska de anpassa sig?

2006-11-07 23:56

Du inser att det är inte massan som har fel, det är du?

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-11-08 00:14
gröna

haha ägd.
Yeah!

2006-11-08 00:34
folk som försöker vara speciella och klä sig annorlunda hamnar själva i ett fack (eftersom människan alltid katagoriserar andra människor) oavsätt om ni mis-matchar kläder på olika sätt så hamnar ni ändå i samma fack som bohemer eller esteter
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-11-08 00:55
phatie 

Hela konceptet med att ha åsikter och funderingar om saker och ting måste ju för dig vara helt främmande. Det finns alltså ingen speciell logik, eller konkret fakta jag kan presentera för dig för att rättfärdiga min irritation över detta fenomen. Som jag skrev där uppe, kan det ha att göra med fantasilösheten eller grupptänket. 

GrönaJätten 

Haha. Din kommentar är guld värd. Vill inte dra den uppenbara parallellen mellan dig och och ett vindtåligt flockdjur, men det är sjukt frestande...

Eget tänkande? Egna slutsatser? Har du möjligtvis några på lager? Eller väntar du bara på vad den stora massan ska dra för konklusioner, och ställer sedan snällt ditt samtycke till förfogande?

friktion P20

Klart att man kan genre-bestämma och kategorisera allt. Men visst fasen är det trevligare att beskåda lite gammal hederlig kreativitet och orginalitet, än en trist och grå kopia?

2006-11-08 01:27
-läste nånstans uppåt
"jag gillar inte folk som klär sig konstigt bara för att sticka ut från mängden..."

och det gör inte jag heller, inte när det går till överdrift.
precis som att man måste vara konstig och verkligen sticka ut. bara för att man kanske va "osynlig" när man va mindre, och måste ta igen allt det nu på en o samma gång så fort man fått lite stake i sig..
"vadå, jag bryr mig inte om vad folk tycker om hur jag klär mig" - nehe ? men endå spenderar du massa tid framför spegeln på morgonen för att sminka dig med kritor och klä på dig alla möjliga konstiga saker och tillbehör, för att sen kunna säga "jag bryr mig inte om vad folk tycker"
va bara tvungen att få ur mig det där, förväntar mig inte att någon fattar vad jag menar,. fast nu känns det mkt bättre för mig :]

peace
- men nog om dig nu.

2006-11-08 02:15
förstår inte varför man ska klä sig som en fjant... knästrumpor etc. urk.... knästrumpor aint fly!

2006-11-08 02:38
jag håller med ursprungsinlägget. h&m-prinsessorna är så otroligt tråkiga, kloner. så det är kanske dags att ta jesus råd och skopa ut ett öga eller två - på dem.

yO!

2006-11-08 11:33
Jag har en lakers tröja och en "rasta" mössa ^^
Follow the dao, right about....NOW!

2006-11-08 11:40
Därför att människan älskar saker som är lika, vi gillar när det går att gruppera, skapa balans osv. Det skapar ett lugn och en harmoni, var det så svårt att lista ut? Varför skrev inte du ditt inlägg första stycket i förortsslang, nästa på akademisk svenska, tredje meningen på gammal söderslang osv?

2006-11-08 11:41
Nostalgi F17
för att man kanske va "osynlig" när man va mindre, och måste ta igen allt
Haha! du gillar helt enkelt inte deras sätt att hantera sina problem? Eller kanske, i vissa fall, inte hanterar sina problem alls. Att att människor varit "osynliga" under deras uppväxt är det som lett till att de klär sig... skitudda behöver inte vara något som de här människorna över huvud taget vet om. Undermedvetet. Precis som att andra fd "osynliga" kids hanterar problemet på ett annat sätt.

Tror jag förstår vad du menar för övrigt.

Själv tycker jag att om någon är i behov utav att sticka ut, så låt den. Du behöver inte umgås med den eller ens titta på den.
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk

2006-11-08 11:41
vans , lrg jeans , carhartt tshirt , shadow tröja, dc skärp, carhartt pullover cammo och temple effectives mössa.

det e vad ja har på mig nu

ja gillar baggy stil , det e soft.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
Groupie

2006-11-08 11:42
Det värsta enligt mig är håret på "inne" killar som gör en liten tuppkam med resten framåt slickat..

Brr...

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2006-11-08 11:43
Förresten har jag inte ens råd att köpa kläder.
Så en anledning till min "klädstil" är att jag helt enkelt inte har råd att tjacka nya :/
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2006-11-08 11:44
för jag gillar raka led och väl skurna kläder.

2006-11-08 11:49
floppen 

"Därför att människan älskar saker som är lika, vi gillar när det går att gruppera, skapa balans osv.."

-
Nej, så är det inte. Visst, vissa säkert tokdiggar att vara en del av en större grupp och känna den där komfortabla känslan av tillhörighet, medans andra blir sjukt taggade av att gå sina egna vägar och får sin tillfredställelse där. Och anledningen till att jag inte skriver i olika tempus, olika dialekter eller med olika språk är av samma anledning jag inte byter outfit fyra gånger på väg till jobbet. Det är en smula krävande, och nya förändringar passar bäst till att appliceras dagvis och inte minutvis...