I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

lite om otrohet

Övrigt - Blandat

2006-09-27 15:47

lite om otrohet

Ett ämne där ingen kan stå helt neutral, vissa säger att det är "okej" för att det kommer ändå ta slut snart.... andra tycker det borde vara döds straff på otrohet, vad tycker du? är det någon gång "rätt" val att vara otrogen? 

vad har du för inställning till citatet "en gång otrogen, alltid otrogen". är det så i dina ögon att en person som har vart otrogen mot någon(behöver ju inte vara mot just dig) alltid är en otrogen person.    

Själv tycker jag att det alltid är helt oacceptabelt att vara otrogen, det finns aldrig aldrig aldrig någon ursäkt om man har vart det. jag tycker det är att visa sin respekt till sin partner genom att hålla sig till en. Jag tror det är en inställnings fråga som varje person om man skulle kunna vara otrogen mot sin pojk/flickvän. Så för mig stämmer citatet en gång otrogen alltid otrogen faktiskt.

Varför jag tog upp detta är inte för att mitt ex var otrogen utan för att ja och en vän diskuterade detta idag ochhade lite olika åskiter om ämnet så vill veta eras åsikter.

Dom som blundar ska ja blända å och dom som slocknar ska ja tända!

2006-09-27 15:52
om min partner skulle va otrogen skulle ja inte ge denne en andra chans...ja ser det som ett tecken på att nått inte stämmer...vissa säger ju " aa ja va ju full osv" men hur full man än e så vet man vad man håller på med...

ja tycker verkligen man ska hålla sig till en...om man älskar sin partner e man inte otrogen..för det e trots allt "bara" sex....
det får man ju av din parner iaf..förhoppningsvis....
"kärlek" e ju viktigare än sex...

sååå......nej till otrohet =)
vi är överallt!

2006-09-27 15:53

satt ni bara där och snackade spontat och sen:"vi bara MÅSTE fråga whoaiterna!"

men hursomhelst att vara otrogen är ju onödigt man kan ju likaväl lämna sin partner om man inte känner något längre eller vill prova några av de nya godsen som har kommit till yarden.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-27 15:54
Har haft en otrogen partner och varit otrogen själv, men jag skulle nog stå på "en gång otrogen, alltid otrogen"
Otrohet sucks.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-27 16:01
NoreOne jag har vart singel i mer än ett halv år så lite svårt för min höger hand å vara otrogen :)

2006-09-27 16:02
det är lugnt jag pratade inte om dig jag menade alla

2006-09-27 16:05
otrohet är bull.. men ifall man gör det för att det känns rätt så vafan då ska man ju göra det, men se till att göra slut med den man är tillsammans då också och inte fortsätta gå bakom ryggen..

2006-09-27 16:07
vadå för dig stämmer citatet en gång otrogen alltid otrogen? finns ju helt klara bevis för att det absolut inte stämmer alls.. otrohet är ingen sjukdom liksom som alltid kommer tillbaka.. det är ju självklart olika i olika förhållanden, i olika situationer och hos olika personer.. självfallet finns det massvis med människor som bara är otrogna en gång och sen aldrig mer..

jag har ingen klar grundläggande inställning till det.. i vissa situationer är det ganska ok, i vissa är det absolut inte ok o.s.v.. beror som sagt var helt på hur ens förhållande ser ut och med vem man har det.. känner man en partner väldigt väl och är väldigt trygg i relationen och i att det inte kommer upprepas är det väl jobbigt men kan kanske fölåtas liksom medan det i ett annat förhållande bara är dra åt helvete som gäller..

2006-09-27 16:17
FuelDOg: vadå otrogen en gång alltid otrogen.. själva uttrycket säger ju emot sig självt.. är man otrogen en gång så har man varit otrogen en gång.. visst du kan haq åsikten att en gång otrogen inte min brud längre men otrogen en gång alltid otrogen är bara dumt ju..

2006-09-27 16:26
FuelDOg: visst såna tjejet är lite små jobbiga å man e glad att dom inte är äns egna flickvän, men killar är dessvärre inte mycke bättre. tror att vi är lika goda kolsupare asså. tjejer tar för sig mera nu för tiden och det innefattar allt.  

2006-09-27 16:30
gör man det en gång visar det ju vart man står moralmässigt..

En människa är inte så platt. Bara för att man gör ett misstag/val en gång betyder det inte att man är en sämre människa, det betyder bara att man är en människa.

Jag är mot otrohet, tro inget annat. Men jag tycker bara att vi ska lugna ner oss lite och se vad det egentligen är som gör att en människa är otrogen.

När man är rädd, förvirrad och känner sig lite svag till exempel, ja - då är det inte så ovanligt att man gör dumma saker för att snabbt få ett svar på ngn fråga. Tex. att vara otrogen för att bekräfta för sig själv att man inte älskar sin partner längre.

All sorts otrohet är dumt, men man är inte en sämre människa bara för att man är eller varit otrogen.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2006-09-27 16:31
Instämmer med Joel. För mycket Ricky Lake över det tankesättet.

Otrohet är jobbigt för mig av en anledning och det handlar om vad min pojkvän kände (känner) för tjejen när han var otrogen.. var det ett misstag? misstag går ju att förlåta men hur vet man med säkerhet att det är det? med otrohet menar jag sex. 

Skulle jag begå misstaget av att vara otrogen så skulle jag inte berätta nåt för att undvika missförstånd. Skulle det inte vara ett misstag gör jag ju givetvis slut.

2006-09-27 16:31
Precis som _NoVA_ P20 säger! :P
..!.._{-,..,-}_..!..

2006-09-27 16:38

Attjagorkar!

En människa är i olika tillstånd (nu menar jag absolut inte berusning), i vissa tillstånd är det lättare att göra sådana saker än i andra. Om jag mår väldigt dålig kanske det passar den bild som jag har av mig själv att vara otrogen (för att på ngt sätt visa att jag är en dålig människa, om det är det jag tycker om mig själv). Just för att människan är i olika tillstånd och ständigt ändras så kan man inte säga "en gång otrogen, alltid otrogen".

2006-09-27 16:44
Alltså att medvetet (nej att vara full är ingen ursäkt) göra någon som man älskar så fruktansvärt illa förstår jag mig inte på.
Även om man nu "ändå skulle göra slut" eller något liknande kan man ju åtminstone bemöda sig med att faktiskt göra det först.

Men en gång otrogen alltid otrogen tror jag inte riktigt på, man kan förändras. Däremot är det aldrig förlåtligt!

2006-09-27 16:48

fueldog och attjagorkar.

att må dåligt är absolut ingen ursäkt men kanske en förklaring. otrohet blir inte bättre bara för att man mår dåligt när man är otrogen, absolut inte. Men jag tycker bara att det är dumt att säga "en gång otrogen, alltid otrogen" just för att en människas moral ändras, situationer är olika osv.

2006-09-27 16:48
Varför skulle man inte kunna vara otrogen för att mår dåligt i ett förhållande?

2006-09-27 17:03
Fueldog

Man kanske är otrogen som ngt självdestruktivt? Och nej, ibland när man mår dåligt kan man lätt få ut sina hemska känslor på sin partner, speciellt om det inte är helt bra i förhållandet.

Okey, vi har lite olika syn på moral. För mig är inte moralen konstant.

men det är bra så.
hare gött! :)

2006-09-27 17:14
FuelDOg behöver en realitycheck.

2006-09-27 17:16
Jag hade aldrig stannat hos en kille som varit otrogen mot mig, oavsett omständigheter.

Däremot så hade jag inte, bara för att killen varit otrogen mot sitt ex, tänkt att chansen är stor att han är otrogen mot mig med. Jag är inte hans ex liksom..

Har man det riktigt bra tillsammans, tycker man riktigt mycket om varandra, så går man inte och knullar nån annan.

Poet

2006-09-27 17:18

De som oftast är otrogna tillåtelser sig själva i sinnet att vara det. Kanske med tanken "Aa men han är på fest just nu och komemr säkert vara otrogen, fuck him! Jag ringer Bertil nu bara för det". Eller kanske också den vanligaste anledningen, att man fått reda på att sin partner varit otrogen, så går man och är otrogen själv, och tror att det ska "jämna" ut sig.

Sen har även de som är otrogna för att de söker bekräftelse.

Så det behöver inte alltid vara förhållandet det är fel på, kan likaväl vara den ena parten helt enkelt.

At the gates of Eternity...

2006-09-27 17:24
FuelDOg

Jag ser ett problem i sitt sätt att formulera dig lite som moralens väktare. Hur kan du döma en person utifrån ett misstag? Det känns väldigt trångsynt bara. Sedan att du verkar helreko gör mig  fundersam. Att inte kunna ens kunna tillkännage människans komplexitet förstår jag mig ännu mindre på.

2006-09-27 17:25
OTROHET ÄR ALDRIG OKEY!!! SPELA ROLL OM MAN GILLAR/ÄLSKAR ELLER HATAR PERSONEN DET ÄR INTE OK!

2006-09-27 17:26
vad har du för inställning till citatet "en gång otrogen, alltid otrogen"?

Med samma person så ja. Men om man ser till att lämna den otrogne el den man varit otrogen mot så tycker jag inte man ska känna sig brännmärkt för livet eller vara för hård mot ngn som varit det i ett tidigare förhållande.

I vissa fall tkr jag det är ok. Vissa människor är för svaga för att göra slut och andra fattar inte att man vill göra slut. Då kan otrohet vara rätt för att man ska tvingas gå vidare.

2006-09-27 17:30
Bakgrundsfakta: En tjej har pojkvän på annan ort. Hon börjar tveka på förhållandet.

Vad är värst av följande alternativ:

1. Hångla upp nån utan känslor

Eller

2. Att sensuellt gosa (om ni fattar vad jag menar) med en annan som hon har känslor för.

haha låter ganska självklart när jag skriver det såhär...
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2006-09-27 17:38
FuelDOg

Pajson skrev: "För mig är inte moralen konstant." INTE konstant. Ja, där instämmer jag.  Människan är inte en konstant, ensidig varelse utan har flertalet olika ansikten. Moralen följer människan..

2006-09-27 17:38
Om jag ska vara ärlig känner jag inte många som gjort slut på "rätt" sätt. Dvs snacka ut ordentligt och är fullständigt ärlig med sina känslor. Oftast slutar ngn bara att höra av sig utan att förklara (den här gruppen har oftast andra romanser på annat håll) eller i värsta fall gör ngn nåt dumt som sårar så pass mkt att det tar slut. Jag vet inte om sluta höra av sig vid dejtande och hålla på med andra klassas som otrohet. Det borde nästan göra det.

Det krävs en del stake för att säga att man inte är intresserad.
Moderator

2006-09-27 17:47
En gång otrogen alltid otrogen. Jag håller inte med alls. Varken om det handlar om att fortsätta vara det mot sin flickvän eller mot sina kommande flickvänner.
Jag har varit otrogen och jag mådde så jävla dåligt av det att jag har bestämt mig för att aldrig göra om det. Samtidigt tror jag inte att det finns folk som aldrig någonsin under några omständigheter skulle kunna vara otrogna. Jag var helt säker på att jag var en sån person, tills jag var otrogen. Nu skulle det krävas sjukt mycket för att jag skulle vara otrogen igen, men jag kan inte säga 100% säkert att det inte kan hända igen.

Att moral är konstant förstår jag inte riktigt. Menar fueldog att man föds med en viss moralnivå och utvecklas efter den?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2006-09-27 17:57
Nej men å andra sidan så är vi ju i ständig förändring. Det var inte direkt som att du vaknade upp en morgon och bara "Fan vad mycket hår jag har fått på och runt kuken, dags att slita fram hyveln"
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2006-09-27 18:08
FuelDOg Nej förmodligen inte, men å andra sidan kan det te sig så att allt går så åt helvete att du till slut måste snatta mat och då kan jag nästan lova dig att du berättigar din stöld på ditt egna skruvade sätt för att det ska kännas lite bättre för dig.

2006-09-27 18:15
Otrohet är inte värt det heller, man mår för taskigt efter och vill man knulla andra så borde man inte vara i ett förhållande.  

2006-09-27 18:30
Jag skulle nog packa mina grejer och sticka om min kille var otrogen. Jag skulle nog egentligen inte ha något problem att vilja förlåta honom, men förtroendet är förstört, och det går aldrig att bygga upp, det är det som är problemet. Även om han ångrar sig till 1000 och vi har "rett upp saken", så kommer jag inte kunna vara lugn nästa gång han är ute och festar utan mig, och om han jobbar över en halvtimme kommer jag undra om han kanske är med nån annan tjej... Ja ni förstår, det är ju DET som är problemet! Så hasta la vista!

2006-09-27 18:33
personligen tycker jag att det är en jävla skillnad på att vara otrogen med att ha sex än att "bara" kyssa någon. sen tycker jag också det beror på alkoholhalten i kroppen etc. jag har aldrig varit otrogen men jag har gjort mycket dumt på fyllan som jag absolut inte kan förklara mig för och i å med det har jag nog en slags "förståelse" för folk är otrogna just på fyllan. skulle ha lättare att förlåta en pojkvän som kysst någon då han varit otroligt full än om han hade haft sex med någon i ett helt nyktert tillstånd.

men jag har vänner vars partner varit otrogna men som försökt igen och idag lever lyckliga i alla sina dagar. de har flyttat ihop, skaffat katt och mår skitbra tillsammans. det snesteget en av dom gjorde fick vissa följder men inget som har sabbat deras framtid med varandra. så otrohet är skitsvårt, det är inget jag accepterar egentligen men det beror så mycket på vem man är tillsammans med, var i ett förhållande man står etc.

om inte annat är det ju iaf i brist av respekt för sin partner, vad för "orsak" man har till att ha varit otrogen och då är det ju något man får reda ut. sen är det upp till var och en att tycka att man kan gå vidare eller om man ska göra slut.

2006-09-27 18:47
phatie F0

Rätt självklart, jag skulle ha lättare att förlåta nån som sköt mig i foten än i bröstet.

2006-09-27 18:51
Canadicken

Jag skulle själv känna mig minst skyldig om jag "bara gosade" med en nära vän, istället för att hångla upp nån jag inte kände.

Sen om det var min kille som befann sig på annan ort..
å ena sidan känns det mindre betydelsefullt om han hånglar upp nån random brud han inte har känslor för, än om han gosar med en nära tjejkompis.
Men å andra sidan, att bara hångla med en tjej sådär känns sjukt onödigt och då kan man ju fråga sig om vårt förhållande inte var mer betydelsefullt än så för honom. Vad får han ut av att bara hångla med en tjej liksom, jämfört med att vänta på mig och veta med sig att han inte gjort nåt dumt?
Då är det ju på nåt sätt mer förståeligt att han gosar med en tjejkompis, dels då detta officiellt sett inte är att betrakta som otrohet, och dels för att det faktiskt är en tjej han tycker om. Närhet behöver ju alla..

Men visst, tvåan skulle ändå kännas värst för mig om jag visste att ahn hade känslor för henne. Men det känns ju minst troligt att han skulle berätta det också. Att man hånglar med nån är mer av en confession än att man "oskyldigt gosats".

Moderator

2006-09-27 19:09

FuelDOg Jag tycker inte att jämförelse är särskilt extrem. Du sa nyss att du trodde att du aldrig skulle vakna upp och tycka att det vore rättfärdigat att sno mat. Men i den situationen skulle du ändå det. Det jag menar med det här inlägget är att det är en sak att göra det, en annan att faktiskt rättfärdiga det för sig själv. Och om jag förstod dig rätt så håller du med om att du inte bara skulle sno, utan även rättfärdiga det?

Alla kan hamna i situationer där de ändrar vilka moraliska värderingar som helst. Tror jag mig veta.

2006-09-27 19:12

Tjejer ger sex för att få kärlek
Killar ger kärlek för att få sex.

Det betyder att om en kille är otrogen så är han det för att han vill lugna sina lustar.

Är en tjej otrogen gör hon det för att hon har "känslor" för en kille om det även är för stunden.

Moderator

2006-09-27 19:14
FunkyOne För det första: Känns lite dumt att använda ett fjortiscitat för att inleda din poäng.

För det andra: Tror du på det där själv? Jag tror att alla är otrogna av egna anledningar, inte könsstyrda anledningar. Jag t.ex. hade känslor för tjejen jag var otrogen med. Annars tvivlar jag sjukt starkt på att jag hade gjort det.

2006-09-27 19:21
Kaptenkrok P21

Det där är inget fjortisciitat, har läst det i boken
vad kvinnor vill ha och vad män vill ha
känns som att det måste ju vara lite konstigt om en 40 årig kvinna och man är fjortis. klart man ska inte tro på allt man läser men det låter ganska logiskt för mig.

2006-09-27 19:24
FuelDOg: jag är inte berusad nej.. lite krångligt inlägg ja.. i det stora hela förklarade jag att uttrycket "en gång otrogen alltid otrogen" som du använde i ett inlägg är idiotiskt då det helt klart är bevisat att det inte ligger någon sanning i det.. en person som är otrogen mot en partner behöver inte definitivt vara otrogen mot nästa partner. det där uttrycket känns så jävla ricky lake retorik att det är löjligt.. "dump that dog, once a cheater always a cheater!" och så blir publiken galen av upphetsning över det..

jag anser heller inte att man lagt någon definitiv ribba för sin egen moral genom att vara otrogen.. alla kan göra misstag och falla utanför ramarna av sin moral.. det är mänskligt att fela liksom.. att däremot sätta otrohet i system, ha tjejer vid sidan av under en längre tid o.s.v är ju självklart en annan sak.. jag anser alltså att etik och moral har variabla gränser till en viss del.. små snedsteg utanför moralen och etiken är fölåtligt menar jag..

2006-09-27 19:28
sedan anser jag också att det finns olika hemska typer av otrohet..

hade en flickvän jag verkligen älskar och litar på kommit till mig och skamset berättat att hon hade vart med nån annan på fyllan kvällen innan finns det en chans att jag hade gett henne en ny chans eftersom hon var rak med det och för att det hände under ett tanklöst dumt berusat tillfälle..
hade jag däremot fått reda från en annan part att en flcikvän knullat runt med en annan kille under en längre period bakom min ryggså hade hon rykt direkt..

2006-09-27 19:28
Empire: jo ^^ men jag vet många som inte skulle kunna förlåta otrohet what so ever. jag har kompisar som nästan anser att otrohet är att dansa med en annan tjej (och då menar jag dansa som i där står du & här står jag med lite mellanrum mellan oss). så för vissa är det ingen skillnad alls.
Moderator

2006-09-27 19:30
FunkyOne Jag vet inte hur gammal boken är, men jag har sett citatet klottrat och skrivet på olika fjortispresentationer i många, många år.

2006-09-27 19:32
phatie F0

Ja jo det är ju självklart upp till var och än vart gränsen sätts.  

2006-09-27 19:44
sen är det ju skitsvårt att sitta å mässa om "hur man skulle reagera OM.." - jag vet att jag alltid har sagt "om min pojkvän är otrogen så ryker han på 2 sekunder, inget snack om saken." men så satt jag där och fick höra av ett ex när vi var ihop att han kysst en annan tjej utan att ha någon slags ursäkt över det. han var nykter, detta hände mitt på blanka dagen etc. etc. och ändå ville jag efter ett par dagar ha tillbaka honom.

nu blev det aldrig att vi blev ihop igen, sån tur var, men ändå. jag hade aldrig trott att jag skulle ha reagerat som jag gjorde med. så det är så sjukt olika från förhållande till förhållande.

2006-09-28 08:00
Inte cooooolt.
Kan möjligtvis förklaras om andra parten varit otrogen först, men då borde egentligen förhållandet tagit slut där. Har aldrig råkat ut för det själv, men glad skulle jag då fan inte  bli :)
Samtidigt behöver en person givetvis inte vara otrogen igen bara för att de varit det en gång, så veka är inte människor.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-09-28 08:05
Beror helt på situationen skulle jag säga, om jag vet for a fact att han varit otrogen mot henne ännu mer och förhållandet i allmänhet var skit, är det ju en annan femma än om han varit helt trogen och snäll mot henne. Men överlag är det väl kanske inte något jag skulle satsa på nej :)

Så svårt att sätta upp fåniga generella riktlinjer och följa dem, det är ju individer vi pratar om... individer är olika :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-09-28 20:45

jag har själv varit otrogen men det var liksom inte ett seriöst förhållande jag var i då,.skulle nog inte kunna vara otrogen om jag verkligen älskade den jag var ihop med.
En kille som jag hade var otrogen med tre andra tjejer..men jag fick inte veta det förrän långt efter vi hade gjort slut så jag brydde mej knappt då.

AayFukYuuuu :@

2006-09-28 20:59
Jag skulle inte känna att det var värt att försöka komma över en otrohet, även om man nu älskar personen så är det ju bara att inse att den inte kände samma sak eftersom han kunde göra så. Sorgligt men sant

2006-09-28 21:10
ja det med, hur ska man kunna ha ett normalt förhållande när den ena partern bevisat att den inte går att lita på?

det skulle ju bli kalabalik varje gång han skulle ut

2006-09-28 21:25
Otrohet är aldrig okej. Ja, det är förmodligen sant, en gång otrogen alltid otrogen. Iallfall vad jag varit med om så pågår det om och om igen.. men sen är alla inte likadana