I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lägenhetsnyckel

Övrigt - Blandat

2006-07-25 18:44

Lägenhetsnyckel

Jag har tappat bort min nyckel till min lägenhet men har en extra så jag tänkte kopiera den. Så jag undrar om dom som kopierar den kollar upp den på något sätt för jag antar att det inte är tillåtet?

Sen så undrade jag också om dom kollar nyckeln när man flyttar från lägenheten om det finns typ nån rutin för det?

Danke

yeah yeah

2006-07-25 19:01
Det finns olika 'klasser' (fyra stycken, tror jag?) på nycklar. Vanliga lägenhetsnycklar kan du kopiera hejvilt så länge du har den i handen. Gäller det portnyckel så kan det vara så att hyresvärden/fastighetsskötaren 'registrerat' den så att inte vem som helst får kopiera den.

Nu var det fem år sedan jag fick det förklarat av mig av en kille som jobbat med nycklar, men jag har för mig att själva mönstret/taggarna på nyckeln kan ge ganska mycket information...

Har varken orkat googla eller ifrågasätta informationen, så den kan lika gärna vara helt felaktig. Men hey, det är Whoa.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2006-07-25 19:05
Jumpcut - det där låter märkligt, iallafall när det gäller hyreslägenheter har jag varit tvungen att ha underskrift från hyresvärden på speciellt papper när jag skulle göra nyckel. Detta hindrar dock inte mindre nogräknade nyckelkopiatorer från att ge dig en nyckel i handen på fem minuter för sextio spänn.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-07-25 19:09
dundermannen: Som sagt, inte helt hundra på att allt stämmer där :) Men det kan ju vara som så att just dina hyresvärdar registrerat nycklarna? Låter ju troligt, speciellt ifall lägenhetsnyckeln även går till porten.

I mitt hus får jag kopiera lägenhetsnyckeln hur mycket jag vill, men inte portnyckeln. Då måste jag ringa fastighetsskötaren... Vilket jag fick reda på efter jag (på fyllan klockan sju på dagen, supa efter jobbet is the shit) brutit av min portnyckel i dörren ;)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2006-07-25 19:14
Grejen är ju att dom gärna vill ha koll på hur många nycklar som finns när någon annan tar över lägenheten, så att inte du går och säljer din nyckel till en knarkare. Fast jag vet inte, du kanske har rätt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-07-25 19:17
Dom flesta skomakare m.fl kopierar vilka nycklar som helst....det e bara en fråga om pris:)

2006-07-25 19:18
Det är juingen port utan det är ju ett eget "hus" eller vad man ska säga
Nästa fråga då: Om jag erkänner att jag tappat den vad kommer det kosta mig?
yeah yeah

2006-07-25 21:21
kan kan ju säga att jag kopierat nycklar till farsans lägenhet när jag tappat min nyckelknippa. jag gick bara in till nyckelaffären och bad om en likadan av den jag fått låna av pappa.

ingen som frågade varför, eller om namn, eller om orsak. ingen som tittade skumt på mig alls eller så. bad bara om 80:- och frågade om jag ville ha en nyckelring : )

hyresvärden sa vi iofs aldrig något till men wtf lixom, vad ska dom göra? döda mig?

2006-07-25 22:05
bisebusen

mellan 60 och 80 spänn...
Om du har en extra nyckel är det ingen fara...
ingen fara...
Bara dyrt.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-07-26 00:20
asså funderade på min hyresvärd om dom typ behöver byta ut låset för då kan jag tänka mig att det drar iväg
yeah yeah